Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schooladvies VWO maar niet willen leren


RosaMontana schreef op 19-10-2021 om 12:34:

[..]

Dit is echt om te huilen. Onderwijs is nog altijd een taak van de school, niet van de ouders. Het is toch algemeen bekend hoe het puberbrein werkt en dat veel leerlingen executieve vaardigheden nog niet ontwikkeld hebben en niet intrinsiek gemotiveerd zijn. Ik snap echt niet dat scholen daar niet beter op inspelen en hun taak deels uitbesteden aan ouders en huiswerkinstituten. Om over gelijke kansen maar te zwijgen

Mentorlessen in de brugklas kunnen gebruikt worden om te leren plannen.
En inderdaad, doordat er hulp van ouders wordt verwacht neemt de kansenongelijkheid enorm toe. Want de ouders die hun kinderen niet kunnen helpen hebben vaak ook het geld niet voor bijles of huiswerkbegeleiding.
Een bepaald niveau aankunnen is niet alleen intelligentie maar ook attitude. Als je voor meer dan de helft van de vakken bijles nodig hebt of niet de discipline hebt om zonder toezicht/begeleiding huiswerk te maken, dan kun je beter een stapje terug doen.

MamaE schreef op 19-10-2021 om 09:36:

 Mijn ouders hadden echt geen idee wat mijn huiswerk was en hoeveel tijd dat allemaal kostte, laat staan dat ze inhoudelijk de stof begrepen.

OVerschat je nu de brugklasstof niet? Bij de dingen waar ik heb meegekeken (want kind vond het veel schrijfwerk en had even wat aanmoediging nodig) stonden de antwoorden op de vragen letterlijk in de omkaderde tekst. Dan stond er "[dikgedrukt] zorgt ervoor dat..." en was de vraag "wat is de functie van [dikgedrukt]?" Daar viel weinig aan niet te begrijpen.

Valeria schreef op 19-10-2021 om 12:47:

[..]

OVerschat je nu de brugklasstof niet? Bij de dingen waar ik heb meegekeken (want kind vond het veel schrijfwerk en had even wat aanmoediging nodig) stonden de antwoorden op de vragen letterlijk in de omkaderde tekst. Dan stond er "[dikgedrukt] zorgt ervoor dat..." en was de vraag "wat is de functie van [dikgedrukt]?" Daar viel weinig aan niet te begrijpen.

Mijn zus en ik deden vwo. Mijn moeder heeft met hangen en wurgen de huishoudschool gedaan en daarna vrijwel nooit meer een boek opengeslagen en haar interesse lag ook echt niet bij schoolvakken. Dus nee, ze had ons echt niet kunnen helpen.
Mijn vader kon ons in de onderbouw soms nog een beetje helpen met wiskunde en natuurkunde als het nodig was en daar hield het wel op. 
Maar goed, wij konden het zelf en wisten ook dat we het zelf moesten doen en dat die verantwoordelijkheid bij ons lag en niet bij onze ouders of bij school. In die tijd waren er ook geen bijlesinstituten of huiswerkbegeleiding. Als je niks deed en onvoldoendes haalde, bleef je zitten of stroomde je af.

Granola schreef op 19-10-2021 om 12:44:



Verder vind ik 1 VWO advies in de hele klas ook bijzonder hoor, zoals Pief stelt krijgt bijna 20% dit advies dus ze zou geen uitzondering moeten zijn. Zelfs in achterstandswijken zijn er nog voldoende kinderen die zo'n advies krijgen.

Mijn zoon was in groep 7 ook de enige. Vreemd genoeg waren het er eind groep 8 een stuk meer. Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat als je kind dat advies al in groep 7 krijgt, het zeker wel goed zit. Blijkbaar was er dan geen reden voor de leerkracht(en) om voorzichtig te adviseren.

docent hier: 

Havo omdat ze niet van leren houdt moet je niet doen. Een VWO’er gaat op de havo niet leren en op de mavo ook niet. De hele uitdaging gaat ontbreken, dan is het leren zelf ook geen uitdaging. 
Op VWO is ‘slechts’ 30% reproductie in de brugklas en dat is in de bovenbouw VWO straks nog veel minder. Hoe lager het niveau hoe meer reproductie en puur leerwerk er nodig is om een voldoende te halen. 

Dan mijn dochter in 1 VWO: de HB dochter die 6 jaar lang geweigerd heeft de tafels uit haar hoofd te leren. Zit nu netjes (na een herinnering) gewoon elke dag te leren, haar grootste valkuil is haar telefoon. Gaat met veel plezier naar school en heeft ein-de-lijk wat meer uitdaging en hoeft niet meer eeuwig naar dezelfde uitleg te luisteren. Wil niet zeggen dat wij als ouders niets meer hoeven te doen aan motivatie maar ik dacht echt dat wij er enorm aan moesten trekken. 

Ja precies Suzy, als ouders hoeven wij (bij alle pubers trouwens) niet veel meer te doen dat zorgen dát ze aan het werk gaan. Inhoudelijk help ik alleen op verzoek (dus af en toe iets uitleggen voor Frans of Duits). 

Overigens werk ik zelf ook als docent op het VO en vragen we van (brugklas)ouders vooral om te zorgen dat leerlingen überhaupt hun huiswerk maken; voor de kwaliteit ervan zijn leerlingen zelf verantwoordelijk. Als docenten hebben we - anders dan op school - namelijk geen invloed op (bijvoorbeeld) telefoongebruik en gamegedrag thuis; ik vind het wel de taak aan ouders om daar bij (jonge) pubers grenzen aan te stellen. Als dat thuis niet lukt, dan kunnen leerlingen bij ons op school in een (gratis) huiswerkklas plaatsnemen. 

-Nienke- schreef op 19-10-2021 om 13:48:

Ja precies Suzy, als ouders hoeven wij (bij alle pubers trouwens) niet veel meer te doen dat zorgen dát ze aan het werk gaan. Inhoudelijk help ik alleen op verzoek (dus af en toe iets uitleggen voor Frans of Duits).

Overigens werk ik zelf ook als docent op het VO en vragen we van (brugklas)ouders vooral om te zorgen dat leerlingen überhaupt hun huiswerk maken; voor de kwaliteit ervan zijn leerlingen zelf verantwoordelijk. Als docenten hebben we - anders dan op school - namelijk geen invloed op (bijvoorbeeld) telefoongebruik en gamegedrag thuis; ik vind het wel de taak aan ouders om daar bij (jonge) pubers grenzen aan te stellen. Als dat thuis niet lukt, dan kunnen leerlingen bij ons op school in een (gratis) huiswerkklas plaatsnemen.

Dit hebben ze op de school waar mijn man werkt ook. Ze kunnen na schooltijd onder toezicht huiswerk maken in de studiezaal. Dat is alleen toezicht, geen extra uitleg of zo. Maar er hangt wel een 'werkmodus' dus chillen is er niet bij en de telefoon mag ook niet gebruikt worden.
Grenzen stellen is natuurlijk wel aan ouders, maar dat geldt voor alle leeftijden en op meerdere gebieden. Er zijn bij man op school al gevallen geweest van gameverslaving. Jongeren die tot diep in de nacht gamen, amper slapen, ongezond eten, stoppen met sport/hobby's om meer te kunnen gamen. Dan ben je als ouders wel echt aan zet.
Uitleg en leren plannen is voor school. Huiswerk maken en leren is voor de leerling. De kaders daarvoor bieden is voor ouders.

Hier een dochter in groep 8 die een hekel heeft aan school, alleen creatieve vakken vindt ze leuk. Voorlopige advies was mavo/havo, met hoogstwaarschijnlijk doorstroming naar havo. 4x per week huiswerk, voornamelijk maken. Elke dag weer een strijd om het te maken en als ze het maakt is het slordig en antwoorden die kant noch wal raken. Nu heeft ze huiswerkbegeleiding op school en maakt ze daar alles en worden de toetsen overhoort. 

Mijn zoon en dochter zitten nu in 4vwo. Mijn zoon is altijd een hele ijverige leerling geweest (en nog steeds) die overal voor leert en altijd zijn huiswerk maakt. Mijn dochter daarentegen is helemaal niet zo schools ingesteld. Ze maakt regelmatig haar huiswerk niet of leert niet genoeg voor proefwerken. Soms haalt ze het prima op inzicht, soms haalt ze een flinke onvoldoende. Als ze een paar onvoldoendes heeft dan doet ze even wat meer en haalt weer een paar goede cijfers om ze op te halen. Ze is tot nog toe altijd over gegaan en ze staat overal voldoende op. Haar werkhouding is niet geweldig maar die zou op de havo ook niet geweldig zijn, waarschijnlijk nog minder goed omdat het dan 'makkelijker' is en dan zou ze nog minder doen doen en dan zouden haar cijfers nog meer fluctueren. Uitdaging is voor haar ook goed, als het te makkelijk is dan doet ze nog minder. En zolang ze gewoon overgaat is er ook natuurlijk niet echt een probleem. Maar het is dus niet zo dat er alleen ijverige hardwerkende leerlingen op het vwo zitten.

Probeer het leren ook een beetje leuk te maken. Vertel over hoe jij het vroeger deed op school. Hoe oma of opa overhoord hebben.Probeer praktijkvoorbeelden te geven van wat ze moeten leren. Zodat het wat meer voor ze gaat leven.
Zelf heb ik een tweeling, alle twee op het VWO. De ene haalt iets hogere cijfers dan de ander. Dat is voor degene die iets minder hoge cijfers haalt ook vaak een reden om in zak en as te zitten. Heeft hier iemand ook ervaring met tweelingen in dezelfde klas?

Mijn ouders konden mij ook niet helpen op de middelbare want allebei niet veel meer dan de basisschool gehad. Ik moest dus alles zelf doen op het vwo en deed dat ook. IJverig? Neuh… Elk jaar over? Dat wel. 

Sanne87 schreef op 19-10-2021 om 15:36:

Probeer het leren ook een beetje leuk te maken. Vertel over hoe jij het vroeger deed op school. Hoe oma of opa overhoord hebben.Probeer praktijkvoorbeelden te geven van wat ze moeten leren. Zodat het wat meer voor ze gaat leven.
Zelf heb ik een tweeling, alle twee op het VWO. De ene haalt iets hogere cijfers dan de ander. Dat is voor degene die iets minder hoge cijfers haalt ook vaak een reden om in zak en as te zitten. Heeft hier iemand ook ervaring met tweelingen in dezelfde klas?

Mijn tweeling zit in dezelfde klas op het vwo.Mijn zoon haalt ook hogere cijfers dan mijn dochter. Echter hij doet er ook veel meer voor. Dat maakt het minder problematisch. Mijn dochter zou ook best hogere cijfers kunnen halen als ze meer zou leren. Al schat ik in dat zoon sowieso iets beter zou blijven scoren, door zijn manier van werken maar ook omdat hij sowieso iets meer 'school slim' is (ik weet daar geen goede uitdrukking voor.) Maar omdat dochter veel minder doet heeft ze er ook geen moeite mee dat ze lagere cijfers haalt. Ik schat in dat als ze allebei even veel zouden leren en zij zou nog steeds lager scoren ze daar wel moeite mee zou hebben. 

Mijn andere zoon zit op het vmbo en dat zorgt voor meer spanningen soms. Hij heeft er vaak moeite mee dat hij leren lastiger vind dan de tweeling en dingen minder vlug doorheeft. Hierbij helpt het niet mee dat de vwo school veel meer en leukere uitjes heeft en meer verschillende vakken. Hierdoor ontstaat toch het gevoel dat de vmbo leerlingen de 'losers' zijn. 

mariska85 schreef op 19-10-2021 om 14:55:

Hier een dochter in groep 8 die een hekel heeft aan school, alleen creatieve vakken vindt ze leuk. Voorlopige advies was mavo/havo, met hoogstwaarschijnlijk doorstroming naar havo. 4x per week huiswerk, voornamelijk maken. Elke dag weer een strijd om het te maken en als ze het maakt is het slordig en antwoorden die kant noch wal raken. Nu heeft ze huiswerkbegeleiding op school en maakt ze daar alles en worden de toetsen overhoort.

Mijn derde zit op een Montessorischool die werkt met kunskapskolan en ze heeft dus alleen huiswerk als ze haar taken op school niet afmaakt. Nu heeft ze vaak iets langer nodig om lesstof te laten landen dus ze doet nu thuis wel het eea. Ze hebben minder toetsen en wel missies (soort opdrachten) en ze doet mavo met een creatieve richting. Past heel goed bij haar. Misschien is er ook zoiets wel bij jullie in de buurt. 

Sanne87 schreef op 19-10-2021 om 15:36:

Probeer het leren ook een beetje leuk te maken. Vertel over hoe jij het vroeger deed op school. Hoe oma of opa overhoord hebben.Probeer praktijkvoorbeelden te geven van wat ze moeten leren. Zodat het wat meer voor ze gaat leven.
Zelf heb ik een tweeling, alle twee op het VWO. De ene haalt iets hogere cijfers dan de ander. Dat is voor degene die iets minder hoge cijfers haalt ook vaak een reden om in zak en as te zitten. Heeft hier iemand ook ervaring met tweelingen in dezelfde klas?

Ja, als docent en mentor dan. Op VWO zijn de docenten meer prestatiegericht maar werk zelf in het vmbo en we proberen daar juist leerlingen hun eigen talent te leren ontdekken zonder dat het afhankelijk van een andere leerling is. Wat jij kan hoeft niet voor een ander te gelden. 

mariska85 schreef op 19-10-2021 om 14:55:

Hier een dochter in groep 8 die een hekel heeft aan school, alleen creatieve vakken vindt ze leuk. Voorlopige advies was mavo/havo, met hoogstwaarschijnlijk doorstroming naar havo. 4x per week huiswerk, voornamelijk maken. Elke dag weer een strijd om het te maken en als ze het maakt is het slordig en antwoorden die kant noch wal raken. Nu heeft ze huiswerkbegeleiding op school en maakt ze daar alles en worden de toetsen overhoort.

Huiswerkbegeleiding in groep 8?

Ik wist oprecht niet dat dat ook al bestaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.