Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Annabel Vermeulen

Annabel Vermeulen

08-07-2009 om 12:01

Sushi als lievelingseten

In mijn omgeving, bij kinderen van vriendinnen (ik woon in Amsterdam zuid) merk ik steeds meer dat het normaal wordt en bijna aangeleerd dat kinderen al vroeg een luxe smaak qua eten ontwikkelen. Zo heb ik al veel gezien dat jonge kinderen tijdens het uit eten niet meer warm worden van frietjes of pannekoeken, en dat liever ossenhaas dan vissticks eten.

Ik probeer dit bij mijn kinderen heel sterk tegen te gaan, omdat me dit niet goed lijkt. Ties (4) en Berber (3) worden gelukkig nog uitzinnig blij als je frietjes gaan halen.

Wat broodbeleg betreft is Berber heel makkelijk, maar Ties begint een eigen willetje te ontwikkelen. Zo wil hij de laatste tijd alleen maar selleriesalade (van die johma lunchsalades) op zijn broodje. En nu weet ik niet zo goed of ik dit tegen moet gaan, of dat het wel gezond en goed om een kind van 4 dit te geven. Er staat wel een kies bewust logo op, maar wat zegt dit nou helemaal. Hebben jullie hier ook ervaring mee, en wat te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Annabel

Volgens mij lopen hier wat dingen doorelkaar:

1. Wil jij liever dat je kinderen junkfood eten met veel vet en overgeraffineerde producten dan minder bewerkte en gezondere kost? Daar sta je nogal alleen in op dit forum denk ik.

2. Kinderen tussen 3 en 6 kunnen enorme voor- en afkeur vertonen voor bepaalde smaken. Veel ouders laten dat gewoon een beetje gaan. Ze blijven wel aanbieden maar ze dringen niet te veel aan. Veel kinderen gaan daarna weer meer dingen uitproberen. Je verhaal over de selleriesalade past in dit patroon. De meeste ouders staan voor dit soort keuzes en tsja, soms zwicht je en soms haal je het product gewoon niet meer in huis.

3. In Amsterdam Zuid eten kinderen dure dingen. Uit onderzoek van het NIBUD bleek dat mensen meer aan hun kinderen uitgeven naarmate ze meer verdienen. Dus dat lijkt me dan niet zo verwonderlijk, dat die kinderen ossehaas en sushi eten.

4. Je zegt dat je liever niet wilt dat je kinderen een luxe smaak ontwikkelen. Daar kan ik je een heel stuk in volgen, in die zin dat mijn kinderen best van luxe dingen mogen genieten maar dat ik het erg prettig vind als ze ook nog het kleine weten te waarderen. Dat is inderdaad een uitdaging in de overdaad waar wij (kredietcrisis of niet) momenteel als samenleving in verkeren: hoe zorg je dat kinderen nog een lichte kietel op hun genotsplek voelen en niet alleen de beuk van een moker?

amk

amk

08-07-2009 om 15:01

Sluit me aan bij rode beuk

hier een kind dat je inderdaad niet blij maakt met pannenkoeken of frietjes. Ze vind het gewoon niet zo lekker. Net zo als je spruitjes niet zo lekker kunt vinden, maar daar is ze dan weer dol op.

Even op punt 3 het onderzoek van het nibud wijst uit dat mensen procentueel gezien evenveel aan hun kinderen besteden. In absolute zin betekend dit dus meer inkomen, meer euro's naar de kinderen.

Waarom is het een probleem dat kinderen een luxe smaak ontwikkelen? Ik vind het wel prettig dat mijn dochter niet bij elk liflafje zegt dat lust ik niet, maar wel even proeft en het vaak ook erg lekker vind. Hoef ik tenminste niet naar de McSnack maar kan ik gezellig met haar uit eten bij een goed restaurant. Kom ik ook nog eens ergens als alleenstaande mama.
Als ouders ben je er zelf bij om kinderen te leren dat er allerlei verschillende levensmiddelen zijn, het een duurder als het ander. Maar dat is in het hele leven zo.

Annet

Annet

08-07-2009 om 15:52

Mijn kinderen mogen geen visstick of frikadel in een restaurant

Ik ga niet naar een restaurant om ze daar junkfood te geven. Dan kunnen we beter naar de McDonalds gaan. (doen we ook wel eens).
Ik wil dat mijn kinderen een brede smaak ontwikkelen. En daar horen ook dure dingen bij.
In een restaurant eten ze dan ook geen kindermenu (zolang die nog beperkt zijn tot junkfood) m.u.v. de Griek. Die heeft wel grieks eten bij het kindermenu staan.
Duur eten uitzoeken in een restaurant hoeft natuurlijk niet. Maar ze hebben nu een grote voorkeur voor zalm (allebei), vis en lamsvlees (jongste van 6). En dat mogen ze dan ook hebben.
Gehaktballen eten we dan thuis wel weer.
Frietjes mogen ze wel overal, als deel van het menu van die dag. Maar wij zullen nooit alleen friet eten thuis, of friet met kroket.

Paarlen voor de zwijnen...

Tja, ik denk dat er ook meerdere punten in de discussie zijn...

a) als je zoontje selleriesalade wil, zou ik daar niet persé een probleem in zien. Veel 'slechter' dan zoute kaas, vette worst, overdosis suiker in jam etc, zal het niet zijn. En als hij dan ook daadwerkelijk die selleriesalade eet. Ach, eten mag toch ook lekker zijn. Vooruit dan maar toch?

b) het bewust/ verplicht aanleren van luxe eten vind ik decadent. Dat klinkt mij toch een beetje in de oren als een beetje showen met de exquise smaak van je kinderen. Bleh. Projectie. Kinderen als assecoire.

Maar als ze willen meeproeven van ons (luxe) eten, nou dan vind ik het prima in het kader van de diversiteit. Zo vinden ze olijven superlekker (dat vindt mijn moeder bijvoorbeeld een luxe product). En ik had laatst bedacht dat sushi misschien wel leuk was om samen met de kinderen te maken. Lekker kliederen, met gezonde ingrediënten (maar dan geen wasabi ).
Wel moet ik zeggen dat ik ze een beetje verpest heb met lunch en borrel gedrag. Iedere keer als we in de stad zijn willen ze lunchen in een cafeetje, en willen ze iets eten bij de borrel (nou ja, voor hun Fristie dan hè)? Maar soms geef ik toe, gewoon omdat ik/wij ook wel eens lekker willen terassen.
Sommige luxe/ aparte dingen vinden ze wel lekker, en soms talen ze er totaal niet naar.In het kader van de smaakdiversiteit vind ik alles prima.

c) Maar... ze mogen van mij patat met worst lekker vinden. Als dat een feestmaal is voor hun, prima toch? En als ze eens per week eens patatjes eten, nou, daar is niets mis mee. Dat is heel iets anders dan ze 'volpompen met junkfood.
En in restaurants... ze krijgen niets (mee eten van ons) of een kindermenu. Wat vaak patat met zooi is. We hebben al zo vaak meegemaakt dat wij naast onze gerechten nog frieten en bitterballen, borden spaghetti etc. zaten weg te werken (tja zonde als het wordt weggegooid). Bij de lunch/ borrel en eetgelegenheden maak je hun nog het blijst als ze met een stuk stokbrood in hun hoofd kunnen rondrennen.

Hmmm, het klinkt nu wel alsof ik altijd aan de lunch of borrel zit.

Tot zover mijn bijdrage aan de discussie.

Groet,
Linda

Jesse_1

Jesse_1

08-07-2009 om 20:29

Kies bewust logo (beetje o.t.)

Het 'kies bewust' logo wil NIET zeggen dat iets gezond is!
Zo staat er bijvoorbeeld ook op de mayonaise van (...) het kies bewust logo. Je kunt me veel wijs maken, maar niet dat mayonaise GEZOND is . Het wil alleen zoveel zeggen dat in een bepaalde categorie, deze uitvoering binnen bepaalde normen valt (heel cru gezegd, dat bijvoorbeeld de hoeveelheid vet voor een product in die categorie niet TE hoog is). Daarbij moet de producent van dit product, zijn product ook hebben laten testen (en daarvoor geld betaald hebben). Het is dus ook een soort van willekeur.
Wil je meer weten, kijk dan eens naar de uitzending van Keuringsdienst van waarde hierover:
http://player.omroep.nl/?aflID=9593111
Jesse

Jesse

Met andere woorden dan zou een pak frituurvet ook best het Kies Bewust logo mogen hebben.
Ach ik let daar sowieso op; wat mij betreft commercie.
Je kan mij niet wijs maken dat als die Johma salades (boordevol vet, sukers en koolhydraten) nou passen in een bewust dieet.

Mamvantwee

Mamvantwee

09-07-2009 om 09:08

Ik kies bewust voor het gezonde klavertje

Voor mij heeft het ik kies bewust-logo ook niet zo'n grote waarde, precies om de redenen die Jesse noemt. Het is een relatieve benadering (frietsaus is minder slecht voor je dan mayo), geen absolute (beter is ketchup).

Het klavertje vier van 's lands grootste grootgrutter zegt mij veel meer, en daar kies ik bewust voor.

En weer on topic: ik leer mijn kinderen ook het verschil tussen gezond en lekker vs ongezond en lekker eten(ook wat het klavertje betekent). Hun lievelingseten bevat ook rode kool en tuinboontjes. Ik vind het dan ook heel leuk om te zien dat ouders moeite doen om een gevarieerd menu voor hun kinderen neer te zetten en niet uit gemakzucht voor een 'kindermenu' (fikadel, friet en appelmoes) kiezen.

Guinevere

Guinevere

09-07-2009 om 12:22

Klavertjes e.d.

Ik ga echt niet de hele dag op die voedingslogo's zitten letten. Bovendien zitten die onzinlogo's meestal op kant-en-klaar-producten. Op een rode kool, een ui en een stuk kipfilet heb ik dat nog nooit aangetroffen. Wel op megazoute soep. Nee, bedankt, dan maak ik liever mijn eigen gezonde eten klaar, en spring af en toe uit de band met gewoon lekkere vette ongezonde hap. Pizza's met enorm veel kaas ofzo.
Ik kan zelf wel bedenken wat gezond is, daar heb ik geen logo's voor nodig. Daar heb je de ingrediëntenlijst voor die altijd op de verpakking staat.
En nu on topic: wat maakt het uit wat een kind graag eet, al dan niet in een restaurant? Het gaat erom dat ze gevarieerde voeding binnenkrijgen. Dat kan zowel met sushi zijn als met een bord patat. Ik vind sushi overigens helemaal niet snobistisch, hoe kan iets lekkers nu snobistisch zijn?

Guinevere

Guinevere

09-07-2009 om 12:24

En selleriesalade

Selleriesalade lijkt mij erg gezond. Beter dan kaas en worst in elk geval. Veel minder vet en zout, en ook nog eens groente!

In die selleriesalade

zit toch mayonaise?? Niet erg, maar ook weer niet gezonder dan kaas of worst.....

Guinevere

Guinevere

09-07-2009 om 20:22

Site voedingscentrum

selleriesalade voor 1 snee: Kcal 57, verz. vet 1 g, totaal vet 5 g
Kaas 40+ voor 1 snee: Kcal 64, verz. vet 3 g, totaal vet 5 g
Overigens geef ik mijn kinderen regelmatig een scheut extra vet (olijfolie).

mar

mar

10-07-2009 om 10:10

Uit eten

Onze insteek is bij "uit eten" altijd geweest dat het kind van de gewone kaart mee eet. Dus geen pannenkoeken, kroketten, knakworst etc. Tenzij je natuurlijk in een pannenkoekenrestaurant zit

Het gevolg is dat wij weinig problemen hebben als we ergens eten. In tegenstelling tot sommige andere ouders als er geen pannenkoeken leverbaar zijn.
Nu hebben wij mazzel, want we zijn gezegend met een dochter die niet buitengewoon van patat houdt, McDonalds heel leuk vindt, maar niets lekker vindt en al heel jong aan de al dan niet gerookte zalm, salades caprese etc. zat.

Ik zie het niet zo zeer als aan luxe wennen. Ook van spruitjes of bloemkool wordt ze helemaal blij. Ik zie het meer als een diversiteit aan voedsel aanbieden. Kroketten e.d. eten we heus wel een keer, maar ik zie daar minder de noodzaak van in om dat een kind te leren eten.

m.b.t. jouw selleriesalade "probleem", ik zou het afwisselen. Hij vindt het lekker, een ander kind houdt van hagelslag en in beide gevallen zou ik toch kiezen voor variatie.

Guinevere

Guinevere

10-07-2009 om 17:25

Uit eten 2

Hmmm, voor mij was het vroeger júist een feest om in een restaurant te eten en dan een kindergerecht te nemen. Want patat en kroketten kregen wij thuis niet. Wel bami en allerlei "nieuwe" gerechten die toen in de mode waren (uit de Tip enzo). Uiteindelijk heb ik toch alles leren eten. Nou ja, bijna alles.

Hanne.

Hanne.

11-07-2009 om 22:20

Waarom niet goed?

Waarom lijkt het je niet goed als kinderen niet warm lopen voor friet, pannekoeken of vissticks? Ieder toch z'n voorkeur. Word je daar zelf wel enthousiast van als je uit eten gaat.

Mijn kinderen worden er wel blij van (maar niet uitzinnig), net zoals ze blij worden van een gebakken tongetje. En dat ze dat tongetje verkiezen boven een visstick snap ik ook. Dat zie ik niet als verwennen, maar als smaak ontwikkeling. (met daarbij de mazzel dat ik het me kan permiteren om af en toe tong te kopen)

Ik zou me er niet zo druk om maken, en als jouw kind alleen nogmaar selleriesalade op brood wil. Ach, die van mij willen soms weken alleen hagelslag of alleen smeerworst of alleen..... En soms hebben ze dan pech dan moeten ze verplicht iets anders eten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.