Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Mara

Mara

03-10-2015 om 18:27

Stoom afblazen [zwemfeestje zonder oplettende ouder]


Jamie

Jamie

05-10-2015 om 13:22

Daarbij

De meeste kinderen die op wat oudere leeftijd in zwembaden en plassen verdrinken zijn veelal de kinderen zónder zwemdiploma van 'medelanders'.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-10-2015 om 13:46

Mora zegt het goed

De fout zit hem in de afweging in het begin. De rest vloeit daaruit voort.
Mijn 7 jarige heeft net A en mag maar met twee mensen mee naar het zwembad. Met mijn zus, die echt overal eieren onder legt of met een goeie vriendin die een vriendje heeft in dezelfde leeftijd. Naar zwemfeestjes mag ie pas als ik hem goed genoeg vertrouw om zelfstandig te gaan zwemmen.

Hier begon dat in groep 7. Tot die tijd ging ik altijd mee. En eerlijk is eerlijk, tot die tijd begon ik zelf ook niet aan zwemfeestjes. Veel te veel verantwoordelijkheid zo'n grote groep jonge kinderen in een zwembad.

Rot dat t zo loopt...

Ik kan me goed voorstellen dat je vindt dat je kind niet goed genoeg zwemt om zonder direct toezicht in het zwembad te zijn (mijn 8-jarige zwemt ook matig, ondanks diploma A en B en zou echt niet(!) zonder volwassen toezicht mogen zwemmen). In dit geval denk je dat je het goed hebt dichtgetimmerd, zwembad gebeld en afspraak gemaakt met ouders, en ondanks dat heeft je kind dus wel zonder toezicht in het zwembad gelegen. Logisch dat je daar erg van baalt.

Omdat het àls het misgaat direct ook ernstig misgaat, zou ik in een voorkomende situatie mijn kind niet laten deelnemen aan een zwemfeestje. Domweg omdat ik de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van mijn kind te groot vind om neer te leggen bij een ander. Zodra mijn kind zwemveilig is (en dat zit wat mij betreft niet op diploma's maar op voldoende zelfredzaamheid, zelfvertrouwen en een bepaalde lengte en gewicht) mag het zonder toezicht zwemmen met vriendjes en vriendinnetjes. Voor die tijd niet. En toezicht van anderen dan ikzelf of mijn man schaar ik daarbij voor het gemak onder de noemer 'niet gegarandeerd voldoende toezicht' en is dus een no go.

caton

caton

05-10-2015 om 15:18

maar stel nou

dat die vader wel in het water was. Dan was het gebied dat hij in de gaten kon houden toch veel kleiner? Als het een beetje druk was, zou hij dan zicht hebben op alle kinderen? Of had je dan gewild dat de kinderen constant in dat ene gedeelte zouden zijn waar de vader was? Vanaf de kant heeft hij toch juist veel meer overzicht? Meegaan in het water heeft volgens mij alleen toegevoegde waarde als je 1 op 1 zwemt.

creabea

creabea

05-10-2015 om 22:08

nou....

...wat jij graag zou willen, dat lijkt me in praktijk moeilijk uitvoerbaar. Als ik die vader was geweest, had ik waarschijnlijk voorgesteld dat je beter zelf mee kon gaan om toezicht te houden op je zoon. Of ik misschien zou ik hebben gedacht dat je een overbezorgde moeder was, en gedacht hebben dat het wel los zou lopen. Want als jouw zorgen terecht zouden zijn, dan geef je je kind toch niet mee met zo'n feestje? Verder vind ik de toon waarop je spreekt over de vader weinig respectvol, de details die je noemt over de buitenlandse afkomst doen helemaal niet terzake in het verhaal.

En ook hier in het zwembad is het gebruikelijk dat hele groepen kinderen zonder ouders naar discozwemmen gaan, vanaf een jaar of 8. Je mag verwachten dat ouders die hun kinderen daarheen laten gaan voldoende vertrouwen hebben in de zwemcapaciteiten.

Met je eens, Mara

Ik ben het met je eens, Mara!
Je hebt juist moeite gedaan je goed te informeren over de situatie om zo een inschatting te maken over of je je zoon kon loslaten. En nu baal je dat het ondanks jouw moeite zo gelopen is, en terecht!
Ik vind de toon In andere reacties erg oordelend, iets wat mij de laatste tijd vaker opvalt op het forum.

Mijn zoon is eens toen hij 7 jaar was door zijn oma meegegeven om te zwemmen met een meisje uit zijn klas. Haar moeder zou meegaan naar het zwembad. Bleek dat moeder de kinderen alleen had gebracht, en zelf weer naar huis was gegaan. Ze had met de kinderen afgesproken dat ze zelf rond etenstijd naar huis moesten fietsen. Ik heb oma aangesproken op het feit dat ze beter had moeten uitvragen, maar heb ook bij de moeder van het vriendinnetje aangegeven dat je er niet vanuit kunt gaan dat elk kind hetzelfde aankan/mag. Ook bij haar lag verantwoordelijkheid om dit even met oma te bespreken, want lijkt mij niet behoorlijk standaard voor een 7-jarige.

Kaatjecato

O.t.

Waarom is recht zwemmen zo belangrijk?

viola

viola

06-10-2015 om 09:00

ben ik even blij

dat mijn kinderen echt nooit om een zwemfeestje hebben gevraagd. Was ook niks voor mij geweest, ik was nooit zo gezellig als er een vriendje meeging, die hield ik als een havik in de gaten
Ik heb me nooit druk gemaakt als mijn kinderen naar een zwemfeestje gingen. Ze gingen trouwens ook ieder jaar met school, school huurde ieder jaar zwembad af voor een middag. Dan heb je ook geen overzicht over elk afzonderlijk kind.

Het leven zit vol risico's. Het is constant afwegingen maken. Het is goed je te realiseren dat de balans bij andere mensen de andere kant opslaat. Dat is niet perse onverantwoordelijk. Dat is gewoon een keuze maken.
Het verkeer, dat vind ik pas gevaarlijk. Toch laat ik mijn kinderen daar inmiddels volledig in los. Zonder toezicht. Terwijl ik nog lang niet alle risico's getackeld heb. Puur een keuze.

Anderen hoeven niet voor jou te kiezen, toch is het goed (voor je kinderen) om ook die anderen binnen te laten in dit proces. Goed voor je kinderen om te merken dat iemand anders andere keuzes maakt.
Goed omdat zo ook vraagtekens worden gezet bij je eigen mate van bescherming. Dat is heel gezond. (Wat betekent het bijv voor je kind dat je hem ondanks diploma niet vertrouwt)
Ga gewoon mee, als dat voor je eigen gemoedsrust beter is. Je weet nu dat jouw zorg wat betreft zwemmen niet gedeeld wordt door iedereen.

Ik heb ook weleens een last minute vraag gekregen van een ouder. Of ik haar dochter goed in de gaten wilde houden, bij een feestje in een in en outdoor speeltuin. Ik weet niet eens meer wat ik precies geantwoord heb, de vraag overviel me en ik zat midden in de drukte van het organiseren van dat feestje. Meisje was 11, maar sociaal wat onhandig. Ik vond het een rotvraag, je kunt geen meute kinderen constant in de gaten houden. Een feestje is een groepsgebeuren, als ouder heb je dan een totaal andere rol dan wanneer je met een klein groepje kinderen op pad bent. Zeer individuele begeleiding is voor de onervaren groepsleiding echt niet te doen. (Niet dat ik er nog bovenop zat als dat meisje alleen met ons meeging, dan zat ik ook gewoon ergens bereikbaar te zitten)

Als ouder moet je constant afwegen of je je kind mee wil geven. Sommige ouders hebben hun kind weleens niet meegegeven aan mij. (Nouja vooruit; ging steeds over hetzelfde ouderpaar) dat was best pijnlijk, ik ben best bezorgd met vreemde kinderen erbij, bezorgder vaak dan mijn eigen kinderen leuk vonden. (Maar die moeder vertelde me ook wel eerlijk dat ze zelf vrij overbezorgd was)
Zelf denk ik al snel dat het verrijkend is voor mijn eigen kinderen eens te ervaren hoe het bij een ander gaat. Ik ben zelf alleen mee gewwest naar feestjes als mijn kinderen dat graag hadden. (Heel klein dus nog)
Maar ga gewoon mee, en houd het bij jezelf.

Steggel

Steggel

06-10-2015 om 11:41

hier ook

Ik heb niet alle reacties gelezen.
Hier heb ik ook eens gehad met zoon van , ik denk , 8-9 jaar oud dat hij uitgenodigd was voor een zwemfeestje.
Met nederlandse, sympatieke ouders.
11 kinderen waarvan er 1 geen diploma had (hun andere kind) en veel drukke jongetjes. Onze zoon is erg onbesuisd. Ik had er geen goed gevoel over. Heb met onze zoon overlegd; of ik ging mee of hij ging niet.
Hij zat er niet zo om te springen dus hij ging niet.

Als je het niet vertrouwt laat je 'm toch niet gaan?

Dees

Dees

06-10-2015 om 11:51

van de kant

Nou als ik met 6 kinderen naar het zwembad ga zou ik het liefst op de kant zitten om ze in de gaten te houden dan heb je meer overzicht als in het water waar de kids alle kanten op gaan.

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 19:21

Dees

En hoe houd je dan een groep jongens van 9 jaar voor je en bij elkaar?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

06-10-2015 om 19:29

Niet

Nou ja ligt aan het zwembad. Bij het rechttoerechtaan zwembad om de hoek kan dat wel vanaf de kant maar in het plaatselijke golfslagbad met toeters en bellen kun je dat inderdaad vergeten.
Dan zaten wij met jongste in het pierebadje en probeerden vanuit daar de rest een beetje in de gaten te houden.

Dees

Dees

06-10-2015 om 20:50

Jamie

Als je met ze in het water gaat hou je ze ook niet bij elkaar. Die jongens gaan alle kanten op, dan kun je dus beter van boven kijken waar ze zijn dan op gelijke hoogte. Badmeester staan ook niet voor niets op de kant in plaats van in het water.

Jamie

Jamie

06-10-2015 om 22:19

maar

Dat kan dus alleen maar als er één badje is wat rechthoekig is anders wordt dat lastig en je had het over zitten op de kant. Dat is heel iets anders dan staan en heen en weer lopen.

Dees

Dees

07-10-2015 om 07:32

tja

Ja ik zou gaan zitten en als de jongens naar een ander (deel van het) bad gaan zou ik me verplaatsen en daar gaan zitten. Maar de kans dat ze met zijn allen bij elkaar blijven is erg klein. Ik zelf zou sowiezo niet beginnen aan een zwemuitje met een grote groep jonge kinderen naar een groot zwembad.

Bij ons lokale zwembad hebben ze leuke zwemuitjes, georganiseerd door het zwembad zelf. Het water is er lekker warm en ondiep en er is een badjuf/badmeester bij ze doen dat wat leuke oefeningetjes zoals over matten lopen en spulletjes opduiken (je weet wel gewoon onder water gaan en niet vanaf de kant springen of duiken).

Noet

Noet

07-10-2015 om 08:11

Dees

9 jarigen met een diploma gaan echt niet meer in een ondiep bad voor een feestje! Dat wat jij beschrijft is leuk voor kinderen van een jaar of 5-6, die nog zwemles hebben.

9 jarigen doen dat ook, maar dan gewoon in het diepe. Die nemen zelf hun duikspullen wel mee en duiken die handel op vanaf 2,5 meter diepte.

De muitende meute van een verjaardag van 9 jarige jongens is toch iets heel anders.
Die blijven niet bij elkaar, tenzij ze met 2 of 3 zijn, die zitten niet op 1 plek, maar zitten dan weer hier dan weer daar.

Als je kind niet goed kan zwemmen ondanks de diploma's of je hebt het vertrouwen niet in je kind moet je dat niet mee laten gaan.

Dees

Dees

07-10-2015 om 08:49

die zwemfeestjes

Noet ik ken deze zwemfeestjes en ze worden erg gewaardeerd door kinderen tot een jaar of 11.

Hier bij dochter van 9...

Wordt over het gemeen zonder ouders gezwommen. Vorig jaar, groep 4 en 9 jaar kwam de vraag: mama, mag ik discozwemmen? Ze heeft ABC, maar toch, doodeng vond ik het, maar er werd me vertelde dat het niet veel voorstelde. Aangezien ik dochter al ondergeduwd zag worden door groteren en dat ze haar met discolichten niet zagen ging ik mee. Zitten kijken en lezen achter de glaswand en helemaal gerustgesteld. Veel badmeesters en alles goed onder controle. Vanaf teen mocht ze af en toe gaan, gewoon met vriendinnen, zonder mij.

Bij de zwemfeestjes is er wel altijd een ouder aanwezig, die zit aan een tafeltje. Je regelt drinken, snoep, patatjes en kletspraatjes. Je bent verantwoordelijk voor alle kinderen die mee zijn, nog nooit meegemaakt dat de organiserende ouder weg is gegaan. Zeker als je daar naar gevraagd hebt snap ik dat je boos bent. Als het een regel van het zwembad is, snap ik niet dat er niet ingegrepen is door het zwembad.
Of je angst gegrond is kan ik natuurlijk niet bepalen, maar ik vind alleen laten zwemmen nog steeds de lastigste bij het leren loslaten!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.