Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Terugval: 's nachts in luier plassen

Op het gevaar af voor de allerzoveelste keer een zindelijkheidskwestie aan te roeren: onze jongste dochter van 4 was sinds 2 1/2 zindelijk, ook 's nachts. Alleen lieten we haar om een uur of 11 's avonds nog even plassen. Sinds ze in september naar school gaat plast ze weer in bed. Aanvankelijk ook overdag in haar broek maar dat was na een paar weken wennen weer over en is nu geen probleem meer. Maar 's nachts heeft ze nu weer luiers aan. Eerst verschoonden we steeds haar bed maar dat werd twee keer per nacht (om 23.00 uur en bij het wakker worden), daarna deden we het met luierborekjes maar die zijn toch behoorlijk duur, en dus nu weer terug naar de vertrouwde Kruidvat luiers.
Kindlief zelf heeft er helemaal geen moeite mee. Ze maakt dat indruk dat ze het wel makkelijk vind zo. Nu kan ze lekker in bed blijven liggen en hoeft ze niet 's nachts of 's ochtends vroeg haar bed uit. We laten haar nog steeds rond 23.00 uur plassen en dan zit er al plas in de luier. Ook als we al om 22.00 uur komen.
In het kader van de positieve bevestiging zijn we een stickervel gestart. Ik heb haar uitgelegd dat ze met stickers een barbie kan verdienen: als ze niet in haar luier plast spaart ze immers geld uit. Ze belooft het trouw te proberen, 'maar,' zegt ze, 'ik slaap steeds zo diep'. Dat was onze verklaring toen dit begon: ze was echt gesloopt van het naar school gaan.
Het gaat verder uitstekend met haar. Ze heeft het zeer naar haar zin op school, spreekt veel af, huppelt en zingt. Ze slaapt ook goed, is niet moe, zit echt goed in haar vel. Er zijn in het gezin ook geen spanningen of toestanden die e.e.a. zouden kunnen verklaren.

Heeft iemand een tip? Plaswekker (of is ze daar nog te jong voor)? Iets anders dan een stickervel? Toch in bed laten plassen (daar werd ze trouwens niet wakker van, en van twee verschoningen per nacht draaide de wasmachine wel overuren)? Gewoon laten gaan (want voor ze 18 is, is het wel over)?
Graag jullie advies!

Dank, Dorothea

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

12-01-2009 om 17:09

Ik zou

Haar gewoon de luier aanhouden en afwachten hoe het verder gaat. Waarom zou je je al die moeite van tweemaal per nacht het bed verschonen op de hals halen? En bovendien een nat bed is helemaal vervelend. Zeker als je dochter zelf aangeeft het zo prima te vinden en zegt dat ze te diep slaapt lijkt me dit goed. Knap trouwens dat ze dat zelf zo aangeeft. Ik denk niet dat een beloningssysteem helpt omdat ze er niets aan kan doen, dat levert dan alleen maar frustraties op.
Waarschijnlijk was ze 's nachts nog niet zindelijk maar redde ze het voorheen met die ene keer opnemen om 23.00 u. Nu met alle onrust rond school dus niet meer.
Ik zie het bij mijn zoontje ook. Hij was voordat hij naar school ging (sept. 2008) ook veel vaker droog 's nachts, wij lieten hem dan ook rond 23.00 u. plassen. Soms wel 4 of 5 nachten achter elkaar. Sinds hij naar school gaat is hij iedere nacht weer nat. Ik laat hem nu vaak ook gewoon doorslapen om 23.00 u. omdat ik zijn nachtrust belangrijker vind. Alleen als zijn luier vaak doorlekt laat ik hem soms weer een paar keer 's avonds plassen. Hij vind het ook prima om een luier aan te hebben.
Nu was zijn zus ook pas met 5 jaar 's nachts zindelijk, dus wij zijn niet anders gewend.
Gewoon luier aangeven en lekker laten slapen zou ik zeggen en inderdaad voor haar 18e is het waarschijnlijk wel over.

Sandra

Sandra

13-01-2009 om 00:20

Komt wel

Ik zou het ook gewoon zo even laten. Wat de anderen ook al zeiden: waarschijnlijk slaapt ze nu wat vaster en wordt daardoor niet wakker. Helemaal niet vreemd voor een kind van vier. Ook niet voor een kind van vijf trouwens. Plaswekker kun je gebruiken vanaf een jaar of zes/zeven. Kind moet dat wel zelf willen en gemotiveerd zijn. Ze moeten dus wel zelf een probleem 'ervaren'. Mijn zoon sliep ook altijd erg vast en had een luier nodig. Toen een klasgenootje hem een keer uitlachte, was hij opeens heel gemotiveerd om er vanaf te komen. De plaswekker bleek een uitkomst en had al na een paar dagen resultaat. Maar hij was toen ook al 6.5 jaar.

*bella*

*bella*

13-01-2009 om 13:40

Plaswekker

Dochter hier is 5 en luier is nog nauwelijks uit geweest ´s nachts. Ik maak me niet druk en ben er niet mee bezig.
Laatst bij de schoolarts geweest en zijn verhaal vond ik overtuigend klinken. Niet zindelijk zijn `s nachts is nog normaal op deze leeftijd. Volgens hem is er ook geen medisch probleem als ze overdag goed haar plas kan ophouden. Plaswekker helpt goed volgens hem en hij vindt de leeftijd rond 7 jaar geschikt om ermee te beginnen. Niet op eigen houtje volgens hem want het is ook van belang dat kind eerst goed moet leren wakker worden van een wekker. Bovendien moet kind goed gemotiveerd zijn.
Verder gaf hij aan dat een keertje voorzichtig proberen te stimuleren wel kan, maar vooral niet teveel. Wij doen vooralsnog dus niets, ik maak haar ook niet wakker oid.

Dorothea

Dorothea

19-01-2009 om 12:17 Topicstarter

Dank!

Dank jullie wel voor de geruststellende reacties. Jullie hebben natuurlijk gelijk dat het op deze leeftijd nog geen echt probleem is. 't is meer dat de terugval me opviel en dat ik me afvroeg of ik daar iets mee moest. Maar jullie hebben gelijk: luchtig doen, niet te veel aandacht aan besteden, afwachten. Ik heb dochterlief voorgesteld haar niet meer 's avonds voor een plas uit bed te vissen maar daar protesteerde ze tegen dus dat blijven we doen. 't Is ook altijd een gezellig knuffelig moment: die slaapdronken kleuter.

Dank en groeten, Dorothea

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.