Trees45
20-01-2026 om 10:46
Speelmaatjes
Mijn dochter is 6 jaar en zit in groep 2 waar ze het erg leuk heeft. Ze heeft in de klas wel wat meiden waar ze mee omgaat en mee speelt. Ook op de opvang heeft ze het leuk en speelt ze maekklijk met andere kinderen. In onze buurt wonen veel kinderen maar het lijkt alsof alles afgesproken wordt. Het valt me op dat kinderen niet zonder ouders naar buiten gaan en de ouders die elkaar kennen daar spelen de kinderen ook met elkaar. Snap ik helemaal maar ik vind het best ingewikkeld geworden allemaal. Ik gun mijn dochter ook speelmaatjes in de buurt en ik ga regelmatig met haar naar het speeltuintje in de buurt. Vaak zijn er dan ook geen kinderen te bekennen. Wij zijn wat oudere ouders met weinig jongere kinderen om ons heen en dus zou het zo fijn zijn om voor haar wel wat leeftijdsgenootjes te kennen in de buurt ipv altijd maar alleen te spelen. Ik ken wel wat mensen in de buurt maar ga niet intensief met ze om. Ik vraag me af of iemand me tips kan geven en ook hoe ervaren andere ouders dit?
Bellebelle
20-01-2026 om 10:51
Wat wil jouw dochter? Ze is nog zo jong en daar wellicht nog helemaal niet mee bezig. Mijn kinderen hebben allebei altijd één goede vriend / vriendin gehad tijdens de basisschool tijd. Dat vonden ze meer dan genoeg. Inmiddels zijn ze allebei op middelbare schoolleeftijd en hebben een groepje vrienden.
Of mis jij zelf het contact met andere moeders?
FruitMoeder
20-01-2026 om 10:52
Ze speelt toch al met kinderen uit haar klas. Dat is toch meer dan genoeg. Kinderen hoeven niet 24/7 vermaakt te worden. Het is juist heel nuttig als ze leert dat ze ook alleen kan spelen. En daarnaast ze is al 6. Nog een jaar of 2 en kinderen spreken zelf dingen af zonder dat hun ouders zich daarmee bemoeien.
Due-scimmie
20-01-2026 om 11:17
Zit ze op een school in de buurt? Onze oudste speelt weinig buiten in de wijk, zijn vrienden en klasgenoten wonen een wijk aan andere kant van de school. Onze jongste speelt vanaf jaar of 5 wel in het weekend veel buiten maar heeft ook veel klasgenoten in onze wijk.
Diezijnvanmij
20-01-2026 om 11:18
Heb je buren met kinderen?
Als wij buiten van alles opzetten om buiten te spelen (stoepkrijt, parcours fietsen, spelletje), komen de buur(t)kinderen vaak vanzelf ook naar buiten om mee te komen doen.
Zou dat zin hebben, dat je het uitnodigend maakt om aan te sluiten?
RaSa
20-01-2026 om 13:12
Het zal ook aan de wijk liggen waar je woont. Er zijn buurten waar alles naar een centrale speeltuin gaat. In mijn beleving vaak op een plek waar de huizen een beetje om die speeltuin zijn gebouwd en de buurt heel kinderrijk is. Bij ons in de wijk heb je dat niet. Er zijn wel speeltuintjes, maar daar vinden ze geen vriendjes. Ze gaan er wel naar toe, maar dat is met de buurjongen of het vriendinnetje uit de klas die vlakbij woont. De kinderen die ze al kennen dus. Ze gaan dus eerst bij bekende kinderen kijken of ze willen spelen en vanaf daar eventueel naar de speeltuin. Maar 9 van 10x blijven ze gewoon in de achtertuin als ze naar buiten gaan. Of ze gaan met steps e.d. op stoep bezig. Speeltuintjes zijn hier ook meer voor wat jongere kinderen, terwijl ze in de achtertuinen trampolines en schommels vinden.
En dan zal 6 jaar ook net het kantelpunt zijn of ze al alleen door de wijk mogen om die vriendjes op te zoeken. Zal dan veel van de wijk, karakter kind, net 6/eind 6, afhangen.
RavIvaR
20-01-2026 om 15:39
Groep 2 lijkt me nog vroeg om echt alleen te spelen. Dit komt in groep 3 wel op gang vermoed ik.
Als BSO en school een beetje in de buurt zijn dan zouden jullie ook kinderen kunnen uitnodigingen bij jullie thuis.
Op deze leeftijd uiteraard in overleg met de ouder en niet te lang.
Mugske
20-01-2026 om 19:14
speelafspraakjes zijn toch niet gek? Dochter zegt mag ik afspreken met X? Dan vraag je die ouder of X met dochter wil afspreken en wanneer dat kan en eventuele logistiek / tijd / contactgegevens. Mijn dochter zat op school waar groot deel iets verder weg woonde.
Lisabette
20-01-2026 om 19:33
Gewoon leuke speelafspraakjes met kinderen van de BSO en school maken. Waarom doe je dat niet? En anders met je kind langs de deuren gaan om te kijken of ergens nog een leuk speelmaatje woont? Dat kan natuurlijk niet in elke omgeving. Maar in onze woonwijk bijvoorbeeld zou het heel goed kunnen en zouden veel mensen het leuk vinden! Of spreek ouders een keer aan in de speeltuin als je ze wel ziet. En vraag dan telefoonnummers uit te wisselen als het klikt. En hoe ouder ze wordt, hoe meer ze dit zelf ook gaat doen.
Neweve
20-01-2026 om 20:37
Mijn ervaring: ik ben altijd eerder dan andere ouders in de speeltuin. Voorbeeld: afgelopen zondag waren wij om 10.00 in de speeltuin, 1 ander kind wat even kort mocht schommelen tijdens het honden uitlaat rondje. Rond 11.00 kwam de rest, even samen gespeeld maar ivm dutje en lunch eerder naar huis.
Zelfde gisteren bij de indoor speelhal (met jongste). Oudste naar school en gelijk door. We waren er rond 9.00. het eerste andere kind was er om 10.15.
Kortom mijn tip: check ook eens op andere tijden dan jouw schema de speeltuin of blijf een keer langer hangen.
Anne1234!
20-01-2026 om 23:58
Wonen er kinderen van een beetje haar leeftijd in de straat? Ik zie de buurkinderen hier continu bij elkaar aanbellen om te vragen of ze buiten komen spelen. Toen mijn kinderen jong waren gingen ze ook gewoon naar buiten en als er niemand was dan haalden ze kinderen op. Kent jouw dochter geen kinderen in de buurt? Of wil/durft ze ze niet te vragen?