Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Imra

Imra

30-10-2018 om 20:21

Scheren


Flavia

Flavia

02-11-2018 om 23:23

Ginny

Gewoon exact de ingrediënten lijst van Veet over genomen die ik gister gelezen heb.😎
Niet heel ingewikkeld en benzoaten worden heel veel ingezet als conserveermiddelen, ook in voedingsmiddelen en grondstoffen daarvoor.

Triva

Triva

03-11-2018 om 08:48

Hat

Doet jouw dochter ook alleen de bikinilijn? Dit meisje wil helemaal kaal ivm douchen.

School moet gewoon stoppen met dat douchen. Laat de oudere leerlingen gymen op het eind vd dag en maak het niet zjo intensief. Heel veel gedoe en gepest opgelost. Of idd hokjes ipv grote doucheruimte.

Flavia

Flavia

03-11-2018 om 08:56

Triva

Schoolgym intensief? Lagere school, uurtje waar je al 20-25 minuten aan omkleden en uitleggen kwijt bent, hooguit een half uur doen ze iets.
Moeten ze gaan schaken of zo. Er mag echt nog wel een tandje bij om het intensief te maken.

We zitten met z'n allen te veel. Beweegnorm voor kinderen is een uur per dag intensief. Daar komen ze, uitzonderingen daar gelaten, echt niet aan. En bij de uitzonderingen die er net aan aankomen wordt al gevraagd of ze niet te veel sporten.

Afzonderlijke douchehokjes zijn de oplossing.

Half a twin

Half a twin

03-11-2018 om 09:36

Alleen bikinilijn

School (inmiddels VO) doet gelukkig niet aan douchen na gym. Er zijn douches maar het is niet verplicht daar gebruik van te maken.
Zo'n flauwekul, blokuur gym, douchen, nog een uur Engels, 10 km fietsen door de regen en dan weer douchen..
Ik ben blij, minder was en belangrijker geen ge irriteerde huid van het vele douchen.

Amsterdamse

Amsterdamse

03-11-2018 om 10:21

Half a twin

Op vo school zoon is douchen na gym wel verplicht en dat is maar goed ook. De gymles is zeker intensief en er wordt gezweet. De stank van opdrogende pubers in een klaslokaal is niet te harden. En opgedrogend zweet maskeren met deo maakt het zeker niet beter.
Ik weet niet of ze aparte douchehokjes hebben, zal eens vragen.

Triva

Triva

03-11-2018 om 10:51

Kijk hat

Jouw advies voor schaamhaar verwijderen met veet is dus alleen voor de bikinilijn. Dit meisje moet douchen dus wil natuurlijk al het haar weg.

Flavia: ja idd douchehokjes. Scheelt zoveel ellende.

Half a twin

Half a twin

03-11-2018 om 11:06

De voorkant

Je kunt de voorkant heel ver kaal maken met ontharingscreme, lijkt me sterk dat de klasgenoten ook de onderkant willen bekijken.
Van voren kaal is op die leeftijd echt genoeg.

Guera

Guera

04-11-2018 om 12:43

Poeh

Ik vind het best heftig dat dit normaal wordt gevonden voor een meisje van 10.
Mag ze ook haar haar blonderen?
Mag ze ook haar benen ontharen?
Vinden we het ook ok als een 16 jarige een schaamlip correctie doet? Of een borstvergroting?
Ik zou investeren in zelfvertrouwen.
Als een kind van een normale lichamelijke ontwikkeling al onzeker wordt maak dan je borst maar nat
En als kinderen hierom pesten (lijkt me echt apart maar er bestaan rare kinderen) dan zou ik in gesprek gaan met school

Aagje Helderder

Aagje Helderder

04-11-2018 om 14:38

Wat akelig

dat we jonge kinderen leren dat normale lichamelijke ontwikkeling weggeschoren moet worden.

Ik loop al een tijdje aan dit draadje te denken, ben niet tegen scheren in z’n algemeenheid (ben zelf behoorlijk bedeeld met haren en scheer bikinilijn, oksels en soms m’n benen), maar vind dat op die leeftijd van dochter van ts de boodschap nog vooral moet zijn dat het groeien van haar hoort bij het gewone. Het jeukt en is anders dan wat je tot dan toe had, maar het is vooral gewoon. Iedereen krijgt het en het is zeker niet vies.

Aagje

Sanne

Sanne

14-11-2018 om 21:40

Aanpassen

Hier píekert de puber niet over ontharen. Vindt ze flauwekul. Ik heb gezegd dat sommige mensen zich daar enorm aan storen en misschien ook wel wat van zeggen en dat ze zelf moet weten of ze zich daarom aan wil passen of niet. Tot nu toe is het antwoord: niet. En nooit gepest trouwens.

Ervaringsdeskundige

Ervaringsdeskundige

06-12-2018 om 01:16

Niet douchen

Allereerst vind ik het raar dat een meisje van 10 niet zou mogen scheren. Je hoofdhaar bijpunten hoeft ook helemaal niet maar toch doen we het allemaal.
Het enige wat zo’n meisje aan scheren kan overhouden is snijwondjes en jeuk door fouten in het scheren. (Scheergel met irriterende stoffen e.d.)
Haren “van onder” zie je ook gewoon. Je onderbroek weer aandoen doe je op die leeftijd namelijk ook met de andere meisjes. En je moet ook in en uit de douche lopen waar iets tussen de benen te zien kan zijn.

Daarnaast vind ik dat volwassenen te makkelijk denken over kinderen en hun lichaam, zeker als ze “eerder” volwassen worden dan andere kinderen.
Pesterijen om secundaire beharing vinden namelijk wel degelijk plaats, ook als kinderen een jaar of 8-9 jaar zijn.
Dat is niet iets nieuws van 2018. Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat dat al in 2003 gebeurde. Meerdere meiden bij mij op school waren daar dagelijks het slachtoffer van.
Een kind ziet een keer een okselhaar bij een meisje van 9, en vind dat zo indrukwekkend dat dat kind het gaat rondbazuinen en de hele school het kind met de okselharen vraagt om de haren te “showen” of kinderen maken beledigende opmerkingen. Dat is ontzettend kwetsend voor zo’n jong meisje dat niet nu al ermee te maken wilde hebben en nu geconfronteerd wordt met pesterijen erom.
Haar op de “voorbips” ligt al helemaal gevoelig. Hier waren pesterijen om meiden die met een rok op een stoel zaten waardoor andere meiden zagen dat er iets “uitsteekt” en dan riepen “jij hebt kuthaar ieeell jij bent vies”.
Al gaan pesterijen meestal over okselhaar want dat zie je vaker.
Als je ongesteld wordt als 9/10 jarige in groep 6 ben je ook behoorlijk zuur. Zeker als je dan ook nog verplicht moet douchen met gym. Of andere meiden zien de (vieze) maandverband, of er is altijd iemand die een tampontouwtje ziet.
Een vriendin van me was 9 en zat in groep 4 toen ze ongesteld werd. Haar leven was een hel door pesterijen om haar lichaam dat vroeger dan anderen volwassen werd.

Op Viva was er onlangs ook topic over een moeder met een dochter van 10(?) die verplicht moest douchen en sindsdien het slachtoffer is van pesterijen omdat ze al secundaire beharing heeft. De juf van dat meisje kwam nog op voor haar maar de directie van de school wilde geen oplossing zoeken en hield vast aan “douchen is wet”. Kind had zich toen geschoren en de pesterijen bleven doorgaan omdat andere kinderen dat opviel onder de douche.
Arm kind. En er zijn vast nog vele andere kinderen in precies dezelfde situatie.

De oplossing in dit topic is trouwens niet scheren maar het douchen gewoon niet meer toelaten.

Ervaringsdeskundige

Ervaringsdeskundige

06-12-2018 om 01:22

Andere discussie

Dit is trouwens de discussie van Viva, waar ik zie dat behalve pesterijen om beharing het ook ging om borstgroei en verandering van de benen in dikte.
Normale dingen voor een kind van 10, maar als je dan net op een school zit waar je (een van) de eerste bent, je naakt moet douchen met andere kinderen en de kinderen hondsbrutaal zijn heb je het wel erg zwaar.
https://forum.viva.nl/kinderen/douchen-op-school-en-pesterijen/list_messages/409387

Ervaringsdeskundige

Ervaringsdeskundige

06-12-2018 om 02:01

Guera #8

Niet alleen ouders die kaal zijn hebben kinderen die de beharing bij zichzelf afschuwelijk vinden.
Soms vinden (jonge) kinderen het ook uit zichzelf maar vies dat mama haar heeft op andere plekken dan het hoofd.
Het is echt niet altijd aangeleerd.
Erg fraai staat een been met een grijze waas of oksels of een vagina met druppels in de haren ook niet.

Op de basisschool droegen meiden met 30 graden een dikke maillot met hun rok omdat anders andere kinderen de schaamharen kunnen zien. (Bv als de benen over elkaar worden geslagen of omdat anders op het klimrek iets te zien is bij koppeltje duiken of hoog klimmen)
Korte broeken waren toentertijd geen mode maar daar kan haar tussen de benen onder de pijpen door ook opgemerkt worden.

Best wel sneu als kinderen van misschien net 10 zich zo warm kleden in de zomer omdat ze hun oksels en bikinilijn niet mogen scheren.

Onder de korte broek?

"Korte broeken waren toentertijd geen mode maar daar kan haar tussen de benen onder de pijpen door ook opgemerkt worden."

Echt waar? Maar dan is het een heel oerwoud en kan je het invlechten? Mijn hemel

harige aap

harige aap

06-12-2018 om 10:39

@wil40

ja, die heb je. Vanaf mn 11e. Scheren levert ingroei, epileren een bloedbad+ingroei. Dus helaas, weinig aan te doen. Zeker niet waard

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2018 om 14:36

Grappig

een paar jaar geleden werd ik nog raar gevonden, omdat ik ontharingscrème adviseerde voor de schaamstreek. En kijk nu eens! ).

Ik doe het niet zo vaak meer, maar mijn ervaring is, dat eigen merk minder korte metten maakt met de haartjes dan Veet. Veet is duurder, maar dat zie je (vind ik) dus ook terug in het resultaat.

Imra, als jij en je dochter eventueel last hebben van meer beharing in het gezicht dan westerse types, omdat je zelf bijvoorbeeld meer een mediterraans type bent, dan kun je bij de zorgverzekering kijken wat de vergoeding is voor elektrische ontharing. 10 jaar is vind ik nog wat jong, maar als ze op het voortgezet onderwijs zit, kan dat wel gaan spelen.

Wat je zorgen over pesten betreft, vind ik het eigenlijk alleen maar positief dat jij je daarvan bewust bent en haar onzekerheid niet wegwuift met 'welnee meid, dat valt allemaal wel mee'. Wat je wel zou kunnen doen, is met haar te kijken of haar zorgen realistisch zijn en wat ze kan doen als ze niet wil dat iedereen haar haartjes ziet. Ik vind het best sneu dat een meisje van haar leeftijd daar al zo mee bezig is en ik denk ook dat dat niet onterecht is. Meisjes zijn niet altijd erg aardig tegen elkaar. Maar ze kan er wel banger voor zijn dan nodig is.

Ik weet van vroeger nog (oma vertelt) dat we een meisje in de klas hadden die al redelijk gevuld was wat haar borsten betreft en sommige meisjes waren daar eerder wat jaloers op dan dat het tot pesten leidde. Dat kan ook nog. Het meisje was in onze ogen al érg volwassen omdat ze al een serieuze bh nodig had.

Scheren kan prima op die leeftijd en koop een winkinson scheerapparaat want daar zit zeep in en je kan geen wondjes krijgen en ga samen met haar in de douche en geef haar aanwijzingen dat scheerapparaat is echt top gebruik het zelf ook en had de eerste keer niet eens door dat de haren weg gingen 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.