Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ascii

Ascii

02-02-2010 om 13:05

's avonds tv/computer? (10 jaar)

Hallo,

Ik wil graag jullie mening en ervaringen over het volgende: 's avonds breng ik (vrijwel altijd) alleen de kinderen naar bed omdat man pas tegen 21.30 uur thuiskomt.
Zoon van 6 (net geworden) tegen 19.15 naar boven en zeg maar om 19.45 in bed. Daarna is oudste aan de beurt: zeg maar tegen 19.45 en tegen 20.30 in bed.
Nu is het punt dat oudste zich verveelt in de tijd dat jongste naar bed wordt gebracht (dus t tanden poetsen, pyama aan, voorlezen) en hij wil dat tv-kijken of nog liever computerspelletjes doen.
Nu wil oudste sowieso al weinig anders dan dat (ja, de Nintendo ), maar de regel is vanaf 17.00 uur en tot we gaan eten, rond 18.00 uur. En bij slecht weer, vriendje op bezoek ofzo is dat ook wel eens langer.

Zelf vind ik dat hij in de tijd dat ik jongste naar bed breng, wel wat anders kan doen (lego, tekenen, lezen, muziekje op, K'nex, weet ik wat) maar dat stuit (voorzichtig gezegd) op nogal wat verzet.
Hoe gaat dat bij jullie? Ik snap dat hij geen zin heeft om alleen beneden te zitten, maar op de lsaapverdieping bij mij en jongste in die tijd zijn, vindt hij 'saai'.

En natuurlijk ben ik een heel vervelend mens, dat hij niet ongelimiteerd mag computeren (kindje in de straat mag het altijd, en tot laat in de avond). Eén avond per week brengt papa ze naar bed en dan mag hij wel nog tv kijken oid. Nu wil ik het daar met manlief nog over hebben: dat we dar één lijn in trekken, maar goed die vind eigenlijk dat ik overdrijf.
En jullie? Overdrijf ik, ben ik te streng? En hoe gaat dat bij jullie?

Ik hoor het graag,
groeten,
Ascii

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anonix

Anonix

02-02-2010 om 13:20

Lekker toch...

..om nog even TV te kijken voor het slapen gaan?

Wat verwacht je zelf dat hij gaat doen in dat half uur dat hij 'alleen' is?

Pippin

Pippin

02-02-2010 om 13:59

Ascii

Ik vind het inderdaad best streng van je.
Bij ons hebben ze een maximum computertijd, maar ze mogen zelf bepalen wanneer ze dat 'opnemen'.
En verder mogen ze van mij voor het slapen gaan inderdaad nog even lekker tv kijken. Doe ik zelf ook vaak.

Puck

Puck

02-02-2010 om 14:11

My two cents

Ik vind ook dat je overdrijft. Ik kan me voorstellen dat je vlak voor het naar bed gaan geen actieve computerspelletjes of vreselijk drukke/agressieve t.v.-programma's meer wil laten kijken, maar als hij nu nog even een half uurtje voor het naar bed gaan t.v. wil kijken zou ik er geen moeite mee hebben.

Ik zit op jouw lijn

een uur voor het slapen gaan is beeldscherm hier verboden. Geldt ook voor volwassenen trouwens. Het is niet goed voor je nachtrust en omgekeerd voegt het ook niets positiefs toe aan je dag.

Het is gewoon nergens goed voor. Kijk, een beetje internetten, forummen, spelletje op zijn tijd - moet allemaal kunnen. Maar er zijn heel veel andere dingen die je dag mooi en vol maken, en die makkelijk verdwijnen. Samen zijn, of juist alleen zijn, lezen, beetje rommelen... dat hoort er allemaal ook bij.

Mijn oudste is trouwens 8, en hij studeert meestal cello terwijl de jongste naar bed wordt gebracht.
Hij moet alle liedjes drie keer spelen. Streng he?

Guinevere

Guinevere

02-02-2010 om 14:53

Jawel

Jawel hoor, hier mag zoon (7) eerst een half uur op de computer en daarna nog Simpsons kijken voordat hij naar bed gaat. En dat gaat erg goed.
Je kunt natuurlijk ook iets educatiefs vermakelijks laten spelen op de computer, als je er dan minder problemen mee hebt? En als je persé vast wilt houden aan maximaal een uur, dan kun je daar wel wat in onderhandelen denk ik. Bijvoorbeeld een half uur tussen 5 en 6, en dan nog een half uur als jij met broertje naar boven bent.

tonny

tonny

02-02-2010 om 19:02

Als ik nu een jochie van die leeftijd had...

... dan zou ik ook zo 'streng' zijn.

Niet computeren het laatste uur voor je naar bed gaat, daar houd je jezelf te actief mee.
En TV-kijken in je eentje, nee, ook dat niet, TV-kijken is iets wat we hier op die leeftijd altijd met elkaar deden. Kinderen kregen van mij geen TV op de eigen kamer, ik weet het, da's tegenwoordig ontzettend ouderwets, maar ik zou het nog steeds zo doen.

In bed kun je een boekje lezen, beetje muziek luisteren. Het afbouwen van de dag.

tonny

Vic

Vic

02-02-2010 om 21:47

Geen beperkingen

Mijn tienjarige heeft geen beperkingen wat betreft pc- of tv-gebruik. Na het eten (18.30 uur), heeft ze tot 21.00 uur om te douchen, huiswerk, spullen klaarleggen voor de volgende dag, en dingen voor zichzelf. Om 21.00 uur moet ze dan in bed liggen en mag ze nog een half uurtje lezen.

Aaf

Aaf

02-02-2010 om 21:48

Nee hoor niet streng

Onze zoon van 10 mag 3 uur computeren in de week. En dit opmaken wanneer hij dit wil. Meestal spaart hij het op tot het weekend. Dus dan kan hij niet 's avonds computeren. Ik verbied het hem niet, meestal loopt het zo. Terwijl ik ook liever heb dat hij even wat anders gaat doen. Maar hij moet zichzelf ook een poos vermaken omdat er 3 jongere brusjes zijn.Tenminste van maandag tot woensdag want dan mag hij opblijven. Soms kijkt hij televisie, leest wat, pakt z'n spullen voor de volgende dag, verzorgt de konijnen,voetbalt nog even buiten, luistert muziek, knutselt wat in elkaar en soms verveelt hij zich stierlijk. Dat is dan niet anders.Als de rest op bed ligt doen we dan meestal nog wel even samen een spelletje of kijken samen televisie ofzo. Donderdagavond heeft hij sport en vrijdagavond ligt hij er om 19.00 in met een boek en mag hij lezen tot 1/2 9. Dit omdat donderdag en vrijdag z'n jongeren 2 brusjes opblijfavond hebben.
Niet zoveel computer hier dus. Maar minder streng in geen beeldscherm voor het slapen.

Vic

Vic

02-02-2010 om 21:52

Nog een vraag

Begrijp ik goed dat je zelf ook drie kwartier bezig bent met je kind om hem op bed te leggen, dus met tanden poetsen en voorlezen?

Linda99

Linda99

02-02-2010 om 22:10

Makkelijk

Ik ben denk ik "makkelijk" op dit soort momenten. Oudste leest, tekent, kijkt t.v. of mag even krabbels sturen via Hyves. Ik breng dan de jongste naar bed en daarna krijgt oudste nog even aandacht van mij voordat ze naar bed gaat om nog te lezen.

Tihama

Tihama

03-02-2010 om 09:13

Hier

Van mij mag zoonlief het laatste uur voor het slapengaan niet computeren. Dat kweekt bij hem namelijk veel te veel adrenaline en dan slaapt hij voorlopig niet.

Wij hebben overigens bewust geen limiet op computer of TV. Onze ervaring is dat zich dit hier prima reguleert. Kinderen gaan zelf na een tijdje wel weer wisselen in activiteit. Ik vraag me ook vaak af of kinderen zo fanatiek vasthouden aan computer/Nintendo en zo omdat het de regels zijn dat het niet mag.

Als wij vinden dat het de spuigaten uitloopt (soms als er net een nieuw spel ontdekt is) dan kunnen we prima met zoon overleggen zodat hij zichzelf gaat beperken. En dat kon ook toen hij 6 was trouwens.

Met TV-kijken voor het slapengaan heb ik minder moeite. Wel met het soort programma dat dan gekeken wordt. Voor het slapengaan ben ik er alert op dat het alleen komische programma's mogen zijn. Mijn kinderen zijn vrij snel van slag als er wat engs is.

Dus, ja, ik vind dat je overdrijft

Nu herken ik wel wat van de discussies met mijn man. Onze zoon is helemaal weg van National Geographic en History Channel. Mijn man vindt het leuk om samen met zoon te kijken en dan ben ik dwars qua slaaptijden. Ik vind dat onze zoon van 12 op weekdagen toch echt tegen tienen naar bed moet. Manlief is dan meer van de 'ah, dit is zo'n interessant programma, laat ons nog even samen kijken'. Maar gelukkig is hij ook best ontvankelijk voor argumenten

Tihama

Ilva

Ilva

03-02-2010 om 09:48

Na het eten

Hier is de regel, na het eten geen computer/ds meer. Tv kijken mag wel (meestal iets leuk op discovery). Ik zag hier boven iemand die de Simpsons noemde. Nou, dat mogen ze dus niet kijken, dat vind ik echt niet geschikt voor kinderen. (Wel voor ons zelf trouwens). Maar wil hij niet een leuk boek lezen. Lijkt me de perfect tijd voor. Harry Potter bijvoorbeeld. Onze zoon van 9 is nu in het een na laatste boek bezig en vind het geweldig. Dus ja, eigenlijk, geen computer dus wel tv maar wel in de gaten houden waar hij naar kijkt of een leuk boek lezen.

koentje

koentje

03-02-2010 om 10:40

Tihama

Het kan zijn dat het bij jouw kinderen zo werkt en dan ben je gezegend! Maar als jouw stelling waar is dan zouden er geen game verslaafden bestaan!

Ik denk dat het ene kind dat veel beter regelt dan het andere. Sommigen hebben nu eenmaal weinig rem op hun eigen gedrag. En dan hebben ze echt besturing van buitenaf nodig!

Ise

Ise

03-02-2010 om 10:41

Ook geen limiet

...wat betreft computeren en tv kijken. Zolang ze naast deze activiteiten nog steeds genoeg tijd vrijmaken voor dingen zoals lezen, muziek maken, met de lego spelen enz. doe ik niet zo moeilijk over computertijden.

Ook hier is de gewoonte er in geslopen dat de kinderen (8 en 10 jaar) met papa 's avonds discovery channel/national geographic kijken. Zolang het geen programma's zijn waar ze 's nachts wakker van zouden kunnen liggen, vind ik het geen probleem...zelfs niet als het dan een half uurtje over bedtijd heen gaat.

Ik geloof niet dat mijn buren het zouden waarderen als jongste zoon vlak voor bedtijd muziek gaat oefenen (hij drumt).

Ise

Ise

03-02-2010 om 10:45

Koentje

Misschien toeval....maar op mijn werk (woongroep voor jongeren tussen de 17 en 22 jaar, voornamelijk ASS en ADHD) merk ik dat jongeren die van huis uit erg strak zijn gehouden wat betreft computertijden, helemaal 'los gaan' op het moment dat ze er zelf iets in te beslissen hebben. Computer staat dan zelfs 's nachts nog aan. Ik ben er erg voor om kinderen hier toch wel enige ruimte in te geven. Ben zelf ook moeder van twee kinderen met ASS en merk dat als je hier jong mee begint, er best in te sturen valt. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.

Tihama

Tihama

03-02-2010 om 12:19

Koentje

Ise heeft al gezegd wat ik had willen zeggen.

Hoe moet je je eigen gedrag leren besturen als je daar niet al jong mee begonnen bent?
Ik zeg niet dat je niet moet sturen, maar dat de sturing puur in tijd zoals ik die meestal zie, niet de meest geschikte vindt.
Dat betekent dat ik aardig wat tijd en energie heb moeten steken in gesprekken en uitleg met de kinderen waarom ik vind dat ze ook los moeten kunnen van hun computer. Tot op heden lukt dat vrij aardig.
Sinds mijn zoon 'Je Briljante Brein' gelezen heeft, begrijpt hij erg goed welke hormonen gaan razen met het spelen van computerspellen. Er is ook nooit discussie als ik hem vraag of hij het geen tijd vindt om even iets anders te gaan doen. Hij zucht soms wel eens, om daarna te zeggen:"Het is zo leuk, maar je hebt gelijk".

Tihama

Hier vrij streng computer/tv beleid

Voorgaande reacties heb ik niet gelezen, maar jouw vraag uiteraard wel Ascii.
Hier 2 meisjes van 10 en bijna 12 die als ze mochten kiezen alleen nog maar tv zouden kijken en computeren.
Mooi niet dus. Ze mogen om de dag op de computer, na het eten en tot 19.30, da's dus niet superlang, af en toe een uitzondering daargelaten.
Tv 's avonds na 17.00 even tot het eten en na het eten weer + ruimer in weekend en vakanties met slecht weer.
Overigens gelden deze regels vooral in de winter ik denk dat het in de zomer wel anders wordt.
Misschien vind je dit streng maar ik ben van mening dat het beter en uiteindelijk ook leuker voor ze is als ze echt spelen met elkaar en met speelgoed. En dan heb ik het even niet over educatief verantwoorde spellen op de computer, maar helaas zijn ze daar niet in geïnteresseerd.
Wat tv betreft, tegenwoordig (sinds kort pas) kijken ze ook naar het jeugdjournaal en het klokhuis tot mijn grote tevredenheid.

Sera

Sera

03-02-2010 om 13:47

Hier

Hier mogen ze zelf weten hoeveel tv ze kijken of computer spelletjes spelen. Ik zou goed naar het individuele kind kijken of ze nog wel goed kunnen slapen als ze computer spelletjes spelen vlak voor het slapen gaan. Als blijkt dat ze dan te wakker zijn zou ik inderdaad zeggen het laatste uur niet.

Ik heb zelf ook het idee dat als je kinderen heel strak houdt op dit gebied ze de spelletjes alleen maar interessanter gaan vinden. Als ze echt verslaafd zouden zijn dan zou ik veel rigoureuzer zijn en dan gaan alle spelletjes gewoon de deur uit. Het kenmerk van een verslaafde is immers dat die zichzelf niet kan reguleren. Net als een alcoholist het ook niet bij2 biertjes per dag kan houden zal een game verslaafde het ook niet bij 1 uurtje per dag houden. De enige manier om met een verslaving te breken is om te zorgen dat ze helemaal niet meer kunnen spelen.

Sera

Sera

03-02-2010 om 13:53

En 's avonds

Na het eten breng ik altijd eerst de twee jongste kinderen naar bed. De twee oudsten zijn dan gewoon beneden en doen wat voor zichzelf. Soms tv kijken maar ook vaak lezen, spelen of inderdaad wel eens de Nintendo.

Als mijn man thuis is brengt hij vaak de jongste kinderen naar bed en dan ga ik meestal in die tijd samen met de oudsten een spelletje spelen. Vooral mijn zoon is dol op spelletjes dus die vind niks leuker dan 's avonds nog even een spelletje doen.

Als ik zelf de jongste kinderen naar bed breng dan moeten de oudsten zichzelf vermaken beneden. Ze mogen dan zelf kiezen wat ze doen. Op dat tijdstip zijn er weinig echt leuke kinderprogramma's meer maar soms willen ze een dvd zien of is er toevallig wel wat op. Mijn dochter gaat vaak ook lezen of nog even kijken op hyves of facebook (ze is al 11). Mijn zoontje hangt er vanaf. Soms computerspelletjes, soms gewoon spelen.

Als de jongste kinderen dan in bed liggen dan ga ik meestal nog iets met mijn zoon dus zoals bijvoorbeeld een spelletje en voorlezen. Dat hangt er van af hoe laat het dan al is. Hij gaat dus niet meteen slapen nadat de spelcomputer uit is want er zit dan nog meestal minstens 30 minuten à een 1 uur tussen het slapen gaan.

De oudste van 11 gaat dan wel vaak tv kijken. Er zijn rond dat tijdstip meerdere dingen die ze leuk vind. Als alle drie de jongere kinderen in bed liggen ga ik samen met haar nog even thee drinken.

Ise

Ise

03-02-2010 om 14:31

Alternatieven

Onze kinderen spelen ook graag 'gewone' spelletjes: Carcassone, Six, Kolonisten van Catan of Halli Galli. Misschien maakt het dat wel makkelijker voor kinderen om de computer uit te laten. Samen met grote zus of papa en mama een spelletje doen heeft toch vaak hun voorkeur. Sommige kinderen hebben er nu eenmaal moeite mee om alleen te spelen of om te bedenken wat ze kunnen doen. Daarnaast hebben wij ook een groot aantal spelletjes die ze alleen kunnen doen: Roadblock, Katamino, Rush hour enz. Meestal als één van de kinderen met zoiets begint, sluit de ander vanzelf aan.

Jesse_1

Jesse_1

03-02-2010 om 16:12

Ise

Het probleem bij Ascii ligt er juist in dat de oudste alleen beneden is en zichzelf moet vermaken.
Jesse

Jesse_1

Jesse_1

03-02-2010 om 16:21

Zelf laten bepalen

Zelf laten bepalen blijkt hier in huis toch echt wel moeilijk.
We hebben de afspraak dat zolang ze uit zichzelf niet de hele dag achter de DS hangen, dat ze het zelf mogen bepalen (oudsten van 9 en 7, jongste heeft tot zijn spijt nog geen DS). Toch moeten wij regelmatig zeggen dat de DS nu wel weer even een tijdje uit moet en dat ze even wat anders moeten doen. We proberen ze dus nog bij te brengen dat ze zèlf de DS weg moeten leggen en dat dat er dus ook bij hoort. Toen alleen de oudste een DS had ging het wel goed, maar nu met z'n tweeën houden ze elkaar er ook achter.
Regels verder: 's ochtends na half 8 geen DS meer op schooldagen en 's avonds na het avondeten niet meer (ivm onrust in de slaap). We eten om een uur of 6, de jongste 2 (van 7 en 5) liggen er rond half 8 in. De oudste op een variabel tijdstip. 's Avonds wordt er vaak nog wel discovery gekeken (Mythbusters ed).
Oudste zit niet vaak alleen terwijl ik de jongsten naar bed breng; dan is hij zichzelf meestal ook aan het klaarmaken, hij luistert vaak mee bij het voorlezen. Als hij wel alleen beneden zit, dan kijkt hij nog even discovery of sport, of hij zit even te lezen.
Jesse

Ise

Ise

03-02-2010 om 19:07

Jesse_1 & ascii

..daarom noemde ik ook spelletjes die je alleen kunt doen ;o)
Juist tussen 18 en 21 uur zijn er interessante programma's op discovery channel. Ik zou dan liever hebben dat mijn kinderen op díe tijd kijken dan midden op de dag naar bijvorbeeld Spongebob (om maar eens wat te noemen).

m@ss

m@ss

03-02-2010 om 21:12

Hier

7 jaar en mag gerust computeren en tv kijken, en ook zonder limiet want dat regelt zich vanzelf. Het zijn bij elkaar echt geen uren!

Dus ook ik zie het probleem niet.
Nou tekent die van mij nog liever als dat die computert of tv kijkt en hyves kennen we hier nog niet

Ascii

Ascii

09-02-2010 om 11:04

Even snel

Hallo allemaal,

Allereerst bednakt voor jullie reakties. Doordat wij in de familie ineens twee ernstig zieken hebben, lukt het me niet om nu inhoudelijk in te gaan op de berichten, sorry.
Zodra het hier wat rustiger is, komt dat zeker...

goetjes,
Ascii

Geen regels

Hier ook geen beperkende regels voor het pc en tv gebruik. Mijn kinderen hebben daarnaast zat andere interesses dat scheelt wellicht. Het loopt vanzelf hier. Tv kijken en pc voor het naar bed gaan vind ik dus ook geen probleem. Als alles maar op tijd uit gaat.
Strenge regels dus ook niet nodig hier.

Merk meteen aan welke kinderen erg beperkt worden thuis bij hun ouders, zijn ze hier dan zijn ze bijna niet bij de pc en tv weg te slaan. Mijn kinderen gaan/willen dan iets anders doen maar vriendjes blijven geobsedeerd voor tv en/of pc zitten. Voor de vriendjes heb ik dus wel strenge regels. Maar puur omdat ik het anders niet gezellig vind voor mijn kinderen.

Toen ik jong was zag ik dat verschil ook al goed bij vriendinnetjes. Ik werd zelf ook niet kort gehouden rondom tv kijken. Mijn vriendinnetjes daarentegen waren bijna obsessief met de tv bij ons thuis. Omdat ik zelf mocht weten wanneer en hoelang ik tv keek. Maar buiten spelen en spelletjes, knutselen vond ik ook erg leuk. Sleepte dan vriendinnetjes mee naar mijn kamer of naar buiten. Had altijd wel medelijden met ze. Nu we allemaal volwassen zijn is het erg grappig te zien dat de kort gehouden vriendinnetjes van toen nu avonden voor de tv willen hangen, volgen allerlei series en niets mag daarvoor wijken. Ik kijk zelden tv en pc gebruik ik bijna alleen voor mijn werk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.