Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Annika

Annika

12-11-2013 om 09:39

Sintcadeautje 10 jarige scherm-addict

Zoon (jongens-jongen) van 10 speelt het liefst computerspelletjes. Ik probeer de schermtijd wat terug te dringen, dan is het lego of nerf met vriendjes. Eigenlijk dacht ik voor Sint een mooie gelegenheid om hem eens wat anders te laten spelen. Maar wat? Tips voor cadeautjes waar hij alleen of met vriendjes mee spelen kan? (Van 1 tot 25 euro)

Gezelschapsspelletjes doen het niet, hier in huis... heel soms doet hij een spelletje schaak met ons.

stick storm?

Hier erg leuk, vooral met de koudere en nattere dagen in het vooruitzicht. Lekker beetje bouwen en dan de boel laten ploffen!

zomaar een greep..

Alleen: rubik cube, T-shirt met textielstiften, jojo
Met z'n 2-en: galgje, 4 op een rij, zeeslag
of geen speelgoed maar iets als: cupcakemaker, fototoestel, popcornapparaat

boek? muziek?

houdt ie van lezen, of muziek luisteren?
Of strips? Er zijn bij de stripwinkel heel mooie strips te koop (ben ik dan weer dol op

gps-dingetje om speurtochten mee te doen (geen idee wat dat kost), scheikundedoos toestanden, op afstandbestuurbare auto/vliegtuigje, puzzel.

Annika

Annika

13-11-2013 om 09:40

stick storm

is (denk ik) echt helemaal wat hij leuk vindt... bedankt voor de tip!

Rafelkap

Rafelkap

13-11-2013 om 09:56

te laat maar ook leuk:

een walky talky, damstenen, goocheldoos, skateboard/skeelers/step (van marktplaats, om binnen het budget te blijven)

Wat ik niet snap is die beeldbuisverslavingen, daar ben je toch als ouder zelf bij? Als ik mijn kind (8) z'n gang zou laten gaan zou hij ook de hele dag op de ipad zitten en nergens meer zin in hebben. Van te lang wordt hij lusteloos. Hij mag daarom niet meer dan een half uur per dag. Gelukkig houdt hij ook van lezen, tekenen en lego en speelt hij een muziekinstrument.

Dalarna

Dalarna

13-11-2013 om 10:08

Rafel

Ja, en ik vind een half uur echt belachelijk weinig in deze tijd, zeker als ze wat ouder worden. Met 8 is dat nog te doen misschien.

Rafelkap

Rafelkap

13-11-2013 om 10:39

dalarna -beetje o.t.-

Ik denk ook dat hij als hij 10 is wat langer mag. Maar ik wil het wel binnen de perken houden want ik wil dat hij ook andere dingen doet. En met dat halve uurtje is hij al behoorlijk verslaafd, hoe hij erover praat.

(OT) Beeldverslaving

In de nabije toekomst zijn er erg veel ICT-ers/ computerprogrameurs/ App-ontwikkelaars nodig.
Degene die het beste in dit vak worden zullen toch de kinderen zijn die er mee opgroeien en zich vereenzelvigen met de materie.

http://www.pepermunt.net/leren-online/leren-programmeren.html

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

13-11-2013 om 17:06

Ach

Ik was altijd erg streng met welk scherm dan ook. Tot bleek dat kinderen niet maakbaar zijn en mijn IADH-tjes erg tot rust komen en zijn veilig voelen achter een scherm. Als je een sociaal minder handig kind hebt kan het ook fijn zijn. Of als je kind de contacten virtueel onderhoudt. Ik heb het los gelaten, dan maar geen supermoeder die haar kinderen schermloos en suikervrij opvoedt. Ze zitten hier echt wel ruim een uur per dag achter een scherm.

Rafelkap

Rafelkap

13-11-2013 om 17:26

-o.t. beelschermverslaging-

O ja, bij mijn jongste (veel-aan-de-hand-kind) ben ik zeker ook niet streng, het brengt hem tot rust en hij matcht en puzzelt erop los, dat lijkt mij alleen al goed voor zijn hersenen. En eerlijk gezegd ook voor mijn rust Het is gezonder dan tv (is passiever).
Maar bij mijn oudste van 8 (niets-aan-de-hand-kind) ben ik strenger. Maar hem kan ik nog een beetje opvoeden

ja maar jasam

het ligt er maar net aan wat de kinderen doen achter het beeldscherm. De meeste kinderen zullen niet lekker leerzaam een uurtje programmeren, maar doen spelletjes of kijken youtube-filmpjes.

Ik ben wel zo'n 'supermama' met beeldschermbeperking....(ik durf het bijna niet te zeggen zeg!) hier mogen de kinderen 3 keer in de week een uurtje op de computer. Eerst was het elke dag eventjes maar dat gaf een hoop gezeur en ze waren natuurlijk lang nog niet klaar met hun spelletje na een half uur. Bijkomend voordeel: nu zijn ze helemaal blij als het een 'computerdag' is en de rest van de dagen gaan ze lekker spelen. Maar hier zijn de kinderen 4 en 8, vrij jong dus.

Spellen als rollercoaster, minecraft enzo

Mijn kinderen zijn en waren meer van de "bouwspellen"
Hele pretparken bouwden ze.
Daar zit nogal wat denkwerk in.
Als je het management niet goed uitvoert ben je nergens.
Er moeten schoonmakers, reparateurs, reclameacties, bevoorrading, cassiéres enzenz "aangemaakt" worden.

Nu heb je spellen als minecraft.
Hier creëer je werelden die alleen door je verbeelding worden beperkt. Verken, bouw en verover alleen of met je vrienden via de split screen mogelijkheid.

Hombre

Hombre

18-11-2013 om 11:02

mamahippie

Wij hebben ongeveer dezelfde beperkingen (en dezelfde leeftijden). Met dien verstande dat ze extra tablettijd kunnen verdienen met vioolspelen of tafels oefenen.

En wat mij betreft maakt wat ze doen op de tablet ook een groot verschil. Tegenover 'educatieve' zaken als Google maps/earth staan we wat toleranter dan spelletjes en niet-educatieve filmpjes kijken.

Jasam, ik vrees dat het een niet uit te roeien misvatting is dat mediagebruik kinderen op een of andere manier beter geschikt maakt voor de komende informatiemaatschappij. TV kijken stoomt kinderen ook niet klaar voor een TV carriere. Daar zijn nog een heleboel andere factoren voor nodig. Om een passieve mediaconsument te worden heb je echt geen training nodig. Dat gaat ons allemaal vanzelf goed af.

Tyra

Tyra

19-11-2013 om 09:36

Jasam

Ik heb gekeken bij de webiste over leren programeren. Leuk! Alleen ik als ouder zie door de bomen het bos niet meer. Waar kies je voor. Er zijn zoveel manieren om te leren programeren. Wat is nou echt geschikt voor een kind van 10 jaar oud? Ik weet het, het is een luxe probleem.

@Tyra

Hier vind je allemaal gratis software voor kinderen.

http://www.gratissoftware.nu/gratis-leren-programmeren-voor-kinderen-software.php

(Ik heb het via google gevonden, en heb geen aandelen in deze business, voor het geval dit als reclame aangemerkt wordt)

Rocksterren

Mijn neefjes zijn ook beeldscherm verslaafd, maar vinden het ook stoer om met instrumenten te spelen, als echte rocksterren http://www.lobbes.nl/speelgoed/muziek/instrumenten . Enige nadeel is dat je wel tegen wat herrie moet kunnen.

Records

Het Guinness book of records, om de meest maffe records op te zoeken.

Tesah

Tesah

25-11-2013 om 11:44

Raspberry Pi

Een mini computer die ze zelf moeten programmeren. Best lastig en uitdagend. Maar wel heel nuttig.

Tesah

maakt wel uit wat er gespeeld wordt inderdaad

... maar hier willen de kinderen toch voornamelijk spelletjes spelen op spele.nl of angry birds. Dus dat is dan weer weinig educatief.

Maar heeft er hier iemand kinderen die kunnen programmeren? (ik kon vroeger wel spelletjes als mastermind programmeren, op zo'n hééél oude computer.)

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

25-11-2013 om 19:15

inderdaad

Ik denk dat je eigen kind een scherm-addict noemen, meer over jouw opvoeding zegt dan over het kind zelf. Ieder kind wil bijna wel computeren.

scherm is een makkelijke oppas

vrienden van ons klagen ook over het veelvuldige schermgebruik van hun jonge kinderen, maar dat hebben ze er zelf een beetje naar gemaakt. De kinderen mogen elke dag 1,5 duur op de I-pad, maar daarnaast wordt er ook nog tv gekeken. En als wij er zijn zeuren de kinderen papa en mama de oren van de kop wanneer het x uur is, want dan mag de I-pad aan. Die ouders verzuchten dus ook dat de kinderen niks anders willen doen..... maarja, daar moet je dan ook wel een beetje in investeren. Een schermpje aanzetten is natuurlijk makkelijker dan even meebouwen met de lego, of een boekje voorlezen.

Annika

Annika

28-11-2013 om 19:15

opvoeding

Natuurlijk is hij veel aan het computeren omdat hij dat van ons mag. Wij ouders zitten zelf ook achter pc of tab als er even een minuut vrij is, werk, social media en mail, online winkelen, allerlei praktische informatie zoeken, forum hier lezen... en dan tot slot nog een spelletje Wordfeud

Maar los van de opvoeding ligt het ook aan het kind zelf. We hebben er drie, nummer twee doet soms even een spelletje, luistert een liedje, en dan is ze er weer voor dagen klaar mee.

Oudste doet wel graag spelletjes. Wel de "betere" spellen als mindcraft gelukkig. En we staan hem meer toe dan andere kinderen omdat hij ook een zogenaamd "zorgenkind" is (add), en heerlijk tot rust komt met die pad in zijn vingers. Ik neem het ding ook mee naar de wachtkamer van de huisarts bijvoorbeeld, anders wordt hij gek, ik gek en de rest van de wachtkamer ook.

Maar ook zijn vriendjes willen altijd maar één ding als ze hier komen. Na een half uurtje buiten spelen, beetje lafjes lego-en of nerf pistolen snel over naar een spel waar ze de hele dag al over praten. Elkaar dingen laten zien, samen bouwen aan gebouwen.

Eigenlijk heb ik er dus ook weer niet zo heel veel problemen mee, met dat schermen, die term scherm-addict is ook wat overdreven. (En tv kijken doen ze pas als er écht niets anders meer te doen is, dat boeit niet zo.) Maar er moet natuurlijk ook wel ruimte zijn voor andere bezigheden en ze moeten de kans krijgen om nieuwe interesses te ontdekken. Vandaar mijn vraag om leuk speelgoed voor deze leeftijd.

Yaron

Yaron

28-11-2013 om 23:43

knex

Hier ook zo'n jongetje, wel een jaar jonger, maar als we er geen beperking opleggen zou hij de hele dag 'schermen' zoals wij dat noemen. Hij luistert graag uren muziek en leest intussen boeken of tijdschriften, maar af en toe pakt hij de Lego, Knex of Kapla erbij en gaat hij een poosje bouwen. Vaak wel met de IPad ernaast voor een voorbeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.