Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Slaapfeestje

ik zou dit wel even met de ouders bespreken. Lang niet alle kinderen vinden logeren leuk en misschien durven een aantal niet. Ik weet heel zeker dat een van mijn kinderen logeren op die leeftijd doodeng had gevonden en dat echt niet had gedurfd maar het ook niet had willen zeggen tegen vriendjes want bang voor pesten.

Nadja90 schreef op 08-06-2026 om 14:17:

[..]

Inderdaad! Het kan hier goed warm worden binnen, dus ik hoop heel erg dat het meevalt in die week. We hebben zeker een tuin, dus afkoelen kan zeker. Wil ze alleen niet te veel opladen, maar juist een beetje downscalen zo richting bedtijd.. 😅

nee joh! in de kroonluchters met die meiden en dan de dag erna met een schijnheilig lachje aan de ouders teruggeven!

Disclaimer: ik heb geen kinderen maar ben tante en dus heb ik alleen maar adviezen voor echte lol voor de kinderen en niet per se voor de ouders

Nadja90

Nadja90

08-06-2026 om 14:38 Topicstarter

Plantenbak schreef op 08-06-2026 om 14:36:

ik zou dit wel even met de ouders bespreken. Lang niet alle kinderen vinden logeren leuk en misschien durven een aantal niet. Ik weet heel zeker dat een van mijn kinderen logeren op die leeftijd doodeng had gevonden en dat echt niet had gedurfd maar het ook niet had willen zeggen tegen vriendjes want bang voor pesten.

Uiteraard, dat was stap 1!

Plantenbak schreef op 08-06-2026 om 14:36:

je hebt de OP gelezen? al had je alleen alinea 1 gelezen dan had je dit bericht niet hoeven posten

Nadja90

Nadja90

08-06-2026 om 14:43 Topicstarter

Broadway schreef op 08-06-2026 om 14:37:

[..]

nee joh! in de kroonluchters met die meiden en dan de dag erna met een schijnheilig lachje aan de ouders teruggeven!

Disclaimer: ik heb geen kinderen maar ben tante en dus heb ik alleen maar adviezen voor echte lol voor de kinderen en niet per se voor de ouders

Ik ga ook helemaal voor lol! Het maakt me eerlijk gezegd ook allemaal helemaal niet uit, zolang ze het maar leuk hebben. Mijn dochter heeft al vier weken een aftelkalender klaar hangen en ze heeft nog drie weken te gaan. Dus die spanning bouwt lekker goed op zo.. 😅 Het enige waar ik echt wel een beetje bang voor ben, is dat ze zó excited is dat drama op de loer ligt, haha! En dat er in de week voorafgaand aan het weekend waarin het moet gaan gebeuren ook nog twee andere kinderfeestjes én schoolreisje gepland staan, helpt niet echt mee.. 😂

Ik weet niet waar ze slapen, maar je zou nog kunnen overwegen om de matrassen in de woonkamer te leggen. Dan kunnen ze film kijken vanuit bed, kunnen ze (misschien) ook al makkelijker in slaap vallen.

Je klinkt hartstikke relaxt, dus zal vast een leuk feestje worden!

Nadja90

Nadja90

08-06-2026 om 14:52 Topicstarter

Amber82 schreef op 08-06-2026 om 14:46:

Ik weet niet waar ze slapen, maar je zou nog kunnen overwegen om de matrassen in de woonkamer te leggen. Dan kunnen ze film kijken vanuit bed, kunnen ze (misschien) ook al makkelijker in slaap vallen.

Je klinkt hartstikke relaxt, dus zal vast een leuk feestje worden!

Noou, dat was het originele plan inderdaad wel! Maar ik kwam er van de week achter dat het 22.00 uur was en dat het echt nog verre van donker was beneden. Dus dan zie ik slapen echt niet gebeuren.. Het plan is nu dus dat ze met z'n allen op de kamer van mijn dochter slapen. Daar hebben we namelijk rolluiken en slapen ze hopelijk nog nét iets beter!  

Klinkt als een leuk plan, ik vind slaapfeestjes met meiden juist een easy peasy manier van vieren.  

het klinkt helemaal leuk, jij klinkt relaxed TO. Komt vast goed en met al die feestjes en schoolreisje vallen ze als een blok in slaap.
Mijn dochter had een maskertje ook helemaal leuk gevonden. Je kunt ook nog avocado toevoegen. Is ook heel mild.
veel plezier en sterkte.. beiden zullen wellicht nodig zijn. Laat je weten hoe het is gegaan? 

Kind wil het al jaren, de andere kinderen willen het, de ouders zien het zitten, ... gewoon gaan met die banaan!

Ik had misschien op die leeftijd misschien eerst geëxpirementeerd met 1 kind ipv 3 kinderen, maar tja ... ze zijn nu uitgenodigd.

En ik weet niet om hoe laat kind normaal gaat slapen. Maar in de ideale wereld zou ik ze op die leeftijd tegen 21 à 22u in bed willen hebben. Op hun 7 lijken ze mij om 23u over hun theewater heen te zijn als ze elkaar mogelijk ook nog gaan opjutten.
Ik zou dus kijken voor een kortere film of losse afleveringen van een kinderprogramma dat ze leuk vinden. Geen film van pakweg 2u.

Calculeer ook in dat je zelf niet veel slaapt als er één begint te spoken 's nachts of om 3u 's nachts heimwee heeft. En maak afspraken met de ouders wanneer je wel en niet belt. Ik gok dat bepaalde ouders de telefoon naast hun hoofd leggen, maar dat er andere ouders zijn die niet zitten te wachten op in hun wagen springen om 4u enkel voor heimwee*.

*Heimwee om 23u zou ik kind laten ophalen. Bij heimwee midden in de nacht zou ik het proberen uit te zingen tot 's ochtends.

Sommige kinderen houden niet van film kijken op die leeftijd. Ik zou een plan B in gedachten houden. 
En activiteiten waar mijn eigen kinderen een hele poos leuk mee aan het spelen waren vinden andere kinderen soms een stuk minder leuk en waren snel klaar. Ook dan is een plan B goed om te hebben. 

Volgens mij komt het wel goed. Activiteiten gaan op deze leeftijd snel dus een film kan prima. Ik denk ook niet dat kinderen van die leeftijd de hele nacht wakker blijven. 
Ergens tussen 21 en 22u in bed en tegen 23u ga je nog even langs om te zeggen dat het de bedoeling is dat ze gaan slapen.

Normaal zou ik een slaapfeestje met 7 jaar te jong vinden, maar ze zijn maar met z’n vieren en je hebt geïnformeerd bij de ouders. Dan is het al een heel ander verhaal. Wat ook leuk is om te doen ipv maskertjes is een kussensloop versieren. Gewoon een paar witte goedkope kussenslopen kopen met textielstiften.

Het komt vast goed. Ga er alleen niet vanuit dat die kinderen voldoende slapen, en hou er dus rekening mee dat je de dag na het feestje kan afschrijven. Zo is het tenminste altijd met mijn dochter gegaan als die een slaapfeestje had of bij een vriendje had gelogeerd(die was wat ouder trouwens): de dag erna was ze geen knip voor de neus waard. Maar ze kwam wel altijd dolenthousiast terug. 

Hou er ook rekening mee dat jij onvoldoende slaapt, wegens spokende kinderen. Misschien valt het mee, maar ik zou geen afspraken maken voor de dag erna.

Temet schreef op 08-06-2026 om 16:35:

Het komt vast goed. Ga er alleen niet vanuit dat die kinderen voldoende slapen, en hou er dus rekening mee dat je de dag na het feestje kan afschrijven. Zo is het tenminste altijd met mijn dochter gegaan als die een slaapfeestje had of bij een vriendje had gelogeerd(die was wat ouder trouwens): de dag erna was ze geen knip voor de neus waard. Maar ze kwam wel altijd dolenthousiast terug.

Hou er ook rekening mee dat jij onvoldoende slaapt, wegens spokende kinderen. Misschien valt het mee, maar ik zou geen afspraken maken voor de dag erna.

Yep,  slaapfeestje is net zo'n fout woord als was 😉

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.