gyal
11-12-2025 om 15:23
Speelafspraakjes
Wil even spuien..
Hartstikke leuk voor mn kind dat ze vriendinnetjes maakt, en meestal gaat het ook best goed. Maar het komt ook weleens voor dat mijn kind niet meer naar mij luistert en steeds maar dingen blijft doen zoals op bed springen, in mijn slaapkamer gaan terwijl ik duidelijk de regels heb aangegeven. Wat moet ik hier nou mee? Ook zo vervelend, dat ik de sibling erbij krijg omdat die ook heel graag mee wil spelen en dan krijg je dus zo n dominant kind in huis waar mn kind ook eigenlijk niet zoveel mee heeft. Dan merk ik toch weer aan mezelf dat ik dan het moeilijk vind nee te zeggen tegen zo n ouder, dat ik 1 kind wel genoeg vind. Ik ben nu echt de tijd weer aan het uitzitten. Overal aan zitten, steeds weer in de woonkamer komen pfff..
Vind toch wel vervelend als ik steeds de politie agent moet komen uithangen.
Auwereel
12-12-2025 om 19:20
Bakblik schreef op 12-12-2025 om 17:20:
[..]
Dat is toch een box voor uitgevonden? Zolang jij erbij bent kan de baby vrij tijgeren, kruipen of langs de tafel stappen en houd jij de kinderen actief uit elkaar. Als jij even naar het toilet of de voordeur moet gaat de baby even in de box.
Zeker mijn tweede heeft tot zijn derde jaar regelmatig in de box gezeten, al dan niet met speelgoed. Als ik naar het toilet ging dan ging hij in de box. Dat benoemde ik ook. Mama gaat even x y z Junior gaat even in de box! Dat was prima op de meeste momenten. Dat heb ik echt vanaf kleins af aan gedaan. Daar moet je niet nog mee beginnen als ze al goed in protest kunnen gaan maar echt vanaf het moment dat ze weleens buiten de box mogen.
Boven had ik een hekje waarmee de babykamer dicht kon zonder dat de deur echt dicht was. Die constructie deed ook dienst als "de box". Was kind aan het helpen met was ophangen en de bel ging dan kon hij zo over het hekje op zijn eigen veilige kamer spelen.
Nou, die van mij waren klimgraag, die klommen voordat ze twee waren zo de box of bedje uit, waar ze van kleins af aan ingezet werden.
Bakblik
12-12-2025 om 20:10
Auwereel schreef op 12-12-2025 om 19:20:
[..]
Nou, die van mij waren klimgraag, die klommen voordat ze twee waren zo de box of bedje uit, waar ze van kleins af aan ingezet werden.
De jongste van mij ook. Die had wel iets nodig om omhoog te kunnen komen. Vormenstoof onder, fisherprice vliegtuig erop met de wielen in 2 gaten van die stoof en dan was het stevig genoeg om op te staan. De box was altijd leeg in die tijd. Het was echt een parkeerplek voor zijn eigen veiligheid. Stond hij te roepen: Uit uit uit maar kon ik wel even naar de wc zonder dat hij op de tv kast kon klimmen. 😜
gyal
12-12-2025 om 21:08
Het is niet zo zwart wit allemaal hè, natuurlijk speelt mijn kind ook regelmatig in de woonkamer. Ook met speelafspraakjes. Alleen dus niet te lang ivm drukte. En ik heb het over klein speelgoed. Dat kinderen nieuwsgierig zijn is ook niet erg. Ik constateerde alleen sneaky gedoe waar ik dus niet zo van hou. Kennelijk heb ik mijn verhaal niet helemaal duidelijk omschreven.
Neweve
12-12-2025 om 21:10
gyal schreef op 12-12-2025 om 12:48:
[..]
Nee. Ik vind dat gevaarlijk, ik heb een baby die in de woonkamer speelt en ik wil voorkomen dat baby te klein speelgoed te pakken krijgt. Daarbij vind ik het fijn dat ze op haar eigen kamer kan spelen. En dat vind ze zelf ook leuk.
Wij lossen dat op door bepaalde dingen aan de eettafel te doen (en op de hogere plank in de kast?
Duplo kan op de grond, dat is geen risico voor de kleinste. Spelletjes of kralen gaan aan tafel en moeten opgeruimd worden.
Oja en de oudste klom soms zelf in de box als ze iets wilde doen waar de kruipende baby niet bij mocht lopen. Bijvoorbeeld een toren bouwen.
Voor mijn 4 jarige is 2 uur (van 2 tot ongeveer kwart over 4) voldoende. Dan kan ze nog even zelf rommelen voordat we gaan eten.
En nog een mogelijke reactie voor richting de ouder als er broertjes/zusjes mee willen: "bij ons kan dat (vandaag) niet maar jullie kunnen natuurlijk ook bij vriendje spelen".
gyal
12-12-2025 om 21:32
Mijn kind vind het heel leuk om met haar baby sibling te spelen. Ook doen we samen spelletjes of gaat ze met haar knuffels spelen, of gaat ze lekker kleuren aan tafel. Met vriendinnetjes gaat ze dansen en ben ik de dj
verder speelt ze graag met de (playmobil) poppenhuis met een heleboel kleine accessoires. Dat mag ze fijn op haar kamer doen 
gyal
12-12-2025 om 21:39
Ik lees ook bruikbare tips, dankjewel. Leuk dat mensen ook hun verhalen met me willen delen 
Fiorah
13-12-2025 om 20:59
Vinden jullie die opmerking van kind echt racistisch? Ik vind het nogal impulsief en ik accepteer het zeker niet als kinderen iets vervelends zeggen over het uiterlijk van iemand anders (of dat nu huidskleur is of iets anders), maar het zijn kleuters, die in de meeste gevallen nog niet héél erg veel hebben meegemaakt. Dus je hebt kans dat ze niet vaak iemand echt hebben leren kennen die een andere huidskleur heeft (of een beperking heeft, of die twee moeders heeft, of wat dan ook). Dan zou ik liever even kort in gesprek gaan met een kind, dan dat ik het zou laten ophalen.
Fiorah
13-12-2025 om 21:05
Ik hoor trouwens vaker van mensen dat "kinderen overal aanzitten". Nu ben ik zelf heel erg makkelijk, dat weet ik ook wel (en ik ben zeker geen alles-mag ouder maar ik heb een hekel aan nutteloze regels), maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit kinderen in huis heb gehad die aan dingen zaten waar ze niet aan mochten zitten? En mijn eigen kind ook niet? Scherpe of gevaarlijke dingen pakken ze niet, zomaar snoep of iets anders pakken zonder toestemming ook niet, telefoons, televisie en laptops enzo blijven ze vanaf. Wel eens kinderen die onbenullig willen knuffelen met de hond, of zelf de hond willen corrigeren of ernaar roepen, maar dat corrigeer ik direct. Maar ook nooit kinderen die de hond plagen ofzo. Waar zitten kinderen bij jullie aan waar ze niet aan mogen komen?
Zeespiegel
13-12-2025 om 22:31
Fiorah schreef op 13-12-2025 om 21:05:
Ik hoor trouwens vaker van mensen dat "kinderen overal aanzitten". Nu ben ik zelf heel erg makkelijk, dat weet ik ook wel (en ik ben zeker geen alles-mag ouder maar ik heb een hekel aan nutteloze regels), maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit kinderen in huis heb gehad die aan dingen zaten waar ze niet aan mochten zitten? En mijn eigen kind ook niet? Scherpe of gevaarlijke dingen pakken ze niet, zomaar snoep of iets anders pakken zonder toestemming ook niet, telefoons, televisie en laptops enzo blijven ze vanaf. Wel eens kinderen die onbenullig willen knuffelen met de hond, of zelf de hond willen corrigeren of ernaar roepen, maar dat corrigeer ik direct. Maar ook nooit kinderen die de hond plagen ofzo. Waar zitten kinderen bij jullie aan waar ze niet aan mogen komen?
Kasten open trekken waar ze niet in mogen. Dingen waarvan je reeds 3x gezegd hebt dat ze er niet aan mogen zitten, toch weer pakken zodra je even naar de keuken bent. Make-up van de make-up pop in het haar van de pop, aan de binnenkant van de pop en op elkaar smeren. Zonder toestemming broertje binnenlaten. (Die overigens een stuk netter is.) Blijven vragen waarom iets niet mag.
Allemaal 1 kind. Die mag hier dus niet meer zonder toezicht binnen. Dus veelal buiten spelen, of maar heel even hier spelen. De ouders van het kind zijn goed op de hoogte en geven zware straffen. Dus het is geen gebrek aan opvoeding. Eerder een te strenge opvoeding.
(Verder een heel leuk enthousiast speelkameraadje voor mijn kind.)
Met andere speelkameraadjes nooit problemen.