Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

01-02-2022 om 05:10

Snoep weggeven ideeën


Kan het zijn dat er te weinig voedend eten tijdens de maaltijden is waardoor ze om snoep blijven vragen?
Als wij bijvoorbeeld zuurkool of bloemkool eten en we vergeten toetje, dan heeft iedereen inclusief wijzelf  een uur na het eten klaphonger.
Zelfde met brood met zoet beleg: om 10.00 keken de kinderen bijna scheel van de honger, wat niet zo is als ze volkoren  brood met avocado en tomaat op hebben.
Ik zou uitgaan van drie gebalanceerde maaltijden per dag met twee tussendoortjes. Eentje rond de pauzehap op school en de ander halverwege de middag. Wil je iets van sap of limonade geven dan tijdens die momenten en verder gewoon water of thee in verband met het gebit. Er zijn heel veel verschillende theesmaken, ik heb altijd een paar verschillende in de kast zodat ze kunnen kiezen. Vaak ook echt sjiekdefriemel losse thee en iedereen kiest zijn eigen smaak. Dat wordt en ik vind dat ook, als erg luxe ervaren.
En je geeft ook niet én snoep én koek én fruit. Wat fruit/groente en dan óf een biscuitje óf een snoepje. 

Ik denk dat het heel verstandig is to als je je eens gaat verdiepen in een gezond eetpatroon. Zowel voor jou als je kinderen. Ik ken echt niemand die kijkt naar aantal calorieën in een kindertussendoortje. Snoep weggooien omdat je denkt dat je het zelf niet kan laten liggen zegt ook meer over jou dan over snoep. Appelsap is niks gezonder dan frisdrank. Al het voedzame uit de appel is er uit en puur de fruitsuikers zijn over. 

Ijsjes liggen hier in de zomer gewoon voor het pakken. Ik zie een ijsje ook niet slechter dan een glas limonade en dat mag hier ook onbeperkt. Al vanaf dat ze zelf hun eten en drinken mochten pakken, als kleuters of zo. Snoep heb ik ook nooit begrensd, ik hanteer het op = op principe en dat heeft altijd goed gewerkt. Nu woont er hier alleen nog een 17-jarige en die wisselt qua eten en drinken qua voorkeur. Momenteel is het ineens fristi en ijsthee wat ze gaat drinkt, maar ze pakt ook vaak water. Snoep en chips af en toe, maar ze eet wel graag havermelk met Special K (met chocolade).

Nog even een aanvulling op mijn vorige post.  Leer de kinderen zo snel mogelijk thee drinken! Dan wel zonder suiker! Doe je een fruit/snoep/koek moment tussen de lunch en het avondeten waarbij ze eerst eten en dan drinken.  Met die thee spreken ze dan de meesten suiker weet uit hun mond. 

Als je hete thee te gevaarlijk vindt: Ik deed er altijd 2 ijsklontjes per beker in.  Dat heet hier nog steeds kleuterthee. Als dochter vroeg college heeft dan moet ze om 7.00 naar de trein, dan staat haar ontbijt al in de koelkast en maak ik een beker kleuterthee voor haar die ze snel op kan drinken😂

Niet te moeilijk doen, calorieën zeggen ook niet alles. Noten bevatten veel calorieën maar ook gezonde vetten. Als je kinderen de hele dag vragen om snoep zou ik daar juist wel een vast moment voor kiezen. Na school krijg je fruit met een snoepje of koekje en de rest van de dag niet. Hoeven ze er ook niet meer om te vragen.
Ik ben het met Due eens dat wanneer jullie niet van de snaai af kunnen blijven dat het niet fair is om de kinderen daarmee te 'straffen' door geen snoep meer te geven en het weg te gooien als ze het krijgen. Mijn man en ik doen sinds een aantal jaren aan 'adventsvasten'. De hele adventsperiode eten we geen koek, snoep, chocola, chips, toetjes, frisdrank en alcohol. Terwijl er in die periode juist best veel binnenkomt. Kerstpakketten van werk, borrelpakket voor de online kerstviering, chocoladeletters van werk/sportclub. De uitdaging is dat je jezelf leert beheersen, dat dingen niet meteen op hoeven. Juist in een periode waarin je zelf minder invloed hebt op wat er binnenkomt.

Georgy schreef op 09-02-2022 om 06:54:

Wat ik me ook nog afvroeg is of het niet te veel Calorieën bij elkaar zijn voor een kind zo een combi van snoep, koek en fruit. Ik las dat het advies was
niet meer dan 75 boven de 4 jaar te geven bij een tussendoortje. Nog eens na rekenen hoeveel dat dan ongeveer is. Of doe ik nu weer te ingewikkeld

Ja, je doet zo ingewikkeld dat ik een onderliggend eetprobleem vermoed.  Orthoroxie misschien ooit boulimia gehad in het verleden?  Dit soort berekeningen ken ik nl alleen van meisjes uit een eetstoorniskliniek.

Dat zeg ik niet om vervelend  te doen, mocht het zo overkomen. Met zulke lange epistels heeft het er alle schijn van dat het onderwerp je gedachten  teveel beheerst.  Zo intens met eten bezig zijn is ongezonder dan een extra koekje af en toe. Of licht overgewicht

Georgy

Georgy

09-02-2022 om 12:09

Het gaat mij meer om het algehele plaatje Vwb calorieën. Misschien komt het nu strikter over dan ik bedoelde.Wij eten nu ook regelmatig wat minder gezonde dingen en af en toe als er bijv. pepernoten overblijven een snaaibui. Inderdaad niet eerlijk tegenover de kinderen. Daar ben ik het mee eens. Ik vind het moeilijk om te  liggen, maar volgens mij is het ook niet heel erg voor je gezondheid als je dat een keer doet. Afspraken maken helpt wel vind ik zelf zowel met mezelf als de kinderen. Ik vind het altijd fijn om een goed overwogen regel/afspraak te hebben en dan hoef ik er daarna niet meer over na te denken. Dat is waar ik nu mee bezig ben en ik ben er met alle tips en ervaringen van jullie al aardig uit, alleen nu nog op één lijn met mijn man komen. 
Met appelsap bedoelde ik net als bij cola ook weer niet te zuinig mee omgaan wat het advies van sommigen was. Ik weet dat het ongezond is. Thee lusten ze niet helaas. Maar ik kan het blijven aanbieden. Ze krijgen nu wel melk of water, maar water drinken willen ze dan meestal niet. 

Bakblik schreef op 09-02-2022 om 09:47:

Nog even een aanvulling op mijn vorige post. Leer de kinderen zo snel mogelijk thee drinken! Dan wel zonder suiker! Doe je een fruit/snoep/koek moment tussen de lunch en het avondeten waarbij ze eerst eten en dan drinken. Met die thee spreken ze dan de meesten suiker weet uit hun mond.

Als je hete thee te gevaarlijk vindt: Ik deed er altijd 2 ijsklontjes per beker in. Dat heet hier nog steeds kleuterthee. Als dochter vroeg college heeft dan moet ze om 7.00 naar de trein, dan staat haar ontbijt al in de koelkast en maak ik een beker kleuterthee voor haar die ze snel op kan drinken😂

Waarom ijsklontjes en niet gewoon met koud water kouder maken? 

Mevrouw75 schreef op 09-02-2022 om 16:56:

[..]

Waarom ijsklontjes en niet gewoon met koud water kouder maken?

Dan heb je minder water nodig waardoor de thee wat meer smaak houdt.  30ml water in 2 ijsblokjes heeft een temperatuur van -18. Geen idee hoeveel kraanwater je nodig hebt van nu 10-15 graden om hetzelfde effect te bereiken. 

Siobhan schreef op 09-02-2022 om 07:57:

[..]

Ja...je doet te ingewikkeld. Als je op deze leeftijd al calorieën gaar tellen dan sla je door.

Laat het een beetje los...

Precies en het hangt er ook weer vanaf wat een kind doet. Heb je een kind wat heel actief is dan kan daar ook wat meer in.

Mijn kind werd te dik terwijl hij nauwelijks snoepte. Hij dronk wel ranja. Dat zijn we op een bepaald moment gaan stoppen en toen verdween zijn overgewicht razendsnel.
Ik zou het niet nog eens doen, kinderen gezoete dranken aanbieden. Frisdrank beperkten we al tot feestjes en speciale gelegenheden. Op de een of andere manier dacht ik dat ranja en vruchtensappen anders werkten. Niet dus. 

Het hangt ook van de verhouding siroop water af. Sommige kinderen drinken ranja waar je nauwelijks doorheen kunt kijken als het het in een glas zit. Mijn zoon maakt het voor zichzelf altijd heel licht. Als we ergens op bezoek gaan en hij krijgt ranja dan laat hij het vaak staan veel te zoet. 

Misschien moet je eerder gaan eten als je kind het niet volhoudt vanaf het tussendoortje tot het avondeten? Of juist toch meer geven. Waarom zou een kind wel een hele avondmaaltijd in de buik kunnen bergen maar geen glas drinken (neeee geen appelsap!!!), een stukje fruit en een snoepje? 

Thomass schreef op 10-02-2022 om 13:29:

Misschien moet je eerder gaan eten als je kind het niet volhoudt vanaf het tussendoortje tot het avondeten? Of juist toch meer geven. Waarom zou een kind wel een hele avondmaaltijd in de buik kunnen bergen maar geen glas drinken (neeee geen appelsap!!!), een stukje fruit en een snoepje?

Bijvoorbeeld of een lekkere kracker die is hier erg populair 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.