Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Schoolzwemmen: Het duurt jaren


Schoolzwemmen in Delft

Anderhalfjaar geleden ben ik bevallen van mijn dochter. Met mijn vriend wonen we samen in een appartement in Delft. Ik ben geboren in 1996 waardoor ik in mijn omgeving maar weinig leeftijdsgenoten heb die al kinderen hebben, maar ik ben er wel al op gewezen dat kinderen op tijd ingeschreven moeten worden op de basisschool.
Momenteel doe ik een hbo opleiding in Rotterdam en ben ik een keer met een groep studenten naar het Oostelijk Zwembad geweest. Hier is een bad van 1 meter 10 waar kinderen uit groep 5 en 6 in de ochtend en middag schoolzwemmen. Bijna al deze kinderen zijn te groot voor dit bad en ze dragen een gordeltje.
Op internet heb ik kunnen vinden dat in Delft op zwarte scholen nog schoolzwemmen wordt gegeven en op witte niet meer.
Als ik mijn kind inschrijf op een zwarte school regelt de overheid van alles voor me en heb ik minder lasten, dus zou ik daar voordeel uit halen ten opzichte van witte scholen?

Mijn vraag is hoe andere ouders hiermee zijn omgegaan. Hebben jullie gekeken naar of een school wel of niet schoolzwemmen aanbiedt? Zijn er meer ouders die wachten op het schoolzwemmen, zoals in Rotterdam?
Zijn er ouders die klachten hadden over schoolzwemmen en wat is daarmee gedaan? Kijken jullie bij de keuze van een school naar hoe het schoolzwemmen gaat, of maakt dat voor jullie niet uit en gaat het erom dat het kind gewoon ergens op les zit?

Daarnaast begrijp ik dat kinderen in groep 3 eigenlijk al op zwemles zouden moeten zitten of hebben gezeten. Hoe kan het eigenlijk dat in Rotterdam veel kinderen pas in groep 5 zwemles krijgen?

Omdat ik veel negatieve reacties lees op internet over schoolzwemmen wil ik sowieso mijn kind inschrijven op zwemles buiten school ook al is er schoolzwemmen.. Het gaat mij er meer om dat ik niet wil dat mijn kind nadelen ervaart door schoolzwemmen zoals wat hier in dit onderwerp genoemd wordt en verder op het internet: verwart raken door een andere les, verkeerde zwemslagen aanleren, lummelen tijdens de les in plaats van leren zwemmen, een lesmethode hanteren die niet bij mijn kind past en dergelijke.

Zelf heb ik nog wel schoolzwemmen gehad op de basisschool. Toen ik mijn B-diploma had behaald met zwemles buiten school, mocht ik niet meer mee en moest ik op school taal- en rekenwerkjes maken, in groep 5 stopte het schoolzwemmen helemaal omdat de gemeente geen subsidie meer gaf.
Dit schoolzwemmen had ik ook al bij de kleuters, maar dan in een apart zwembad met alleen een ondiep bad wat eigenlijk alleen watergewenning was.
Een C-diploma kon je bij ons niet eens via schoolzwemmen halen. (Volgens mij is een doel van die zwemdiploma's om kinderen voor te bereiden op deelname aan andere watersporten, ik ken zelf bijna niemand met een C-diploma en ik denk niet dat wel of niet goed kunnen zwemmen daarmee te maken heeft. Mogelijk was schoolzwemmen bij mij op de basisschool daarom alleen voor kinderen zonder B-diploma.)

mijk

mijk

08-03-2016 om 13:36

Echt er zijn zo veel meer belangrijke dingen

aan een schoolkiezen dat zwemlessen echt het laatste is waar ik naar zou kijken. Ik merk dat ik zelfs een beetje moeite heb om je serieus te nemen. Je kind moet zo'n 28 uur per week naar school. Het lijkt me prioriteit nummer 1 dat je kijkt naar een school waar je denkt dat je kind zich prettig en veilig voelt en lekker kan leren. Zwemles inkopen is een kostenpost maar als je een kind moet bijspijkeren op gebied van lezen, schrijven rekenen of sociale dingen ben je al snel nog veel meer kwijt.

Mijk

mijk

mijk

08-03-2016 om 13:37

Oh ik las niet helemaal goed

Je wilt het juist niet. Ook dan. Tegen de tijd dat jou kind in groep 5 zit is dat beleid al weer 25 keer verandert.

mijk

Zou er niet op wachten

Ook al vind je een school waar wel schoolzwemmen wordt gegeven. Dat kan gestopt zijn tegen de tijd dat jou kind, in groep 4 of 5, aan de beurt is. De kwaliteit is wisselend en massaal. Als je echt geen keus hebt is het wat het is, maar je hebt er geen zicht op bij aanvang van de basisschool, dus daar zou ik een school ook dan niet op kiezen. Hooguit op de kans dat ze dan ook nog schoolzwemmen geven, en dat ze dat wel hebben op school.
Maar je kiest een school om andere redenen.
Je wil je kind liever eerder watervrij en weerbaar hebben dan groep 5.
Je kunt ook al naar babyzwemmen en peuterzwemmen. En ergens in de onderbouw van de basisschool, als je kind er aan toe is, naar diplomazwemmen.
Wij zijn hier wel met een jaar of 5/6 begonnen maar dan duurt het wel wat langer voor ze hun A diploma hebben.
Peuterzwemmen was hier ook al goed geregeld zodat oudste zelfstandig in het diepe naar de kant kon peddelen na afloop.
Maar dat doe je particulier.

vlinder72

vlinder72

08-03-2016 om 13:52

oudste kinderen

Mijn oudste kinderen hebben nog schoolzwemmen gehad. De twee jongste niet. Ze hadden allebei allang hun zwemdiploma's. Net als de rest van de klas. Zwemles was meer een alternatief voor gymmen. Ik vond het wel handig. Ze hielden het zwemmen mooi nog even bij. Zwemles was in groep 4 geloof ik.

Maar ik zal nooit een school kiezen omdat ze schoolzwemmen hebben.

Verder zou ik het een prima idee vinden als de gemeente of scholen zwemles zouden geen regelen voor kinderen vanaf een jaar of 10 -11. Vorig jaar bleek in de brugklas van mijn zoon een aantal kinderen niet te kunnen zwemmen. Hij zat in een sportklas en ze gingen een half jaar lang een keer in de week zwemmen. De school heeft toen voor die kinderen zwemles geregeld. Geen idee hoe ze dat financierde maar ik vond het een heel goed idee. Tegen de zomer gingen ze ook nog een dag watersporten doen. Dat had op een ramp uit kunnen lopen als ze toen niet door gehad hadden dat een aantal kinderen niet konden zwemmen.

Er zijn nog steeds heel veel kinderen die niet kunnen zwemmen. Of zoals mijn zoon zei. Ze konden wel zwemmen toen ze zes waren maar daarna hebben ze het nooit meer gedaan. Ieder jaar komen er weer pubers om het leven omdat niemand van die jongens of meisjes verwacht dat ze niet kunnen zwemmen.

Bijhouden

Je kunt het zwemmen bijhouden in de vakantie, met een camping met zwembad zwemmen ze iedere dag, en door het jaar heen door regelmatig naar het zwembad te gaan. Er zijn op veel plaatsen tegenwoordig tropisch zwemparadijzen en dat is altijd een leuk uitje.

Gratis

Wij gingen hier ook naar strandjes in de buurt als het mooi weer was. Dan heb je gratis zwemmen.

vlinder72

vlinder72

08-03-2016 om 14:26

Klopt Annej

Wij houden het ook bij en wij gaan regelmatig zwemmen. En in het zwembad moet onze jongste van zes ook altijd even gewoon zwemmen en niet alleen tig keer van de glijbaan glijden. Helaas zijn er ook kinderen die nooit gaan zwemmen. Die kinderen verleren het en komen dan in de problemen als ze met vrienden gaan zwemmen als ze ouder zijn. Of op de middelbare school tijdens een watersportdag.

lieverdje

lieverdje

08-03-2016 om 16:15

zwemles op hogere leeftijd

Dat schijnt dan weer het voordeel van zwemles te zijn als je er later mee begint (rond een jaar of 7-8), dat je niet alleen sneller een diploma haalt, maar het minder makkelijk verleert. Dat zeiden ze hier bij het zwembad tenminste.

Dat schoolzwemmen -als het nog wordt aangeboden- pas in groep 4-5-6 wordt gegeven heeft er vast mee te maken dat kinderen voor die tijd nog teveel geholpen moeten worden met aankleden. Net als dat kinderen in groep 3 vaak nog niet hoeven te douchen na het gymen op school; er gaat teveel tijd in zitten dan.

En verder: grappig, ik had nooit gedacht dat mensen serieus zouden overwegen de schoolkeuze af te laten hangen van het schoolzwemmen. Is toch niet het belangrijkste wat een kind leert op de basisschool!

Meer algemeen: ik weet niet of je voordeel hebt van een zwarte school in financieel opzicht. Wij hebben ervaringen met een achterstandschool en daar hebben onze kinderen weinig voordeel van gehad. Het extra geld dat naar zo'n school gaat is bedoeld voor zwakke leerlingen, dus extra aandacht voor taalonderwijs, extra geld voor RT etc, speciale programma's voor een gezonde levensstijl, sociale vaardigheden etc. Hard nodig voor sommige kinderen en gezinnen, maar weggegooid overheidsgeld als je niet de doelgroep bent (kort door de bocht gezegd)
Op dingen waar een ouderbijdrage voor wordt gevraagd werd flink beknibbeld omdat ouders daar het geld niet voor hadden (dus sobere schoolreisjes, flutkadootjes met Sinterklaas).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.