Hale20
04-10-2026 om 14:52
Tics sinds de start van de basisschool 😔😔
Hallo allemaal,
Mijn zoontje van 6 is nu 4 weken geleden begonnen in groep 3. Hij is ok die week ziek geworden met ooronstekind en korts hoesten.. Sinds ongeveer 2 weken heeft hij last van tics. Vandaag is het helaas zo erg geworden dat ik er bijna van moet huilen. Mijn moederhart doet echt pijn om hem zo te zien. 😔
Hij had al eerder wat tics, maar die waren meestal mild en niet zo opvallend. Sinds hij op school is begonnen, lijken ze helaas veel erger te worden.
Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe kan ik hem het beste ondersteunen en helpen?
Kaassoufflee
04-10-2026 om 16:52
Mijn beide zonen hebben tics gehad sinds de basisschooltijd.
Bij mijn oudste (nu 18) is het op de middelbare school verdwenen. Ik zag wel een verband tussen ‘buiten de groep vallen/gepest worden’ op de basisschool en de lockdowns die vanaf de brugklas speelden (veel minder sociale interactie). De laatste plm 2 jaar kwamen ze wel weer opzetten.
Mijn jongste (nu 16) heeft ze vanaf groep 6 gehad, ook daarin een verband met stress op (nieuwe) school. Hele voortgezet onderwijs ook tics.
Bij mijn beide zonen is in de loop van de middelbare school ASS vastgesteld.
Ik zeg niet dat jouw kind dat heeft, maar ik kan je wel aanraden om notities bij te houden over hoe het op welke leeftijd/in welke groep of omstandigheden met hem gaat en wat je waarneemt en van school als feedback krijgt. Mocht er op een later tijdstip onderzoek plaatsvinden, dan heb je dat soort notities nodig om een beeld van zijn ontwikkeling te geven.
Nu zijn mijn beide zonen met diploma van school en leerplicht af, hebben ze een tussenjaar waarin ze werken in de supermarkt en heb ik 2 nagenoeg ticvrije jongens…Â
Ik zag wel altijd een verband met stress. Of dat nou om een toets ging, of een aanvaring met een klasgenoot, een docent met wie het niet klikte of ziekig zijn, dat maakte niet uit. Zeg maar: minder energie, minder ontspannen, meer tics.
ToetieToover
04-10-2026 om 16:56
Daar heb ik ervaring mee. Mijn een-eiige tweeling met ASS hadden beide last van tics. Op school hielden ze dat in en onderweg naar huis op de fiets kwamen ze er allemaal uit. Waardoor ze van de fiets vielen zelfs. Zo erg, heel naar om te zien. Wat we toen hebben gedaan, is op school momenten creëren waarop ze de tics even konden ‘uitlaten’. School is een enerverende omgeving en het is dan moeilijker om voldoende energie te hebben om de tics in te houden. De leerkracht stuurde mijn dochter dan even de klas uit met een smoes: kopje water halen, theedoek beneden zoeken, boodschap overbrengen aan iemand enzovoorts. Ze wist zelf waarvoor het was maar de andere kinderen niet. Die waren zelfs een beetje jaloers dat zij altijd werd gevraagd 
Kaassoufflee
04-10-2026 om 16:58
En hoe je je zoon kunt helpen hiermee? Ik zag het als een signaal over hoe het met hen ging, hoe ze in hun vel staken. Ik hielp ze door ontspannende dingen met ze te doen/aan te raden. En ik benoemde de tics nooit als ‘hou nou eens op met …’ Want hij kan er niets aan doen. Er gaat ook veel energie zitten in het onderdrukken van tics, voor zover dat mogelijk is. Dan lukte dat op school redelijk en kwam het er thuis allemaal uit. Ik benoemde wel dat ik zag dat ze moe waren bijvoorbeeld, en ik vroeg vaak hoe het was op school die dag. Maar dan moest ik wel heel gericht vragen ‘heb je nog met iemand gespeeld’ ‘wat hebben jullie vandaag met gym gedaan’ enzovoort, dus heel gericht want anders was het antwoord altijd ‘goed’ of ‘bleh’ of ‘weet ik niet meer’.
ToetieToover
04-10-2026 om 17:01
Herkenbaar Kaassoufflé, ik lees jouw bericht pas nadat ik mijne had geschreven. Vergeet ik bijna te zeggen dat het na de puberteit enorm is verbeterd. Gelukkig. Misschien geeft dat hoop voor TO. Zelf niet gaan huilen in bijzijn van je kind hoor. Wij zijn hiervoor overigens bij de kinderarts geweest. Toen hielden ze de tics keurig in. Dus wat deed de arts: die liet haar iets uitrekenen terwijl ze op 1 been moest staan en met haar vinger rondjes draaien. Daar kwamen de tics meteen hoorÂ
breincapaciteit was nodig voor andere dingen dan tics inhouden. Heel duidelijk.Â
Kaassoufflee
04-10-2026 om 17:03
@TootieToover: en ik las jouw bericht pas nadat ik mijn 2e had geplaatst ðŸ¤
ToetieToover
04-10-2026 om 17:03
Kaassoufflee schreef op 04-10-2026 om 17:03:
En ik las jouw bericht pas nadat ik mijn 2e had geplaatst ðŸ¤
ook wederom herkenbaarÂ
Zeespiegel
04-10-2026 om 17:11
volgens mij heb ik weleens gehoord dat tics ook veroorzaakt kunnen worden, door een keer flink ziek zijn. Ik zou er in ieder geval mee naar de huisarts gaan.
Frogger
04-10-2026 om 21:35
Mijn dochter (inmiddels 13) heeft ook tics. Begon rond haar 7e. Ik zie dat ze opspelen als ze laag in dr energie zit of spanning ervaart. Dat kan ook positieve spanning zijn. Wij zijn er altijd heel relaxt mee omgegaan. "Die tics, die horen gewoon een beetje bij ons". Ik heb ze zelf namelijk ook 😉. Het is hier nooit een ding geweest op school, en zelfs op de middelbare is ze een populaire dame die nou eenmaal soms gekke bewegingen maakt.Â
Saartjepoes
04-10-2026 om 23:10
mijn dochter in groep 3 (geen diagnoses, verwacht er ook geen) ook nu weer een tic. Ik had ze vroeger ook. Voor mij was het manier om mezelf te reguleren. Bij dochter komen en gaan ze. We zeggen er niets van maar hebben wel extra goed oog voor slaap, ontspanning en spiegelverhalen. In spiegelverhalen maakt in ons geval Roodkapje mee wat mijn dochter mee maakt. Ik vertel dan en zij vertelt wat Roodkapje spannend vind en ervaart. Zo kom ik er achter wat haar bezig houdt en we bedenken samen wat Roodkapje kan doen om het beter te maken. Dit werkt voor hier heel goed om de druk van de ketel te halen.Â