Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


ik zou het ook wel vreemd vinden als een kind van 4 de koelkast opentrekt om iets te pakken. Ik zou niet boos worden maar er wel iets van zeggen. Moet eerlijk zeggen; hier komen veel kinderen van verschillende culturen over de vloer maar heb het nooit meegemaakt. Om de lucht te klaren kun je toch even met die moeder een gesprekje aanknopen, misschien heeft je dochter het voorval wat zwaarder opgevat dan dat die moeder het bedoeld heeft. Verder gewoon met dochter bespreken dat je bij een ander thuis het eerst vraagt, verder niet zo zwaar maken.

Ik denk dat een en ander weinig met cultuur te maken heeft, daarmee zet je snel een discussie onnodig op scherp, alswel met gewoon opvoedingsverschillen en onervarenheid.
Als ik mijn kleinzoon iets vertel vindt hij ook wel eens dat ik boos ben,  gewoon omdat hij het antwoord niet leuk vindt.
Echt boos doen is uiteraard onnodig, je was er alleen niet bij, dus dat is van hoe het binnenkwam; je zult als ouder aan de slag "moeten" om je kind sociale vaardigheden voor de diverse buitenwereld aan te leren.
Daarnaast kun je heel indirect met de andere ouder er nog eens over praten: ( heel luchtig)hey ik begreep dat ze bij je thuis in de koelkast zat, ze weet nog niet beter!
Je ziet dan aan haar reactie vast wel hoe haar reactie is en dus is geweest.

Renmuis schreef op 11-04-2023 om 19:16:

[..]

Dit ga ik doen. Dochter moet sowieso leren dat ze altijd om iets mag vragen.

---

Tot je dan weer ouders tegenkomt die vragen om eten brutaal vinden... Kinderen die aangeven honger te hebben eten ontzeggen vind ik dan weer vreemd. Tenzij ik net een pannenkoek voor ze sta te bakken o.i.d., iets wat binnen een minuut of twee klaar is. Maar als mijn gasten hongerig / dorstig weg zouden gaan, zou ik echt het gevoel hebben dat ik ernstig tekortgeschoten ben.

Ik vind dat je wel erg in de verdediging schiet hoor. Als je denkt dat je kind na schooltijd trek heeft geef je brood mee, of je laat haar eerst naar huis komen. Ik weet zeker dat elk kindje wat ergens te spelen wordt uitgenodigd daar iets te drinken krijgt en een koekje o.i.d. Ik had het toen die van mij klein waren helemaal niet fijn gevonden als ze haar op het speeladres echt te eten hadden gegeven. Dat zou ten koste gegaan zijn van de warme maaltijd 's avonds omdat de honger dan gestild is. Een kleine snack is voldoende en dat krijgen ze echt wel.

mijn dochter ging weleens spelen bij een afrikaans meisje (ja afrika is heel groot) en die moeder deed de frituurpan standaard aan om 15:00 uur en kreeg ze een heel bord friet.  Supergastvrij ja maar ik was er echt niet blij mee hoor

Zelf heb ik weleens een kleuter vriendinnetje die vaak woensdag kwam spelen en dus mee at, die vroeg sochtends op school aan me. Moeder van .. , wilt u straks even bolletjes kopen want ik lus geen boterhammen

gastvrij zou dan vast zijn dat ik dat deed, maar sorry hoor ik koos toen toch voor de nl cultuur blijkbaar en heb dat niet gedaan. (Moest van binnen wel erg lachen hoor ) 

Renmuis schreef op 11-04-2023 om 19:06:

[..]

Ik denk dat er inderdaad wat verontwaardiging van mij onder zit. Als een volwassene dit zou doen, zouden mensen waarschijnlijk iets zeggen als "kan ik wat voor je inschenken?" of op een andere manier beleefd bijsturen. Maar tegen een kind dat de regels overschrijdt is "hee - dat doen we hier niet hoor!" blijkbaar normaal. Ik geloof niet dat iemand dat zo tegen een volwassen vreemde / kennis zou zeggen. Terwijl het juist van een kind helemaal niet brutaal of onbeleefd bedoeld is, en een kind zich dat enorm aan kan trekken.
Ik kan me voorstellen dat je bij een kleuter assertief ingrijpt als ze iets doen wat schadelijk zou kunnen zijn, voor zichzelf of voor een ander. Maar voor zoiets?

"hee, dat doen we hier niet hoor" vind ik een prima reactie. Je wijst iemand op de lokale regels. Dat jouw dochter het interpreteert als boos, wil niet zeggen dat het ook boos gezegd is. Ik zou er zelf niks van vinden als iemand dat op een normale toon tegen mijn 4jarige zegt. Als je twijfelt of het wel een normale toon was, zou ik even contact opnemen ipv je eigen conclusies trekken.

Renmuis

Renmuis

11-04-2023 om 19:44 Topicstarter

Het cultuurverschil speelt op andere gebieden dan de koelkast. Dat was er nu aan de hand, en dat is meer een gewoonte van onze familie en in lijn met mijn eigen opvoedingsideaal dan iets cultureels, maar ik weet dat we ook op andere gebieden veel afwijken van het gemiddelde Nederlandse huishouden, en dat komt ook deels door cultuurverschil (en dat is ook de voornaamste reden dat ik me niet altijd van alles bewust ben, ondanks dat ik hier toch al behoorlijk wat jaren meedraai).

Herfstappeltaart schreef op 11-04-2023 om 19:31:

[..]

Ik vind dat je wel erg in de verdediging schiet hoor. Als je denkt dat je kind na schooltijd trek heeft geef je brood mee, of je laat haar eerst naar huis komen. Ik weet zeker dat elk kindje wat ergens te spelen wordt uitgenodigd daar iets te drinken krijgt en een koekje o.i.d. Ik had het toen die van mij klein waren helemaal niet fijn gevonden als ze haar op het speeladres echt te eten hadden gegeven. Dat zou ten koste gegaan zijn van de warme maaltijd 's avonds omdat de honger dan gestild is. Een kleine snack is voldoende en dat krijgen ze echt wel.

Dat is dus echt niet zo. Het komt gelukkig niet vaak voor, maar mijn kinderen hebben echt meerdere keren ergens gespeeld waar ze niks kregen. Ook niet na vragen. Dat je het je niet kunt voorstellen, geeft toch aan dat je dat zelf ook op zijn minst opmerkelijk zou vinden?

Als je al contact opneemt zou het zijn om te zeggen; joh ik hoor van kind dat ze zomaar de koelkast indook en ik begreep dat jij dat had gecorrigeerd. Dank je wel want ze is gewend om dat te doen dus wist niet dat gek is bij anderen. Wist ik zelf ook niet 

en niet: wil je je excuses aanbieden aan mijn kleuter voor je boze toon. 

Renmuis

Renmuis

11-04-2023 om 19:47 Topicstarter

absor schreef op 11-04-2023 om 19:40:

Zelf heb ik weleens een kleuter vriendinnetje die vaak woensdag kwam spelen en dus mee at, die vroeg sochtends op school aan me. Moeder van .. , wilt u straks even bolletjes kopen want ik lus geen boterhammen

gastvrij zou dan vast zijn dat ik dat deed, maar sorry hoor ik koos toen toch voor de nl cultuur blijkbaar en heb dat niet gedaan. (Moest van binnen wel erg lachen hoor )

Als een volwassen vriend(in) had gevraagd om rekening te houden met haar voorkeuren, had je het dan ook niet gedaan?

Renmuis schreef op 11-04-2023 om 19:47:

[..]

Als een volwassen vriend(in) had gevraagd om rekening te houden met haar voorkeuren, had je het dan ook niet gedaan?

Niet als die iedere week mee eet hoor. Dan kiest ze maar uit wat we hebben. Nodig ik expliciet uit voor het eten, dan wel.

Renmuis schreef op 11-04-2023 om 19:44:

Het cultuurverschil speelt op andere gebieden dan de koelkast. Dat was er nu aan de hand, en dat is meer een gewoonte van onze familie en in lijn met mijn eigen opvoedingsideaal dan iets cultureels, maar ik weet dat we ook op andere gebieden veel afwijken van het gemiddelde Nederlandse huishouden, en dat komt ook deels door cultuurverschil (en dat is ook de voornaamste reden dat ik me niet altijd van alles bewust ben, ondanks dat ik hier toch al behoorlijk wat jaren meedraai).

Dat maakt allemaal niks uit verder. Niemand schrijft jou de wet voor hoe je thuis moet of wilt leven of hoe je je kinderen grootbrengt. Je hoeft ze alleen maar aan te leren dat het bij anderen anders kan zijn en dat ze zich daarvan bewust moeten worden en zich in andermans huis moeten aanpassen. 

Je schuift alles op cultuur maar dat is helemaal niet het geval. Mijn kinderen pasten zich ook aan bij anderen. Bijvoorbeeld schoenen uit in huis of niet op de bank met je glas drinken. Dat is vrij normaal hoor. Bij binnenschippers en boeren zijn de huisregels meestal ook weer iets afwijkend van een flatbewoner in de grote stad (bij wijze van spreken). Er is niet zoiets als "alle Nederlanders hebben dezelfde regels" .

Lena55 schreef op 11-04-2023 om 19:45:

[..]

Dat is dus echt niet zo. Het komt gelukkig niet vaak voor, maar mijn kinderen hebben echt meerdere keren ergens gespeeld waar ze niks kregen. Ook niet na vragen. Dat je het je niet kunt voorstellen, geeft toch aan dat je dat zelf ook op zijn minst opmerkelijk zou vinden?

Niks vind ik raar ja, maar een echte maaltijd ook.

Renmuis schreef op 11-04-2023 om 19:47:

[..]

Als een volwassen vriend(in) had gevraagd om rekening te houden met haar voorkeuren, had je het dan ook niet gedaan?

Ja ik vind een volwassene en een kind wel een verschil inderdaad.   Hier in huis zijn ook andere regels voor volwassenen en kinderen.  

Als ik trouwens ergens ga eten en mee mag eten zou ik nooit van te voren vragen of ze een speciaal iets willen kopen.  Ik vind dat echt not done.
(en een allergie, intolerantie of speciaal dieet is totaal wat anders natuurlijk. Maar daar ging het dit meisje toen niet om.  Ik ken haar moeder ook en die was het van harte eens met mij hoor en kocht ook niet enkel bolletjes😂)

Renmuis schreef op 11-04-2023 om 19:47:

[..]

Als een volwassen vriend(in) had gevraagd om rekening te houden met haar voorkeuren, had je het dan ook niet gedaan?

Mogen je kinderen dan ook aangeven dat ze liever luxe broodbeleg eten dan een simpel plakje kaas? Dat vind ik ook niet beleefd eerlijk gezegd. Als je broodjes lust, lust je ook boterhammen.

toevoegend; het is absoluut niet erg dat kleuters onbeleefde of rare vragen stellen of dingen doen he.   It takes a village to blablabla. Maar als volwassene corrigeer je dat. Ook als het iemand anders kind is die jou is toevertrouwd.  
en mijn kinderen hebben zich ook ongetwijfeld weleens ergens niet gedragen volgens het boekje hoor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.