Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 09:35:

[..]

Zeven uur/half acht eten vind ik ook veel te laat, mijn kleinkinderen (en vroeger mijn kinderen) gaan dan douchen en naar bed.

Zo laat eten wij ook. 

Mevrouw75 schreef op 12-04-2023 om 09:43:

[..]

Zo laat eten wij ook.

Met kleintjes?

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 08:44:

[..]

Daar zou ik dus niet blij van worden. Schooltijd is hoelaat afgelopen? Kwart voor drie? Dan krijgen ze dus om half vier bij jou pannenkoeken of iets anders vrij vullends te eten. Dan staat hier 's avonds een door mij gekookte maaltijd op tafel om zes uur waar ze dan geen ruimte in hun maag meer voor hebben. Bewaren voor morgen? Weggeven? No way, daar kook ik niet voor. Mijn gezin eet hier 's avonds gewoon mijn gekookte maaltijd in de gezonde samenstelling die ík belangrijk vind. Kom nou zeg...

Eh, dit is wel wat eenzijdig hé, kind van Renmuis moet zich elders aan de regels daar houden, maar Renmuis zelf moet zich bij jouw kind aan jouw regels houden? Dat maak jij toch niet uit, en dan eet je kind een keer wat minder savonds, heden toch wat een probleem.

Ik snap Renmuis wel, kennelijk zijn haar regels fout en de regels van sommige anderen goed, en die moeten dan ineens overal gelden waar het kind ook is.

Dat is niet hoe het werkt, regels zijn geen natuurwetten. Als je kind elders al een hele maaltijd heeft gehad, dan is dat zo. Andere keer weer ergens anders spelen en dan krijgen ze daar de hele middag niks en komt je kind compleet uitgehongerd thuis, moet ook kunnen toch las ik net…

Prillewits schreef op 12-04-2023 om 09:59:

[..]

Eh, dit is wel wat eenzijdig hé, kind van Renmuis moet zich elders aan de regels daar houden, maar Renmuis zelf moet zich bij jouw kind aan jouw regels houden? Dat maak jij toch niet uit, en dan eet je kind een keer wat minder savonds, heden toch wat een probleem.

Ik snap Renmuis wel, kennelijk zijn haar regels fout en de regels van sommige anderen goed, en die moeten dan ineens overal gelden waar het kind ook is.

Dat is niet hoe het werkt, regels zijn geen natuurwetten. Als je kind elders al een hele maaltijd heeft gehad, dan is dat zo. Andere keer weer ergens anders spelen en dan krijgen ze daar de hele middag niks en komt je kind compleet uitgehongerd thuis, moet ook kunnen toch las ik net…

Nee hoor dat hoeft Renmuis niet. Ik zei alleen dat ik daar niet blij van zou worden. Ik zou het Renmuis niet opleggen. Ik zou het niet fijn vinden, dat is iets anders. De hele discussie begon doordat Renmuis zich erg verontwaardigd toont over het feit dat haar kind gecorrigeerd werd na het ongevraagd de koelkast opendoen. Daar komen begrijpelijkerwijs reacties op.

Tuinfluiter schreef op 12-04-2023 om 09:31:

Bij ons direct uit school drinken en een tussendoortje ( bv. fruit of ontbijtkoek). Ook mee gemaakt dat kinderen veel meer wilden en honger hadden. Het waren vaste vriendjes en ik heb toen even met de ouders overlegd wat zij normaal vonden. Een kind hoeft bij mij geen honger te hebben maar ik wil ook zijn eetlust niet bederven.

Volgens mij is dat een hele goeie aanpak.

Ik was er niet blij mee, dat is wat anders dan een ander verbieden om het aan te bieden, dat heb ik nooit gedaan. 
Het is weleens gebeurd dat jongste thuis kwam met teveel en, in mijn ogen, te laat nog friet gegeten. 
Friet in plaats van lunch mag best voor een keer, om 15.30 friet als snack na school paste niet zo in onze dagroutine.
Mijn oudste was een reflux-baby waar ze tot op heden nog restschade van heeft.  (Snel last van brandend maagzuur). Haar heb ik heel snel geleerd goede keuzes te maken en te bedanken voor grote vette happen op rare tijden. 

Ik verwacht absoluut niet dat mijn kinderen hele maaltijden krijgen bij een ander na school. Maar een beetje meer inlevingsvermogen in dat er ook kinderen zijn die echt honger hebben na school en daar niet lekker van worden kan geen kwaad. Die van mij eten met gemak nog 2 boterhammen na school, avondeten om 17.30 en nog 2 boterhammen om 19.00. 

Ik verwacht absoluut niet dat ze dit bij een ander krijgen. Maar als een kind aangeeft dat hij/zij honger heeft mag je dat best serieus nemen. Ik vind het heel raar als dat afgedaan wordt als onzin, je hebt al lunch gehad, je kunt wel wachten tot het avondeten, etc... Ik vind het dan vreemd dat er gekozen wordt voor een klein snoepje of een klein koekje ipv iets gezonds als fruit, brood, groente, crackers, etc... wat echt vult. En dat dan ook nog als onbeleefd afdoen is mij bij wat ouders uit mijn omgeving wel in het verkeerde keelgat geschoten. Je kunt mij ook een bericht sturen als je twijfelt of ze meer eten mogen. Gelukkig snappen de meeste ouders het wel en zijn dit slechts incidenten.

Ali

Ali

12-04-2023 om 10:17

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 09:30:

[..]

Ik heb van begin af aan gezegd dat de kleuter niks kwalijk genomen kan worden. Dat koekje is een voorbeeld, het mag ook iets anders zijn maar geen maagvullende maaltijd. Ik vind het bovendien niet gezond. De gezonde maaltijd gaat er dan 's avonds niet meer in. Er is ook al meerder malen door iedereen aangegeven dat allergie iets totaal anders is dan voorkeur. En aanpassen: ja inderdaad, dat doe ik zelf ook aan mensen die ergens anders wonen. Ik heb kennissen die Moslim zijn , daar gaan de schoenen uit bij de voordeur. Niks mis mee, dat doe ik dus ook daar.

Mildheid en humor heb ik echt ruim voldoende maar gemakzucht is de andere kant van de medaille. Geef ze maar, laat ze maar....daar hebben ze echt in hun verdere leven geen voordeel van hoor.


Je vult wel veel in. Ze krijgen bij mij iets gezonds: boterham, kliekje. En dat allemaal in kleuterhoeveelheden. Ik vind koekjes en snoepjes nou niet direct een logische keuze na school. Als ik nu een speelafspraak over de vloer zou hebben, kan ik aanbieden: banaan, appel, toast met zelfgemaakte eiersalade, een kleuterportie roti met kip (rest van gisteren). Overbodig te zeggen maar doe het toch: niet allemaal tegelijk en in kleuterporties.


Gemakzucht? Nee. De zin: Heee dat doen we hier niet! vind ik onvriendelijk. Een mildere reactie: Heb je soms honger of dorst? Heb je zin in (vul in wat je wil aanbieden). Met mildheid reageren betekent niet dat er niet wordt opgevoed.

Ali

Ali

12-04-2023 om 10:19

Ysenda schreef op 12-04-2023 om 09:28:

[..]

Dus kind komt om 15:00 uit school en blijft tot 16:30 en moet dan een hele maaltijd naar binnen werken? Een tosti is voor een kleuter een volledige maaltijd.

Avondeten is bij de meesten rond half 6 niet rond 7 uur, dan gaan de meeste kleuters naar bed.

En als een kleuter allergisch is voor iets dan mag je verwachten dat de ouder je daar over inlicht.


Half 5? ‘Naar binnen werken’ brrr, nee. Half 6 is geen standaard avondetentijd. 

Ali

Ali

12-04-2023 om 10:24

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 09:41:

[..]

En "kleinburgerlijk Hollands"? Hoe zou je het vinden als ik de opvattingen van Renmuis zou duiden als " asociaal buitenlands"? Zullen we die kant gewoon niet opgaan? Dat slaat namelijk nergens op.


Het gaat erom dat er zo afkeurend over wordt gedaan, zo veroordelend. De reacties ademen de sfeer: ‘zo doen wij dat hier’ en daar sla ik op aan. Lees de reacties maar eens terug. Mildheid en humor met kleuters en pubers ook btw, daar pleit ik voor. Niet mildheid in opvoeden, geen ‘laat maar waaien’ maar mildheid in reageren op een kleuter die iets doet wat anders is dan je zelf bent gewend of goed vindt. 

Ali

Ali

12-04-2023 om 10:25

Mevrouw75 schreef op 12-04-2023 om 09:42:

[..]

Je leest verschillende perspectieven door elkaar, gooit ze op één hoop, legt daar het sausje veroordelend overheen. Dat werkt nooit zo goed.


Werkt prima!

Ali schreef op 12-04-2023 om 10:19:

[..]


Half 5? ‘Naar binnen werken’ brrr, nee. Half 6 is geen standaard avondetentijd.

Dat kan dus een stukje verschil in cultuur zijn. De meeste mensen die ik ken eten wel tussen half 6 en 6. Loop bij mij door de straat op dat tijdstip en bijna iedereen zit dan te eten. Maar van veel mensen uit andere culturen weet ik dat later eten weer " gewoon" is.

Ali

Ali

12-04-2023 om 10:26

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 09:44:

[..]

Met kleintjes?


waarom geloof je dit niet gewoon? Zo irritant dit

Ali schreef op 12-04-2023 om 10:17:

[..]


Je vult wel veel in. Ze krijgen bij mij iets gezonds: boterham, kliekje. En dat allemaal in kleuterhoeveelheden. Ik vind koekjes en snoepjes nou niet direct een logische keuze na school. Als ik nu een speelafspraak over de vloer zou hebben, kan ik aanbieden: banaan, appel, toast met zelfgemaakte eiersalade, een kleuterportie roti met kip (rest van gisteren). Overbodig te zeggen maar doe het toch: niet allemaal tegelijk en in kleuterporties.


Gemakzucht? Nee. De zin: Heee dat doen we hier niet! vind ik onvriendelijk. Een mildere reactie: Heb je soms honger of dorst? Heb je zin in (vul in wat je wil aanbieden). Met mildheid reageren betekent niet dat er niet wordt opgevoed.

Je zegt nu niks anders dan ik zelf ook heb gezegd. Ik vind de dingen die je noemt prima keuzes, als het inderdaad maar kleuterporties zijn.

Herfstappeltaart schreef op 12-04-2023 om 09:44:

[..]

Met kleintjes?

Ja. We hebben het wel proberen te vervroegen, dan aten we met moeite om op z’n vroegst half 7. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.