Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?

Peiling

Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?
129 stemmen
59%
36%
5%

Decembermamma schreef op 10-02-2026 om 08:47:

[..]

Ach dit is ook zo krom, ik vind zelf ook dat zo'n reisje best educatief kan zijn er zijn best leuke uitjes te bedenken. Denk aan het Archeon, corpus en dat soort dingen.

Maar goed ze mogen wat dat betreft ook weleens gaan kijken naar de funding en dan vooral van scholen met veel kinderen met een migratieachtergrond. Blijkbaar komt er bij dit soort scholen nog steeds extra funding binnen en die funding wordt dan vaak ook nog besteed aan schoolreisjes ipv aan extra taalles.

Wie is " ze" in jouw post?

En waar baseer je op dat het geld van taallessen besteedt wordt aan schoolreisjes op scholen met leerlingen met een migratie achtergrond?

Gingergirl schreef op 10-02-2026 om 14:11:

[..]

Wie is " ze" in jouw post?

En waar baseer je op dat het geld van taallessen besteedt wordt aan schoolreisjes op scholen met leerlingen met een migratie achtergrond?

Omdat ik weet dat er meerdere scholen zijn waar geen ouderbijdrage wordt betaald en er wel schoolreisjes zijn.

En ze is de regering die de uitgaven van de funding moeten controleren. 

Volgens mij krijgen scholen gewoon een zak met geld en mogen ze redelijk bekijken waar ze dat aan uitgeven. Als er al meer geld wordt betaald voor kinderen met een migratie-achtergrond (wat bij mijn weten niet zo is, er wordt dacht ik gekeken naar het opleidingsniveau van de ouders) dan is dit geld niet geoormerkt voor extra taallessen. Het extra geld wordt bij mijn weten trouwens met name in meer personeel gestoken, niet in speciale lessen.

Temet schreef op 10-02-2026 om 16:31:

Volgens mij krijgen scholen gewoon een zak met geld en mogen ze redelijk bekijken waar ze dat aan uitgeven. Als er al meer geld wordt betaald voor kinderen met een migratie-achtergrond (wat bij mijn weten niet zo is, er wordt dacht ik gekeken naar het opleidingsniveau van de ouders) dan is dit geld niet geoormerkt voor extra taallessen. Het extra geld wordt bij mijn weten trouwens met name in meer personeel gestoken, niet in speciale lessen.

Die funding is er. Ik heb zelf in een oudercommissie gezeten, daar zaten natuurlijk ook docenten in van de school en 1 ervan kwam dus van een school met veel kinderen met migratie achtergrond, daarnaast zat er een ouder in de commissie die zelf les gaf op een school met veel kinderen met migratie achtergrond. Beiden gaven aan dat ze met hun (vorige) school altijd op schoolreis gingen, en heel veel leuke feesten had (sinterklaas inclusief veel duurdere cadeautjes dan de 2 euro die bij ons was begroot) en dat ze nooit gezeur hadden over een ouderbijdrage want de directeur vond er wel een potje voor. Dat zegt genoeg toch?

Een buurschool bij ons gaat ook elk jaar op schoolreis, maar die school staat ook bekend om school zonder ouderbijdrage.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voorschoolse-en-vroegschoolse-educatie/financiering-onderwijsachterstanden

Decembermamma schreef op 10-02-2026 om 16:42:

[..]

Die funding is er. Ik heb zelf in een oudercommissie gezeten, daar zaten natuurlijk ook docenten in van de school en 1 ervan kwam dus van een school met veel kinderen met migratie achtergrond, daarnaast zat er een ouder in de commissie die zelf les gaf op een school met veel kinderen met migratie achtergrond. Beiden gaven aan dat ze met hun (vorige) school altijd op schoolreis gingen, en heel veel leuke feesten had (sinterklaas inclusief veel duurdere cadeautjes dan de 2 euro die bij ons was begroot) en dat ze nooit gezeur hadden over een ouderbijdrage want de directeur vond er wel een potje voor. Dat zegt genoeg toch?

Een buurschool bij ons gaat ook elk jaar op schoolreis, maar die school staat ook bekend om school zonder ouderbijdrage.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voorschoolse-en-vroegschoolse-educatie/financiering-onderwijsachterstanden

Nee dat zegt helemaal niet " genoeg". Jij suggereert dat scholen geld voor taallessen gebruiken voor schoolreisjes. Ik werk zelf in het onderwijs ( VO) maar heb ook in het PO gewerkt in een functie die hier over gaat. Geld voor taallessen wordt ook echt daarvoor gebruikt, daar wordt je als school ook op gecontroleerd. Dus don't worry, die controle is er gewoon.

Verder krijg je voor elke leerling een X bedrag vanuit de overheid en is het aan de school ( in overleg met bestuur en MR) hoe het besteedt wordt. En dan kun je als school ook een schoolreisje meenemen in je begroting.  Daarnaast hebben veel scholen/schoolbesturen  ook een solidariteitspotje met gedoneerd geld en betalen daar een schoolreisje uit, sommige gemeentes geven scholen een extra potje etc. Een schoolreisje hoeft niet perse uit de vrijwillige ouderbijdrage betaald te worden. Dus een school die bekend staat als school waar weinig vrijwillige ouderbijdrage wordt betaald maar wel op schoolreisje, gaat fraudeert niet  met overheidsgelden, maar maakt andere keuzes..

Jij bent erg negatief over het onderwijs, dat mag je uiteraard zijn maar het is niet handig om dingen die je hoort aan allerlei onterecht conclusies te binden.

ik vond trakteren op de basisschool altijd heel leuk, ik vind dus dat dit gewoon moet kunnen en dat het ook ongezond mag zijn, zo vaak wordt er toch niet getrakteerd. over financieeël enzo vind ik dat de school misschien een potje ofzo moet hebben zodat ze wat kunnen bij betalen bij ouders. 

Temet schreef op 10-02-2026 om 16:31:

Scholen mogen hun geld niet uitgeven aan schoolreisjes, wel excursies dat weer wel maar dat moet educatief zijn. Maarde Efteling, Duinrell of Walibi kun je niet educatief noemen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.