Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Slapen - laten kiezen?

Ik heb thuis 2 zeer slechte slapers, het kan niet laat genoeg zijn.

Dochter van 7 zou rond 20.15 u moeten gaan slapen. Dit lukt zelden, meestal meer 20.45 u maar dan is ze nog steeds niet moe en vooral heeft ze nog geen zin om te gaan slapen. Nadat het meestal eerst gezeur is dat ze nog niet naar bed wil, betrap ik haar er meestal op dat ze nog stiekem zit te lezen/spelen/dansen... .

Zoon van 9 zou rond 20.45 u moeten gaan slapen maar ligt er meestal maar in rond 21.30u (ook met het nodige gezeur maar hij gaat dan wel slapen).

Ik heb echt geen zin in elke avond dat gezeur en stiekem gedoe ( vooral van dochter). Nu heeft dochter voorgesteld dat zij zelf mogen kiezen om welk uur ze gaan slapen. Ik had eerst al nee gezegd maar misschien is dit toch niet zo'n slecht plan? Na een paar dagen laat gaan slapen, zal er misschien een moment komen dat ze zo moe zijn dat ze vanzelf vroeger gaan slapen en zo op een normaal uur/ritme komen. Is dit iets wat jullie zouden willen proberen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tanja

Tanja

06-12-2010 om 12:12

Mijn zoon

had dat ook.
En toen heb ik zijn bedtijd verlaat.
Hij wordt nu 10 (over twee weken) en gaat om 21.30 naar bed.
Dat werkt perfect. Hij slaapt dan ook heel snel.

Moeten?

waarom moeten je kinderen om 20.15 en 20.45 gaan slapen? Als ze dan niet moe zijn zou ik ze inderdaad eens een tijdje zelf hun tijd laten bepalen, met een uiterste tijd van 22 uur oid
Waarschijnlijk komt er dan vanzelf een goede tijd ui

Sasvangent

Sasvangent

06-12-2010 om 13:28 Topicstarter

Omdat

Waarom dat ze op die uren moeten gaan slapen? Gewoon, omdat ze toch ooit moeten gaan slapen? Ik heb daar nog nooit over nagedacht, omwille van de structuur, omdat kinderen hun nachtrust nodig hebben, omdat het mij heel acceptable uren lijken? Elk schooljaar komt er een kwartier bij (totdat ze zo'n 12 zijn, dan wordt het herbekeken).

Ik hoor van verschillende vrienden dat hun kinderen al veel vroeger gaan slapen, ik vind de opgelegde uren best ok.

Maar ze worden nooit moe: met feesten, in de weekends, ... ze blijven steeds vol energie daar waar ik neefjes enzo moe zie worden. Maar ja, het opgelegd uur wordt niet echt gerespecteerd en leidt blijkbaar tot niet veel. Vandaar mijn vraag. Ik kan misschien beter (zoals Tanja zegt) het uur wat aanpassen (een kwartiertje bijdoen) dan ze maar zelf laten kiezen. Maar ik ben dat gezeur zoooo beu!

cqcq

cqcq

06-12-2010 om 13:51

Doen we hier al jaren zo

Voor de kinderen bepaal ik de bedtijd, ze bepalen zelf wanneer ze gaan slapen.
Toen we deze afspraak maakten hebben we daar wel randvoorwaarden bij gesteld. Zo wil ik 's ochtends niet tig keer moeten roepen dat ze moeten opstaan, en wil ik ook geen gemopper dat ze moe zijn.

Kinderen hebben vaak wat tijd nodig om een eigen slaapritme in te stellen (dus in het begin lezen ze dan te lang), maar dat was hier binnen een week over.

Jongste van 8 leest vaak wel tot na tienen, maar staat daarna goed op, ik ga daar dus geen punt van maken. Als ze zich moe voelt gaat ze eerder slapen, ze kan dat inmiddels heel goed zelf regelen.
Ik zou dus met je kinderen een proefperiode afspreken en kijken hoe het gaat.

(O ja, bedtijden zijn hier dus niet vrij te kiezen door de kinderen, dat heeft met mijn eigen randvoorwaarden te maken, wil graag 's avonds ook nog wat tijd zonder kinderen kunnen doorbrengen).

Vic

Vic

06-12-2010 om 14:29

Bedtijd verlaat

Mijn dochter (11) moest tot voor kort rond 20.30 uur naar boven, en mocht dan tot 21.30 uur lezen o.i.d. De praktijk wees uit dat ze dan vaak nog tot een uur of 22.30 wakker lag of mij kwam lastig vallen ('ik kan niet slapen'). We hebben dus nu nieuwe afspraken gemaakt. Ze mag na 20.30 uur nog opblijven, maar dan gaat de tv op 'mijn' zender. Rond 21.30 uur stuur ik haar naar boven en moet ze gaan douchen en naar bed. Als ik zelf naar boven ga (23.00 uur) roep ik, indien nodig, dat het licht uit moet. Ik vind het best wel laat voor een 11-jarige, maar ze is 's morgens wel goed uitgerust als ze om 07.20 uur opstaat.
Ik verwacht dat ze volgend jaar, als ze naar het v.o. gaat, wel vroeger gaat slapen. Dan moet ze vroeger de deur uit, en ook elke dag een x-aantal kilometers fietsen kost natuurlijk een boel extra energie.

Sasvangent

Sasvangent

06-12-2010 om 14:44 Topicstarter

@ pelle

je hebt natuurlijk gelijk. Ze moeten eruit rond 7.15 u (en dat is echt wel moeten .

Zoon: nooit een probleem, dochter soms veel te vroeg eruit, soms moet ik ze wakker maken maar eens ze wakker is, is ze weer haar vrolijke zelf.

De manier van cqcq spreekt mij nog wel aan: rond x uur naar bed (bepaal ik dan), maar dan mag je je nog bezig houden (max. tot 22 uur). AL hoop ik dat dochter met 7 jaar toch echt vroeger zal slapen.

Vic methode vind ik nog niet gepast: als zoon beneden met mij bv. naar tv kijkt pakweg dik na 21.00 uur, zijn die programma's toch nog niet altijd geschikt voor een 9-jarige (al vindt hij uiteraard van wel). Bovendien zit hij er heel de tijd tussen te kwebbelen. En dochter is zeker te jong om zomaar naar alles te kijken; die heeft best nog wel eens een nachtmerrie van iets akeligs op tv.

Maar, flexibiliteit lijkt dus toch het sleutelwoord. Ik ga het nog wel even goed overdenken vooraleer ik er iets van zeg. Met de kerstperiode in het verschiet zal er van vroeg gaan slapen toch zeker niets in huis komen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-12-2010 om 15:49

Sasvangent

Zolang je kinderen overdag energiek zijn, zou ik er geen probleem van maken.
Wij hanteren bij onze jongens (8 en 13) ook een bedtijd, maar geen slaaptijd. Jongste ligt er rond 20.00/20.15 uur in en leest dan nog zeker tot 21 uur. Oudste gaat door de week uiterlijk om 22 uur naar bed, en ligt dan vaak nog wel een uur muziek te luisteren. Ik vind het prima gaan zo!

Ja hoor,

Ik zou daar fijn mee gaan experimenteren. Hier oa een 9 jarige die nooit voor half 10 slaapt, meestal wel 10 uur. Tja, wat doe je eraan. Ik heb de kinderen heel lang laten lezen zo lang als ze wilden. Wel een min of meer vaste 'bedtijd' want ik wil ook nog wel eens tukje avond zonder kroost. Gelukkig houden ze erg van lezen. Af en toe spreek ik ook wel eens een 'tijd' met ze af dat ze hun boek dicht doen, of check ik even op een bepaald moment, want soms is een boek zo spannend dat ze gewoon doorlezen. Al zijn ze moe. Maar over het algemeen werkt het prima zo. En voordeel: zelden of nooit gemok over bedtijden.

amk

amk

06-12-2010 om 20:35

Mijn 5 jarige

gaat om half 8 naar bed, ik trek de deur 20 minuten later achter mij dicht, maar dan heeft zij nog gewoon een boek en zaklamp om te lezen.
Kwart over 8 doet ze de lamp uit, dus ook met heel jonge kinderen, kan het prima gaan om ze vrijheid van slaaptijd te geven. We doen dit nu al bijna 2 jaar.

ayla

ayla

07-12-2010 om 09:00

Onze 6 jarige

Oudste van 6 bepaald hier ook redelijk zelf wanneer ze gaat slapen, ze gaat rond kwart voor acht naar boven, dan wordt er nog uitgebreid door mij voorgelezen, vaak bijna een half uur en dan wil ze vaak nog niet gaan slapen. Van mij mag ze dan nog wat lezen. Ik controleer altijd even als ik ga slapen en meestal heeft ze dan nog het grote ligt aan. Maar hoe laat ze precies gaat slapen geen idee. Volgens mij vindt ze het idee dat ik haar vrij laat en dat ze nog wat mag lezen al goed genoeg

Tara

Tara

07-12-2010 om 09:41

Zelfde probleem

Wij twijfelen ook om bij onze dochter haar bedtijd te veranderen.
Als ze naar bed gaat ligt ze vaak nog heel erg lang wakker. Het probleem is dat ze in het weekend later naar bed gaat en ook dan ligt ze nog lang wakker.
Ook is ze s'morgens erg moe en haar bed niet uit te krijgen.
Ze heeft die uurtjes dus wel nodig.

Sasvangent

Sasvangent

07-12-2010 om 11:07 Topicstarter

Gisteren

ik heb er nog niks van gezegd maar ik heb hun gisteren eens laten doen. Dochter heeft nog zitten breien en zoon heeft strips zitten lezen. Rond 21.45 u waren ze nog beiden wakker, ik weet niet wanneer ze zijn gaan slapen (om middernacht was het licht toch uit).

Ze waren wel blij dat ze nog iets mochten doen. Ik denk dat ik dus toch maar een bed- en aparte slaaptijd ga invoeren en dat heel zorgvuldig met hen ga bespreken. Misschien laat ik hen wel een 'contractje' ondertekenen.

ayla

ayla

07-12-2010 om 11:53

Reactie

Het is niet ongebruikelijk dat je haar dingen drie tot 4 keer moet vragen omdat ze snel afgeleid is. Dat was vanochtend in het begin ook zo. Ayladochter ga je haar borstelen, ja is goed, loopt naar de kast ziet de trein van kleine broer en vergeet het haar borstelen. Ik zie het gebeuren en zeg dus nog een keer dat ze op weg was naar de kast, ja straks zegt ze dan, nee niet straks nu zeg ik dan en ga brood voor broertje maken, als ik terug kom zie ik haar spelen, waarschuw haar nog een keer en dan zegt ze dat ze geen zin heeft, waarop ik antwoord dat ik het te druk heb en dat zij dat nu echt even zelf moet doen, geef haar zelfs de borstel. Ze doet een halve poging maar vergeet het weer en gaat weer spelen, ik kom terug en zeg haar dat ze eerst moet eten en dan haar haar borstelen. Brood eten doet ze maar dan gaat ze weer spelen. Op dat moment haal ik haar naar de keuken en zeg dat ze nu haar haren moet borstelen. Ik was toen nog niet eens echt boos ik had vooral het idee dat ze weer eens verstrooid was. Toen begon ze echter bewust te weigeren en dat ging me wat te ver. Dat ze iets niet doet omdat ze verstrooid is etc kan ik mee leven, zo ben ik ook in bepaalde mate maar dat ze het gewoon weigert dat gaat me te ver.

Nog een ander voorbeeld waar ik naderhand totaal niet wist wat ik er nou mee moest. Dochter heeft drie maanden geleden haar pony afgeknipt. Of eigenlijk moet ik zeggen, ik denk dat dochter haar pony heeft afgeknipt, zelf zwijgt ze in alle toonaarden erover. Ze weet het niet meer, heeft niets gemerkt, misschien was het iemand anders in ieder geval niks wist ze meer en het is dus ook nooit duidelijk geworden wie in haar haren geknipt heeft. Nu vond ik afgelopen weekend weer een pluk haren op haar kamer. Dus flink boos op haar geworden, naar haar kamer gestuurd en alle scharen afgepakt maar weer zwijgt ze volledig wie dat heeft gedaan en wat ik ook zeg niets zorgt ervoor dat ze zegt wie die haren heeft afgeknipt. Ze huilt tranen met tuiten en zweert bij hoog en laag dat ze echt niets weet. Wat moet ik hiermee?

Wow

Jeu, wat gaan die allemaal láát! Die van mij zijn 7 en 10 en ze gaan beiden tussen half acht en acht uur naar boven, verhaaltje lezen en even later zijn ze allebei diep onder zeil. En nog steeds moeilijk uit bed kunnen komen.
Blijkbaar hebben wij allemaal veel slaap nodig, ikzelf ben ook pas fris met 9 uur per nacht.

Sasvangent

Sasvangent

09-12-2010 om 10:57 Topicstarter

Tja

rond half achter zitten wij nog aan tafel. Zelf kom ik ook toe met zo'n 6.30 uur slaap. Het zal wat in de genen zitten zeker?

Fiorucci

Fiorucci

09-12-2010 om 15:19

Oh zeker sas

Mijn drie kinderen zijn echte avondmensen, net als mijn man. Die worden pas wakker na 20.00
Jammer dat ik er niet tussen pas, ik ga knikkebollen om 21.30...

bibi63

bibi63

09-12-2010 om 17:13

Wat ik zou doen

Hoi,
Ten eerste heb je natuurlijk mensen/kinderen die meer of minder slaap nodig hebben dan anderen. Dus dat is lastig.
Wat ik in ieder geval zou doen is mijn 'grote mensen avondtijd opeisen'. M.a.w.: Kind van 7 is om 20:15 helemaal klaar, kind van 9 om 20:45. Daarmee bedoel ik dus ALLES is klaar, dus ook jouw eventuele verhaaltje en nachtkus. Vanaf die tijd zijn ze op hun kamer en ben jij niet meer 'roepbaar' (behalve bij echte dingetjes natuurlijk). Als ze dan nog willen lezen/spelen, laat ze maar, maar jij geeft ze geen aandacht meer. Zo ben jij in ieder geval op een bepaald moment 's avonds klaar voor je eigen tijd. Kijk hoe dat gaat. Je spreekt ze erop aan als ze jouw aandacht gaan opeisen: "nee, nu niet meer, het is bedtijd, ik ben klaar met jullie, het is nu grote mensen tijd". Spreek ze er ook op aan als ze 's ochtends niet uit bed kunnen komen of chagerijnig zijn: "dan ga je dus te laat slapen, dus dat moet je vanavond maar anders gaan doen".
Groetjes,
Bibi

bibi63

bibi63

09-12-2010 om 17:13

Wat ik zou doen

Hoi,
Ten eerste heb je natuurlijk mensen/kinderen die meer of minder slaap nodig hebben dan anderen. Dus dat is lastig.
Wat ik in ieder geval zou doen is mijn 'grote mensen avondtijd opeisen'. M.a.w.: Kind van 7 is om 20:15 helemaal klaar, kind van 9 om 20:45. Daarmee bedoel ik dus ALLES is klaar, dus ook jouw eventuele verhaaltje en nachtkus. Vanaf die tijd zijn ze op hun kamer en ben jij niet meer 'roepbaar' (behalve bij echte dingetjes natuurlijk). Als ze dan nog willen lezen/spelen, laat ze maar, maar jij geeft ze geen aandacht meer. Zo ben jij in ieder geval op een bepaald moment 's avonds klaar voor je eigen tijd. Kijk hoe dat gaat. Je spreekt ze erop aan als ze jouw aandacht gaan opeisen: "nee, nu niet meer, het is bedtijd, ik ben klaar met jullie, het is nu grote mensen tijd". Spreek ze er ook op aan als ze 's ochtends niet uit bed kunnen komen of chagerijnig zijn: "dan ga je dus te laat slapen, dus dat moet je vanavond maar anders gaan doen".
Groetjes,
Bibi

Sasvangent

Sasvangent

10-12-2010 om 10:09 Topicstarter

Vruchten

alhoewel ik de nieuwe aanpak met hen nog niet besproken heb, voer ik hem al wel stiekem uit. Resultaat: ze gaan nu zo laat slapen dat ik ze beiden moet wakker maken 's morgens. Maar dat zal hopelijk wel bijtrekken. Ze komen overigens niet meer naar beneden ofzo, dat is positief.

+ Slimme Brunette +

+ Slimme Brunette +

11-12-2010 om 02:18

Hier eentje van 7 die weinig slaap nodig heeft.

Tot voor kort ging mijn dochter altijd rond 21 uur slapen (verhaaltje gelezen, licht uit) en ze wordt altijd tegen half acht spontaan wakker. Nu ze zeven jaar is merk ik dat 21 uur wat vroeg is en is 21.30 uur mijn streeftijd. In het weekend ben ik wat soepeler en ze geeft rond half tien soms zelf aan dat ze naar bed wil.

Bedtijd is deels cultuurbepaald: ik woon in Spanje en volgens de plaatselijke opvoedbladen is een uur of negen voor oudere kleuters en jonge schoolkinderen een prima bedtijd, heel veel kinderen liggen er pas tegen half elf in maar dat zijn dan ook degenen die moeilijk op tijd wakker worden.

Als je kinderen wat later naar bed gaan heb je inderdaad minder tijd voor jezelf maar aan de andere kant staan ze niet voor dag en dauw al te springen om aandacht (klacht van mijn broer die in Nederland woont en zijn kinderen een stuk vroeger naar bed stuurt).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.