Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Speelafspraakjes en andere regels / opvoeding


Aviendha schreef op 27-04-2023 om 11:20:

[..]

Haha ben jij mijn schoonzus? Een van mijn schoonzussen heeft kinderen een eentje daarvan schranst soms echt als een dier. Letterlijk de camenbert in zijn mond proppen terwijl zijn hand alweer in een ander bakje zit en zo maakt ie alles vies. Tot groot ongemak van de andere gasten. En zn moeder zit er maar een beetje bij. Uiteindelijk ontplofte mijn man. "Doe is ff normaal man!" De verjaardag daarna hebben wij dit voorkomen door een kindertafel en volwassentafel te maken en daar streng in te zijn. Jongen: "Dat komt door hoe ik deed he vorige keer"

Haha ik denk het niet, maar het beeld is wel hetzelfde. Viel er maar eens iemand uit tegen die kids... Volgende keer ga ik ook streng zijn, ik heb het niet breed en als boodschappen doe voor de verjaardag dan koop ik het voor mijn bezoek en niet voor mijn neefjes /nichtjes (die het thuis breed hebben, maar niets krijgen)

MMcGonagall schreef op 27-04-2023 om 11:24:

Ik moet er wel een beetje om lachen. Ik laat de kinderen vaak zelf een bordje maken voor ik de hapjes op tafel zet. Zodra oma de schalen in het oog krijgt, moet je er anders snel bij zijn.

🤣🤣

Herkenbaar,  van toen oma nog mobiel genoeg was om hier te komen. 

Letterlijk de toastjes uit de handen van onze jongste trekkend. Dit is voor de grote mensen, jij hebt chips! Terwijl ik net gezegd had dat jongste (4 jaar oud) 2 toastjes mocht pakken, 1 met brie en 1 met kip kerrie. Maar ja dat had oma niet gehoord. Oma is altijd bang dat ze tekort komt.

Het is wel echt iets van alle tijden om het zuchtend te hebben over de jeugd van tegenwoordig. Kennelijk heeft de opvoeding al jarenlang gefaald....Ondertussen zijn volwassenen op verjaardagen minstens, zo niet meer onopgevoed. Telkens aan het woord zijn, de ander niet laten uitpraten, geen poot uitsteken om te helpen, maar dat wordt gedoogd.
Ik vind de uitdrukking: 'kinderen die vragen worden overgeslagen,' ook zo raar. Het is juist goed als je als kind iets eerst netjes vraagt. Ik denk dat we in plaats van afkeurend naar de kinderen te kijken, eerst de hand in eigen boezem moeten steken, wij hebben ze immers opgevoed. Het begint bij het goede voorbeeld geven.

dan

dan

27-04-2023 om 11:58

Aviendha schreef op 27-04-2023 om 11:20:

[..]

Haha ben jij mijn schoonzus? Een van mijn schoonzussen heeft kinderen een eentje daarvan schranst soms echt als een dier. Letterlijk de camenbert in zijn mond proppen terwijl zijn hand alweer in een ander bakje zit en zo maakt ie alles vies. Tot groot ongemak van de andere gasten. En zn moeder zit er maar een beetje bij. Uiteindelijk ontplofte mijn man. "Doe is ff normaal man!" De verjaardag daarna hebben wij dit voorkomen door een kindertafel en volwassentafel te maken en daar streng in te zijn. Jongen: "Dat komt door hoe ik deed he vorige keer"


Ik ken ook zo'n kind in de familie en dan inderdaad ook alles zitten proppen. Of voor ieder een blokje kaas pakken en dit rond delen. Ik was eerlijk gezegd echt blij dat ze niet naar onze verjaardag konden komen door andere plannen. 

Renmuis schreef op 27-04-2023 om 10:59:

[..]

De discussie ging over die situatie. Er wordt nu van alles bijgehaald over niet opgevoede kinderen. Ik begrijp het verband niet.

De moeilijkheid is natuurlijk dat wat de een prima vindt kunnen, heel gewoon en acceptabel gedrag, de ander niet-opgevoed vindt. 

felija schreef op 27-04-2023 om 11:45:

Het is wel echt iets van alle tijden om het zuchtend te hebben over de jeugd van tegenwoordig. Kennelijk heeft de opvoeding al jarenlang gefaald....Ondertussen zijn volwassenen op verjaardagen minstens, zo niet meer onopgevoed. Telkens aan het woord zijn, de ander niet laten uitpraten, geen poot uitsteken om te helpen, maar dat wordt gedoogd.
Ik vind de uitdrukking: 'kinderen die vragen worden overgeslagen,' ook zo raar. Het is juist goed als je als kind iets eerst netjes vraagt. Ik denk dat we in plaats van afkeurend naar de kinderen te kijken, eerst de hand in eigen boezem moeten steken, wij hebben ze immers opgevoed. Het begint bij het goede voorbeeld geven.

Daar gaat het toch ook steeds over? 
“en zus/schoonzus (vaak de vrouw, dat dan weer wel) deed níets!”


Ik heb zelf ergens ook de vraag gesteld: als je blijft zitten (want zo opgevoed dat de gastheer-/vrouw serveert, je zit niet in andermans koelkast, en thuis ben jíj de gastheer/-vrouw en bedient dan netjes je gasten) ben je dan onbeleefd of niet? 

Renmuis schreef op 27-04-2023 om 10:59:

[..]

De discussie ging over die situatie. Er wordt nu van alles bijgehaald over niet opgevoede kinderen. Ik begrijp het verband niet.

Sommige mensen eindigen onvermijdelijk in elke discussie bij verwijten aan de jeugd van tegenwoordig en het gebrek aan opvoeding.

Dat is ook van alle tijden, sommige Romeinen deden dit al.

Renmuis schreef op 27-04-2023 om 10:59:

[..]

De discussie ging over die situatie. Er wordt nu van alles bijgehaald over niet opgevoede kinderen. Ik begrijp het verband niet.

Ik haakte in op het "discriminatie van kinderen" onderwerp. En ja, topics gaan vaak alle kanten op, dat ben ik met je eens. Daar doe je zelf ook aan mee.

Prillewits schreef op 27-04-2023 om 12:13:

[..]

Sommige mensen eindigen onvermijdelijk in elke discussie bij verwijten aan de jeugd van tegenwoordig en het gebrek aan opvoeding.

Dat is ook van alle tijden, sommige Romeinen deden dit al.

Dat geldt absoluut niet voor mij hoor. Integendeel. Ik heb voor de meeste jeugd veel waardering. Mijn irritatie ligt niet bij de jeugd maar bij de opvoeders (sommige).

Renmuis schreef op 27-04-2023 om 09:46:

Gisteren heel druk geweest op werk, dus geen tijd gehad om mee te praten. Wat ik niet helemaal begrijp is waarom nu steeds de vergelijking wordt getrokken met baby's / peuters. Gingergirl's dochter is 6. Ik denk ook dat we ervan uit kunnen gaan dat als Gingergirl de kans waarschijnlijk achtte dat haar dochter in een hap de hele brie op zou schrokken en dan weer uit zou spugen, dat ze dan wel even begeleid had.

Andere regels voor verschillende kinderen omdat ze zich anders gedragen / verantwoordelijker zijn is juist geen discriminatie, omdat je onderscheid maakt op basis van relevante factoren. Bij ons mag B. van 8 wel op het studieplein werken, maar M. van 10 niet omdat M. dan de hele tijd gaat zitten kletsen en haar weektaak niet afmaakt. Dat kan ik prima uitleggen, en uitgaan van het individuele kind werkt beter dan toen we eerder zeiden dat groep 6 wel op het studieplein mag, en groep 5 niet, ook al zijn in de praktijk inderdaad meer kinderen van groep 6 eraan toe.

En natuurlijk jouw huis, jouw regels. Ik zal me altijd aanpassen. Maar dat betekent niet dat je geen mening mag hebben over die regels, en misschien minder zin hebt om terug te komen. Als ik een regel zou hebben dat ik mannen geen alcohol schenk in mijn huis omdat mijn ervaring is dat ze dan vaak handtastelijk en vervelend worden, dan is dat mijn goed recht, en ook best te verklaren, maar ik denk dat ik dan nog steeds een beetje een eikel ben in de ogen van velen.

En ik reageerde op de situatie die Gingergirl schetste in haar post. Over het algemeen verschillen smaken, en als jij een bowl chips bij de kinderen zet, en de mini quiches bij de volwassenen, daar vind ik niet zoveel van. Zou ik wellicht ook doen. Maar als een kind vervolgens aangeeft graag een mini quiche te willen (en we hebben het over een 6-jarige, geen dreumes) i.p.v. chips, en het dan verbieden omdat het een kind is, dat is onterechte discriminatie in mijn ogen.

Ik denk dat je mijn situatie veel te zwaar hebt opgevat. Mijn dochter had het aan mij gevraagd maar dat wist de gastvrouw natuurlijk niet. De gastvrouw gaf het gewoon aan bij dochter dat er voor de kinderen chips was en dit de hapjes voor de volwassenen. Verbieden....is meteen erg uit zijn verband; het was meer: dit is voor jullie en dat voor de grote mensen, ze mocht het gewoon opeten hoor en er was genoeg voor de kinderen dus ze is niks te kort gekomen. Het was een feestje met zeer veel kinderen dus op zich niet zo gek om dat te scheiden. Ik vermoed ook dat deze mensen het niet heel breed hebben en daardoor de luxe hapjes meer voor de volwassenen bedoeld hadden. Dat mijn dochter er in de auto iets over zei was meer als vraag dan dat het heftig over was gekomen.

Tuurlijk mag je er een andere mening over hebben, ik doe het zelf ook anders op feestjes. Maar boos/ beledigd/ vernederd voelen en contacten verbreken...dan moet er echt wel iets heftigers gebeuren. Als je het zo zwaar maakt hou je geen vrienden over want iedereen heeft zo wel zijn dingen.

Los van het toastje brie incident...

ER zijn wel vaker situaties  die niet altijd even tactisch zijn maar ik vind het wel een keus of je er een probleem van maakt of niet. Een goede vriendin van mij viert bij hun thuis de verjaardagen altijd overdag tot 17.00 uur 's middags. Op zich niks mis mee, niet iedereen zit op grote groepen eters te wachten. Maar een beetje ongastvrij is het natuurlijk wel...zeker omdat wij op ruim 2 ,5  uur rijden van hun af wonen, dus dat houdt in dat wij pas om 19.30 thuis zijn en dan nog moeten eten. Dus traditie van gemaakt dat we na een verjaardag bij hun naar de gele M gaan. Zelf zorg ik op feestjes dat er altijd wel de gelegenheid is om mee te eten. Maar goed zij doen dat anders, en het zijn verder hele leuke mensen. 

Gingergirl schreef op 27-04-2023 om 12:58:

Los van het toastje brie incident...

ER zijn wel vaker situaties die niet altijd even tactisch zijn maar ik vind het wel een keus of je er een probleem van maakt of niet. Een goede vriendin van mij viert bij hun thuis de verjaardagen altijd overdag tot 17.00 uur 's middags. Op zich niks mis mee, niet iedereen zit op grote groepen eters te wachten. Maar een beetje ongastvrij is het natuurlijk wel...zeker omdat wij op ruim 2 ,5 uur rijden van hun af wonen, dus dat houdt in dat wij pas om 19.30 thuis zijn en dan nog moeten eten. Dus traditie van gemaakt dat we na een verjaardag bij hun naar de gele M gaan. Zelf zorg ik op feestjes dat er altijd wel de gelegenheid is om mee te eten. Maar goed zij doen dat anders, en het zijn verder hele leuke mensen.

Mensen hóeven niet verplicht tot 17.00 te blijven natuurlijk. Die kunnen ook om 16.00 weggaan omdat ze thuis nog moeten koken. Zo rekenen wij zelf ook altijd bij gelegenheden waar geen eten bij zit maar wel een langere reistijd.

Valeria schreef op 27-04-2023 om 13:32:

[..]

Mensen hóeven niet verplicht tot 17.00 te blijven natuurlijk. Die kunnen ook om 16.00 weggaan omdat ze thuis nog moeten koken. Zo rekenen wij zelf ook altijd bij gelegenheden waar geen eten bij zit maar wel een langere reistijd.

Dat klopt, maar het begint meestal pas vanaf half 2 bij hun. En door de afstand zie je elkaar al niet super vaak waardoor je ook niet heel kort blijft want je wil ook wel weer even bij kletsen. Ik vind het verder ook geen probleem hoor, maar maak er zelf andere keuzes in. Dit weekend vieren we de verjaardag van dochter en bij de uitnodiging vermeld ik altijd; laat even weten of je mee eet. Gevolg is dus wel dat er altijd zo'n 20 eters zijn, wij vinden dat gezellig maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat wil.

TO Renmuis, je schrijft in je openingspost dat jullie nieuw zijn in het dorp waar je nu woont en dat je graag wil dat het past. Heb je zelf al aansluiting met mensen uit je straat / uit het dorp? Zodat je zelf een beetje kunt polsen wat de gewoonten zijn / wat gangbaar is?

dan

dan

27-04-2023 om 14:27

Gingergirl schreef op 27-04-2023 om 13:51:

[..]

Dat klopt, maar het begint meestal pas vanaf half 2 bij hun. En door de afstand zie je elkaar al niet super vaak waardoor je ook niet heel kort blijft want je wil ook wel weer even bij kletsen. Ik vind het verder ook geen probleem hoor, maar maak er zelf andere keuzes in. Dit weekend vieren we de verjaardag van dochter en bij de uitnodiging vermeld ik altijd; laat even weten of je mee eet. Gevolg is dus wel dat er altijd zo'n 20 eters zijn, wij vinden dat gezellig maar kan me voorstellen dat niet iedereen dat wil.

Ja, zo calculeer je het in dat je na de verjaardag ergens gaat eten, maakt er zo een extra leuke dag van. En een ander zou er inderdaad juist voor kiezen om eerder weg te gaan en thuis iets te eten (van tevoren misschien al koken en dan opwarmen) of iets makkelijks te maken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.