Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
miemamoeder

miemamoeder

18-03-2011 om 21:35

Stelende kleuter?

De laatste paar maanden komt mijn zoontje van 5 regelmatig met kleine dingetjes van school thuis. Plastic poppetjes, een goedkoop spelletje op batterijen, stempeltjes e.d. In het begin besteede ik er niet zoveel aandacht aan. Hij vertelde dat hij dingen in de bosjes had gevonden op school of dat hij iets van een vriendje had gekregen. Maar de laatste tijd ligt er wel héél veel in de bosjes bij school! Ik geloof dus geen bal meer van die "gevonden, geruild of gekregen verhalen"ik denk eerder dat hij dingen ziet liggen en ze gewoon meepakt. Op school of op de BSO.
Ik heb al geprobeerd om dingen duidelijker te krijgen hoe hij er aan komt, maar als ik te ver doorvraag, dan slaat hij dicht en kijkt me alleen nog aan... Hij heeft dingen al terug naar school moeten meenemen en aan de juf moeten geven ( die reageerde nog al laconiek met de zin "ach, dat doen ze allemaal, dat gaat wel over...) Ik heb gesprekken met 'm gevoerd over dingen wegnemen die je ziet liggen, dat niet alles wat even ergens ligt meteen van "niemand" is. Hoe hij het zou vinden als zijn knikkkers die hij even buiten laat liggen zouden zijn verdwenen etc. Ik heb begripvol gereageerd, ik ben boos geworden.
Ik dacht dat het over was, maar ben er achter gekomen dat hij nu zijn buit niet meer laat zien, maar verstopt in zijn kamer.... we zijn verder van huis dus.
Het zijn geen grote, dure dingen, het zijn geen grote hoeveelheden.....maar iedere week "vindt" hij wel wat.
Hoe kan ik hier het beste mee omgaan. Het liefste wil ik natuurlijk dat hij hiermee stopt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

18-03-2011 om 22:34

Uh, fouilleren?

Misschien even zijn zakken uitkloppen voor je hem mee naar huis neemt?

En mijn kinderen hebben er ook een handje van om kleine dingetjes mee te nemen van vriendjes. Zodra ik het zie bewaar ik ze en geef ze de volgende keer weer terug. Gelukkig doen vriendjes hetzelfde

Het hele idee van bezit zit er gewoon nog niet helemaal in op die leeftijd. Boos worden zou ik niet doen. Gewoon blijven herhalen en mee terug nemen, en ooit zal het kwartje vallen.

*bella*

*bella*

22-03-2011 om 01:09

Verbieden

Aangezien hij het blijft doen zou ik het rigoreus gaan verbieden. Dus hem heel duidelijk vertellen dat hij niets meer mee naar huis mag nemen. Hij mag dus, als hij dingen in de bosjes vindt, het niet meer oppakken. Ik zou er dan wel op toezien, en desnoods een tijdje zijn zakken controleren of wat ook nodig is. En misschien met hem afspreken dat als het hem lukt een week niets mee te nemen, samen met hem een leuk prulletje uit te gaan zoeken ergens. (dus even niet meer praten, maar vooral heel duidelijk vertellen, voor praten is hij best nog jong, in hun hoofd verandert de realiteit nog weleens)

Primavera

Primavera

22-03-2011 om 10:06

Eindeloos herhalen

Bij sommige kleuters ontwikkeld het mijn en dijn besef zich wat leter, alles wat ze zien en graag willen hebben is als het niet heel duidelijk bewaakt wordt: 'gevonden'.
Het helpt niet om heel boos te worden of gesprekken te houden waarin je de kleuter vraagt zich in de ander te verplaatsen, want de drang tot pakken is gewoon groter en overschaduwd de rest. De kleuter zal eerst direkt het boosworden van jouw proberen te ontwijken door het stiekem te doen. Dat wil niet zeggen dat je verder van huis bent, maar dat hij bij het thuiskomen het besef krijgt dat hij iets gedaan heeft wat niet mag. Op het moment zelf focust hij zich nog op het hebben en denkt niet aan de consequenties. Daaraan denken en bovendien de zelfbeheersing ontwikkelen dat hij iets niet pakt, ook al wil hij het nog zo graag hebben vraagt tijd. Bij sommigen heel veel tijd.
Gewoon eindeloos herhalen dat het niet mag en inderdaad fouillieren en terug laten geven. Je zult de komende tijd (kan jaren duren) wel voor politieagentje moeten spelen. Even bij binnekomst tas nakijken, na afloop van een feestje even onopzichtig de zakken navoelen, enz. Kijk ook uit bij boodschappen doen. Een kleuter is vaak gewend dat hij in de supermarkt allerlei lekkere dingen mag proeven van het plakje worst bij de slager tot proefsessies van nieuwe producten en kan zo makkelijk komen tot zelf ook wat uit een schap pakkeen en opeten, terwijl je je concentratie op het boodschappenlijstje hebt.
Leuke anecdote van vroeger toen de prijzen nog niet gescand werden met een barcode, maar in cijfers met een prijsstickertje op de producten zaten geplakt. Ik mocht als kleuter altijd stickers als mijn ouders dat kregen bij één of ander reclamemateriaal. Dus toen ik een keertje met mijn moeder mee was met boodschappen doen, vroeg ik of ik die leuke kleine gele en witte stickertjes mocht. Nee, was het antwoord zonder uitleg. Ik kon echter niet wachten totdat we thuis waren en peuterde dus stiekem alle prijsstickertjes van de boodschappen zonder dat mijn moeder dat doorhad. Bij de kassa aangekomen merkte de kassajuffrouw dat er geen enkel produkt was waarvan ze de prijs aan kons slaan. Mijn moeder keek toen pas eens goed naar haar kleuter, die inderdaad na de eerste nee, verdacht rustig en lief was geweest en zag dat beide handjes en het voorhoofd helemaal onder de prijsstickertjes geplakt zaten.
En als je dan eindelijk ergens in de basisschooltijd voor elkaar hebt dat je kind geen dingen meer ongevraagd pakt, maar ze alleen leent met toestemming van de eigenaar (en weer teruggeeft) heb je maar enkele jaren rust, want in de pubertijd zijn er weer een golf pubers die er moeite mee hebben om hun handen thuis te houden en snoep, make-up en andere kleine dingen uit winkels stelen, omdat ze er niet bij stilstaan dat zoiets tot grote verliezen van de winkelier leidt, die dat spul ook eerst heeft moeten betalen.
Wijsheid komt met de jaren en niemand heeft gezegd dat opvoeden makkelijk zou zijn. Als ouder moet je gewoon vaak een lange adem hebben.

Zakken leeghalen

Ik zou ook voor het weggaan even zakken controleren. En als er wat inzit war er niet inhoort, rustig zeggen: Nee dat moet hier blijven. Een kleuter kan vaak nog niet goed zien wat hij wel kan meenemen en wat niet. Soms is de verleiding gewoon heel groot
Muizemeis

*bella*

*bella*

22-03-2011 om 23:43

Hier vind ik dat dus niet goed, dat er onderling gegeven wordt, er moet altijd toestemming zijn van ouders van beide kanten. Voorkomt een hoop misverstanden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.