Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Dombo

Dombo

11-07-2020 om 07:12

Slim kind maar praktisch dom

Ik heb een dochter van 10 die op school hele goede cijfers haalt. Cito scoort ze op alle onderen I of I+, maar thuis kan ze met praktische zaken soms zo dom zijn. We herkent dit ook bij zijn/haar kind?


ElenaH

ElenaH

11-07-2020 om 07:36

Huh?

Is dit een serieuze vraag? Ik ben heel wat ouder dan 10 (en best slim) en doe soms nog dom of onhandig met praktische zaken.

Stickertje

Stickertje

11-07-2020 om 09:23

Ja hoor

Officieel hoogbegaafd verklaard vier jaar geleden. Kent halve geschiedenisboeken uit zijn hoofd, rekent deelsommen boven 1000 uit zijn hoofd uit zonder die kolomsdeling op papier te zetten, weet perfect te vertellen hoe bergen zijn ontstaan maar veters strikken blijft en moeilijk klusje. Net als tafel dekken en de banden van je fiets op oppompen.

Lou

Lou

11-07-2020 om 09:30

Voorbeeld?

Ik geloof hier niks van hoor. Wie noemt zijn eigen kind dom, en dan zichzelf nog Dombo? En waarom is dit een probleem? Het is natuurlijk de normaalste zaak van de wereld. Ik ben zelf bijvoorbeeld ook razend slim en een stuntel tegelijk

Maar goed. Noem eens een voorbeeld, Dombo. En zeg er dan bij wat je er raar aan vindt.

Pirata

Pirata

11-07-2020 om 09:39

slim

Je kunt best heel slim zijn, maar dat betekent nog niet dat je alles (al) weet of alle vaardigheden automatisch beheerst.

Een vroegere vriend van mijn zoon heeft nu op zijn sloffen VWO gedaan, en mijn zoon met hangen en wurgen TL. Maar mijn zoon begreep wel wat een fietsdynamo was en hoe dat ongeveer werkte toen hij 11 was en zijn vriendje snapte er helemaal niks van.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-07-2020 om 09:48

Och ja

Het wordt een zware vakantie. Het zijn er echt veel dit jaar, de lolbroeken.

Verveling

Met al die thuisblijvers en maatregelen komen er nog zat.

Maar serieus, mocht het dat zijn... Dat je iets kunt bedenken, wil niet zeggen dat je het kunt of wilt uitvoeren.

Erg

Wat erg dat dat kind dom wordt genoemd

BO

BO

11-07-2020 om 12:20

goh

wat lezen jullie goed.

Er staat niet dat het kind dom is maar met praktische zaken dom kan zijn.

Ik herken dat wel, vooral omdat ik een theoretisch opgeleid exemplaar heb en een praktisch opgeleid exemplaar. Die tweede had het dus veel makkelijker bij het praktisch leren van de rijlessen en de eerste bij de theorie. Van de week moest de jongste de oudste les geven in rijden met een aanhanger. Dan blijkt dus echt hoeveel ze verschillen.

Oudste kan ook dom uit de hoek komen over allerlei praktische zaken (bijv de waterpas en hoe die werkt: niet dus). Jongste heeft duidelijk moeite met geschreven tekst verwerken, ook als dat gaat over zijn werkterrein. Laat je het hem zien of doe je het hem voor dan leert hij supersnel. De oudste leert dus andersom. In zijn werkveld is er ook praktijk en daar is hij bijzonder onhandig en moeten anderen hem soms even helpen. Hij helpt daarentegen de anderen weer als het gaat om de theorie. Het is duidelijk dat de manier van leren van mijn man is overgeërfd naar jongste en mijn manier naar oudste. Het botst vooral tussen die twee samen, al sinds ze een jaar of 8/10 zijn.

Mona

Mona

11-07-2020 om 12:39

Soms

Nu vind ik het woord 'dom' een beetje onaardig gekozen, maar mijn 24-jarige, slim en gevat en hbo gedaan, kan soms ook iets vragen waarvan ik dan maar blij ben dat ze dat aan mij doet, want het komt niet al te slim over (terwijl ze dat best is).
Gisteren nog, ze moest iets opsturen en ging mij vragen waar die postzegel dan geplakt moet worden. Ik vond het erg vaag dat een 24-jarige dus niet weet dat die rechtsboven op de envelop moet, ik bedoel, ze ziet toch vaker post in de brievenbus vallen? Maar goed, nu weet ze het dan

Dombo

Dombo

11-07-2020 om 12:41

Voorbeelden

1. Terwijl mijn man tijdelijk met krukken moeten lopen wegens een operatie en we met z'n allen meegaan naar de fysio, vragen of we op de fiets gaan.
2. Gemorst drinken met een vaatdoek opvegen en als ik zeg "je moet even de vaatdoek uitwringen" dat naast de eettafel wil doen op de houten vloer.

ElenaH

ElenaH

11-07-2020 om 12:43

Dombo

Het kind is 10! Was jij zo bijdehand op die leeftijd?

Hangkous

Hangkous

11-07-2020 om 12:52

Herkenbaar

====2. Gemorst drinken met een vaatdoek opvegen en als ik zeg "je moet even de vaatdoek uitwringen" dat naast de eettafel wil doen op de houten vloer.====

Gebeurt hier ook. Als ik er dan wat van zeg krijg ik als antwoord:
Dat deed jij vorige week toch ook toen ik die beker melk omgooide.
Ja lieverd, toen waren we op de camping met de tent. Toen was er geen kraan of gootsteen in de buurt!
Aan 1 voorbeeld, denkt hij te weten hoe iets moet/hoort. Dat melk van de tafel naar de vloer verplaatsen nou niet het slimste is wat je kan doen ach...........

Triva

Triva

11-07-2020 om 12:59

ach

die voorbeelden duiden er op dat ze niet vooruit/verder denkt. Normaal ga je ergens of te voet, of met de fiets of met de auto naar toe en normaal vraagt ze ook hoe jullie gaan dus dat flipt er gewoon uit. Dat uitwringen hetzelfde: niet verder denken dan uitwringen, dus ze ziet nog niet dat ze dan vervolgens iets met dat water moet doen. Juist door dit te ervaren leert ze sneller. He wat doe ik nu met die plens water? He waar laat papa zijn krukken en hoe moet hij nu fietsen. Je kunt dus beter vragen hoe ze dat dan voor zich ziet: dus hoe kan papa fietsen als hij niet mag staan op die voet? Of wat doe je met het water wat op de vloer komt door het uitwringen? Dus niet laten doen maar keer op keer die vervolgvraag stellen: daarvan gaan ze leren om verder/vooruit te denken. Ik denk overigens juist niet dat dit met het opleidingsniveau te maken heeft. Dit soort dingen moet je leren en dat doen ze niet op school. Je bent dus zelf tekort geschoten hierin in de opvoeding.

Lou

Lou

11-07-2020 om 14:01

Niet verontrustend

Bedankt voor de voorbeelden. Wel grappig maar zeker niet verontrustend. Ze denkt nog niet zo ver vooruit. Lijkt me geen probleem.

Overigens zie ik hierin ook niet direct een tekort schieten in de opvoeding hoor. Vaak moet je iets gewoon even één keertje zelf verkeerd doen om het daarna pas beter te weten.

Pirata

Pirata

11-07-2020 om 14:08

Bijzondere opmerking

Bijzondere opmerking, over tekort schieten in de opvoeding.... alsof alles altijd direct maakbaar en stuurbaar is.

BO

BO

11-07-2020 om 14:34

tekort schieten

Ik vind het een tekort schieten als je van mening bent dat je dochter dom doet/is bij dit soort toestanden. Nee je bent gewoon nog niet klaar met de opvoeding. Meer uitleg dus nodig en je kind stimuleren een stapje vooruit te denken (of twee). Ligt niet aan je kind en haar intelligentie (volgens mij komt dit op alle niveaus voor) maar aan jouw opvoeding dan toch?

Dombo

Dombo

11-07-2020 om 14:34

Opvoeding

Mijn zoon van 8 krijgt dezelfde opvoeding en die vraagt zulke dingen niet.

BO

BO

11-07-2020 om 20:37

Maar wat dacht je er van dan? Is het zo gek om haar door extra vragen te leren door te denken? Dat is toch opvoeden?

Lou

Lou

11-07-2020 om 20:39

Dombo

Je zoon van acht doet waarschijnlijk wel meer dingen anders dan zijn zusje. Dit is niet raar. Wat is in jouw ogen het probleem?

Niet

T kind is niet dom.

NIET DOM

Kara

Kara

11-07-2020 om 21:41

Herkenbaar

Over mijn dochter denk ik ook zo, ook al is ze achttien jaar. Dus ik val je niet af Dombo! Want het is echt herkenbaar.

Dombi

Dombi

12-07-2020 om 13:04

Herkenbaar

En daar ging het om. Ik was benieuwd of het herkenbaar is.

Ouder

Ouder

12-07-2020 om 13:33

Zoon

Niet helemaal hetzelfde, maar onze zeer begaafde zoon reed toen hij een jaar of zes was op ons woonerf tegen een geparkeerde auto op omdat hij aan het uitrekenen hoeveel bochten hij tegen zou komen, en of dat er meer naar rechts dan naar links waren.
Ook zette hij broodbeleg op alfabet op tafel, maar daardoor vielen er geregeld bekers.

molletje

molletje

13-07-2020 om 11:52

ja hoor

Mijn dochter (met gemeten iq van 140) kan zover vooruit denken dat ze bijzonder onpraktisch wordt. Als je haar vraagt de gootsteen schoon te maken met Cif, doet ze de stop in de afvoer, spuit Cif in de gootsteen en vult dan de boel aan met water, waardoor de schuurkracht van het schoonmaakmiddel verloren gaat. Als je haar vraagt waarom ze er water bij doet, zegt ze dat ze weet dat ze het toch straks moet wegspoelen, dan kun je er dus net zo goed meteen water bij doen.
Ze kon jarenlang overigens ook geen bal fatsoenlijk vangen. Maar bij haar studie (geneeskunde) moet ze ook veel praktische dingen doen en die gaan geweldig. Dat komt omdat ze dan een protocol moet volgen en daar is ze een kei in.
Toen ze jonger was vond ik haar algemene kennis ook redelijk bedroevend, maar dat trekt inmiddels aardig bij. Maar bij elke willekeurige quiz op tv versla ik haar met gemak (met mijn gemiddelde iq). Ik zou haar overigens nooit dom noemen.

Triva

Triva

13-07-2020 om 12:35

Molletje

Bij algemene kennisquizzen win je het vooral door je levenservaring en het gewoon langer rondlopen op deze aardbol zodat je meer feitjes hebt opgeslagen. Mijn zoon wint op een heleboel terreinen van mij maar bij een echt algemene quiz win ik.

Bo

Bo

14-07-2020 om 10:07

BO??

OK ik ga nu mijn nick veranderen, nu er nog iemand met mijn naam meeschrijft. Dit ben ik niet.

Lissa

Lissa

28-07-2020 om 18:58

Oh ja

Ik heb niet zo’n probleem met het woord dom, doe en denk zelf ook geregeld dom. Hier thuis ook een hopeloos onpraktisch kind met gecertificeerd hoog iq. Kan de ingewikkeldste abstracties aan maar moet hij een praktisch probleem oplossen dan heeft hij geen idee hoe hij het moet aanpakken, geeft heel snel op of verzint ook van die acties zoals jij ze schetst. Ik sta er ook wel eens vreemd van te kijken hoe groot het contrast is.

Lente

Lente

28-07-2020 om 19:29

Bo, maak je niet druk

Er is geen lijst te zien van namen die al in gebruik zijn.
En je kunt bij je naam alles invullen en Ouders Online checkt niet of die naam al bestaat.
Dus als iemand ‘jouw’ naam gebruikt, dan kan diegene daar niets aan doen.

Je kunt wel vriendelijk vragen of diegene een andere naam wil kiezen omdat jij al langer onder deze naam schrijft.

Lente ot

Dat was “vroeger” wel. Ik kreeg toen nml de melding dat Lilian al in gebruik was. Niet dat ik die hier ooit gezien heb maar ik kon mniet gebruiken

Lillian1

Lillian1

28-07-2020 om 20:58

Lilian1, dat was denk ik iets anders

Je gebruikersnaam is uniek. Dan krijg je inderdaad een melding dat die naam al in gebruik is.
Maar je zichtbare naam of nickname is dat niet. Die kan iedereen per keer apart instellen. Alleen mag je geen twee verschillende namen gebruiken in een discussie.

Om dat te laten zien heb ik nu jouw zichtbare naam gebruikt.
zonder belemmeringen.

Maar ik ben gewoon Lente

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.