Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schermtijd

Wij worstelen (ik denk zoals menig ouder) met schermtijd. Zoon is 5 en er komt steeds meer interessants bij en daarom is er ook steeds meer vraag en gedoe rondom schermtijd. 
Weet iemand iets van wetenschappelijk onderzoek hierover? Vooral over totaal op een dag of zo. Want wat nou verstandige keuzes zijn, weet ik inmiddels niet zo goed meer. Een hele middag digitaal lezen of educatief zou ik prima vinden, maar spelletjes niet en ik weet niet zo goed waarom.


Bij ons mogen de kinderen om 4 uur op hun scherm en dan tot etenstijd (half 6)
Dus anderhalf uur.
Toen ze jonger waren, was het een uur, van half 5 tot half 6.
Soms zeg ik ook wel eens, eerst een half uur op je Chromebook oefenen (ze hebben bepaalde sites van school waar dat kan) en dan nog een uur wat voor hun zelf.

Als het ter sprake komt met andere ouders dan hoor ik ook van hun dat het daar zo'n anderhalf uur per dag is.

Wij hebben ook bewust voor 4 uur gekozen omdat er dan een duidelijke eindtijd is, nl. etenstijd dus dan moet de boel ook echt uit.

Zitten ze eerder op dan blijven  ze toch vaak langer er op hangen en hebben ze ook meer moeite met stoppen 



Ik heb wel 'ns gelezen dat je door gamen skills ontwikkelt waardoor je later bijv. straaljagerpiloot zou kunnen worden.  

Voordelen van gamen:

  • het verbeteren van de oog-handcoördinatie (door heel de tijd tegelijk te kijken en te bewegen) en het oriëntatievermogen
  • het leren uitdenken van strategieën
  • het stimuleren van fantasie en creativiteit
  • het leren snel beslissingen nemen
  • het verhogen van het ruimtelijke inzicht en de reactiesnelheid
  • het leren samenwerken
  • het leren concentreren en doorzetten
  • het leren hoe problemen op te lossen
  • het leren omgaan met mislukken, uitdagingen en frustraties, maar ook met succes.
  • Met het spelen van bepaalde games kan men veel bijleren over bijvoorbeeld een middeleeuwse stad, de tweede wereldoorlog, vreemde talen.
  • Door te leren doorzetten, kan men in de game een zeker status of respect opbouwen. Succes wordt in een game vaker beloond dan in het echte leven.
  • Sommige games speelt men met of tegen anderen, waardoor sociale vaardigheden geoefend worden.
  • Games kunnen helpen om keuzes te leren maken. Dat versterkt het gevoel van vrijheid van handelen en van controle over wat er tijdens het spel gebeurt.



5 vind ik nog een beetje jong voor structureel schermtijd, afgezien van een uurtje tv per dag. Vanaf 8/9 lijkt me een betere leeftijd om ze het zelf te laten bepalen, en voor die tijd soms een half uurtje (twee keer per week of zo).

ben met Redbulletje eens dat games spelen nuttige effecten kan hebben, maar met een vijfjarige zou ik voorzichtig zijn. Kinderogen zijn kwetsbaar, en een telefoon/tablet wordt vaak te dichtbij gehouden. Half uurtje lijkt me zat.

verder is het voor kinderen belangrijk gewoon met materiaal en speelgoed te spelen, vanwege hun fijne motoriek, ruimtelijk inzicht, andere vaardigheden. Tablets geven geen rommel, klei-verf-blokken-Lego-strijkkraaltjes-stempels-lijm etcetera wel. Hoort erbij

Een hele middag digitaal lezen is net zo slecht voor zijn ogen als hele middag spelletjes op de tablet. En er zijn genoeg educatieve spelletjes voor op tablets. 

In alles geloof ik in met mate. Sommige dagen hier meer tablet dan anderen. Doordeweeks vaak hele dag niet, in het weekend vaak wat langer. 

Ons kind (8) mag een uur per dag. Schermtijd mag ze zelf verdelen over de dag en houdt zowel gamen in, als op de tablet. We zetten een timer aan, waardoor ook duidelijk is dat de tijd voorbij is. 

Je vroeg om wetenschappelijk onderzoek. Misschien heb je wat aan de adviezen van WHO op dit gebied.

https://www.who.int/news/item/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more

Bloemenzee

Bloemenzee

10-10-2021 om 19:00 Topicstarter

Junio, dank je! Dat zitten had ik nog niet zo aan gedacht (al zit zoon echt niet altijd stil bij een scherm )

Ik weet dat gamen inderdaad nuttige vaardigheden op kan leveren. En ik weet dat een scherm een scherm is en het dan niet uitmaakt of het ‘nuttig’ is of niet. 

Ik ga eens met man om tafel, want we zijn naar mijn idee de balans even kwijt. Zoon slaapt goed en genoeg en kan overigens ook zeker z’n energie kwijt. 

Due-scimmie schreef op 10-10-2021 om 16:37:

Een hele middag digitaal lezen is net zo slecht voor zijn ogen als hele middag spelletjes op de tablet. En er zijn genoeg educatieve spelletjes voor op tablets.

In alles geloof ik in met mate. Sommige dagen hier meer tablet dan anderen. Doordeweeks vaak hele dag niet, in het weekend vaak wat langer.

Inderdaad, wat er op de tablet gedaan wordt maakt niet uit, voor ogen is te lang slecht. Geld overigens ook voor hele middag een boek lezen volgens mij, want zelfde effect voor de ogen. 

Hier ook vaak doordeweeks op lange schooldagen en BSO en voetbaltrainingen veel minder schermtijd dan op een regenachtige weekend dag. Schermtijd proberen we wel max 1 of 1,5 per keer te doen, maar lukt niet altijd. Wat we vaak ook doen is filmpje streamen op de tv of spelletje spelen op de Xbox in plaats van scherm. Wel zijn mijn kinderen ouder dan jouw kind, en met 5 jaar hadden we nog wel kortere schermtijd en vooral televisie (dat kindertv gebeuren). Buiten spelen, spelen met Lego en nu bv met Pokémon kaarten gebeurt ook nog genoeg. Het is vooral een balans proberen te zoeken en dat vind ik ook echt wel lastig! En waarschijnlijk zitten ze alsnog teveel achter scherm conform de aanbevolen richtlijnen..



Bloemenzee

Bloemenzee

10-10-2021 om 19:33 Topicstarter

Winterkoud schreef op 10-10-2021 om 19:08:

[..]

Inderdaad, wat er op de tablet gedaan wordt maakt niet uit, voor ogen is te lang slecht. Geld overigens ook voor hele middag een boek lezen volgens mij, want zelfde effect voor de ogen.

Hier ook vaak doordeweeks op lange schooldagen en BSO en voetbaltrainingen veel minder schermtijd dan op een regenachtige weekend dag. Schermtijd proberen we wel max 1 of 1,5 per keer te doen, maar lukt niet altijd. Wat we vaak ook doen is filmpje streamen op de tv of spelletje spelen op de Xbox in plaats van scherm. Wel zijn mijn kinderen ouder dan jouw kind, en met 5 jaar hadden we nog wel kortere schermtijd en vooral televisie (dat kindertv gebeuren). Buiten spelen, spelen met Lego en nu bv met Pokémon kaarten gebeurt ook nog genoeg. Het is vooral een balans proberen te zoeken en dat vind ik ook echt wel lastig! En waarschijnlijk zitten ze alsnog teveel achter scherm conform de aanbevolen richtlijnen..



Ik vind tv kijken of gamen op de tv óók “op een scherm”.  Dat rekenen wij wel mee voor de totale tijd. 

Bloemenzee schreef op 10-10-2021 om 19:33:

[..]

Ik vind tv kijken of gamen op de tv óók “op een scherm”. Dat rekenen wij wel mee voor de totale tijd.

Dat is ook absoluut scherm tijd, maar voor je ogen is kijken naar een tv beter dan op een iPad of telefoon. En daarom kiezen wij dan voor iets op tv ipv de iPad. Omdat we dat een betere keuze vinden. Een boek (strip) lezen hou ik ook een maximum aan voor de ogen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

10-10-2021 om 21:01

Vroeger hanteerden wij ook schermtijd en was het altijd een heel gedoe, sinds een jaar of twee hebben we dat meer losgelaten omdat de rust in het huis belangrijker was (heeft wel ass). Het werd trouwens ook moeilijk afdwingbaar omdat zowel partner als ik ook veel tijd doorbrengen achter schermen/boeken.

Ondertussen is hij negen en op schooldagen komt hij ongeveer aan drie uur schermtijd. 's Morgens een uur, als hij thuiskomt van school een uur en na het eten nog een halfuur à drie kwartier. Na het eten is het meestal met console en groot scherm, de rest van de tijd voornamelijk tablet. 

Onze oudste is ook 9 en het wordt inderdaad lastiger naarmate ze ouder worden. Ook juist omdat je zelf ook met regelmaat scherm voor je hebt.
Hier houden we ook zoveel mogelijk blokken aan van 1 a 1,5 uur per keer (3 uur schermtijd komen ze hier ook aan).
En op schooldagen met BSO is het minder en spelen ze ook echt veel buiten. 

Wij hebben geen vaste schermtijd, maar we hebben geen ipad en de tv gaat voor het eten niet aan en ook niet in de ochtend. En als er nog gesport wordt in de avond zijn er dagen dat dochter helemaal geen schermtijd heeft. Ja, op school hebben ze een digibord, maar dat tel ik niet mee want daar heb ik ook geen invloed op. In het weekend kunnen we ook wel eens een film kijken en is het vaker wat meer. Maar gemiddeld komt ze niet over het uur per dag. Ze is overigens zes. Maar ik moet wel zeggen dat mijn dochter ook niet echt heel veel geeft om tv en spelletjes. Ze vindt bepaalde programma's of spelletjes wel leuk, maar niet dat ze er niet achter weg te slaan is. 
En straaljagerpiloot gaat ze toch niet worden, dus daarvoor hoef ik gamen niet te stimuleren.

---

---

10-10-2021 om 22:35

MMcGonagall schreef op 10-10-2021 om 15:59:

5 vind ik nog een beetje jong voor structureel schermtijd, afgezien van een uurtje tv per dag. Vanaf 8/9 lijkt me een betere leeftijd om ze het zelf te laten bepalen, en voor die tijd soms een half uurtje (twee keer per week of zo).

Een uur per week? We leven in 2021 he? Je kunt dat echt wel verhogen door te beginnen met wat educatiefs. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.