Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Sascha2

Sascha2

23-04-2011 om 22:00

Steeds maar slaan

Ik kom er niet uit. Zoon van zes gaat steeds vaker slaan, knijpen, schoppen etc. Meestal als reactie op iets. Ik praat er met hem over, denk samen met hem over alternatieve manieren om met zijn gevoel om te gaan. Maar het helpt niet. Tot nu toe zijn het twee zusjes die het te verduren krijgen, maar vanmiddag was het een onbekend jongetje in een schoenenwinkel, die door zoon geknepen werd. Zoon heeft dit gedrag nog niet eerder vertoond, is eigenlijk vrij rustig van karakter. De laatste tijd zijn er incidenten op de bso. Een andere jongen terroriseert de rest van de groep, er wordt regelmatig door deze jongen geslagen etc. Zo kreeg mijn zoon vorige week een vuistslag in zijn oog, een week ervoor een trap tegen scheenbeen. Dat jongetje heeft het op meer andere kinderen voorzien. Dit wordt op de bso hoog opgenomen en er volgen maatregelen. Ondertussen begint mijn zoon ook meer van dit gedrag te vertonen. Ik leer hem dat ik niet wil dat hij wat terug doet als er iets gebeurt. Maar het lijkt tegen dovemansoren gezegd. Vanmiddag merkte ik dat mijn tweede en derde ook schop- en slaanbewegingen maakte naar respectievelijk mijn derde en vierde. Voor mij een teken dat er echt iets moet gebeuren. Maar wat? Niets lijkt te helpen. Praten, alternatieven aanbieden, boos worden, niets helpt. Heeft iemand een inzicht, tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

24-04-2011 om 07:06

Consequentie

Hoi Sascha,

Welke consequentie verbind je eraan als hij anderen pijn doet?

Groeten,

Liora

Sascha2

Sascha2

24-04-2011 om 08:03

Liora

Ik haal hem direct uit de situatie en zet hem even apart. Thuis betekent dat dat hij naar boven moet. Gisteren, bij het voorval in de winkel, heb ik hem buiten gezet.
Nadien praat ik met hem. Ik spiegel ook wat er gebeurt door hem voor te houden hoe hij het vindt als het op de bso mis is gegaan als dat andere jongetje hem heeft geslagen of geschopt. Op die momenten lijkt hij het te snappen, maar het blijft mis gaan.

Fase

...

Hoi sascha,

Ik denk dat je daar wel genoeg aan hebt? Qua tips e.d.?

Niets veranderen verder, gewoon met geduld uitzitten. Jongetjesding, komt veel voor. Natuurlijk lastig als er ook bij de bso problemen zijn, maar toch zou ik aansturen op uitzitten. Soms erger bij overprikkeling/vermoeidheid. Dat kun je ook met hem bespreken, als hij daarvoor open staat.

Niet groot laten worden, buitenwereld kan hier nogal overspannen op reageren.

Kobalt

Kobalt

24-04-2011 om 13:10

Ik ben het met Rode beuk eens, maar ik zou ook nog iets anders doen.
Het feit de je kind nu zo aan het slaan is, en dat het op de bso ongezellig is met dat andere kind, zou ik als aanleiding nemen om het heel rustig aan te doen. Nu even heel veel rust, ruimte en veiligheid aan hem bieden.
Dus waar het kan, zou ik de eisen weghalen. Niet te veel met z'n allen op een kluitje. Niet samen met broertjes en zusjes in de badkamer, eigen plekken aan tafel met voldoende ruimte ertussen, eigen plekken op de bank, met voldoende ruimte ertussen. Geen ingewikkelde dingen als boodschappen doen, kermisbezoek en dergelijke. Ingewikkelde dingen die onvermijdelijk zijn (familiebijeenkomsten) zou ik kort houden en tijdens de bijeenkomst met je zoon even weg gaan. Een wandelingetje maken of zo. Zodat hij rust en ruimte om zich heen kan ervaren en de overprikkeling afneemt.
Voor onze eigen snel overprikkelde zoon gebruikten wij dat soort maatregelen vaak als een 'noodplan'. Dan voelde hij zich weer veiliger en rustiger worden en nam het slaan weer af.

dihanne

dihanne

24-04-2011 om 20:31

Zelfcontrole

Ik ben het met de voorgaande dames eens: hij moet leren om zelfcontrole te krijgen, ook als zijn emoties hoog oplopen.

En leren gaat met vallen en opstaan, dus soms gaat het mis.

Dan hem inderdaad apart zetten, zo snel mogelijk, als jij aan voelt komen dat het mis gaat

Hierdoor moet hij bij zichzelf het moment leren herkennen dat zijn emoties te heftig worden, en leren om zich dan toch rustig te houden.

Na een periode van apart zetten, zou ik het er niet meer uitgebreid met hem over hebben, maar hem weer even op gang helpen in een activiteit. Anders blijf je misschien in de negativiteit hangen.

En ervoor zorgen dat hij wat extra rust en ruimte krijgt lijkt me prima. Hij moet niet gefrustreerd raken, dan duurt het alleen maar langer voor hij die zelfcontrole heeft

groetjes
Dihanne

liora

liora

24-04-2011 om 23:23

Geen aandacht

Hoi,

Klinkt alsof je het supergoed doet! Ik dacht alleen: waarschijnlijk snapt hij nu echt wel dat het niet mag en niet leuk is, dus misschien nu niet meer uitleggen en praten. Gewoon apart zetten.

Liora

Sascha2

Sascha2

25-04-2011 om 23:30

Dank

Bedankt voor het meedenken! Vandaag hadden we een hele relaxte dag. Veel buiten geweest en toen we eenmaal thuis waren heb ik erop gelet datbzoon even wat eigen ruimte kreeg. Daar zit denk ik wel een kern van waarheid in. Zoon is de oudste van vier en heeft drie zusjes onder zich, allemaal met een klein leeftijdsverschil. In ieder geval was dit een geweldige dag, op naar morgen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.