Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tanden knarsen

mijn zoon van vijf is toch in zijn slaap aan het tanden knarsen. Niet normaal. Iemand daar ervaring mee wat te doen? 

Ik meen dat ze bij melktanden niet zoveel eraan doen. Hier doet kleuter dat ook soms paar nachten en dan weer poos niet.

Westerpaviljoen

Westerpaviljoen

24-01-2022 om 22:51 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 24-01-2022 om 22:49:

Ik meen dat ze bij melktanden niet zoveel eraan doen. Hier doet kleuter dat ook soms paar nachten en dan weer poos niet.

Dank je. Ik zat te googelen en las allerlei verhalen over stress enzo.

Ik had het laatst aan de tandarts gevraagd en zij zei dat het normaal was en dat ze er pas in de tienerleeftijd (weet niet meer precies hoe oud) wat mee doen

Georgy

Georgy

24-01-2022 om 23:18

ik doe het zelf en heb daar van de tandarts een bitje tegen gekregen die ik elke nacht in doe. Werd echter niet vergoed door de verzekering, maar het spaart mijn gebit wel. Misschien heeft de tandarts ook wel zoiets voor kinderen. Bij stress heb ik er inderdaad meer last van.

 Je schijnt harde en zachte bitjes te hebben, de zachte geven minder bescherming maar zorgen er nadat je er aan gewend bent tijdelijk voor dat je minder gaat knarsen en de harde bitjes geven meer bescherming aan je gebit maar houden het knarsen helaas ook in stand volgens de tandarts. Bij mij helpt verder niks tegen het knarsen, is een blijvend probleem bij mij, daarom heb ik gekozen voor een harde bitje. Misschien helpen dingen als ontspanningsoefeningen of massage wel bij jouw kind om het tegen te gaan. Je kunt het wellicht proberen. 

Ik draag ook een dun hard bitje voor de nacht, sinds mijn beugel eruit is.
Maar voor het maken ervan kreeg ik een roze pasta in de mond wat m.i. voor een jong kind geen pretje is; net alsof je moet kokhalsen. Tenminste, dat was mijn ervaring. Daarnaast is de kaak van een jong kind nog erg in de groei; lijkt mij ook een goede reden om te wachten met een bitje.

Herkenbaar met peuter van 3, maar helaas is daar niks aan te doen.
Ik merk wel dat ze er vaker last van heeft tijdens drukke periodes, maar ook als ze toevallig veel gesnoept heeft op die dag. 

Van mijn kind herken ik het niet maar ze heeft bijna geen kiezen meer dus er valt weinig te knarsen. Daarvoor deed ze het trouwens ook niet.
Van mezelf merk ik wel dat ik in periodes van stress/spanning mijn kaken in mijn slaap op elkaar klem. Soms ook overdag, maar als ik dat merk probeer ik te ontspannen.
Dus ik denk dat stress of spanning wel mee kan spelen. Misschien kun je dat proberen te verminderen indien dat speelt.

Hier heeft zoon al vanaf zijn 7e een bitje, door de tandarts gemaakt. Wordt ook vergoed. Het is 2 nachten wennen en daarna hoort het er gewoon bij. 

dochter hier ook. Tandarts doet niks bij melkgebit. Gebit moet zich ook eerst vormen. Nu beugel en daarna kijken we verder.  Dochter is sowieso onrustig...slaapwandelen,  kletsen en knarsen 

Georgy

Georgy

26-01-2022 om 03:30

van de Etos website over tandenknarsen en kaakklemmen:
Voorbeelden van ontspanningsoefeningen zijn:

  • Mondoefening: druk je tong tegen de voorkant van je gehemelte. Doe vervolgens je mond (langzaam) open en dicht. Herhaal deze oefeningen een aantal keer.
  • Ademhalingsoefening: ga liggen, leg je handen op je buik en richt je aandacht op de buikademhaling. Hierbij voel je je buik op en neer gaan. Laat de in- en uitademing even lang duren, bijvoorbeeld drie seconden in en drie seconden uit.
  • Spierontspanningsoefening: bij deze oefening let je op het verschil tussen spanning en ontspanning. Span een bepaalde spiergroep aan (bijvoorbeeld van je linkerbeen), houd dit ongeveer vijf seconden vast en laat dan je spieren los. Herhaal dit een paar keer en doe dit vervolgens ook voor andere spiergroepen (rechterbeen, linkerarm en kaak).

Heb je overdag last van tandenknarsen en kaakklemmen? Probeer dan bovenstaande oefeningen gedurende de dag toe te passen. Als je niet precies weet welke oefeningen voor jou het beste werken, kun je een fysiotherapeut inschakelen.

Tip 4: massage

Een massage van de rug of nek kent iedereen wel, maar wist je dat je ook je wangen kunt masseren om ze te helpen ontspannen? Zet je vingertoppen op je wangen, vlakbij je oren, en maak ronddraaiende bewegen. Door de kaakspieren los te masseren neem je een gedeelte van de spanning weg én verminder je klachten zoals hoofdpijn.

Tip 1: bewustwording

Probeer te achterhalen hoe het komt dat jij last hebt van knarsetanden en kaakklemmen. Vaak heeft het met spanning te maken (zie tip 2). Wanneer je je bewust bent van de oorzaak, kun je deze makkelijker aanpakken. Ben je zenuwachtig, gespannen of heb je een drukke periode? Let dan op je mond en kaak. Span je deze onbewust aan? Zet je je kiezen onbewust stevig op elkaar? Let hier eens op. Het bijhouden van een dagboek kan inzicht geven in de oorzaak van het tandenknarsen of kaakklemmen. Door je bewuster te zijn van het knarsen of klemmen kun je hier ook bewuster mee stoppen op de momenten dat je het doorhebt.


Georgy

Georgy

26-01-2022 om 04:12

De oefeningen zijn natuurlijk voor volwassenen, maar er zijn ook algemene meditaties en ontspanningsoefeningen voor kinderen voor het slapengaan op internet te vinden die misschien weer helpen om deze oefeningen te doen en sowieso helpen te ontspannen. Meestal vanaf zes jaar maar soms ook vanaf vier jaar. Je hebt het zelf vast ook al opgezocht. Ik heb geen ervaring met dit soort oefeningen bij mijn kinderen. Hoewel het misschien wel goed zou zijn voor mijn oudste die van dezelfde leeftijd is en altijd moeilijk in slaap valt. Mijn middelste van twee knarst ook wel eens, maar op die leeftijd kun je er echt nog niks tegen doen. 
Misschien kan een tandarts of fysiotherapeut nog advies geven. Je hebt ook kindertandartsen die misschien een meer ervaring hebben hierbij met kinderen en ook de beste adviezen kunnen geven. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.