Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schoolzwemmen: Het duurt jaren


Jamie

Wat is je punt? Een natte gymles kan net zo leuk zijn als knutselen?

Jamie

Jamie

28-08-2015 om 12:59

mijn punt?

Jij zegt dat de natte gymles verplicht is maar dat is onzin als anderen dan mogen knutselen. Verder is een natte gymles die verplicht is omdat je je A nog niet hebt in groep 7 wel heel vreemd want misschien kun je die kinderen dan beter eens leren zwemmen in plaats van ze nog na zes jaar in het ondiepe bad te laten natte gymlessen! Zwemmen op die leeftijd doe je in het diepe!

Marjoleine64

Marjoleine64

29-08-2015 om 12:59

Volgens mij

is het probleem voor dit meisje vooral dat ze gewoon fysiek al zo groot is dat ze niet HOEFT te zwemmen in badje 1. Ze kan er namelijk staan. En in badje 2 en 3 ook denk ik. Bij onze oudste op zwemles (jaren geleden) zat ook een jongen die ruim een jaar ouder was (7 jaar denk ik) maar heel groot, die heeft maanden gedaan over badje 3 omdat hij daar al kon staan en de iets kleinere kinderen niet (ca. 130 cm diep). Hij liet dus niet zien wat hij kon. Zodra hij doorging naar het echte diepe, met kurkjes, ging hij als een speer verder naar zijn A- en B- diploma. Ik begrijp dus ook echt niet dat de zwemleraren dit verschijnsel kennelijk niet opmerken.

Onze zoons zijn met 4 jaar begonnen (of eigenlijk al met 4 maanden, baby-en peuterzwemmen). Oudste heeft er vrij lang over gedaan, ruim 2 jaar tot zijn B en toen een jaar gestopt. Toen jongste ook B had (in anderhalf jaar) zijn ze samen voor C gegaan (ze schelen 2 jaar). Oudste had dat toen binnen 3 maanden, jongste is toen gestopt, hij was er fysiek nog net niet aan toe en was het lessen volledig beu (en wilde op voetbal). We zijn wel zelf met beiden regelmatig blijven zwemmen, op die jonge leeftijd is dat echt nodig om de zwemvaardigheid vast te houden.

Izabela

Izabela

30-08-2015 om 14:52 Topicstarter

Proefles gehad

Afgelopen vrijdag heeft mijn dochter de proefles gehad, ik zat daar bij. Ze kan opzich wel goed zwemmen, alleen de beenslag is niet netjes en verkeerd aangeleerd. Dus daar is aan gewerkt, door haar met een plankje te laten zwemmen. En aan het eind van de les ging ze zonder enig hulpmiddel zwemmen, wat ze nog wel lastig vindt, waarschijnlijk door gebrek aan ervaring. Ze kan het wel, maar meer dan in de breedte van een zwembad de schoolslag zwemmen met kurkjes om heeft ze nooit gedaan. De leraar was opzich wel tevreden, en gaf aan dat hij haar gewoon zo goed mogelijk gaat leren zwemmen. Ze gaat twee keer per week een les volgen van drie kwartier, en waarschijnlijk al binnen twee weken kennis maken met het diepe bad. De leraar wil haar zo snel mogelijk leren hoe je als je in diep water zit boven komt en vooral dat ze geen angst hoeft te hebben, want je gebruikt maar een laagje van diep water om in te zwemmen, en dit is een punt waar kinderen zonder ervaring in diep water veelal tegenaan lopen. Ook gaat de leraar haar proberen om diverse vaardigheden van latere diploma's, zoals de hoekduik, haar alvast aan te leren. Mocht ze verder gaan voor B en/of C, dan gaan deze er makkelijker achteraan, wat zeer wenselijk is gezien de leeftijd, en mocht ze stoppen, dan heeft ze in ieder geval die vaardigheden. De zwemleraar gaf ook aan dat ze best mag stoppen na A, als het zwemmen maar bijgehouden wordt. Jongere kinderen adviseert hij wel om zeker tot het C diploma te blijven zwemmen. Het Zwem-ABC van de NRZ is gericht op kinderen vanaf 4 jaar, dus de eisen zijn ook op die leeftijd afgestemd.
Eind oktober is er een mogelijkheid tot afzwemmen, dat zal helaas wel met jongere kinderen moeten, maar zowel zij als ik zijn blij als het eindelijk zover is, als ze dat diploma heeft...
Tevens gaf de leraar aan, dat de zwemschool de laatste jaren sterk gegroeid is, zowel omdat schoolzwemmen op veel scholen van erg laag niveau is, als dat zwemlessen via reguliere zwembaden ook veelal van laag niveau zijn. Steeds vaker komen ouders dus in opstand tegen matige zwemlessen...
Ook kreeg ik te horen, dat er een groep ouders is, dat hun kind op latere leeftijd hier (of bij een andere privé zwemschool) aanmeldt, omdat hun kind op het speciaal onderwijs zit, en daar ook zwemlessen krijgt, maar de kinderen daar slechts in een mythyl bad leren zwemmen en er dus helemaal geen uitzicht is op een diploma, ook al denken veel ouders onterecht van wel. Er was enkele maanden geleden zelfs een aanmelding van een meisje van 16 jaar met een verstandelijke beperking, die al jarenlang zwom via school, en uiteindelijk met veel aandacht en oefenen via de private zwemschool haar A-diploma toch nog heeft kunnen halen.
De zwemleraar gaf zelf ook aan te balen van dat "gewoon een keer zwemmen in het zwembad" vaak duur is (al gauw 5 of 6 euro per keer per persoon) en vaak op erg beperkte tijden. Maar ik heb wel adressen gekregen van zwembaden die, helaas wel verder weg en voor ons tot kort geleden onbekend, minder beperkt open zijn, en waar we misschien een keer per maand eens gaan oefenen. Zelf zwem ik nog wel een paar keer per jaar maar dan alleen overdag of vroeg in de ochtend en vaak heet het dan "banenzwemmen voor volwassenen".

Ik heb nog van de week met de juf gepraat over de zwemlessen op school, maar die meldde mij op een botte manier dat de school bepaalt of een kind gaat zwemmen of niet. (volgens mij heeft dit te maken met dat ik voor de vakantie vroeg of er niet kan worden gekeken naar hoe het douchen na de gym op een meer plezierige manier kan en ik dus maar lastig ben.
Mijn dochter wil dat douchen met andere meiden na gym niet meer, toen ze jonger was hoorde ik haar er nooit over maar nu geeft ze aan dat ze dat ze douchen genant vindt. De school denkt kennelijk dat zij kinderen mogen verplichten om met 10 anderen ontbloot in een ruimte te gaan staan. Prima dat ze moeten douchen maar dan wel op een manier dat het voor iedereen plezierig blijft, bijvoorbeeld met hokjes.) Nu ik erover na denk, zal ze het omkleden in een grote ruimte voor de zwemles ook wel niet fijn vinden...
Ook kreeg ik plotseling te horen dat de zwemlessen op school slechts een aanvulling zijn op de reguliere zwemles buiten school? Ik heb dat nooit eerder gehoord. En als ik eerlijk ben, zie ik er geen nut in, zeker gezien het niveau van de schoolzwemles die mijn dochter krijgt.
Andere ouders heb ik op het schoolplein eigenlijk nooit gehoord over de zwemlessen, zowel via school als buiten school. Ik heb alleen van mijn dochter gehoord dat een vriendinnetje ooit haar zwemdiploma mee naar school nam om die te laten zien, en dus dat een ander vriendinnetje A en B heeft. Ik heb weleens, volgens ouders die hier zelf opgegroeid zijn, gehoord over sporten als voetbal, maar zwemmen niet.

Ik heb nog jongere kinderen, een gaan binnenkort naar de basisschool, maar gelukkig was ik niet van plan om ze naar dezelfde school te sturen, niet alleen wegens eerdergenoemde factoren maar wegens ook andere factoren. Gelukkig staan ze allebei al ergens ingeschreven. En gaan ze ook op zwemles buiten school. Wellicht via de privé school waar dochter nu zwemt, alleen dan wel in een groepje en niet 1 op 1, anders wordt het wel heel duur.

De zwemleraar attendeerde mij er nog op, dat het belang en de normering van diverse vaardigheden van het Zwem-ABC openbaar en online op internet staat onder de naam "Brez 2.0" wat dus dit document moet zijn: http://www.zwemwiki.org/tiki-download_file.php?fileId=548 Misschien nog interessant voor andere ouders, bij de keuze of het kind verder gaat voor het volgende zwemdiploma, of om gewoon eens een keer in het zwembad een vaardigheid te oefenen of bij te houden.

Jamie

Jamie

30-08-2015 om 19:04

Izabela

Start niet te vroeg met je volgende kind met zwemles. Zes jaar is vroeg genoeg!

Jamie

Jamie

31-08-2015 om 08:41

schoolzwemmen

http://www.telegraaf.nl/binnenland/24415890/___Terugkomst_schoolzwemmen___.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter

Ik snap dat schoolzwemmen niet zo. Waarom niet gewoon normale zwemles voor kinderen van 8 zonder A-diploma? Gratis dus of tegen een laag bedrag maar gewoon na schooltijd. Waarom moeten we de kinderen van allochtonen onder schooltijd zwemles geven? Ik denk dat ze dan beter extra lessen Nederlands kunnen krijgen.

Dees

Dees

31-08-2015 om 09:34

Jamie

8 jaar? Ben je gek, ouders gaat gezellig naar een natuurmeertje ook met hun 6 jaar oude kinderen hoor, deze lopen het grootste risico om te verdrinken. Want het valt anderen niet op dat een kind van 6/7/8/ jaar gaat zwemmen want die zal toch wel kunnen zwemmen als ze alleen gaan. Een kleuter of peuter die zelf het water in stapt wordt nog wel tegen gehouden door volwassenen of grotere kinderen.

Daarbij vindt ik het belachelijk dat de overheid dit moet regelen, er is immers als gratis zwemles via de gemeente voor de mensen die het niet kunnen betalen. Kunnen ze het betalen dat ben ik het wel eens dat je dat ouders er verantwoordelijk voor moet stellen maar gratis aanbieden of met extra kortingen e.d. vindt ik echt belachelijk.
En sommige allochtone kinderen krijg je alleen het zwembad in middels speciale gescheiden zwemlessen.

Jamie

Jamie

31-08-2015 om 10:11

Gek

Wat wil je nu? Jij vindt 8 jaar te laat maar je vindt overheidbemoeienis ook niet goed? Schoolzwemmen is gratis of kost wat geld voor de bus of anderszins een heel klein bedrag maar als je daar niet mee leert zwemmen is het alsnog weggegooid geld.

Over het algemeen verdrinken er niet zoveel kinderen van 6/7 omdat juist daar meer op gelet wordt, ook 'blanke' kinderen hebben dan niet allemaal hun A of kunnen goed zwemmen. Het gaat juist om de oudere kinderen. Mijn jongste ging ook pas op zwemles toen hij 6 was. Juist dat gedoe met 4 jaar vind ik zo onnodig, kinderen denken dan juist eerder dat ze het wel kunnen maar hebben de kracht niet.

Waarom die oudere kinderen niet op zwemles gaan weet ik niet maar schoolzwemmen is nooit een oplossing, dat zie je maar weer aan dit draadje. In groep 7 zitten ze nog in het ondiepe. Verder vind ik ook dat zwemles niet zoveel met school te maken heeft en ik vind dus ook dat je dat moet loskoppelen.

Als meisjes niet samen met jongens mogen: prima, maak je aparte zwemlessen.

Dees

Dees

31-08-2015 om 10:19

Mag best geregeld worden door overheid

Ik vind inderdaad niet dat dit moet gaan op kosten van de overheid, maar als je dan toch met alle geweld vanuit de overheid iets wilt doen doe dit dan niet voor kids van 8 jaar maar voor jongere kinderen. Maar leg de kosten dan gewoon bij de ouders neer.

Jamie

Jamie

31-08-2015 om 10:22

Maar wat is het verschil met nu dan? Iedereen kan zijn/haar kind toch gewoon op zwemles doen met 4/5/6/7 jaar?

Noet

Noet

31-08-2015 om 10:23

Dees

dat hebben ze ook gedaan, er is overal zwemles beschikbaar omdat er zwembaden gebouwd zijn en geexploiteerd worden door de gemeente. Er zijn regelingen voor minder draagkrachtige burgers, in de gemeenten die daar nog budget voor hebben.

Wat wil je dan nog meer door de overheid geregeld zien?
Er ligt ook een taak bij de ouders, en er zijn gewoon cultuurverschillen en dit is er 1. Wij autochtonen zien het belang van zwemles op jonge leeftijd anders dan de allochtone ook na meerdere generaties.

Anooo

Anooo

31-08-2015 om 10:44

soms

interesseert het ze gewoon inderdaad niet of misschien missen ze gewoon het inzicht. Ik heb in een zwembad gewerkt in een achterstandswijk. Er was geen enkele autochtone ouder die met 3 kinderen om zijn nek zonder diploma zonder bandjes ging zwemmen. Bij allochtone ouders was dit eerder regel dan uitzondering. Werden ze aangesproken, weigerden ze bandjes te kopen want dat was te duur. Ook hadden ze het idee dat als er een badmeester stond, je als ouder niet meer op hoefde te letten. Autochtone ouders begrijpen over het algemeen dat het niet zo werkt. Driemaal raden wat voor kinderen er meestal gered moesten worden. Je kunt nog zoveel vrijwillige regelingen opzetten, maar er blijft een groep die het nut gewoon niet inziet. Er heeft ook wel eens een hele familie daar een zwemverbod gekregen omdat de ene week de ene op de bodem lag en de week erna een ander lid van de familie (allemaal grotere kinderen, tieners). Niks van geleerd, dus uit voorzorg mochten ze er helemaal niet meer in. Overigens was er toen nog schoolzwemmen en speciale regelingen, dus als je als héle familie niet kunt zwemmen en je mag wel naar het zwembad (onder begeleiding van 18jarige broer die ook niet kan zwemmen), dan ligt het aan de ouders.

Net als fietsen

De meeste autochtone kinderen worden op een driewieler gezet zodra ze zelf kunnen zitten en dat gaat naadloos over naar fietsjes en fietsen.
Maar ik denk als je dat niet gewend bent dat het wel een omslag is, ook zeker vanwege de kosten. Zwemles en fietsen zijn niet goedkoop.
Overigens was het schoolzemmen hier wel echte les. Al haalde niet elk kind het diploma in de geboden tijd.
Ik verbaas me eigenlijk een beetje over die 'natte gymles'.
Schaatsen eigenlijk hetzelfde verhaal. Ik heug me van vroeger dat we altijd op natuurijs schaatsten met hele slierten kinderen. Maar in de zwarte woonwijk waar wij destijds woonden werd het ijs altijd kapot gegooid, er waren geen kinderen met schaaatsen, dus dat was blijkbaar de lol, en kon je eigenlijk niet schaatsen daardoor. Zelf en met school gingen we dan ook naar de Edenbaan, het Leidseplein en het Spoorwegmuseum. Maar even buiten schaatsen had best leuk geweest.
Ik heb nog een paar jaar de schaatsen vernieuwd op koninginnedag of als er een aanbieding was, maar na een paar jaar maar gestopt. Op de Edenbaan en elders kon je schaatsen huren.

vlinder72

vlinder72

31-08-2015 om 10:52

schoolzwemmen

Ik wil heel graag dat schoolzwemmen weer terug komt. Niet om een zwemdiploma te halen maar om een keer in de week toch nog een keer te zwemmen. Eerlijk is eerlijk. Ik zou niet weten hoe ik een keer in week met mijn kinderen naar het zwembad zou moeten gaan (en dan laten wij prijs per keer even zitten). Nu gaan wij heel soms en zwemmen wij altijd veel in de vakanties.

Mijn oudste twee kinderen van nu 13 en 11 jaar hebben nog wel schoolzwemmen gehad. De jongste twee van 9 en 6 jaar niet.

Ik vind het jammer dat het afgeschaft is.

Ik heb al een keer eerder geschreven dat mijn zoon op de middelbare school vorig jaar wel schoolzwemmen had. Bij hem in de klas bleken een aantal kinderen zo slecht of helemaal niet te kunnen zwemmen dat de Middelbare school direct zwemles geregeld heeft. Volgens mij is dat ook het grootste gevaar. Pubers die niet of nauwelijks kunnen zwemmen. Niemand verwacht dat. Die jongens en meisjes gaan gewoon mee naar een bosbad of iets dergelijks en daar kan het gruwelijk mis gaan.

Overigens vind ik het voorbeeld van TO bijzonder. Een kind dat al jarenlang schoolzwemmen heeft maar niet verder komt dan het ondiepe. Ouders die zich eraan ergeren maar er niets aan doen. Maar vervolgens wel geld hebben om privelessen te betalen. Klinkt ook wel een beetje als "ik vond het wel lekker makkelijk zo maar ja, het duurde uiteindelijk allemaal wel erg lang"

Tot slot nog wel een tip voor TO. Je kind hoeft niet af te zwemmen. Proefzwemmen is afzwemmen. Vraag gewoon om het zwemdiploma na het proefzwemmen. Dat feestje bij het afzwemmen is nergens voor nodig en voor een al wat ouder kind ook helemaal niet leuk (ook niet voor verlegen kinderen met mascotte angst trouwens).

Jamie

Jamie

31-08-2015 om 10:57

Vlinder

Als het punt is dat je wil oefenen hoef je dat niet via omslachtig schoolzwemmen te doen maar zorgt een gemeente er gewoon voor dat je op een incourant tijdstip voor een euro een half uur kunt zwemmen.

vlinder72

vlinder72

31-08-2015 om 11:02

Jamie

Daar heb je gelijk in.

Het zijn vooral de kosten van 4 euro per persoon dat ik erg hoog vindt om even een half uurtje te gaan zwemmen.

Anooo

Anooo

31-08-2015 om 11:53

Jamie

"maar zorgt een gemeente er gewoon voor dat je op een incourant tijdstip voor een euro een half uur kunt zwemmen."

Bedoel je dat ze dat moeten doen, of dat ze dat ál doen ergens?
En wat gebeurt er dan tijdens dat half uur? Kinderen alleen, of kinderen oefenen met ouders?

Overigens zijn de incourante tijdstippen als de kinderen op school zitten.

vrijkaartjes

Wij kregen hier van het prive zwemmen bij het afzwemmen een handvol vrijkaartjes mee. Ik heb ook weleens een tienrittenkaart gezien.

Jamie

Jamie

31-08-2015 om 12:18

Anoo

Nee dat zou een gemeente moeten kunnen instellen. Dat kan op zondagochtend vroeg, dan zijn er nog geen pubers die willen komen en meestal is er dan ook familiezwemmen. Het gaat er om dat er geen mensen een hele dag naar het zwembad toe moeten kunnen voor een euro. Een half uurtje oefenen zou genoeg moeten zijn een paar keer per maand.

Anooo

Anooo

31-08-2015 om 13:10

voor wie?

Je hebt overal wel een soort abonnementsvorm waarbij je per keer flink minder betaalt dan een los kaartje.
Mensen die het belangrijk vinden hebben dat al.
Mensen die het niet belangrijk vinden, gaan denk ik ook niet met korting op bv. de zondagochtend met hun kinderen zwemmen. Want dan moeten ze er zelf in.

Izabela

Izabela

25-09-2015 om 17:37 Topicstarter

Van schoolzwemmen af

Bij deze de stand van zaken: Mijn dochter is inmiddels al 1,5 week officieel van schoolzwemmen af, maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Ze had vorig jaar dezelfde juf (combinatieklas 6/7) en deze is erg star. De school eist dat je een kopie van een zwemdiploma inlevert, anders moet je meezwemmen.
Ik overwoog nog om een zwemdiploma van internet uit te printen en daar haar naam op te schrijven, maar heb in plaats daarvan met de zwemschool gepraat van de privéles van mijn dochter en een verklaring gekregen dat mijn dochter voldoet aan de eisen van het zwemdiploma A, deze is bij de school ingeleverd bij de directie.
Het echte afzwemmen zal uiteraard wel door gaan, want ik heb begrepen dat sommige functies "een zwemdiploma" vereisen, dus ik wil wel graag dat mijn dochter het diploma behaalt en goed bewaard. Vanuit de zwemschool begrijp ik dat dochter waarschijnlijk tegelijk ook voor B kan afzwemmen eind oktober, eerder is niet mogelijk omdat de afzwemmomenten bij de NRZ aangevraagd moeten worden. Dochter voldoet in principe al voor de eisen van diploma A en heeft daarvoor de afgelopen weken hard geoefend, nu is het vooral conditie en spieren opbouwen, ervaring opdoen en zoveel oefenen dat ze het niet snel zal verleren. Vaardigheden als een koprol in het water maken gaan soms nog een beetje paniekerig, maar het gaat duidelijk steeds beter. Ook watertrappen met alleen benen of armen is nog een beetje lastig maar ik vertrouw erin dat ze al snel doorheeft hoe ze dat 30 seconden volhoudt en wat de truuk ervoor is.

Ik heb haar overigens de keren daarvoor gewoon geen zwemspullen meer meegegeven naar school en medegedeeld dat ze tegen de juf moet zeggen dat ze niet meer mee gaat zwemmen omdat ze nu op zwemles zit die beter voor haar is. Uiteraard "bepaalt de juf wie mee gaat zwemmen" maar had de school geen badpakje in haar maat liggen als reservekledingstuk, dus kon ze niet meezwemmen.

In ieder geval is ons doel bereikt: dochter kan zwemmen, wordt daar waar nodig tot eind oktober professioneel extra in begeleid, en het schoolzwemmen is voor haar verleden tijd.

Izabela

Izabela

25-09-2015 om 18:09 Topicstarter

Reacties op andere gebruikers

Jamie: De twee kinderen zullen we waarschijnlijk ook niet met 4 jaar op zwemles doen, tenzij ze het zelf echt graag willen. We zetten ze pas op zwemles wanneer ze er klaar voor zijn, en niet omdat ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt. Als ze dan 6 zijn vind ik dat prima, later (7+ jaar) wordt het waarschijnlijk niet want wij willen wel dat ze mee kunnen naar zwemfeestjes van andere kinderen of schoolactiviteiten.
Van de week was er ook een nieuwsbericht over een meisje van 9 in Rhenen dat verdronken is in het zwembad na haar derde zwemles. Er loopt nog onderzoek, maar het lijkt erop dat het meisje op de een of andere manier onvoldoende in de gaten is gehouden. Ik krijg van dit bericht de rillingen en ben blij dat mijn dochter niet meer op zwemles via de school zit (waar waarschijnlijk ook te weinig toezicht is, want er zijn nu ongeveer 50 kinderen die naar het zwembad gaan met twee juffen van school begreep ik van een ouder op het schoolplein die veel contact heeft met de school, en die vijftig kinderen zitten in vier badjes ondiep-A-B-C)

Vlinder72: De lessen die dochter volgt zijn inderdaad duur (een paar tientjes per keer) maar dat geld kan je meestal gewoon lenen als je het echt nergens hebt, en uiteindelijk heb je er niet zoveel van nodig door de een op een begeileiding. De reguliere lessen via de zwemschool in kleine groepjes kosten 15 euro per keer. Ik weet dat veel kinderen wel duurdere hobbies hebben en vind het daarom wel meevallen. Daarnaast zwemmen kinderen bij deze zwemschool meestal binnen een schooljaar af voor A en vallen de kosten voor alleen het eerste diploma uiteindelijk al erg mee, als je ook bedenkt dat de zwemschool streng is met wanneer een kind af mag zwemmen en de begeleiding intensief is.
Ik begreep van de zwemschool dat zij ook regelmatig kinderen binnenkrijgen die nog een B of C diploma moeten halen omdat ze willen gaan snorkelen, en dat graag heel snel willen, en dan blijkt dat de zwemschool de kinderen een hoop te leren heeft, omdat de NRZ de marges van het gewenste zwemniveau niet erg nauw neemt en de inspecteur er meer bij zit voor het vertrouwen van de ouders dan om echt te controleren. Uiteindelijk zijn de lessen hier dus echt niet zo duur als het lijkt.
Als ik had geweten dat kinderen binnen een jaar een zwemdiploma moeten kunnen halen op een niveau waarvan je zegt "ja, zo hoort het!" had ik wel eerder door dat dat schoolzwemmen echt helemaal niks voorstelt.

Jamie: Bij het reguliere zwembad hier is zwemles voor oudere kinderen pas mogelijk vanaf 12 jaar. Tussen de zwemlessen voor kinderen van 5 en kinderen vanaf 12 jaar zit een groot gat, wat waarschijnlijk een probleem is voor veel ouders en kinderen. Private zwemscholen zijn lang niet bij iedereen bekend. (dat gat van die zwemlessen is er ondanks dat je zou denken dat door de grote aantallen asielzoekers die hier in Nederland mogen blijven, je zou denken dat de zwembaden hieraan kunnen verdienen, maar oké)

Anooo: Ik denk dat het meer het missen van inzicht is. Toen ik naar Nederland kwam ging ik op zwemles omdat dat werd aangeraden, omdat je bijvoorbeeld met je auto in het water kan belanden en de kans op overleven stukken groter wordt als je kan zwemmen. Daarnaast denk ik dat veel allochtonen zelf nooit in het water zijn geweest zoals in een zwembad, en denken dat alles en iedereen er zomaar in blijft drijven zoals een stukje hout of een dier als een eend.

Vlinder72: Ik denk niet dat schoolzwemmen nog "officieel" terug komt. Er zijn gewoon veel te weinig zwembaden daarvoor, en voor het bouwen van meer zwembaden is geen geld en draagvlak. Daarnaast moet je nog voldoende mensen hebben die toezicht houden en de kinderen begeleiden bij bv het omkleden.
De oplossing zou gewoon simpel kunnen zijn: zwembaden vaker open zetten, en al bij de kleuters ouders wijzen op het belang van zwemles. (iets simpels als dat de juf op oudergesprekken elke keer vraagt hoe het met de zwemlessen van kinderen gaat)
Als ik op internet kijkt zie ik ook van deze website Ouders.nl berichten van ouders die het vervelend vinden dat hun kind bij het schoolzwemmen met een andere methode werkt of dat de juffen daar niet aardig zijn en het kind daardoor zwemmen niet leuk vindt.
Je moet maar eens gaan zoeken op methodes als easyswim en superspetters en je zal nog eens versteld staan van op hoeveel manieren kinderen tegenwoordig kunnen leren zwemmen. Ouders zouden moeten bepalen hoe hun kind leert zwemmen en niet de school.

Izabela

Izabela

25-09-2015 om 18:11 Topicstarter

Afzwemmen

Overigens nog bedankt voor de mededeling over het afzwemmen. Ik zal vragen of het mogelijk is dat mijn dochter alleen hoeft te proefzwemmen en dat hele gebeuren met een feestje kan overslaan wat zij echt ontgroeid is. Ik zit alleen wel met dat gedoe met de NRZ inspecteur waarvan ik niet weet wanneer die er precies bij zit, maar wie weet stellen zij zich wel flexibel op en kunnen ze wat regelen.

Naar zwemles op zwemschool

Ik moet zeggen dat ik het een luxe vind zwemles via school. Dat is dus echt niet standaard. Ik heb vroeger zwemles via school gehad, maar dit werd na twee jaar afgeschaft vanwege de kosten. Bij mijn kinderen (dochter groep 1 zoon groep 2) krijgen ze geen schoolzwemmen. Wel gaan de meeste kinderen vanaf 4 a 5 jaar na zwemles. Ze zijn er wel mee bezig om schoolzwemmen terug te krijgen, maar toch ligt hier een verantwoordelijkheid bij de ouders.

Als jij wilt dat je kind niet de hele tijd bij het schoolzwemmen in het ondiepe blijft hangen, schrijf haar dan in bij een zwemschool. Gemiddeld doen kinderen anderhalf jaar over hun zwemdipoma A (afhankelijk van het aantal lesuren in de week). Je dochter is ouder en daarmee motorisch al een stuk vaardiger dan kinderen van 4 of 5 die beginnen. Meestal gaat het daardoor sneller als ze ouder is.

Er wordt gezegd dat je zwemveilig bent met het hele ABC, maar dan moeten ze echt behoorlijk wat kunnen en er wordt vooral gekeken naar al die waterglijbanen, wildwaterbanen enz van tegenwoordig. A is een goede basis. Ze moeten dan o.a. met t-shirt, korte broek en waterschoen aan een stuk schoolslag. Paar meter rugcrawl en borstcrawl. Watertrappelen en rondjes draaien. Onder water door een gat zwemmen. Tegen de tijd dat ze bij C zijn moeten ze o.a. met regenpak een koprol voorover in het water maken en daar zit een stukje reddingszwemmen bij.

Verder is het een kwestie van bijhouden. Misschien heeft dat vriendinnetje met 6 a 7 jaar haar zwemdiploma's gehaald, maar heeft ze daarna weinig gezwommen.

creabea

creabea

29-09-2015 om 09:12

inderdaad bijhouden

maarja, hoe vaak ga je dan zwemmen? Is, ik noem maar wat, 1x per maand voldoende? Want vaker dan dat komen wij echt niet in het zwembad, eerder minder. Ik vind het wat dat betreft ook heel jammer dat er geen schoolzwemmen meer is.

Het is soms best puzzelen om een geschikte tijd te vinden. Na schooltijd zijn er altijd zwemlessen en op zaterdag ook: eigenlijk blijft hier alleen op vrijdagavond discozwemmen over (maar dat doe je ook niet met je 6-jarige) of de zondagochtend.

Leida

Leida

14-11-2015 om 00:50

Goede discussie

Goed dat deze discussie er is. Jaren geleden zat mijn dochter tijdelijk op een sbo in Leiden waar ze wekelijks met de bus naar het zwembad ging. Toen ik besloot om haar over te laten plaatsen naar regulier onderwijs had ik in een van de laatste gesprekken met het sbo het over het schoolzwemmen. Mijn dochter was toen 8 en zat nog in het ondiepe met kurkjes om zei ze. De school kon geen verklaring geven en gaf uiteindelijk als kort en fel antwoord dat de verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. Ik had toentertijd geen contact met andere ouders omdat mijn dochter met een taxibusje van en naar school werd gebracht en ik dacht dat het schoolzwemmen bedoeld is voor alle kinderen in Nederland en had niet eens door dat je je kind buiten school om op kwalitatief goede lessen moet zetten.
Mijn dochter zat twee schooljaren op het sbo, van toen ze 6 was tot 8 jaar. Pas toen ik haar inschreef bij een private zwemschool kreeg ik te horen dat schoolzwemmen bij de zwembaden in Leiden slecht bekend staat. Mijn dochter is inmiddels allang klaar met de zwemlessen maar in het bad waar ze zwemlessen kreeg wil ze al jarenlang niet eens meer komen. (Gelukkig voor haar gaat die binnenkort plat)

Kinderen van mijn zus in Amsterdam zitten wel momenteel nog op particuliere zwemlessen maar volgen ook zwemlessen via school. Ook hier hoor ik veel negatieve verhalen over schoolzwemmen, met name over dat de kinderen het niet leuk vinden en de lessen anders zijn op school dan bij de reguliere zwemles en dat lastig voor ze is.

Goed dat de topicstarter uiteindelijk in zag dat als kind van negen na zes jaar nog in het ondiepe met kurkjes zwemt er iets niet klopt. Zes jaar is heel lang, maar op het sbo waar mijn dochter zat waren er elk jaar een aantal kinderen die na het schoolzwemmen dat tot ongeveer 10-jarige leeftijd duurde (afwijkend klassensysteem) helemaal stopten met zwemmen en uiteindelijk nooit een diploma behaalden. (En veel erger: nooit echt hebben leren zwemmen)

Leida

Leida

14-11-2015 om 01:00

Bijhouden

Uit ervaring weet ik overigens dat het bijhouden van zwemmen echt niet via school hoeft. Het klopt wel dat niet alle zwembaden een baan in het water hebben voor baantjes zwemmen tijdens het recreatief zwemmen wat bij bijna elk zwembad wel een paar keer doordeweeks of op zaterdag of zondag kan.
Mijn ervaring is echter dat in Noordwijk er een zwembad is waar je dan wel geen baantjes hebt liggen in het water, maar toch de ene helft van het zwembad rustig is en waar je zelfs sportief baantjes kan trekken, en in de andere helft ligt een opblaasfiguur en een gat in het water waar de kinderen mee kunnen spelen en oefenen.
Er zijn vast wel meer zwembaden in Nederland waar je tijdens het vrijzwemmen nagenoeg probleemloos baantjes kunt trekken, het is helaas wel uitvinden welke zwembaden dat zijn want mijn ervaring is ook dat sommige zwembaden tijdens de openingstijden in het middag en in het weekend "vol" zitten.
Volgens mij hebben die docenten van scholen het tegenwoordig ook druk genoeg met wat zij allemaal wel niet moeten doen en mogen ouders ook wel zelf zich meer met hun kinderen bezig gaan houden.

Krullevaar

Krullevaar

14-11-2015 om 14:36

Maar Leida

"Ik had toentertijd geen contact met andere ouders omdat mijn dochter met een taxibusje van en naar school werd gebracht en ik dacht dat het schoolzwemmen bedoeld is voor alle kinderen in Nederland en had niet eens door dat je je kind buiten school om op kwalitatief goede lessen moet zetten."

Bij zo'n reactie vraag ik me wel af of je uberhaupt contact hebt met andere ouders. Familie, vrienden, buren. Wist jij echt niet dat verreweg de meeste kinderen gewoon naar zelf betaalde zwemlessen gaan? Het komt echt op mij over alsof jij onder een steen woont.

Mijn zoon heeft een paar jaar op SO gezeten waar ook aan zwemles werd gedaan, maar om echt een diploma te halen ging hij gewoon naar een particuliere zwemschool. Ivm zijn handicap werd dat priveles, maar mijn andere kind gewoon in een groepje. Net zoals de ouders van vrienden, familie, buren.

Leida

Leida

15-11-2015 om 01:37

Nee was mij niet bekend

Familie van me had toen geen kinderen in dezelfde leeftijd als ik. En mijn kind had toen via school zwemles. Ik wist pas na twee schooljaren dat het zwemmen van dermate slechte kwaliteit is. Er was aan het eind van elk schooljaar een afzwemmoment, maar achteraf gezien is een jaarlijks afzwemmoment natuurlijk veel te weinig. Verder waren er ook nooit kijkdagen, vorderingen kreeg ik ook nooit te horen. Ook van de school hoorde ik nooit iets over zwemlessen die kinderen zouden moeten volgen buiten school.
Er waren zat kinderen die de basisschool verlieten zonder dat ze ooit in diep water hebben leren zwemmen op het sbo. In Leiden heb/had je een fonds dat tot 200 euro per jaar armere gezinnen bij kon staan in de vergoeding van een sport voor kinderen dus aan geld ligt het waarschijnlijk ook niet. Eerder laksheid onder ouders.
Er zat een meisje in mijn dochters klas die met mijn dochter zwom tijdens de lessen op school en verder niet. Haar broertje zat toen bij mijn zoon in de klas op de reguliere basisschool waar geen schoolzwemmen is en hij zat wel op zwemles buiten school om.
Mijn dochter sprak ook nooit met andere kinderen af dus daar kon ik ook niks van vernemen.
Het is jammer maar zo is het eenmaal gegaan.

Izabela

Izabela

25-12-2015 om 03:53 Topicstarter

Schoolzwemmen gestopt

Alle ouders van mijn dochters school hebben afgelopen vrijdag (last minute voor de vakantie) een mail gehad met dat het schoolzwemmen per januari stopt. Er is geen geld meer voor en er is de laatste weken nog over onderhandeld maar er is geen oplossing.

De mail komt neer op: vergeet niet dat uw kind geen zwemspullen meer mee hoeft te nemen naar school. En: wij vinden het heel jammer dat we niet meer met de kinderen kunnen gaan zwemmen dat moet u vanaf heden zelf gaan regelen.

Tsja... Ik snap het hele nut niet van dat schoolzwemmen als alleen de kinderen zonder diploma A mee gaan en vervolgens geen diploma lijken te kunnen halen omdat de lessen zo slecht zijn. Mijn dochter bleek een verkeerd geleerde slag te hebben en het was geluk hebben dat die makkelijk gecorrigeerd is bij een private zwemschool.

Afgelopen avond was ik eten met een aantal in Nederland wonende familieleden en vertelde een iemand dat zijn dochter direct na de vakantie begon in het diepe bad en vorige week is afgezwommen voor A. Kind is 6 en ongeveer een jaar geleden op les gegaan, kan ook iets langer zijn. Dit bij een regulier gemeentezwembad met goedkope lessen een keer per week. Buiten de les oefenen deden ze niet want dat kan niet door verplichte bandjes om de armen en niet in het diepe mogen.
Meisje uit mijn dochters klas dat direct na de vakantie in het diepe zwom heeft geen diploma en is toch wel ouder.

Wat me ook opviel was diegenen dochter werkt met een armbandjes plan. Elk bad heeft een eigen armbandje. Vanaf bandje 3 leren ze meer zwemmen dan watervrij worden wat ze dan moeten zijn en bij bandje 5 oefenen ze voor het afzwemmen. Het is normaal tempo om in iets meer dan een half jaar van bandje 3 naar het A diploma te gaan.
Ik vraag me nu echt af wat er op dat schoolzwemmen van mijn eigen dochter gebeurde waardoor ze al die tijd op ongeveer het niveau van bandje 3 (of 4?) zat samen met andere kinderen die hetzelfde hadden. Dat was jarenlang en ver boven normaal tempo van wanneer een kind naar een volgende stap richting diploma gaat. Personeel van de zwemschool van het schoolzwemmen valt ook niet op dat dat niet klopt blijkbaar.

Hoe dan ook zullen de plaatselijke zwemscholen die ouders zelf moeten betalen de komende weken waarschijnlijk extra inschrijvingen kunnen verwachten. (De ironie dat in die mail staat dat het nu heel belangrijk is om zelf de kinderen op zwemles te zetten... Daarvoor dus kennelijk niet en moest je wat ik haal uit gesprekken met de juf niet zeuren als je kind in groep 7 nog niet kan zwemmen want zwemles moet je ook buiten school regelen, beetje tegenstrijdig)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.