Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Thijs goverde... wat lijkt daarop?

Na een vette leesdip is mijn oudste nu weer lekker bezig. Hij houdt van Grijze Jager, Tonke Dragt en aanverwanten en we hebben nu op aanraden van een superaardige en meedenkende verkoper in de kinderboekwinkel het werk van Thijs Goverde ontdekt. Leuke gevarieerde boeken die in verschillende tijdvakken spelen, met liefde geschreven. Lezen vlot.

Wat lazen jullie kinderen in deze fase nog meer? Ik ben ook benieuwd of er hier nog meer Goverde-fans zijn. Zelf vond ik het een hele ontdekking dat dit soort boeken geschreven en uitgegeven worden. Ik vind ze zoals gezegd met heel veel liefde gemaakt.

Mgoed, de laatste 4 hebben we bij de bieb gehaald... dus ik sta open voor nieuwe suggesties... beetje spannend voor 8 of 10+

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ken je henk hardeman?

Ik niet . Maar die staat op mijn lijstje-voor-als-zoon-eindelijk-zelf-gaat-lezen. Of ik lees hem zelf voor, als dat eerste er niet van komt.
Als ik ergens (nou ja, vooral hier) een bruikbare tip tegenkom, schrijf ik die direct op. Goverde (nog niet gelezen, maar is bijna aan de beurt) vond ik eens al googlend op "schatplichtig aan Biegel" en die staat dus ook op onze lijst. Blij te horen dat die idd de moeite waard is.
Eh, van Biegel heeft je zoon al het een en ander gelezen denk ik? Wij genieten hier momenteel erg van de Vloek van Woestewolf.
Is Cornelia Funke een open deur?

rodebeuk

rodebeuk

31-10-2010 om 16:35 Topicstarter

Leuk!

Nee, Cornelia Funke staat nog uit. Mijn zoon las heel raar. Begon met de brief voor de koning in groep 3, daar heeft ie mee leren lezen. Bij mij uit de kast gepakt stiekem. Daarna Harry Potter 1 en 2, drie kwam hij niet doorheen. Verhalen van de tweelingbroers, en nog een paar die ik nu vergeten ben. En toen een heel jaar Donald Duck, af en toe Asterix. Spul voor zijn leeftijd legde hij weg. Vooral die avi-boeken. Zelfs speciaal voor hem gekocht met een hoofdpersoon met dezelfde naam als hij en leuke illustraties. Heb het DD jaar rustig uitgezeten. Hij bleef wel over geschiedenis lezen en heeft af en toe een Biegel uitgelezen als ik begon met voorlezen.
Toen ben ik door de boekwinkel op Goverde gewezen. Die man heeft heel veel humor en een soort geest, ja hoe noem je dat, in zijn boeken zitten. Flair.

Nou ja, dus ik rekende me rijk dat hij wel verder zal willen lezen.
Ik ga die Hardeman googlen..

Khad al zo'n gevoel dat we eigenlijk een OOL-boeksuggestie hoekje moeten hebben. Een sticky, noemen ze dat op andere fora, een onderwerp dat altijd blijft staan.

Rafelkap

Rafelkap

01-11-2010 om 09:59

Ja leuk! dank!

Ik zit hier al ijverig wat namen en titels op te schrijven voor later als dit draadje weer weg is. Mijn oudste is nog geen 6 en nog in een fase waarin hij wat boeken eng vindt (Biegel vindt hij nu eng, maar roald Dahl niet)

rodebeuk

rodebeuk

01-11-2010 om 13:56 Topicstarter

Rafelkapje

Sterke Wanja van Ottfried Preussler. Geweldig boek.
Daarvoor (is iets kinderlijker) de kleine heks van dezelfde auteur.

Wat toeval

wij hadden een dikke maand geleden een boek van Goverde op onze bib lijst (purperen koningsmantel). Maar bij de bib aangekomen bleek dat dit boek klaarligt om te worden afgevoerd want was de laatste 2 jaar(!) niet besteld... . Dikke pech, en zoon was niet tevreden met de Zwijnenkoning, dat volgens hem teveel een meisjesboek was. We hebben dan maar wat anders meegenomen. Zonde toch, dat je zelfs in de bib bepaalde goede boeken niet meer kan uitlenen omdat ze niet genoeg genomen worden? Met een beetje geluk kan ik het boek wel kopen eind van deze week.

Bibmevrouw heeft ons iets anders toen aangeraden maar ik ben de naam even kwijt (en die boeken waren wel allemaal uitgeleend).

En...

De kleine waterman, ook apart hoor (ook van Preussler).
SasvanGent, ik ben dan wel weer heel benieuwd wat de biebmevrouw je aanraadde....

Rafelkap

Rafelkap

01-11-2010 om 19:24

Preussler

Die van de kleine heks heb ik nog van vroeger. De kleine waterman hebben we ook al in huis. Sinterklaas voorziet nog in de Reuzenperzik van Dahl die we nog niet hebben (die heeft m'n broer grrrr)
Ik hoop dat de fase dat alles eng is gauw weer wegebt!

billie

billie

01-11-2010 om 21:41

Dank

Rodebeuk, zo las mijn zoon ook een beetje, al heeft die de potters wel afgemaakt. (en afgemaakt, en afgemaakt...)
Heb nog niet van Goverde gehoord, ga zeker op zoek! Zoon houdt van humor, vind ik moeilijk te vinden in boeken. (daarom zal hij dd wel zo leuk vinden) Ik heb geen tips helaas want zoon ontwikkelt zich een beetje tot een griezelfanaat, leest alleen nog griezels. Vind ik prima, maar iets anders is hier (mij!) wel welkom af en toe.
Ik lees voor uit oneindige verhaal, open deur, en uit de stad van de wilde goden van Isabel Allende, heel leuk en best spannend maar geen idee of het lijkt op wat je zoekt.

rodebeuk

rodebeuk

02-11-2010 om 08:25 Topicstarter

Nog even wat reactie op reacties

Rafelkap: zie het als uitdaging (ik weet het, makkelijk praten)... maar in der Beschränkung zeigt sich der Meister... je komt nu toe aan al die boeken die je anders met smart zou moeten laten liggen omdat ze niet eng genoeg zijn .. het lijkt me net als koken met wat er is. Gisteren wat koolraap in de preisoep gedaan omdat we geen aardappels hadden... veel lekkerder dan de gewone Vicchysoise (Franse naam voor klassieke preisoep).

Billie: leuk om te horen! Dan zou ik beginnen met Donderkat denk ik. Kan zoon niet vragen nu. Die Donderkat is net nieuw en speelt in de tegenwoordige tijd. De boeken over de meesterdief spelen in een fantasiewereld, wel wat middeleeuws misschien, en ik zag bij de laatste stapel dat hij ook andere tijdvakken heeft gepakt. Kijk anders even op zijn website. Misschien is je zoon al te oud, ik heb het idee dat hij ouder is dan mijn zoon, klopt dat? (zoon wordt bijna 9)

billie

billie

02-11-2010 om 10:38

Rodebeuk

Zoon is 9,5. Maar hij voelt zich niet snel te oud, leest nog met veel plezier fantasia. Houdt erg van fantasie, dus over de meesterdief klinkt leuk.
Oh, zo waar wat je zegt tegen Rafelkap! Zoon is een tijdlang best angstig geweest dus ik skipte alles wat maar enigzins eng, confronterend kon zijn etc. Me helemaal niet realiserend dat dat snel om kan slaan. Nu kan het niet spannend en eng genoeg. Ha, en dat terwijl we nog helemaal niet klaar zijn met Toon Telligen, heb er niet genoeg van genoten...bah het gaat sneller dan ik bij kan benen.

Misschien...

Lemony Snicket? Ik ken Goverde niet (las ook eerst als topictitel: Goverde, wat RIJMT daarop). Maar ik las dit draadje en bedenk opeens dat ik Lemony Snicket nog nooit voorbij heb zien komen in boekendraadjes*. Jammer. Zijn "ellendige avonturen" zijn zeer de moeite waard. Ze zijn ook verfilmd, maar zoals meestal zijn de boeken beter. En het zijn er 13.
*Na zoeken in het archief zie ik dat de schrijver 7x genoemd wordt,waarvan 3x door dezelfde persoon en 1x door mij.

billie

billie

02-11-2010 om 23:47

Ja!

Echt héél erg leuk!

Egberdien!

Wat een goeie tip weer! Nog nooit van gehoord, het ziet er erg leuk uit en is nog verkrijgbaar ook! Hoe kóm je aan zo'n schrijver? Ik verbeeld me dat ik mezelf redelijk op de hoogte houd van wat er al is/verschijnt op het gebied van (jeugd)boeken, maar jij komt regelmatig met auteurs die ik totaal niet ken. Leuk hoor
(moet tot mijn schaamte bekennen dat ik nog stééds niet aan Nancy Turner ben begonnen - maar het staat op mijn lijstje - er komt alleen steeds iets tussen).

Heerlijk... (en nog een tip)

dat enthousiasme!
Hoe kom ik op zo'n schrijver.... Ik denk omdat hij in de buurt van Angie Sage staat in de bieb. De boeken van haar zijn trouwens ook erg mooi! Ze schrijft 2 series, Septimus Heap, over een tovenaarsleerling, en Araminta Spookie, over een meisje dat in een spookhuis woont. Als ik in de bieb kom (zeker elke 3 weken) kijk ik meestal of er wat van haar aanwezig is. En is dat niet zo, dan kijk ik verder...
De Septimus Heap-serie is voor kinderen vanaf een jaar of 10, voor ouderen ook nog erg leuk. Araminta Spookie kan al iets eerder, een jaar of 8 (denk ik).

O, rodebeuk, nog eentje (en dank egberdien!)

Mark Tijsmans ("Wiet Waterlanders en de kleine Caroluscode"), staat ook al een tijdje op mijn lijstje. Ken ik dus ook nog niet, maar heb ik er vast niet voor niets ooit opgezet.
Even een kleine service mijnerzijds :
"Wiet Waterlanders (11) verhuist met zijn moeder naar Gandamme; een grote stap waarbij hij al zijn vrienden moet achterlaten. Toch staat hij op zijn nieuwe school al weer heel gauw in de belangstelling. Hij heeft snel nieuwe vrienden, maar ook vijanden. De opgravingen bij kasteel Gravensteen brengen meer aan het licht dan alleen potscherven. Wiet beleeft een heel spannend avontuur en speelt hierin zelf - als aankomend speurneus - een belangrijke rol. Het eerste deel van een trilogie*: eigenlijk twee verhalen in een boek. De oneven hoofdstukken vertellen - in logboekvorm - de belevenissen van Wiet in het heden, waarbij de snijzijde van het boek wit is uitgevoerd. De even hoofdstukken vertellen een verhaal uit de geschiedenis anno 1419, dat de achtergrond vormt van de geologische vondsten bij kasteel Gravensteen. Bij deze hoofdstukken is de snijzijde grijs uitgevoerd. De beschrijvingen doen vermoeden dat het verhaal zich afspeelt in Gent. Een boek voor de ware lezer, want illustraties zijn in het verhaal niet opgenomen. Gedrukt in duidelijk letter met schreef en voorzien van een ruime regelafstand. Daardoor leest dit spannende verhaal makkelijk. Vanaf ca. 10 jaar"

Het geheim van te veel torens

Ook van Tijsmans:
"De tweeling Willem en Nell ter Toren worden op een stormachtige nacht uit het weeshuis waar ze al heel hun leven wonen, weggehaald door een vreemde butler. Die brengt hen naar een zeer bizar kasteel waar een oom en een tante wonen. Daar krijgen ze een oude voorspelling te horen over een schat. Samen met de huisknecht Fidelius, hun nieuwe schoolkameraadjes en enkele vreemde bewoners van het kasteel gaan ze op zoek. Maar de tijd dringt en om elke hoek loert gevaar.

Neem een ondernemende tweeling (jongen en meisje) die de kaas niet van hun brood laten eten, een gigantisch maar onmogelijk kasteel, een heel oud cryptisch geheim, een alom aanwezige huisknecht die zich vreemd gedraagt, een uitvinder oom met telkens mislukkende uitvindingen, een kibbelende tante met een bijtgraag snoepend mormel van een hond, enkele rondspokende voorvaders die ook in het kasteel verblijven en je hebt de ingrediënten van dit ‘maffe’ verhaal.
Om dit knotsgekke verhaal ten volle te kunnen smaken moet de lezer zich wel de juiste instelling aanmeten. Het verhaal heeft een hoog ‘Monty Python-gehalte’. De lezer mag dus niet gefocust zijn op spanning of actie maar dol zijn op die droge, aparte humor. Zonder die instelling wordt het een saai en langdradig verhaal.
Maar eenmaal mee in deze stemming zal de lezer zich kostelijk amuseren en genieten van een overvloed aan gekke gebeurtenissen."

Bekroond door de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen 2008.

Peetje

Peetje

04-11-2010 om 13:20

Sticky thread - net gekocht

Oooh, ik ben helemaal voorstander van een sticky thread... zoek regelmatig leuke titels. Jongste verandert sneller van voorkeur dan ik kan bijhouden (vaak lezen we met haar ook meerdere boeken tegelijk) en oudste heeft een bijzonder specifieke smaak (die heerlijk overeenkomt met titels die hier vaak langskomen).

Gisteren heb ik voor oudste "Thomas en de laatste draken" van Cornelia Funke gekocht, daar schreef laatst toch iemand enthousiast over? Lag bij de Witte Prijzenhal, naar me te roepen )
Zelf worstel ik al worstelt al een week met het Dyslexieboek van Braams en heb zojuist deel X van de Aardkinderen (lag voor 3 euro bij de V&D) verbannen naar oma om daar tijdens Sint de open haard mee aan te maken... genoeg pagina's voor een flink vuur.

groeten,
Peetje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.