Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Renmuis schreef op 11-04-2023 om 16:Ik zou wel willen dat hele jonge kinderen die zich vanuit onwetendheid niet aan de huisregels houden niet automatisch worden afgeschilderd als "brutaal". Veel normen zijn zo cultureel bepaald. Natuurlijk gelden in jouw huis jouw regels, maar volgens dochter was de ouder boos en praatte ze hard.


Tja ouders kunnen ook overvallen zijn doordat iets gebeurt wat ze echt helemaal niet voorzien. En dan kan er zomaar een “hé zeg wat doe jij daar” ontsnappen wat voor een kind boos over kan komen. Sommige mensen hebben ook een wat strengere uitstraling dan andere. 

En de intentie is niet brutaal, het arme kind weet niet beter, maar het gedrag wordt in de Nederlandse cultuur wel gezien als brutaal. Nu kun je blijven vasthouden aan je gelijk dat je kind het zo niet bedoelde en dat die ouder gemeen is, maar beter kun je de kou uit de lucht halen door er even bij die ouder op terug te komen, dat het een misverstand was omdat ze niet wist dat het niet gebruikelijk is. En je kind leren dingen te vragen bij andere mensen. Daar zal ze bij volgende speelafspraakjes meer plezier van hebben. 

dan

dan

11-04-2023 om 17:10

absor schreef op 11-04-2023 om 16:44:

en aanvullend. Wat moet je meegeven aan regels (als je graag wil dat je kind graag gezien wordt)
- niet op banken springen, schoenen uit bij de voordeur als anderen dat doen
- niet zelf om snoep vragen
- niet zelf in kastjes de of laatjes of de koelkast gaan zitten

aan het eind zeg je ‘bedankt voor het spelen’. Ook een heel Nederlands ding😂


Meehelpen met opruimen vind ik ook best belangrijk. 

Niet alles wat mijn eigen kind thuis mag, mag een kind dat hier niet woont ook zomaar. 
Als je ergens woont, weet je ook waar alles staat en hoef je dus niet alles af te zoeken. Menig huishouden zal geen koud water in de koelkast hebben staan omdat ze het gewoon uit de kraan pakken.

Als je ergens vaak over de vloer komt en mensen zeggen op een gegeven moment 'pak zelf maar', is het wat anders. 

Ik heb hier met mijn zus ooit een discussie over gehad, jaren geleden toen ik nog niet samenwoonde en geen kind had. Zij wilde ook alles zelf pakken, want ze voelde zich thuis. Was net drie keer in mijn huis over de vloer geweest. Je thuis voelen doe je maar waar je wel woont.

Mijn ouders zeggen ook wel eens tegen mijn dochter dat ze zelf een koekje of snoepje mag pakken. Ze weet waar het ligt. Maar ze mag van ons zeker niet zomaar een kast of la opentrekken om dat te pakken.

Als jouw kind bepaalde dingen vanuit haar opvoeding niet kan weten of niet mee heeft gekregen, zou ik even nagaan hoe jij dat vroeger geleerd hebt.
Want eerlijk...een kind dat niet durft te vragen of het mag plassen maar wel zomaar alle kasten en lades opentrekt zullen veel mensen niet met elkaar kunnen rijmen.

kinderen die hier komen spelen hoeven niet te vragen of ze naar de wc mogen. Zijn ze er voor het eerst, dan krijgen ze 'rondleiding' en weten ze meteen waar de wc is en dat er niet in mijn kantoor gespeeld wordt.

 

Ik heb vanaf de kleuterklas Turkse vriendinnen en bij hun thuis is het normaal om om eten te vragen en zoveel opvreten als je maar kan, maar dat deden ze echt niet bij Nederlanders thuis hoor. 

Ik heb zelf trouwens een keer op mijn kop gehad omdat ik de boter terugsmeerde. Was me echt van geen kwaad bewust; bij ons thuis was dat normaal. Nou, bij anderen niet dus. Daar krijgt een kind geen trauma van.

Renmuis schreef op 11-04-2023 om 16:29:

[..]

Zou je dat zo communiceren naar een kindje van vier jaar oud?


Nee natuurlijk niet, dat jou kindje één keer is aangesproken door 'n boze moeder betekent niet dat iedereen dat doet. 

Vind dit eigenlijk een beetje flauw want mijn reactie is duidelijk aan jou gericht, omdat je schrijft je opvoeding niet te willen aanpassen aan de meerderheid.

De manier waarop jij je kindje opvoed is jou keuze ik heb daar geen probleem mee, maar ik verwacht dat je dochter dan vaker te horen krijgt dat ze niet ongevraagd in de kast mag duiken.

Prillewits schreef op 11-04-2023 om 16:34:

Bijzonder wel om hier te lezen dat mensen allerlei gedrag van gasten verwachten en dat desnoods met stevig commentaar afdwingen.
Dat is vreselijk onbeleefd en niet gastvrij, je gasten op hun nummer zetten en ze een ongemakkelijk gevoel geven.
Anderen de les lezen is inderdaad heel Nederlands maar zeker niet iets wat gezien wordt als beleefd.
En dat meerderen het “brutaal” vinden als een kleuter zelf drinken pakt, dat vind ik ook apart. Hoe kan zo’n kind nou weten dat jij het graag anders ziet? Jouw regels zijn geen natuurwetten.

Je schrijft dit alsof je erbij bent geweest?! Waar lees jij dat mensen gasten op hun nummer wijzen om hen een ongemakkelijk gevoel te geven of zelfs de les lezen? 

Niemand hier valt het kind van 4 jaar aan, dus je post komt nogal belerend over. Ik zou het inderdaad niet prettig vinden als een vreemde/kennis hier ongevraagd in mijn kasten gaat zitten, dan maar niet gastvrij, mijn familie en vrienden weten gelukkig wel beter.

Lena55 schreef op 11-04-2023 om 16:53:

 Als ik bij een vriendin ben en me niet lekker voel van de honger vraag ik ook om een appel oid. Ik kan daar dan best pissig om worden als ik hoor dat ze niks te drinken hebben gehad of alleen 1 klein snoepje. Mijn kinderen hebben honger na school en willen dan ook iets wat vult om half 4. Maar ja...wat doe je eraan. Ik spreek de ouders niet aan. Mijn kinderen moeten zelf kiezen of ze daar nog willen spelen.

Als ze honger hebben na school en je weet niet of ze bij het spelen iets gaan krijgen, geef je ze zelf iets na school.

Hier duurden de speelafspraken ongeveer 1,5 uur, dus dat overleefde een kind wel. Ik kan me voorstellen dat iemand die zelf om 17.00 wil gaan eten, geen zin heeft om brood te gaan maken voor een gast om 16.00 omdat de eigen kinderen dan misschien ook willen. Of als ze al net iets gehad hebben en de gast vraagt om meer: dat vond ik ook niet per se nodig om in te voorzien. Aan de andere kant zou ik het ook niet fijn vinden als mijn kinderen ergens te gast waren en onbeperkt hadden mogen eten en zo geen avondeten meer hoefden.

Ik denk dat bijna elke kleuter wel meemaakt dat er bij een vriendje andere regels en gewoontes zijn dan thuis. Leg dat gewoon aan je kind uit en vertel dat het normaal is om iets te vragen. Als je kind het niet direct aan de ouder durft te vragen kan ze dat ook aan het vriendje vragen.
Ik denk dat de meeste kleuter ouders raar staan te kijken als een vriendje van hun kind in de kast duikt en de ene ouder reageert daar nu eenmaal strenger op dan de ander.
Je kind leert daar van en als ouder moet je daar geen drama van maken maar gewoon zeggen zo zijn de regels bij je vriendje nu eenmaal. Hoe meer je in het kleine drama van je kind mee gaat hoe groter het wordt.

Zelf was ik op bepaalde punten ook best een hele duidelijke moeder. Eten en drinken mocht in mijn huis alleen aan de keukentafel in het begin vonden sommige kleuters dat best raar maar het wende snel en er is nooit een kind om weggebleven.

Ik denk wel als jouw opvoeding erg van het gemiddelde afwijkt je je kind moet voorbereiden dat bij vriendjes regels en gewoontes heel anders kunnen zijn. Zo voorkom je klein leed bij je kind.

Valeria schreef op 11-04-2023 om 18:36:

[..]

Als ze honger hebben na school en je weet niet of ze bij het spelen iets gaan krijgen, geef je ze zelf iets na school.

Hier duurden de speelafspraken ongeveer 1,5 uur, dus dat overleefde een kind wel. Ik kan me voorstellen dat iemand die zelf om 17.00 wil gaan eten, geen zin heeft om brood te gaan maken voor een gast om 16.00 omdat de eigen kinderen dan misschien ook willen. Of als ze al net iets gehad hebben en de gast vraagt om meer: dat vond ik ook niet per se nodig om in te voorzien. Aan de andere kant zou ik het ook niet fijn vinden als mijn kinderen ergens te gast waren en onbeperkt hadden mogen eten en zo geen avondeten meer hoefden.

Ik weet van tevoren vaak niet of ze gaan afspreken. 

Tja ik vind dat dus onbeleefd. Mensen geen eten of drinken geven als ze aangeven dat ze honger of dorst hebben. Je kunt gewoon een glas water geven en desnoods een droge rijstwafel of een appel als je geen zin hebt om brood te smeren. Ieder kind is anders en sommige kinderen eten nu eenmaal meer dan andere. Als je een kind van een ander ontvangt in je huis mag je daar best rekening mee houden. Als je dan 2 winegums geeft en verder niks vind ik dat niet fijn als mijn kind dan vraagt of hij iets mag eten of drinken en je zegt 'nee je hebt al snoep gehad'. Maar goed, niet dat ik er wat van zeg. Ze gaan er niet dood van inderdaad. Maar vreemd vind ik het wel.

Renmuis

Renmuis

11-04-2023 om 19:06 Topicstarter

RoodVruchtje schreef op 11-04-2023 om 16:48:

Het feit dat je uit alle posts enkel dat enige korte zinnetje kiest om op te antwoorden zegt mij persoonlijk dat je nogal verontwaardigd en een tikkeltje kortzichtig bent.

je gelooft dus enkel jouw 4-jarige als het gaat om de zgn stemverheffing, terwijl dit best reuze meegevallen kan zijn!

Ik denk dat er inderdaad wat verontwaardiging van mij onder zit. Als een volwassene dit zou doen, zouden mensen waarschijnlijk iets zeggen als "kan ik wat voor je inschenken?" of op een andere manier beleefd bijsturen. Maar tegen een kind dat de regels overschrijdt is "hee - dat doen we hier niet hoor!" blijkbaar normaal. Ik geloof niet dat iemand dat zo tegen een volwassen vreemde / kennis zou zeggen. Terwijl het juist van een kind helemaal niet brutaal of onbeleefd bedoeld is, en een kind zich dat enorm aan kan trekken.
Ik kan me voorstellen dat je bij een kleuter assertief ingrijpt als ze iets doen wat schadelijk zou kunnen zijn, voor zichzelf of voor een ander. Maar voor zoiets? 

Renmuis schreef op 11-04-2023 om 19:06:

[..]

Ik denk dat er inderdaad wat verontwaardiging van mij onder zit. Als een volwassene dit zou doen, zouden mensen waarschijnlijk iets zeggen als "kan ik wat voor je inschenken?" of op een andere manier beleefd bijsturen. Maar tegen een kind die de regels overschrijdt is "hee - dat doen we hier niet hoor!" blijkbaar normaal. Ik geloof niet dat iemand dat zo tegen een volwassen vreemde / kennis zou zeggen. Terwijl het juist van een kind helemaal niet brutaal of onbeleefd bedoeld is, en een kind zich dat enorm aan kan trekken.
Ik kan me voorstellen dat je bij een kleuter assertief ingrijpt als ze iets doen wat schadelijk zou kunnen zijn, voor zichzelf of voor een ander. Maar voor zoiets?

Misschien was de ouder gewoon stom verbaasd dat je dochter dat deed en reageerde ze daarom wat heftig. Ik heb echt nooit meegemaakt dat een kleuter vriendje zelf wat uit de koelkast wilde pakken. 

Renmuis

Renmuis

11-04-2023 om 19:16 Topicstarter

Ginevra schreef op 11-04-2023 om 17:02:

[..]



Nu kun je blijven vasthouden aan je gelijk dat je kind het zo niet bedoelde en dat die ouder gemeen is, maar beter kun je de kou uit de lucht halen door er even bij die ouder op terug te komen, dat het een misverstand was omdat ze niet wist dat het niet gebruikelijk is. En je kind leren dingen te vragen bij andere mensen. Daar zal ze bij volgende speelafspraakjes meer plezier van hebben.

Dit ga ik doen. Dochter moet sowieso leren dat ze altijd om iets mag vragen.

--- 

Tot je dan weer ouders tegenkomt die vragen om eten brutaal vinden... Kinderen die aangeven honger te hebben eten ontzeggen vind ik dan weer vreemd. Tenzij ik net een pannenkoek voor ze sta te bakken o.i.d., iets wat binnen een minuut of twee klaar is. Maar als mijn gasten hongerig / dorstig weg zouden gaan, zou ik echt het gevoel hebben dat ik ernstig tekortgeschoten ben. 

Lena55 schreef op 11-04-2023 om 19:04:

[..]

Ik weet van tevoren vaak niet of ze gaan afspreken.

Tja ik vind dat dus heel onbeleefd. Mensen geen eten of drinken geven als ze aangeven dat ze honger of dorst hebben. Ik vind dat echt heel raar. Je kunt gewoon een glas water geven en desnoods een droge rijstwafel of een appel als je geen zin hebt om brood te smeren. Ieder kind is anders en sommige kinderen eten nu eenmaal meer dan andere. Als je een kind van een ander ontvangt in je huis mag je daar best rekening mee houden. Als je dan 2 winegums geeft en verder niks vind ik daar iets van als mijn kind dan vraagt of hij iets mag eten of drinken en je zegt 'nee je hebt al snoep gehad'. Maar goed, niet dat ik er wat van zeg. Ze gaan er niet dood van inderdaad. Maar vreemd vind ik het wel.

Als je het van tevoren niet weet, doe je 's morgens een sultana in de schooltas voor het geval dat.
Kinderen die vragen om eten hebben niet altijd honger. Misschien hadden ze wel ervaringen met kinderen die alleen maar honger hadden in iets lekkers, maar niet in bijvoorbeeld brood? (Die heb ik hier ook wel eens gehad.)
Ik heb ook wel eens gehad dat een jongetje eerst thuis wilde gaan eten, want hij lustte ons brood niet. Prima, dan heb je geen honger meer en kom je daarna. Dat lijkt me slimmer dan maar willen dat degenen waar je speelt jou precies geven wat je nodig hebt qua hoeveelheid of soort eten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.