Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Slechts vijf jongens in de klas, zoon valt buiten de boot

Binnenkort zijn er weer 10-minutengesprekken en ik wil het met juf over onderstaande situatie hebben.
Mijn kinderen zitten op een kleine school. Er zitten maar vijf jongens in de klas van mijn zoon. Daarvan zijn er twee dikke vriendjes. Die jongens zijn wel een beetje dezelfde types en allebei wat ouder, dus logisch dat ze naar elkaar toe trekken. Dan blijven er nog maar twee jongens over waar mijn zoon bevriend mee kan zijn. Vanaf het begin van het schooljaar was één van die jongens zijn beste vriend. Maar het jongetje wat alleen over bleef, probeerde altijd om ertussen te komen. Logisch, want die jongen had ook geen alternatief. Het begint er nu op te lijken dat zijn inspanningen vruchten af hebben geworpen, want nu valt mijn zoon buiten de boot. En helaas werkt het niet om met zijn drieën te spelen. Volgens mijn zoon verziekte het jongetje hun spel. Altijd is hij bezig om de zwakste van de twee (en dat is helaas mijn zoon) buiten te sluiten. Bijvoorbeeld steeds weer beginnen over een spel op de Nintendo DS (die die jongens allebei hebben en mijn zoon niet). Of een serie op tv die ze allebei volgen, daar een clubje voor op te richten, maar zoon mag niet lid worden want die kijkt de serie niet. Plagerig gedrag, bijvoorbeeld een pen wegpakken en samenzweerderig lachen met dat andere jongetje. Ik zie het soms zelf gebeuren en ik vind het pijnlijk. Gisteren vertelde m'n zoon dat hij niet meer mee mag doen met hun spelletjes op het schoolplein. Hij zei letterlijk: "Ik moet een nieuwe vriend zoeken, maar wie dan?!". Er zitten wel 12 meisjes in die klas, maar daar kan hij weinig mee en die hebben het ook druk met 'meisje-meisjeszaken'. Mijn zoon is best kwetsbaar/verlegen en ik denk dat dit hem meer doet dan hij laat blijken. Wat kan ik er aan doen om hem te helpen? Natuurlijk zou een sova-training helpen om zich in deze situatie staande te houden, maar het verandert natuurlijk niets aan de situatie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Marjoleine64

Marjoleine64

11-03-2011 om 12:52

Hoe oud is je zoon?

Niet dat het veel uitmaakt in de situatie, maar het kan wel helpen in het soort antwoorden dat je krijgt.
Wij hebben hier in iets mindere mate zelfde situatie, jongste zoon zit in een relatief grote klas met 22 meiden en maar 8 jongens. Groep 8 inmiddels, en wat is hij blij dat hij over een half jaar naar de brugklas gaat! Hij heeft in de eerste jaren wel een paar vriendjes gehad in de klas waar hij regelmatig mee speelde, maar afgelopen jaar eigenlijk helemaal niet en was hij vooral het pispaaltje van de groep. 1 of 2 pestkoppen en de rest meelopers, en school die niets anders deed dan 'praten' met de daders of met de hele groep. Nu heeft hij weer 1 vriendje (die vorig jaar zijn ergste vijand was). De groepsgroote speelt hier zeker een rol, weinig keus is gewoon lastig.
Heeft jou zoon buiten school geen gelegenheid om vriendjes te vinden? Sportclub of zoiets kan wonderen doen, tenzij je natuurlijk in een klein dorp woont waar gewoon niet veel is (ook hier is de groep van voetbal ongeveer dezelfde als van school). En wil hij niet met meisjes spelen? Mijn zoon doet dat nog steeds, maar niet met 'afspreken', meer van als hij niemand heeft dan gaat hij een buurmeisje/klasgenootje opzoeken.
Helaas heb ik niet heel veel tips, veel sterkte!
Marjoleine

Leanne

Leanne

11-03-2011 om 13:10 Topicstarter

Groep 4

Mijn zoon zit in groep 4 en is 7 jaar. Ja, hij moet dus nog een paar jaar. Er is wel een redelijke kans dat zijn klas volgend jaar een combinatieklas gaat worden.

En Pelle... dat is natuurlijk ook waar ik mee zit. Wat kun je hieraan doen? Ook de juf kan hier weinig mee. Hij zit nu gewoon niet goed in zijn vel (in zichzelf gekeerd) en ik zie de opluchting op zijn gezicht als hij de school uit komt lopen. Dus het valt me zwaar om me er maar bij neer te leggen zo van: het is nu eenmaal zo. Misschien kan ze alert zijn op het buitensluit-gedrag van die ene jongen, maar dat gaat natuurlijk buiten haar om. Ik hoop dat ik tips krijg, misschien kan ik die dan ook meenemen naar dat 10-minutengesprek.

Krin

Krin

11-03-2011 om 13:30

Hier andersom

namelijk veel jongens op weinig meisjes, maar toch hetzelfde probleem: driehoekjes waar steeds een jongen wordt buitengesloten. Vreselijk vermoeiend voor zoon, die wel bij de gangmaker wil horen omdat die nou eenmaal de gangmaker is, maar eigenlijk niet eens zijn type is.
Hij heeft het een tijd geprobeerd om met getouwtrek mee te doen, maar tegenwoordig zoekt hij vooral zijn heil elders. In de parallelklassen, bijvoorbeeld, of bij kinderen uit de straat of de buurt. Is dat geen optie? Laat die andere twee gewoon lekker in hun sop gaarkoken.

Leanne

Leanne

11-03-2011 om 15:18 Topicstarter

Overal hetzelfde...

Dat klopt natuurlijk, overal maak je dit soort dingen mee... ook in grotere klassen. Maar dan heb je in elk geval nog de mogelijkheid om te switchen van vriend. Zijn vaste 'vriendje' heeft trouwens ook een rol waar ik van schrik (let wel, dit zijn kinderen van 7 jaar... het blijft me verbazen dat ze op die leeftijd al zo manipulatief te werk kunnen gaan?!). Hij is zich bewust van de luxe-positie waarin hij zit en speelt mijn zoon en dat andere jongetje tegen elkaar uit. Vervelende ontwikkelingen... waar je inderdaad weinig anders aan kan doen dan een veilige thuisbasis bieden, een weerbaarheids-training of alternatieven zoeken op de sportclub. Ja, hij zit op judo en daar heeft hij wel vriendjes, maar na de les gaat iedereen z'n eigen weg (is ook in het weekend, dat scheelt natuurlijk). En in de buurt zijn nauwelijks kinderen. Mijn zoon is sowieso een binnenkind die zich prima alleen kan vermaken. Gelukkig maar, in dit geval...

Herfst

Herfst

13-03-2011 om 17:59

Hier ook gehad

Hallo,
We hebben hier ook zoiets gehad. Ik heb het toen met zoon besproken : wat zijn alternatieven? Is er niet toch een leuk meisje? Kan je alleen spelen? Hoe kun je ervoor proberen te zorgen dat je niet gepest wordt? Etc. Dat was best moeilijk trouwens!
Verder voor leuke buitenschoolse activiteiten gezorgd zodat niet zijn sociale leven van alleen school afhankelijk is.
En met leraar gesproken die op elegante wijze heeft geprobeerd het klasgebeuren in goede banen te leiden.

Sterkte , niet makkelijk!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Leanne

Leanne

16-03-2011 om 10:35 Topicstarter

Grote broer

Juf of moeder maken op dat jongetje dus geen indruk. Maar ik ben wel trots op mijn oudste zoon (groep 7) die op het schoolplein heeft bemiddeld. Mijn jongste mocht niet meedoen, toen mijn oudste met hem mee liep en het nog eens vriendelijk vroeg, mocht het wel. Ik wou dat ik vroeger zo'n grote broer had...

Inmiddels zijn de gemoederen wel iets bedaard. Mijn zoon speelt weer met zijn vriendje... dat andere jongetje is not amused dat zijn nieuw-verworven vriend niet exclusief meer van hem is en doet ontzettend vijandig. Terwijl ik er nota bene bij sta, sist hij mijn zoon toe dat-ie 'm 'haat'... met 'n agressie waar ik bang van word. Er wordt 'gegromd' bij wijze van 'goedemorgen'... dus ik ben al uit mijn slof geschoten in bijzijn van juf en andere ouders... echt lastig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.