Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Pelle

Pelle

31-07-2011 om 18:48

Toneellezen [samenlezen met moeilijk lezende kinderen]

Ik had beloofd om de titels van de toneelleesboeken nog even te geven:

"Hier waak ik" van Chris Winsemius.
over honden
"Sam in actie" van Tamara Bos.
Toneellezen over stiefgezin.
"De verboden tuin van toen" van Monique vd Zanden
Nieuwe serie. Vorm van samenlezen waarbij twee lezers elkaar afwisselen. Extra motivatie voor zwakke lezers. Bevordert het vloeiend en expressief lezen. Rijk geïllustreerd. 10+

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

31-07-2011 om 22:34

Allemaal 10+?

da's voor mijn bijna 8-jarige dan een beetje te denk ik?

Leuk, pelle!

Ik ga zoeken bij de bieb of dit misschien ook iets is voor die van mij? Het lijkt voor hen iets te jeugdig, maar misschien vinden ze het toch wel leuk.

Wat doe je met fouten?

Jongste had ook altijd van die creatieve oplossingen.
Klein voorbeeld: Het boek valt op de grond, werd: het boek valt op de vloer.
Dat was ook hetzelfde volgens hem en hij werd dan ook heel boos als je hem corrigeerde. Ik heb heel veel gehad aan de volgende tip van de "dyslexiejuf". Wijs mee met je vinger als hij leest. Als er iets niet helemaal goed gaat dan laat je je vinger staan bij dat woord en dan kan het kind het verbeteren. Jouw reactie is dan "goed zo"! Daardoor kun jij altijd positieve feedback geven.
Het was voor ons een doorbraak, we gingen van "nee" naar "goed zo" en dat maakte een heel groot verschil.
Onbedoeld geef je anders je kind alleen maar negatieve reacties, terwijl je hem juist wil aanmoedigen.

Tineke

Tineke

05-08-2011 om 10:11

Fout en fout

"Zijn ogen gaan nog steeds harder dan zijn vinger gaat helaas."
Dat heb jij ook, op jouw eigen avi 35-niveau Neem voor de lol, en het inzicht, eens een boek op jouw niveau, en ga een stuk voorlezen. Maar: neem dit op!!! Je zult versteld staan van het aantal 'fouten'. Geen mens leest foutloos voor, iedereen verandert en past aan. Alleen noemen we dit bij kinderen 'fouten'.
Eigenlijk zou je kinderen ook niet hardop moeten laten lezen bij het leren lezen. Het is een andere vaardigheid, en vooral een veel lastiger vaardigheid. Er zijn heel wat extra hersengebieden voor nodig dan bij stillezen. Maar ja, je wilt controleren. Dus ik snap wel waarom het gebeurt. Maar eigenlijk zou het honderdduizend keer beter zijn om op andere manier te controleren. Dus gewoon het kind een stukje in zichzelf laten lezen, en daarna vragen stellen over de tekst. Als die vragen goed worden beantwoord, is het doel bereikt. Lezen doe je immers om teksten te begrijpen.
Dat kan ook op simpel niveau. "sarah loopt naar school". Ging het over een jongen of een meisje? Waar gaat ze naar toe? Doet ze dat met de fiets?

Tineke

Tineke

05-08-2011 om 11:10

Vragen stellen

Als begrijpend lezen een probleem is, moet je vragen stellen. Vóór de tekst gelezen wordt. Je geeft dan een leesdoel mee. Dus je vraagt: "hoe gaat sarah naar school?" en kind leest: "sarah loopt naar school". Ha, wat leuk, kind weet nu het antwoord. Als dat per zin goed gaat, stel je een vraag over twee zinnen. Etcetera.

Heksenvet

Goede tips! Dat is heel effectief voor het oefenen van begrijpend lezen!
Alleen in de fase waar Pelle nu in zit, werkt nu samen hardop lezen het beste, denk ik.
Voor jezelf lezen en hardop lezen moeten allebei geoefend worden. Nu ze ouder zijn laat ik het hardop lezen los, af en toe laat ik mij voorlezen door jongste.
Oudste zei gisteren dat hij het fijn vindt om voor zichzelf te lezen. "het is net alsof er een voorleesstem in mijn hoofd zit".

Tineke

Tineke

05-08-2011 om 11:30

Vergelijking

Voor de beginnende of zwakke lezer is zo'n hoop letters op een bladzijde een behoorlijke brij. Vergelijk het maar met dat jij een bladzijde uit de gouden gids moet lezen en dat ik je achteraf vraag wat het adres is van houthandel koster. Wat raar dat je het niet weet, je hebt het toch net gelezen??? Als ik je de vraag vooraf had gesteld, wist je het antwoord wel.
Daarom dus: geef een leesdoel mee!

Pelle (detail)

Pelle: "Dat Avinivo kan mij gestolen worden namelijk zolang hij goede cijfers haalt voor begrijpend lezen." Euh, dat vond en vind ik ook. Maar als school vindt dat het AVI-niveau bepalend is voor de boeken en teksten die ze op school mogen lezen en het verschil tussen begrijpend en technisch lezen is nogal groot, dan levert dat wel degelijk problemen op. Kind hier baalde als een stekker van die suffe verhaaltjes, die wilde "echte" boeken, maar ja, AVI was niet hoog genoeg...

Tineke

Tineke

05-08-2011 om 12:53

Avi-niveau-gedoe

Het technisch leesonderwijs schijnt geheel gebaseerd te zijn op Engelse onderzoeken in Engeland. Oftewel: op de problemen die Engelse kindertjes kunnen hebben met spelling en lezen. Kindertjes die een woord als FISH kunnen schrijven als GHOTI, want immers: de F is de GH uit LAUGH, de I is de O uit WOMEN, en de SH de TI uit NATION.
En op dit Engelse probleem is ons leesonderwijs gebaseerd.

Kaatje

Soms word ik vooral droef van de starheid. Richtlijnen zijn reuze handig, maar de bereidheid om te zien dat die richtlijnen soms niet werken, hoort er wel bij. Kind hier ging niet echt vooruit, maar thuis las het B-boeken. Dus ik heb dat voorzichtig aan de juf verteld, die hevig verbaasd was. Dat was niet aan te bevelen, hoor! Maar school wil toch dat de kinderen "kilometers maken"? Dan laat ik kinderen toch boeken lezen die ze wíllen lezen? Juf zag de redelijkheid, zette het kind zonder reden twee AVI-niveaus omhoog en ziedaar, het lezen ging ineens vóóruit.
Ik ben toch wel blij met de meeste leerkrachten op onze school.

Yaron

Yaron

06-08-2011 om 20:58

Pelle

Bij mijn jongens (en bij de andere kinderen van school) zat er een briefje in het rapport met de vraag of de kinderen elke dag minimaal een kwartier wilden lezen, want het blijkt dat de leesniveau's na de zomervakantie naar beneden zijn gegaan. Mijn jongens lezen in de vakantie juist meer dan anders, omdat ze lezen leuk vinden, maar de juf vertelde dat juist de zwakkere lezers in de vakantie geen woord lezen en dan moeten ze er op school weer veel tijd in steken om weer op het oude niveau te komen.

Yaron

Yaron

06-08-2011 om 21:26

Pelle

Ik reageer op de laatste alinea in je posting dat het niet goed is voor je zoon om 7 weken niets te doen. Veel ouders, hier op school in ieder geval, doen er in de vakantie niets aan om het leesniveau van hun kinderen te verbeteren of in ieder geval niet te laten verslechteren. Het was niet zozeer een opmerking op jouw en je zoons inspanning

Eenvoudig communiceren

Voor de iets oudere kinderen die moeilijk lezen zijn er ook boeken te krijgen bij de stichting Eenvoudig Communiceren. (wat een draak van een naam)
Mijn jongens hebben daarvan Moby Dick, Een reis om de wereld in 80 dagen en Robinson Crusoe gelezen. Heel simpel verwoord, maar toch wel leuk. Weer eens iets anders. Ze hebben ook andere reeksen.
www.eenvoudigcommuniceren.nl

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.