Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pelle

Pelle

19-05-2011 om 09:29

Stellingen voor tijdens de maaltijd


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

29-05-2011 om 07:32

Puck

Zou best kunnen ja!

soepstengel

soepstengel

30-05-2011 om 19:28

Van zoonlief( 12) zijn aandeel

We hebben het er net na het eten over gehad, zoon en ik, we waren samen thuis. Hij is daar altijd wele en leuke sparringpartner voor en heeft een andere invalshoek. Hier zijn aandeel( zondere censuur );

-Digitale klok is makkelijker dan een gewone klok.
-Kinderen moeten meer doen in het huishouden
-Kinderen moeten leren om met geld om te gaan.
-gezelschapsspelletjes zijn goed voor de familiesamenzijn.
-Katten zijn gek op honden
Je moet altijd al je speelgoed delen ( dus ik zeg....ha dan moet jij altijd delen. Zegt ie; eeehh...dit is toch alleen maar om een discussie aan te gaan, whahhaha)

Tink

Tink

03-06-2011 om 10:10

Bij...

... mijn oppas thuis mag iedereen om de beurt aan tafel iets vertellen over zijn/haar dag (wat heb je gedaan, wat was er leuk of niet leuk, verzin het maar) en de rest wordt dan geacht te luisteren, wat nog niet meevalt trouwens
Zo komt in elk geval iedereen aan de beurt.
Ik at ook een keer mee en was helemaal verbaasd over het lange verhaal waar mijn jongste (3) mee kwam

Gespreksonderwerp aan tafel

Waarschijnlijk is dit niet geschikt voor de leeftijd van jouw kinderen maar hier een voorbeeld hoe dat bij ons af en toe gaat.

Onze gesprekken aan tafel gaan bijv over 'genoeg' in een bepaalde contekst. Eerst over genoeg eten: wanneer is het genoeg.. het is 1 woord maar voor iedereen is het anders. Jij mag zelf zeggen wanneer iets genoeg is.. hoe kan je dat zeggen. De kunst is niet uit te komen op zwart-wit of goed/slecht: iedereen heeft zijn eigen weg naar Rome. Elke weg is even waardevol en verdient evenveel respect. En ook: meningen mogen veranderen en je mag het ook even niet weten. De kunst is in het midden te blijven; jij doet dat zo, ohhh en jij doet dat zo. En werkt dat goed voor jou?
Soms als de ene zoon iets moeilijk vindt (bijv wordt door een meisje nogal gepest) dan geef ik geen pasklaar antwoord maar vraag wat ben hem zou passen om te doen of niet te doen. En ook: kijk eens hoe iemand anders het doet en vooral: zou dat bij jou passen? Heeft ook te maken met genoeg. En daaraan vast zit: kan je altijd vragen dat iets genoeg moet zijn? Maw woorden moet een ander almaar geven zodat het genoeg is voor een ander.
Zo heb je genoeg in allerlei conteksten.

Verwacht ook niet dat zo'n stelling in 1 avond besproken, verwerkt etc is.. Ga niet in de fout/goed of ja/nee zitten.

Zo'n tafeldiscussie zit er vooral niet in waar je uitkomt want dat is ergens wel bevredigend maar ook niet.. want dan heb je een verliezer en een winnaar (en uiteindelijk verliest het 'gezamelijk, gezellig met elkaar eten'). Maar welke weg bewandel jij en waar kom je op uit.

Ook erg leuk: welke dingen kan je verzinnen om te doen die zinloos zijn? Nou, kom daar maar eens op.. dat is heel lastig. Zelfs tv kijken is zinvol.. zelfs al vind je het niet waardevol. Wat wel: kloppen op je eigen deur terwijl je niemand in huis is.

En ook: verzin eens iets onzinnigs. Wij deden toen ze heel klein waren om de beurt broodje met .. ijskast/televisie/kat/pot pindakaas/vork/lucht etc..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.