Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Sinterklaas, wie heeft tips voor vroege bassischoolleeftijd (4-8?

Hoi allemaal,

ik ben altijd iemand die op tijd de dingen in huis haalt, of het nou voor een verjaardag is of voor sinterklaas.
Wie heeft leuke tips voor de hot and happening spullen van dit moment?
En wat ga je wel en niet kopen? 
Mijn kids zijn 4 en 6, maar ben ook zeker geïnteresseerd buiten die leeftijd om!

Mijn tips:
tiptoi en wat starter boeken
lego 

Wat nu "hot and happening" is, kan dat zomaar in december niet meer zijn.

Ik vond en vind belangrijker wat mijn eigen kinderen leuk vinden, dan wat de laatste rage voorschrijft. Mijn oudste heeft leren lezen met Donald Duck en Suske en Wiske, die startersboekjes vond hij niks. Jongste is van het fröbelen, die maak ik blij met knutselspullen en viltstiften.

Wat past bij jouw kinderen? 

Op die leeftijd kregen mijn kinderen altijd:

• Iets om mee te spelen
  • Iets om te knutselen (stiften, papier,  kartonnen bouwpakket, schaar)
  • Iets te lezen (boek dat paste bij hun leesniveau vaak al gekocht in de kinderboekenweek)
  • Een chocoladeletter
  • De nieuwe pyjama/muts/sjaal/wanten wat maar nodig was dat jaar. 
Bakblik schreef op 15-09-2025 om 06:50:

Op die leeftijd kregen mijn kinderen altijd:

• Iets om mee te spelen
  • Iets om te knutselen (stiften, papier, kartonnen bouwpakket, schaar)
  • Iets te lezen (boek dat paste bij hun leesniveau vaak al gekocht in de kinderboekenweek)
  • Een chocoladeletter
  • De nieuwe pyjama/muts/sjaal/wanten wat maar nodig was dat jaar.

Dit doen wij ook ongeveer. 

Qua speelgoed kopen zou ik wel wachten op Sinterklaasvoek. Die van ons zeiden vorig jaar maar ik heb niks uit het boek gekregen toen ik vooraf inkopen had gedaan 

Due-scimmie schreef op 15-09-2025 om 07:02:

[..]

Dit doen wij ook ongeveer.

Qua speelgoed kopen zou ik wel wachten op Sinterklaasvoek. Die van ons zeiden vorig jaar maar ik heb niks uit het boek gekregen toen ik vooraf inkopen had gedaan

Dit! 

Ook niet te vroeg alles kopen. Soms is hun keuze ineens iets heel anders. Ik ben nog wel eens iets gaan ruilen dat ik eerder had gekocht. Kind had al tien keer aangewezen waar het wilde, maar de elfde t/m twintigste keer was het ineens iets anders.

wij zijn dus iets meer van ons kind niet dat grote speelgoed boek voorleggen. (Opa en oma doen dat wel, maar dat gaat dan uit hun budget.)
Het is toch deels een kwestie van je kind kennen, en deels een kwestie van de ervaren bijdragen van de grootouders.
Zo'n lijstje als dat van Bakblik is zeker een goed uitgangspunt.

Ik mis nog een spelletje op die lijst.

Het is ook van belang niet teveel te geven, in verband met de concentratie span. En iedereen qua aantal evenveel. In verband met jaloezie.

Hot en happening kennen kleuters nog niet echt.

Vorig jaar hebben we onder andere klei en brandweer auto's gegeven. En een gezelschapspel.

Something they want
Something they need
Something to wear 
Something to read
Something to do
Something to eat
Something to share

Voor 'want' iets hysterisch wat ik als ouder nooit zou kopen maar Sinterklaas natuurlijk wel. En uiteraard iets wat kind héél graag wil, variërend van glitterpennen met veren tot iets groters.
Need was bij mij echt iets noodzakelijks als handschoenen, usb-stick, brooddoos, rugzak oid.
To do een speelgoedje waarvan ik denk dat ze het leuk gaan vinden.
To eat de chocoladeletter en to share een spel. Eén spel voor het hele gezin. Toen ze ouder waren werden kaartjes voor een gezinsuitje.

Dit lijstje hielp mij altijd wel om het te stroomlijnen en niet overboord te gaan met veel te veel onnodig spul.

Het is natuurlijk wel zo leuk als ze ook iets krijgen wat ze op hun lijstje hebben gezet. Hier zelf geen kinderen, maar kopen wel altijd wat voor anderen. Liever dan iets wat geen trend is op het moment, maar gewoon iets wat wat tijdlozer/altijd goed is en gebruikt gaat worden. 

Puzzels van een favoriet figuur op het moment, of de junior puzzels van Jan van Haasteren. Spellen zoals uno, halli galli, keer op keer, clever of een groter bordspel; ticket to ride junior is voor die leeftijd ook heel leuk.
Smartgames zoals bijv Noah's ark was ook echt een hit, magnetisch & dus makkelijk mee te nemen.
Knutselspullen, klei set van Hey clay, iets te lezen , ouderwetse loco.

Hier kreeg ze op die leeftijd in ieder gevan een boek, een spel (Smartgame, Loco, Tiptoi of een familiespel), playmobil en een nieuwe pyjama. Van het knutselen was ze niet echt, maar Playdoh vond ze dan wel weer leuk dus een nieuw potje kon altijd wel in de schoen. Handschoenen vond ik altijd lastiger. Je laat een kind ook niet met koude handjes naar school gaan als de Sint er nog niet is en ze wel nodig zijn.

AnnaNiem schreef op 15-09-2025 om 16:19:

Hier kreeg ze op die leeftijd in ieder gevan een boek, een spel (Smartgame, Loco, Tiptoi of een familiespel), playmobil en een nieuwe pyjama. Van het knutselen was ze niet echt, maar Playdoh vond ze dan wel weer leuk dus een nieuw potje kon altijd wel in de schoen. Handschoenen vond ik altijd lastiger. Je laat een kind ook niet met koude handjes naar school gaan als de Sint er nog niet is en ze wel nodig zijn.

Die heb ik tussen de aankomst van Sint en vijf december wel eens onder de brievenbus gelegd. Met een briefje van Sint, dat de handschoenen eerder kwamen omdat het zo koud was ineens. 

Grootste lol gehad, want hoe kon dat nou, niet gezongen, geen schoen gezet en toch een cadeau. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.