wild-flower
13-12-2025 om 10:05
Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?

Om een einde te maken aan de discussie over gezonde en ongezonde traktaties én de financiële ongelijkheid, schaffen sommige basis scholen de verjaardag traktatie helemaal af en compenseren dit met bijvoorbeeld een 'vierkwartier'.
Bijkomend voordeel : kinderen hoeven niet meer te weigeren vanwege allergieën of geloofsovertuiging.
Ik vind hier wel wat voor te zeggen. Wat vinden jullie?
Goed idee of niet?
https://www.hartvannederland.nl/politiek/beleid/artikelen/groningen-basisschool-traktatie-ongelijkheid-traditie
Peiling
Stoppen met verjaardag traktaties op school. Goed idee of niet?
Hadewych
18-12-2025 om 13:52
Anoniemvoornu schreef op 15-12-2025 om 16:54:
[..]
Leven op toeslagen is geen vetpot' nu gaf mijn ouder haar geld uit aan haar verslaving maar zat ouders die buiten hun toedoen bij een voedselbank lopen met hun kinderen en voor die groep mensen is trakteren/een verjaardag vieren zoiezo stress
Mag de ouder met veel geld dan wel geld uitgeven aan verslaving omdat die geld heeft? Of heb ik het mis?
Decembermamma
18-12-2025 om 14:58
Hadewych schreef op 18-12-2025 om 13:52:
[..]
Mag de ouder met veel geld dan wel geld uitgeven aan verslaving omdat die geld heeft? Of heb ik het mis?
Nee maar eigenlijk geeft de aan dat het toch mogelijk is een verslaving in stand te houden en (ook al is het met veel pijn en moeite) een gezin te draaien op toeslagen.
mana_sutiyuq
18-12-2025 om 15:23
troelahoep schreef op 16-12-2025 om 10:52:
[..]
Leuk en geen noodzaak, eens. In zekere zin is niets noodzakelijk. Van toegevoegde waarde: zeker wel. Iedereen klaagt altijd wel over de Sinterklaasgekte, maar een sobere sinterklaasviering waarbij kinderen ook nog eens zelf de kruidnootjes moeten meebrengen is wel heel schraal en is de opmaat naar verdere versobering van tradities en gemeenschapszin.
En een schrijver laten komen, hoe vet is dat. Het moet dan geen persoonsverheerlijking worden, maar je kan het voor zoveel dingen gebruiken. Ten eerste natuurlijk het aanwakkeren van leesplezier, een voorleeswedstrijdje voor de de kinderen, je kunt de schrijver op school laten interviewen door kinderen (met ingezonden vragen van alle kinderen): hoe is het om een schrijver te zijn, wat voor iemand is dat, hoe leeft een schrijver, waar haalt die zijn inspiratie vandaan etc.
Idd mijn kinders zaten op de basisschool toen Andre Kuipers langs kwam in zijn overall, inmiddels allemaal ruimschoots volwassen, maar op de reunie was dit nog steeds onderwerp van gesprek, sommigen zijn er zelfs techniek door gaan studeren.
Hetzelfde met schrijvers, kunstenaars en sportfiguren.
Anoniemvoornu
18-12-2025 om 17:00
Hadewych schreef op 18-12-2025 om 13:52:
[..]
Tot op zekere hoogte wel. Tabak bijv. zat prima ouders die roken. Geen probleem als je het kunt betalen maar als je kind geen (gezonde) eten krijgt omdat jij je peuk nodig hebt ben je imo geen beste ouder.
Anoniemvoornu
18-12-2025 om 19:20
Decembermamma schreef op 18-12-2025 om 14:58:
[..]
Nee maar eigenlijk geeft de aan dat het toch mogelijk is een verslaving in stand te houden en (ook al is het met veel pijn en moeite) een gezin te draaien op toeslagen.
Serieus?? Wat is jouw obsessie met die toeslagen?
Decembermamma
18-12-2025 om 20:51
Anoniemvoornu schreef op 18-12-2025 om 19:20:
[..]
Serieus?? Wat is jouw obsessie met die toeslagen?
Geen obsessie, ik zie mensen 3 dagen werken omdat ze bij meer werken hun toeslagen kwijtraken, dat zegt wel wat over dat die toeslagen gewoon te hoog zijn en te makkelijk gegeven worden. Het zou noodzaak moeten zijn, mensen die maximaal werken aanvullen omdat ze niet genoeg weten te verdienen.
Anoniemvoornu
18-12-2025 om 22:04
Decembermamma schreef op 18-12-2025 om 20:51:
[..]
Geen obsessie, ik zie mensen 3 dagen werken omdat ze bij meer werken hun toeslagen kwijtraken, dat zegt wel wat over dat die toeslagen gewoon te hoog zijn en te makkelijk gegeven worden. Het zou noodzaak moeten zijn, mensen die maximaal werken aanvullen omdat ze niet genoeg weten te verdienen.
Omdat ze niet voldoende betaald krijgen om te kunnen leven bedoel je ... jouw verhaal zegt in mijn ogen meer over het veel te lage minimumloon dan over de te hoge toeslagen..