Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
mar-ank

mar-ank

30-09-2009 om 08:45

Stress

Vriendin van mijn dochter (en dochter van mijn vriendin heeft lichamelijke klachten als gevolg van stress. Het uit zich op verschillende manieren.

Vorige week waren ze voor het eerst op kamp. Ze heeft de halve nacht niet geslapen omdat ze last had van haar darmen. Darmkrampen ten gevolge van (in dit geval leuke) spanning. Gelukkig was haar moeder mee op kamp om haar te ondersteunen, maar veel kan je niet doen. Ik heb daar zelf ook last van en weet hoe zeer dit kan doen. Zelf heb ik geleerd om te ontspannen met ademhalingsoefeningen en yoga.

Verder heeft ze vaak last van de spieren in haar nek en schouders. Als er ruzie is geweest in de klas, of ze heeft zelf onenigheid gehad met iemand dan neemt ze dat letterlijk op haar schouders zeg maar. Dan doet het zo zeer dat haar vader (die sportmassage heeft geleerd) er helemaal niet aan mag komen. Ze heeft oefeningen geleerd bij fysio, maar dat helpt niet afdoende.
Vaak is ze dan de volgende dag niet op school, omdat ze door die vast zittende nek dan enorme koppijn krijgt.

Ze is een heel sociaal meisje (10 jaar) dat het voor alles en iedereen opneemt die in het nauw zit. Maar dat is ze nu aan het afleren, omdat het haar zelf lichamelijk teveel problemen oplevert. Ze trekt zich alles gewoon teveel aan.

Iemand enig idee hoe haar te helpen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-09-2009 om 08:54

Kinderpsycholoog

Ik zou je vriendin adviseren met haar dochter naar een kinderpsycholoog te gaan. Ze trekt zich blijkbaar veel te veel aan, maakt de last van anderen tot last voor zichzelf. Iemand zal haar moeten leren dat ze ook op een andere manier met dit soort situaties kan omgaan. Er zijn ook allerhande kindertherapeuten, kan natuurlijk ook.
Voor kinderpsycholoog is verwijzing van de huisarts nodig en valt onder de basisverzekering. Maar als ik het zo lees, is die verwijzing van de huisarts geen enkel probleem, die krijgt ze waarschijnlijk direct.

mar-ank

mar-ank

02-10-2009 om 11:31

Hoop

Ik had je berichtje al gelezen ijsvogeltje, maar ik dacht ik wacht nog even met reageren, er komen vast nog meer reacties. Maar helaas.
Je hebt trouwens wel helemaal gelijk! Het stomme is dat wij steeds een oplossing voor de klachten zochten, terwijl je het probleem natuurlijk bij de bron moet aanpakken. En je hebt helemaal gelijk dat ze de last van anderen tot haar last maakt, en dat ze moet leren daar mee om te gaan.

Maar ik denk dat dat een proces is waar wel enige tijd overheen zal gaan (nog afgezien van de eventuele wachtlijst). En tot die tijd heeft ze dus nog wel een probleem. Iemand nog een idee hoe haar op een eenvoudige manier te leren ontspannen en loslaten?

Pippin

Pippin

02-10-2009 om 14:14

Yoga?

Kinderyoga is echt zeer ontspannend, dochter gebruikt de oefeningen ook als ze niet kan slapen, of stress heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.