Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ans

Ans

11-07-2010 om 11:24

Taakjes kinderen

Het is hier een huis een chaos. Ik ben degene die alles doet en ja dat heb ik zelf gecreeerd. Ik voel me een schoonmaakster en niet gewaardeerd. Ik wil dit veranderen maar heb dit zelf gedaan dus ik wil het nu ook weer veranderen. Zo wilde ik een takenlijstje voor de kinderen (8 en 6) en man gaan maken want tot nu toe kon alles en hoefde zij niets te doen. Waar zou ik voorbeelden kunnen vinden? Het is belangrijk dat ik dit goed ga aanpakken want anders gaat het zo mis. En wat als ze hun taakjes niet doen? Welke sancties kan ik dan invoeren? Graag wil ik wat meer informatie hierover maar met googlen verdwaal ik steeds.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

11-07-2010 om 14:35

Gooi het in de groep

Wat heeft Google er nou mee te maken?

Gewoon met z'n allen bedenken wie welk klusje krijgt.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Appel

Appel

11-07-2010 om 14:56

Per situatie bekijken

Ik zou geloof ik niet met een lijstje komen wat je van wie verwacht. Je wilt - neem ik aan - niet alleen maar gehoorzame man en kinderen, je wilt graag dat ze zien wat jij allemaal doet en dat het voor jou fijner is als iedereen meehelpt.
Als jij bijvoorbeeld 3 pannen op het gas hebt staan en de tafel moet nog gedekt worden, terwijl man en kinderen tv zitten te kijken, is dat het moment om begrip te kweken:
Jongens, de tv moet uit, we gaan eten! Handen wassen, tafel dekken, wil jij de aardappels even afgieten, pak jij de zout? Dan zijn we tegelijk klaar.
Dus niet wachten met aan tafel nodigen tot het eten kant en klaar staat, maar eerder de aandacht pakken. Die tv moet toch uit (ofwel: ze moeten toch stoppen waar ze mee bezig zijn), laat ze dat dan 2 min. eerder maar doen.
Zo doen wij het ook als we na een dagje uit thuiskomen bijvoorbeeld: er ligt nog was in de kamer, dat breng jij naar boven, jij ruimt de spullen op die we meehadden, haal jij de stofzuiger even door de kamer, wie zet er koffie: dan zijn we tegelijk klaar en heeft iedereen een vrije avond.

Emmawee

Emmawee

11-07-2010 om 15:57

Taakjes leren

Eens met Appel, kijk om je heen en zie wat er te doen is. Pik er een klein taakje uit. Wees duidelijk wat je verwacht en wanneer de taak dus klaar is. Belonen hoeft helemaal niet, maar laat wel merken dat het goed is gegaan en dat het kind heeft gedaan aan de verwachtingen. Laat het ook merken wanneer dat niet zo is. Vaak moet je ook even tijd investeren om je kinderen te leren bepaalde taakjes goed te laten uitvoeren. Dat kost soms wat tijd, maar als het goed is betaalt zich dat terug. Ik vind het soms heel verleidelijk om maar niets te vragen. Zelf doen gaat sneller. Maar daar ga ik op den duur spijt van krijgen!!
Hier vinden de jongens trouwens alles met een doek of spons en een sopje wel leuk om te doen. Maar het kost wat begeleiding om ervoor te zorgen dat het ook echt wat oplevert (i.p.v. meer zooi). Ze vinden het ook 'leuker' om een echte taak te doen, dan hun eigen spullen op te ruimen. Nu is 'leuk' natuurlijk niet het enige criterium, maar het kan wel helpen om ze wat meer te laten doen.
Schema's met hokjes en taken e.d. zou ik alleen doen, als ze er zelf om vragen. Wel kan het handig zijn om een bepaald moment van de dag / week te bombarderen tot "taakjestijd" ofzo.
Ik heb het hier trouwens vooral over je kinderen. Met je man is iets anders aan de hand. Ik denk dat je met hem gewoon eens in gesprek moet zonder de kinderen erbij. Wat doet hij om het gezin / huishouden draaiende te houden? Zijn er dingen die hij van je kan overnemen? Zijn er klussen die jij van hem kunt overnemen? Wat vindt hij ervan dat jij zoveel aan het schoonmaken bent? Vindt hij het overdreven? Ben je te netjes in zijn ogen? Eerst eens van hem horen hoe het zit, voor je met een lijstje komt.
Groeten, succes! Maw.

Guinevere

Guinevere

12-07-2010 om 09:53

Taakjes?

Het hoeven niet eens "taakjes" te zijn. Je komt al een heel eind als je de kinderen verantwoordelijk stelt voor hun eigen rommel. "We gaan aan tafel, maar eerst moet je even die treinbaan opruimen." "Bord leeg? Goed zo! Zet je het even in de vaatwasser?". "Heb je dorst? Pak maar even een beker melk.".
Ik heb onlangs met verbazing aanschouwd hoe weinig het vriendje van mijn zoon (8) kan. Hij wéét niet eens hoe je de vaatwasser inruimt of de tafel dekt. Triest. Het kind leert geen verantwoording te nemen voor zijn aandeel in het huishouden.

amk

amk

12-07-2010 om 11:32

Guinevere (ot)

die van mij zal in de huidige situatie op haar 10e ook nog niet weten hoe je een vaatwasser inruimt, niemand in de familie heeft zo'n ding. Ik niet, vader niet, opa's en oma's ook niet. Hoe moet je het dan leren?

Guinevere

Guinevere

12-07-2010 om 11:44

Oh nee!

Oh nee, Amk, dat is dramatisch! Hoe kunnen deze kinderen dan later ooit zelfstandig leven?
Maar goed, het ging om het principe natuurlijk. Je kunt de vaatwasser vervangen door een stofzuiger (of een bezem), als een kind heeft zitten knoeien. Zelluf doen! En ik vertel er hier ook nog vaak bij, dat ik helemaal geen zin heb om al die dingen te doen die ze prima zelf kunnen uitvoeren. Dat ik óók niet van opruimen houd, of van afwassen, of van stofzuigen. En dan krijg ik natúúrlijk de opmerking terug dat ik toch zélf kinderen heb genomen, precies als ik vroeger onelegant tegen mijn ouders opmerkte. Alleen heb ik nu itt mijn ouders, mijn antwoord al klaar: "Ja, ik wist toen dus nog niet dat kinderen hebben zoveel werk betekende.".

Annie

Annie

12-07-2010 om 11:48

Takenagenda

Ik herken je gevoel. Wij hebben op een gegeven moment een takenagenda ingevoerd, waarin staat wie wat doet en wanneer. Heel overzichtelijk en duidelijk. We zijn begonnen met tafel dekken, afruimen en de vaatwasser inruimen (wij hebben drie kinderen) en hun eigen kamer schoon en netjes houden. Later hebben we uitgebreid. Het tafel dekken e.d. is een dagelijkse taak, de overige taken houden we nog op 1 à 2 keer in de week ( bijvoorbeeld stofzuigen, helpen met het klaarmaken van het eten, hond uitlaten). Als er geklaagt wordt of het niet willen doen, stellen we altijd voor dat wij hun taken doen en zij de onze, maar gek genoeg willen ze dat niet... Taken worden dus altijd uitgevoerd.

Leony

Leony

12-07-2010 om 12:09

Takenlijst - zo doen wij het

Bij ons doen de kinderen van jongs af aan taakjes. Naarmate ze ouder werden, hebben we de taken aangepast en uitgebreid.
Er werd voortdurend ruzie gemaakt over wie aan de beurt was. Ze hadden onderling een verdeling bedacht. Dus als de een tafel dekt, ruimt de ander af. En dan de volgende maaltijd andersom.
Maar helaas blijkt dat in de praktijk lastig. Soms moet een kind eerder weg vanwege sporten. Of er is een feestje. Of een logeerpartijtje. Of er is er eentje ziek. Dan werkt die verdeling niet met ruzie als gevolg.
Maar nu hebben we iets dat prima werkt. In gezamelijk overleg is er een weekrooster samengesteld waar alle soorten taken op staan. Elke taak heeft een waarde. Aan het einde van de week bepaal ik het minimum aantal punten dat ieder moet hebben gedaan. Als je je weektotaal niet haalt, gaat er een bedrag van je zakgeld af. Als je méér gedaan hebt dan nodig, dan krijg je een extraatje bovenop je zakgeld.
Het werkt hier prima. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor het indelen van hun tijd. Jaloezie (hij/zij doet altijd minder dan ik) is niet meer nodig.
Groet,
Leony

Appel

Appel

12-07-2010 om 12:31

Leony

Het klinkt op zich goed Leony, en je schrijft dat het werkt, da's natuurlijk het belangrijkste, maar ik vind het in jou voorbeeld jammer dat er met belonen en zakgeld gespeeld wordt.
Ik heb liever dat zoon uit "respect" meehelpt. Als er iemand niet thuis is kan die niet helpen nee, en het moet toch gebeuren, gewoon maar doen dus. Vandaag ook bijvoorbeeld: we gaan vanmiddag weg en komen kort voor etenstijd thuis en dan wil ik meteen koken. Voor we weg gaan wil ik dus de kamer + aanrecht netjes hebben. Ik hang zo nog een wasje op en maak de aardappelen en groente klaar voor vanavond, van zoon vraag ik zo of hij de stofzuiger even door de kamer haalt en het rondslingerende speelgoed opruimt.
Zijn we allebei bezig geweest, en als "beloning" komen we allebei in een net huis thuis.

Leony

Leony

12-07-2010 om 15:23

@appel

Helaas Appel, de kinderen komen hier niet uit zichzelf in beweging. Als ik concreet om hulp vraag, krijg ik direct te horen dat ze al zo veel gedaan hebben en dat broer of zus het maar moet doen.
Geruzie dus. Uitleggen wat sociaal gedrag is leidt niet tot verbetering. Preken helpt niet. Boos worden uiteindelijk wel, maar ik weiger om dat tot standaard te verheffen.
Ik heb gemerkt dat de weinig cooperatieve houding mijn humeur dusdanig beinvloedt dat ik naar een werkbare oplossing ben gaan zoeken. En ik ben dus heel blij dat deze werkt.
En ja, je bezwaar dat het met belonen moet, dat deel ik. Maar ik vind dat nog altijd beter dan straffen (geen compu, geen snoepje, niet naar vriendje/vriendinnetje, etc.). Die fase heb ik gehad.
Maar als je me een advies kunt geven waarmee ik bereik dat mijn kinderen hulpvaardiger worden en bereid om zonder gemopper zelf de handen uit de mouwen te steken hoor ik dat graag!
Groet van Leony

Puck

Puck

12-07-2010 om 15:53

Leony

Ik krijg ook vaak gemopper als ik iets aan de kinderen vraag, dus ik herken dat wel. Wij zijn intussen in de fase beland dat ze het met gemopper en onder protest wel doen.
Wat hier goed werkt is ze de gevolgen laten zien van niet meehelpen. Dat kan op allerlei manieren.
Als ze bijv. vragen of je een spelletje met ze doet, een boek wil voorlezen of wat dan ook waarbij ze jouw aandacht vragen dan kun je zeggen: sorry, dat gaat nu niet omdat ik daarvoor geen tijd heb. Als jij nu voor mij de kamer even had gezogen/ de vaatwasser uit had gepakt/ de hond eten had gegeven, dan had ik wel tijd gehad. Zo beloon je ze eigenlijk ook als ze je helpen (jij hebt dan meer tijd over om wat met ze samen te doen), maar dan op een andere manier.
Of je kunt gewoon nalaten om de taak die je van hun vraagt zonder verder aandringen zelf te doen, behalve voor die ene persoon. Jantje wil niet tafeldekken, oke, dan dek je voor iedereen behalve Jantje. Pietje wil niet helpen met de wasmand: dan was je z'n kleren een week niet. Bij mijn kinderen werkt dat in het algemeen erg goed. Je moet er dan alleen wel tegen kunnen dat er een flink drama kan komen als Jantje niet kan eten, maar dat is dan één keer voet bij stuk houden en dan zal het gemiddelde kind eieren voor zijn geld kiezen.

Maxime.M

Maxime.M

12-07-2010 om 18:37

Puck

Dat lukt misschien met kleine kinderen maar mijn kinderen van 12 en 14 hoeven echt met mij geen spelletje meer te doen, of iets voorlezen. Als ik een keer de tafel niet voor ze dek dan pakken ze zelf even een bord mes en vork, is nog altijd sneller dan voor het hele gezin dekken, of er komt kommentaar van lekker is dat en Pietje dan? Pietje had gisteren ook dit of dat niet gedaan... (ze onthouden heel selectief..en weten dit precies te benoemen) dus ik vind de oplossing en Leony zo gek nog niet.
Hier moeten ze alles samen doen, gelukkig sport er geeneen zodat dat schema redelijk in tact blijft. En als er eens een gaat zeuren omdat Pietje gisteren minder had gedaan dan weet ik ze meestal wel aan het werk te krijgen door te zeggen dat er vast ook een dag is geweest dat hij/zij minder deed... en als ze nu niet snel aan de slag gaan, verzin ik er nog wat opdrachten bij... meld ik vervolgens .(tja machtsmisbruik, maar wel effectief). En ik moet eerlijk zeggen, als het dan weer eens misgaat roep ik ze een paar uur daarna, als iedereen weer in opperbeste stemming is bijelkaar en benoem ik wat er gebeurd is, en dat dat dus echt niet leuk is,. enz.enz. Gelukkig zijn deze pubers hier dan wel schuldbewust en gaat het daarna weer een tijdje goed en zonder gemopper.

Maxime

Maxime.M

Maxime.M

12-07-2010 om 18:39

Oh foutje

ik zie dat het hier wel om jongere kinderen gaat, ja dan wil zo'n actie als Puck voorstelt nog wel eens werken. Ze zijn dan te jong om al echt een discussie aan te gaan, dan kan je zo wel laten voelen dat het niet leuk is om mama alles alleen te laten doen.

Maxime

Appel

Appel

12-07-2010 om 18:58

@leony en ans

Lastig hoor, Leony. Misschien ligt het bij ons makkelijker omdat we één kind hebben. En zeggen dat 'ie al zoveel heeft gedaan: wat dan? Ik weet zelf het beste wat hij wel/niet doet.
En ook voor Ans: Ik hoor ook vaak de oplossing om de kinderen duidelijk te maken wat hun taak is, maar dat ze zelf moeten weten wanneer ze dat doen.... nou, daar heb ik het geduld niet voor. Ik ben zelf helemaal niet gestructureerd in het huishouden, zo doe ik een paar uur niks, zo vlieg ik overal doorheen. Maar dan moet het ook DAN gebeuren, dan "commandeer" ik eigenlijk eens links en rechts: Pietje: jij dit, dit en dit, dan kan ik door. Niet echt overleg dus...(sprak zij met zelfkennis).
Blijft het lastig dus. Ik zou denk ik alleen het tafel dekken, afruimen en afdrogen cq. vaatwasser inruimen in een rooster zetten, dat is op gezette tijden. En misschien de container terughalen van de weg.

Puck

Puck

13-07-2010 om 09:34

Maxime

Ook bij onze oudste (morgen 12) werkt het nog vrij aardig. Die vindt het ook nog steeds leuk om af en toe gezellig met mam een spel te spelen, samen te gaan shoppen (ja ja, ze bestaan, jongens van 12 die van winkelen houden).

3x 20 minuten

http://www.huishoudplaza.nl
jammer ooit heb ik via dit forum een site gekregen dat was iets van poetz, nog wat. jammer kon m niet vinden.
Ik ben alleenstaande moeder met sloddervos en luilekker zoontje van 6 jaar. En hier waar wij wonen is je huishouden en je tuin uiterlijk vertoon een graatmeter van hoe goed je ouder bent etc. Voor mij een blijvend vraagstuk hoe doen al die andere dat nu toch, ik poets, tuinier, en ben er kennelijk niet voor geboren. Ik blijf tegen de stroming inpoetsen en huishouden en het is nooit af. Soms schaam ik me gewoon als er iemand komt. Ik heb wel gemerkt als ik bv een eigen wasmand aanschaf voor die kleine, en hem betrek dat dit stimuleert. En ipv voor de duizendste keer zijn jas ophangen en weer appelkroosjes onder de bank aantref hier een grapje van te maken, zo van mmmm waar moet de jas, oowja kapstok, schoenen in jouw schoenenbak klinkt echt afgezaagd, maar haalt bij mij de frustratie van het herhalen weg. succes en als je de weg weet ik sta open voor je tips. zit met hetzelfde EINDELIJK HERKENNING GROETJES

Marie

Marie

21-07-2010 om 21:25

Poets_ze

Hallo succesmom,
Je bedoelt waarschijnlijk poets_ze
http://groups.yahoo.com/group/poets_ze/
Je moet wel eerst bij Yahoogroups aanmelden.
succes

Inderdaad

jep, en dit jaar is het voor het eerst gelukt om het huis fatsoenlijk achter te laten, nu we op vakantie zijn. achteraf denk ik wel was het me de stress ook voor mijn omgeving wel waard??? Het is heerlijk om straks thuis te komen in een bv keuken, die schoon is en koelkast die niet terugbijt. De tuin, zal wel helemaal vol onkruid etc staan. Maar goed, fijne vakantie iedereen,

Hier

Sinds enkele jaren een takenschema voor de oudste drie kids (16, 14 en 11 jara). Hier staan eenvoudige dingen op. Tafeldekken, afwasmachine uitruimen, kat en hond eten geven, enigste taak die ook de jongste van 4 heeft. Ik werk in het weekend (vrij-zat) en dan helpen de kids mij met zuigen. 3 taken die rouleren. trappen zuigen met de overloopjes. Kamer/keuken zuigen en alle prullenbakken in het hele huis legen.
Hiervoor hangt een lijst op het white board. Werkt prima. Ook jongens mogen iets doen in het huishouden, is niet alleen vrouwen aangelegenheid.
SOms gaat het met tegenzin maar tja daar staat zakgeld en soms extra zakgeld tegenover.
Gr. Rymcke

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.