Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
23-02-2015 om 19:59
Mijn zoon is 9 en dochter is 11 jaar. Ze hebben allebei een eigen mobiel. De oude htc van mij en man. Zo af en toe check ik wat ze doen met wie ze contact hebben in watsapp etc. Zo kwam ik erachter dat zoon spelletjes uit de appstore haalde die geld kosten en ook geld uitgaf aan extra's voor de spelletjes die hij al had. Ik heb de mogelijkheid geblokeerd zodat hij dit niet kan doen. Bij dochter zag ik dat via de watsapp een onbekende haar benaderde en wel heel veel persoonlijke vragen stelde. Ik heb toen deze persoon beblokkeerd. Aan dochter uitgelegd dat als een onbekende persoonlijke vragen steld ze daar geen antwoord op hoeft te geven. Dochter is nu boos want ik geef haar geen privacy. Ik heb haar toen uitgelegd dat ik niet alles lees maar alleen rare dingen van onbekende of geld wat verdwijnt etc. Is dochter terecht boos op mij? Ik begin nu toch te twijfelen.... Checken jullie wat je kinderen op een mobiel doen en tot welke leeftijd?
03-03-2015 om 17:47
controle en controle
Nou heb je natuurlijk controle en controle. Hier is dat nooit een issue geweest. Ik ging niet uit eigen initiatief hun gegevens checken en die kinderen lieten mij alles zien. Maar ik zie ook wel dat je naar het kind kijkt dat je voor je hebt. Mijn kinderen hebben altijd in alles een groot beroep op mij gedaan en ook digitaal ben ik met ze meegegroeid.
03-03-2015 om 18:02
Ik check wel
bij zoon van 12. Dat weet ie en accepteert hij ook. Hij is vrij braaf, heeft nu 2500 ongelezen berichten in de appgroep van zijn klas Maar net als Engeltje zegt controleer ik die dus ook af en toe ook om te zien hoe dat loopt en daar zie ik ook wel echt grensoverschrijdend gedrag. Ik vind ook dat ik ze daarin moet begeleidden....
Mijk
03-03-2015 om 22:01
wel checken
Ik vind het ook wel kunnen (en zelfs nodig) om te checken bij nog zulke jonge kinderen. Hoe kun je ze anders leren wat wel en niet verstandig is, dan moet je toch zien wat ze zoal doen. Zij kunnen het echt nog niet inschatten (ook niet wanneer grapjes tot pesten verworden). En het is een telefoon, geen dagboek, als ze privacy willen schrijven ze daar maar in. Inderdaad, nog niet zo lang geleden belde je in de huiskamer met de vaste telefoon met iedereen erbij. Computer checkte ik ook, tot een jaar of 16.
04-03-2015 om 08:03
nou
hier twee dochters (13 en 10) met allebei een mobiel en whatsapp. Ik vind ze te jong om ze volledig los te laten met whatsapp, facebook etc. ze mogen het wel hebben maar onder de voorwaarde dat wij de toegangscodes ook weten, en ze weten dat ik zo nu en dan ff door de berichten scroll. niet om tot in detail te weten wat er bij hen speelt en wat ze schrijven, maar om 'verkeerde' dingen er uit te halen, en het daarna met hen er over te hebben. Zoals onbekenden die contact opnemen, pesten tussen klasgenootjes via social media, intonatie van berichten enzovoort.
ik denk wel dat het belangrijk is dat de kinderen weten dat ik zo nu en dan hun telefoon check, en het niet 'stiekem' doe.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.