Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tessa

Tessa

14-01-2021 om 13:04

Slim of geld uit de zak klopperij

https://www.ad.nl/koken-en-eten/met-dit-slimme-bord-krijgen-kinderen-tussen-4-en-8-jaar-makkelijker-hun-groente-binnen~aed04f1d/?utm_source=kokenetennewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20210114&ctm_ctid=23e428b21e418e6e6ab180001034a3c4&utm_term=23e428b21e418e6e6ab180001034a3c4

In de krant een artikel over een samenwerking tussen Hak, de universiteit van Wageningen, een bordenontwerper en een bordenbakker waar een bord uit is gekomen waardoor kinderen meer groenten zouden gaan eten.
Nu ben ik al de hele tijd aan het dubben of ik dit nou een slim voorbeeld van nudging vind en elke manier om jonge kinderen meer groenten te laten eten is winst of dat het gewoon een ordinaire marketingstunt is.
Niet dat mijn mening relevant is hoor maar het bleef een beetje rondzoemen in mijn hoofd 🤣

Beinvloeding

Ik zou er ook nog eens over op mijn achterhoofd krabben. Het is wel een indirecte manier van beinvloeding en is dat handig? En voor welke kinderen?

Aan de andere kant heb je ook al beinvloeding door reclame en het aanbod overal van ongezondere producten.

Dus dan zie ik het meer als 'terugduwen'.

Maar goed, hier is het goed gegaan, hoewel we ook zeker vakjesborden hadden want met autisme wilden de kinderen zien wat ze aten en mocht het eten elkaar soms ook niet raken.

Het is natuurlijk wel weer een dingetje dat je terug gaat zien in gezinnen waar het toch al goed gaat.

Weer een probeersel.

De kinderen in het filmpje waren al niet meer zo klein. Het jongetje van 6 jaar at de eerste jaren uit een potje. Tja, dan weet je niet hoe eten smaakt en aanvoelt, dan gaat een "slim bord" niet meer helpen.
En ze waren allemaal het stadium van plastic bordjes allang voorbij, dus waarom zou een stenen bord nu ineens een "grote mensen bord zijn". Een kuiltje in het bord zien ze toch neem ik aan? Daar trappen deze kinderen, met die leeftijden, toch niet meer in?

En nog iets wat totaal niet aardig is van mij, maar de ouders in het filmpje zijn, op een enkeling na, allemaal te zwaar. "Mijn kind heeft geen goede conditie" en "Hij eet het liefst patat en kipfingers". Tja, dat heb je dan toch zelf gegeven?

Maar goed, deze kinderen krijgen vanaf nu een "groot wit mensenbord met een kuiltje". Het is het proberen waard. Marketing, meer is het niet.

Haha

Ik begon te lezen maar kon mijn lachen niet meer houden bij de volgende passage "elk hapje is winst" zegt de directeur van HAK.

Inderdaad ja 🙂

Groeten,

Temet

Pirata

Pirata

14-01-2021 om 18:35

Nou..

Ik als ouder van een voormalige IADH probleemeter heb wat moeite met enkele opmerkingen in dit topic. Ja, je geeft je kinderen zelf te eten. Ja, mijn zoon heeft 5 jaar lang dezelfde smaak uit een potje gegeten (godzijdank, hij at iets gezonds). Daarnaast at ie af en toe friet, hoera, hij at eens iets anders. Maar ongetwijfeld is het niet bedoeld als commentaar richting échte probleemeters.

Zo'n bord, ach misschien trappen er een paar kinderen in, net zoals ik gisteren mijn andere zoon (13) een kleiner ogend kommetje pompoensoep gaf (hij was blij, inhoud was gelijk).
Iedereen heeft het over het bord dus marketing is geslaagd!

Lotte

Lotte

15-01-2021 om 10:27

zag her bij het journaal

Als gezin lachtte we hierom. En vroegen ons of dit nou echt helpt. Dochter zei nog ik telde vroeger het aantal lepels groente wat ik moest eten. Dit gaat dus niet helpen.
Maar misschien voor andere wel. Ik vond de prijs ook best duur voor een bord.

Jasmijn

Jasmijn

15-01-2021 om 10:49

schaaltje

Dan kan je voor het effect toch ook gewoon een klein schaaltje groente neerzetten? (klein maar net wat diep schaaltje) en dan in de kleur wit volgens hun uitleg?

Massi

Massi

20-01-2021 om 10:59

Temet

Hilarisch inderdaad!
Mijn zoon (9) eet overigens vooral spinazie, andijvie, wortel en boerenkool. Ik gooi extra porties voor hem in de diepvries. Iedereen blij, speciaal bord niet nodig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.