Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Herfstappeltaart schreef op 27-04-2023 om 08:44:

Ik vind het ook een vreemde discussie. En onderscheid tussen kinderen en volwassenen is vrij logisch. Kleine kinderen hebben inderdaad de neiging om over al hapjes van te proberen (begrijpelijk) en dan "neh, lusiknie" te zeggen. Toch een beetje zonde van de brie nietwaar? Als ouder zou je dat gewoon moeten managen. Je neemt zelf een toastje brie en laat je kind van jouw toastje proeven. Niet van graai maar raak want het staat ervoor. Dat is gewoon onbeschoft gedrag en zegt iets over de ouders in mijn beleving.
Een beetje beschaafde volwassenen eten ook niet heel de schaal leeg maar nemen een paar borrelhapjes en laten iets voor anderen over.
Ik vind de term discriminatie van kinderen in deze context zwaar overtrokken.
Ik denk eerder dat in onze huidige maatschappij het "prinsjes-en prinsesjes-gedrag" van veel kinderen een probleem is.

De discriminatie zit er in dat het kind geen brie mag omdat het een kind is. Van een volwassene wil je ook niet dat ze alles proeven en weer uitspugen. 

Die van mij was met 2 dol op camembert, hoe ouder en sterker van smaak hoe lekkerder. Maar wel idd een normale hoeveelheid op een excuus-toastje. Dat toastje at ie niet, leverde het bij mij in en kwam daarna via mij om een nieuwe portie op datzelfde toastje vragen. 

Met geen luxe kaasjes voor kinderen zou dat dus niet mogen. Maar zo strict wordt het meestal niet uitgelegd. 

Bij geen kaasjes voor kinderen bleef er weinig feestelijks over want taart lust ie ook nog steeds niet, chips ook niet en met pannenkoeken en patat kon je 'm ook lang geen plezier doen. Gaf 'm een bak tomaatjes en olijven had ik een tevreden kind. Hij heeft op diverse kinderfeestjes beleefd gevraagd om een bruine boterham ipv de pannenkoeken of patat. Was het er niet, prima dan at hij zeer beleefd niets. Ging niet zeuren maar at gewoon niet. En at dan thuis boterhammen of een warme maaltijd, pasta pesto is snel klaar. Diverse ouders die daar bij het ophalen of thuis brengen over vertelden dat ze dat opvallend vonden dat hij niet zeurde maar gewoon niets bleek te eten.


Max88 schreef op 27-04-2023 om 09:19:

[..]

"Ik denk eerder dat in onze huidige maatschappij het "prinsjes-en prinsesjes-gedrag" van veel kinderen een probleem is."

Ik denk niet dat dat gedrag wat je omschrijft nieuw is.

[..]

Weer? Ik bracht m er niet in.

Ik vind helemaal niet dat anderen het op mijn manier moeten doen, hoe kom je daarbij?

Ik heb gezegd dat IK het niet zo zou doen en dat ik geen lading leg op het verschil van hapjes. Jij echt vindt dat kinderen en ouders zich moeten aanpassen, dus op jouw manier, niet ik.

En dat mag; ik overleg met de ouders wat er lekker gevonden wordt en op is op, ik voed die kinderen niet op in de tijd die een visite duurt. Die zakken chips waren een voorbeeld als je kinderen niet aan de tostjes wilt, maar je neemt het wel erg letterlijk.

Jij leest mijn posts niet goed, want die camembert werd bij ons gewoon gegeten door iedereen, maakt mij niet uit, want ik haal geen luxe dingen in huis. Ik kan het me echter wel voorstellen hoe het er bij anderen aan toe gaat. Als je mijn posts leest staat dat er ook gewoon. 

Max88 schreef op 27-04-2023 om 09:21:

[..]

Nu haal je mijn opvoeding erbij, hoe kom je erbij dat ik een anti-autoritaire opvoeding heb gehad?

Nee hoor,  niet jouw opvoeding, jaren 70 toen de anti-autoritaire opvoeding in zwang was. 

Mevrouw75 schreef op 27-04-2023 om 09:22:

[..]

Jij leest mijn posts niet goed, want die camembert werd bij ons gewoon gegeten door iedereen, maakt mij niet uit, want ik haal geen luxe dingen in huis. Ik kan het me echter wel voorstellen hoe het er bij anderen aan toe gaat. Als je mijn posts leest staat dat er ook gewoon.

De keer waar je o.a. op aanslaat heb ik je helemaal niet getagged.

We zijn het vast minder oneens dan je denkt, ik erger me er alleen niet aan zoals een aantal mensen dat wel doen, dan heb ik het zelf nl helemaal niet gezellig.

Renmuis

Renmuis

27-04-2023 om 09:46 Topicstarter

Gisteren heel druk geweest op werk, dus geen tijd gehad om mee te praten. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom nu steeds de vergelijking wordt getrokken met baby's / peuters. Gingergirl's dochter is 6. Ik denk ook dat we ervan uit kunnen gaan dat als Gingergirl de kans waarschijnlijk achtte dat haar dochter in een hap de hele brie op zou schrokken en dan weer uit zou spugen, dat ze dan wel even begeleid had. 

Andere regels voor verschillende kinderen omdat ze zich anders gedragen / verantwoordelijker zijn is juist geen discriminatie, omdat je onderscheid maakt op basis van relevante factoren. Bij ons mag B. van 8 wel op het studieplein werken, maar M. van 10 niet omdat M. dan de hele tijd gaat zitten kletsen en haar weektaak niet afmaakt. Dat kan ik prima uitleggen, en uitgaan van het individuele kind werkt beter dan toen we eerder zeiden dat groep 6 wel op het studieplein mag, en groep 5 niet, ook al zijn in de praktijk inderdaad meer kinderen van groep 6 eraan toe.  

En natuurlijk jouw huis, jouw regels. Ik zal me altijd aanpassen. Maar dat betekent niet dat je geen mening mag hebben over die regels, en misschien minder zin hebt om terug te komen. Als ik een regel zou hebben dat ik mannen geen alcohol schenk in mijn huis omdat mijn ervaring is dat ze dan vaak handtastelijk en vervelend worden, dan is dat mijn goed recht, en ook best te verklaren, maar ik denk dat ik dan nog steeds een beetje een eikel ben in de ogen van velen. 

En ik reageerde op de situatie die Gingergirl schetste in haar post. Over het algemeen verschillen smaken, en als jij een bowl chips bij de kinderen zet, en de mini quiches bij de volwassenen, daar vind ik niet zoveel van. Zou ik wellicht ook doen. Maar als een kind vervolgens aangeeft graag een mini quiche te willen (en we hebben het over een 6-jarige, geen dreumes) i.p.v. chips, en het dan verbieden omdat het een kind is, dat is onterechte discriminatie in mijn ogen. 

MamaE schreef op 27-04-2023 om 01:02:

[..]

Dat kan allemaal, maar dat is een keuze die mensen maken. Daar kun je heel veel van vinden, maar mensen mogen zelf keuzes maken in hun eigen huis, ook voor hun gasten.

Als je te gast bent, dan pas je je aan. Kom je ergens wonen, dan kun je meebeslissen over de regels die ergens gelden. Je kan dan niet verwachten dat jouw kinderen wel cola krijgen, wel toastjes met dure kaas of dure bonbons mogen, mogen schransen zoveel ze willen of zelf alles uit de kasten pakken en dat de eigen kinderen in het gezin dat niet mogen.

Ik hoop dat je begrijpt dat wat jij schrijft ik niet heb gezegd. 

Max88 schreef op 27-04-2023 om 09:28:

[..]

De keer waar je o.a. op aanslaat heb ik je helemaal niet getagged.

We zijn het vast minder oneens dan je denkt, ik erger me er alleen niet aan zoals een aantal mensen dat wel doen, dan heb ik het zelf nl helemaal niet gezellig.

Gelukkig denk ik helemaal niet dat we het heftig oneens zijn, waarschijnlijk gaat het er bij ons thuis net zo aan toe als bij jullie. Ik erger me ook al niet aan anderen. Niet aan ouders die hè? Wat doe je nou? roepen als een kind plots je koelkast opentrekt en ook niet aan dat kind dat die hele brie bij ons stond weg te kanen. 

Ysenda schreef op 27-04-2023 om 09:22:

[..]

De discriminatie zit er in dat het kind geen brie mag omdat het een kind is. Van een volwassene wil je ook niet dat ze alles proeven en weer uitspugen.

Die van mij was met 2 dol op camembert, hoe ouder en sterker van smaak hoe lekkerder. Maar wel idd een normale hoeveelheid op een excuus-toastje. Dat toastje at ie niet, leverde het bij mij in en kwam daarna via mij om een nieuwe portie op datzelfde toastje vragen.

Met geen luxe kaasjes voor kinderen zou dat dus niet mogen. Maar zo strict wordt het meestal niet uitgelegd.

Bij geen kaasjes voor kinderen bleef er weinig feestelijks over want taart lust ie ook nog steeds niet, chips ook niet en met pannenkoeken en patat kon je 'm ook lang geen plezier doen. Gaf 'm een bak tomaatjes en olijven had ik een tevreden kind. Hij heeft op diverse kinderfeestjes beleefd gevraagd om een bruine boterham ipv de pannenkoeken of patat. Was het er niet, prima dan at hij zeer beleefd niets. Ging niet zeuren maar at gewoon niet. En at dan thuis boterhammen of een warme maaltijd, pasta pesto is snel klaar. Diverse ouders die daar bij het ophalen of thuis brengen over vertelden dat ze dat opvallend vonden dat hij niet zeurde maar gewoon niets bleek te eten.


Natuurlijk is dat zo. Bij mij mogen mijn  kleinkinderen van 2 en bijna 4 alles proeven maar ze mogen het van hun ouders niet zomaar pakken. Ze vragen "mag ik dit of mag ik dat"en dan krijgen ze het gewoon. Prima zo. 

En wat ik bedoelde met "prinsjes- en prinsesjes-gedrag" is ook wat ik om me heen zie in bijvoorbeeld supermarkten. Kinderen die door de gangpaden  rennen en vliegen, overal aanzitten en weer terugleggen (of erger: uit hun handen laten vallen), kinderen die koeken of broodjes opeten die nog niet betaald zijn. En ouders die daar niks van zeggen want ja, het zijn kinderen hè. Sorry maar ik erger me daaraan. 

Renmuis

Renmuis

27-04-2023 om 10:19 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 27-04-2023 om 10:01:

En wat ik bedoelde met "prinsjes- en prinsesjes-gedrag" is ook wat ik om me heen zie in bijvoorbeeld supermarkten. Kinderen die door de gangpaden rennen en vliegen, overal aanzitten en weer terugleggen (of erger: uit hun handen laten vallen), kinderen die koeken of broodjes opeten die nog niet betaald zijn. En ouders die daar niks van zeggen want ja, het zijn kinderen hè. Sorry maar ik erger me daaraan.

Waar gaat dit nog over? Ik snap niet wat dat met deze situatie te maken heeft? De dochter van Gingergirl vroeg heel beleefd aan haar moeder of ze een toastje mocht pakken.

Renmuis schreef op 27-04-2023 om 10:19:

[..]

Waar gaat dit nog over? Ik snap niet wat dat met deze situatie te maken heeft? De dochter van Gingergirl vroeg heel beleefd aan haar moeder of ze een toastje mocht pakken.

Daar heb ik het toch helemaal niet over. Dat vind ik prima.

Renmuis

Renmuis

27-04-2023 om 10:59 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 27-04-2023 om 10:27:

[..]

Daar heb ik het toch helemaal niet over. Dat vind ik prima.

De discussie ging over die situatie. Er wordt nu van alles bijgehaald over niet opgevoede kinderen. Ik begrijp het verband niet.

Renmuis schreef op 27-04-2023 om 10:59:

[..]

De discussie ging over die situatie. Er wordt nu van alles bijgehaald over niet opgevoede kinderen. Ik begrijp het verband niet.

Ontsporend draadje,  gebeurt vaker, net ern kwebbelend schoolplein gaat van het ene onderwerp naar het andere.

Evaluna schreef op 26-04-2023 om 22:06:

Nou, ik erger me anders groen en geel aan de kinderen van mijn zus <8 jaar, die schranzen voor iedereen zo het tafeltje leeg. Moeder en vader kijken er naar en doen helemaal niets. Een subtiele hint komt niet aan bij de kinderen. Mijn kinderen zijn dezelfde leeftijd en echt niet dat die alle hapjes weg eten van de volwassenen.
Ik vind het ontzettend lastig, want voel me niet in positie er iets van te zeggen, maar moeders doet het ook niet.... Een eigen zakje chips helpt niet. Dan zit alleen de chips overal (hoedan??) En eten ze daarna verder.

Haha ben jij mijn schoonzus? Een van mijn schoonzussen heeft kinderen een eentje daarvan schranst soms echt als een dier. Letterlijk de camenbert in zijn mond proppen terwijl zijn hand alweer in een ander bakje zit en zo maakt ie alles vies. Tot groot ongemak van de andere gasten. En zn moeder zit er maar een beetje bij. Uiteindelijk ontplofte mijn man. "Doe is ff normaal man!" De verjaardag daarna hebben wij dit voorkomen door een kindertafel en volwassentafel te maken en daar streng in te zijn. Jongen: "Dat komt door hoe ik deed he vorige keer"

Ik moet er wel een beetje om lachen. Ik laat de kinderen vaak zelf een bordje maken voor ik de hapjes op tafel zet. Zodra oma de schalen in het oog krijgt, moet je er anders snel bij zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.