Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Slechter slapen kind 4 jr

hoi hoi, 

Sinds half november slaapt ons zoontje slecht. Hij slaapt op de eerste verdieping (zijn zusje ook), Wij op zolder. 

We dachten eerst dat de slapeloze nachten door sinterklaas kwam.  Maar ze blijven nu aanwezig. 
Hij loopt op verschillende tijdstippen naar boven en kruipt bij ons in bed. Zo voor een keertje is het niet erg, maar wij merken nu dat we zelf slaapgebrek krijgen en dat doet ons humeur niet altijd ten goede 😵‍💫

Hij heeft eigenlijk altijd goed geslapen.  Eerst gaf hij aan dat het te donker was in zijn kamer, dus een lampje gekocht die aan blijft gedurende de nacht. Zijn dekbed was heel warm en broeierig, dus we hebben een ander dekbed aangeschaft. 

We hebben een sticker kaart gemaakt, wanmeer hij in zijn eigen bed heeft geslapen mag hij een sticker plakken. Inmiddels zitten daar 7 stickers op, dus hij kan het wel. Helaas zijn de laatste 14 dagen weer terug bij af. Zijn bed ritueel is al een jaar hetzelfde. We leggen hem rond 19u op bed. 

Soms leggen we hem op bed en dan slaapt hij binnen 5 min, is dat dan een teken dat hij oververmoeid is? (Afgelopen vrijdag viel hij naar 3 min in de auto in slaap, nadat hij uit school kwam). 

Hebben jullie tips? 

hoe lang is hij al 4? Gaat hij sinds kort naar school of al langere tijd?

Cyl1920

Cyl1920

25-01-2024 om 10:36 Topicstarter

hij is van augustus, dus het zijn wel zijn eerste schoolmaanden. Begin dit schooljaar gestart, iedere woensdag nog wel vrij

zijn de problemen ook begonnen toen hij op school is begonnen? Het is voor een beginnende kleuter heel normaal om dan onrustiger te slapen. Snachts verwerk je alle indrukken

ik zou gewoon een matrasje naast je bed neerleggen met event een klein lampje aan en afspreken als hij snachts toch liever bij papa en mama wil slapen dat hij daar altijd mag gaan liggen. Wel in eigen kamertje starten.  En erbij vertellen dat je mama niet wakker hoeft te maken maar lekker mag laten slapen want ook grote mensen hebben hun slaap nodig. Muv noodgevallen natuurlijk (huis staat in brand, in bed geplast, overgeven)    

Vermoedelijk gaat het nadat school begint te wennen vanzelf weer beter.  Niet teveel gewicht aan hangen. 

wij legden een matras neer op onze kamer. Dan kroop zoon soms daarop. Kind in bed dan sliep ik ook slecht. Dit werkte prima 

Wat gebeurd er als je hem juist eerder naar bed doet? Als ze te moe zijn, slapen ze juist slechter. 

In ons huis is slaap heilig dus als er een kind in ons bed wel slaapt,  prima dan ga ik gewoon in zijn bed liggen. Onze zoons slapen ook samen in tweepersoonsbed. 

Misschien heeft hij door al het wennen en de prikkels wel gewoon nabijheid nodig. Ik zou het dus proberen te accepteren en geen beloningssystemen oid inzetten. Of wil hij Misschien kamer delen met zijn zusje? Als volwassenen slapen we ook vaak niet alleen.

Cyl1920

Cyl1920

06-02-2024 om 08:47 Topicstarter

Anonima123 schreef op 25-01-2024 om 19:22:

wij legden een matras neer op onze kamer. Dan kroop zoon soms daarop. Kind in bed dan sliep ik ook slecht. Dit werkte prima

Dit gaan we proberen, thanks! 

Van bed wisselen is wat lastig omdat mijn man om 5uur eruit gaat. Dus wanneer ons kind om 3uur komt slaapt m'n man niet meer, en dat hou je geen weken vol. En wanneer ons kind in ons bed ligt moet er iemand naast liggen, want alleen durft hij ook niet op zolder.

Nog een optie; broer en zus op één kamer laten slapen. Als hij midden in de nacht wakker wordt en zijn zusje rustig hoort slapen, kan dat hem gerust stellen zodat hij besluit in zijn bed te blijven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.