Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
An

An

27-10-2014 om 09:22

traktatie advies. iemand heeft een leuke idee?

Over 3 weken is mijn dochter jarig en zij wordt 7 jaar. Ik heb echt geen idee wat moet ik geven als traktatie voor haar klasgenoten (ook voor de juffen). Daarnaast wil ik iets makkelijk om voor te bereiden, omdat ik die dag moet werken. Ik wil geen snoepjes geven.


Hanne.

Hanne.

27-10-2014 om 09:43

wat wil ze zelf

Op die leeftijd lijkt met belangrijk wat ze zelf wil. Ook het maken kunnen ze (deels) zelf doen.

Mijn kinderen tracteerden dit jaar resp waterijsjes, zakje chips en cakejes in ijsbakjes.

Barvaux

Barvaux

27-10-2014 om 09:46

precies

Cake in ijsbakje, erg leuk, door haar nog te versieren en de avond ervoor klaar te maken.

Verder: minicroissantjes eventueel gevuld met kaas en met ham (en ook zonder ham voor kinderen die dat niet mogen/willen).

Sneeuwitje

Sneeuwitje

27-10-2014 om 10:19

cake in ijsbakje

heb ik vorig jaar ook gedaan, doorslaand succes. Gewoon cakebeslag maken, in de vierkante ijsbekertjes doen in de oven (net als muffins), afkoelen en als het koud is,klein beetje chocopasta erop smeren, spekje erop doen (ik had van die rodige rond en roze met kokos, te verkrijgen bij jamin, van die grote ronde). En dan afmaken met een parapluutje.

Wat we ook wel eens gedaan hebben: drop/rode veter, nibbit rings er om heen en nog een sleutelhanger eraan. Als zijnde een ketting.
Vroeger hebben wij zelf wel eens fruitspiesjes gehad (halve kool doorsnijden, en in zilverfolie, spiesjes er in, is het net een egel). Weet niet hoe makkelijk dit voor te bereiden is van te voren, lijkt me toch wel dat dit moet kunnen.
Bij de kleuters heb ik wel eens een vishengel gemaakt (soepstengel, dropveter en visje).

Wil je uberhaupt geen snoep of geen zakje snoep?

Sneeuwitje

Mijntje

Mijntje

27-10-2014 om 10:29

ode aan de mandarijn

Het is mandarijntjestijd! Ik denk dat ik er voor mijn jongste heel simpel helloweenpompoentjes maak (met stift). Misschien vindt jouw dochter het leuk om mee te versieren?
Ik zag ook op internet mandarijntjes met een gezichtje met een hoedje erop: stokje erin en een dropje erop. Dropje hoeft natuurlijk niet, je kan ook een kartonnen hoedje maken.

Voor de juffen kleine repen tony chocolony.

Hanne.

Hanne.

27-10-2014 om 11:38

juf ook mandarijn

Waarom de juf niet ook gewoon een mandarijn? Ik snap nooit waarom de juffen iets anders moeten krijgen dan de kinderen?

hier

Dat doe ik dus nooit: iets apart voor de leerkrachten. Op de vorige school werd er trouwens niet uitgedeeld aan de leerkrachten omdat die dicht begonnen te groeien Maar op de nieuwe school weer wel.
Dus is mijn dochter vanmorgen naar school vertrokken met ruim 40 fruitspiesjes: een tapas-prikker met boven op het brede deel geplakt een leuke foto van dochter met de tekst: "yes, ik ben zes!". En dan achtereenvolgens een bananensnoepje, partje mandarijn, blauwe druif, witte druif, stukje ananas en onderop op z'n kop een aardbei met kroontje.
Prikkers met foto en snoepje zijn avond tevoren voor te bereiden. De rest (het fruit) 's ochtends in een kwartier ongeveer. Allemaal rechtop gezet in zo'n plastic opbergbox met aluminium folie onderin. En dan die bak, hop, achter op de fiets. En dan niet al te hard over de hobbels.
Valt allemaal best mee qua werk. Het ziet er leuk uit en het is nog lekker ook.
Dochter is trouwens eigenlijk morgen pas jarig, maar dan gaat ze op schoolreis. Ook leuk.

Pien

Pien

27-10-2014 om 13:51

Hier

Wordt Middelste volgende week 5 jaar. Hij trakteert paddenstoelencakejes. Cakejes met rode glazuur en witte stippen erop (die doen we in de vorm van een 5). Die zetten we op een dienblad met decoratiemos en klaar is kees. Misschien wat voor jouw dochter? Past wel bij de herfst.

Annie Anders

Annie Anders

27-10-2014 om 13:53

Hier

Bord insmeren met boter, poffertjes in magnetron. Stokje met poffertje-druif-poffertje-druif-poffertje-spekje of ander snoepje er boven op. Dit jaar had ik zo'n varkentje en waren het allemaal feestvarkens. Stokjes in een schoenendoos geprikt, dochter heeft er een grasrand omheen geknutseld Snel klaar, iedereen vindt het lekker, ziet er leuk uit. Klaar!

Mijntje

Mijntje

27-10-2014 om 15:32

Hanne

Helemaal gelijk. Juffen worden anders ook veel te dik. Poffertjes, koeken, cakejes, dat zet wel aan.

Hanne.

Hanne.

27-10-2014 om 15:36

niet om te dik

Het ging met nieteens om 'te dik'. Maar als de tractatie een mandarijn is dan krijgt bij mij iedereen een mandarijn. En als de tractatie chocolade is krijgt iedereen chocolade. Ook juf.

Ik zie niet in waarom als de kinderen een mandarijn krijgen juf chocolade krijgt. Of andersom.

(al heb ik 1x uit pure irritatie over gezeur om tractaties voor de juf het zo gepromote fruitspiesje gemaakt en voor de kinderen een cakeje)

Mijntje

Mijntje

27-10-2014 om 17:25

hanne

De juffen van mijn jongste zijn heel bijzonder, hij zit ook op een bijzondere 'school', die hebben heel wat meer te stellen met die kinderen dan juffen op een gewone school. Die wil ik wel extra trakteren. Vandaar dat ik denk aan chocolade, maar ik ben er nog niet uit.

Annet

Annet

27-10-2014 om 17:40

Vruchtensalade voor de juffen

Ik heb wel eens bakjes met stukjes fruit gemaakt voor de juffen. Werd zeer gewaardeerd. En ziet er feestelijk uit.

Vogel

Vogel

27-10-2014 om 20:23

Drinken!

Toen mijn oudste nog op de basisschool zat kocht ik kleine cadeautasjes. Zakje cup-a-soup, zakje voor warme chocolademelk, theezakje en zakje oploskoffie met een lekker smaakje er in. De juffen waren er heel blij mee.

An

An

27-10-2014 om 20:31

Dank jullie wel allemaal!

Hartstikke bedankt allemaal voor de leuke reacties! Jullie hebben heel veel idee gedeeld! Maar, zouden jullie het recept voor mij kunnen delen? Ik ben niet goed in bakken, maar wel voor koken.

Ulla

Ulla

27-10-2014 om 21:01

Jippox

Voor 40 mensen in een kwartier fruit snijden en op spiezen doen vind ik wel knap! Dat zou hier nooit lukken.

Vogel, wat een leuk idee!

Popcorn in bekers en dan wat leuk versieren is ook gemakkelijk. Zoet en zout, kunnen ze kiezen.

Voor cupcakes hoef je geen bakervaring te hebben, je kunt van die kant en klaar pakken kopen. Zijn heel gemakkelijk van te voren te bereiden en kunnen (bijna) niet mislukken.

Wij gaven altijd wel wat anders aan de meesters en juffen. Dat gebeurt op het voortgezet onderwijs niet meer, kan ik je vertellen. Daar krijg je hetzelfde of ze vergeten je! Volgens mij weten sommige leerlingen niet zo goed wat ze ermee aan moeten, wel of niet de docent iets (vaak een lolly) aanbieden.

juffen - OT

Ik snap dat juffen bang zijn om dicht te groeien met al die traktaties op school. Maar zoon ging laatst de klassen rond en slechts 1 juf nam de traktatie aan. Dat vind ik dan ook weer sneu voor zo'n kleuter. Neem het dan uit beleefdheid aan en verloot het onder een van je leerlingen, denk ik dan.

Ulla

Ulla

27-10-2014 om 21:11

Etui vol met lolly's

Inderdaad, Meisje Klein, dat vind ik ook sneu. Daarom heb ik mijn etui vol met lolly's zitten

Juffentractaties

In de nieuwsbrief stond dat juffen graag een 'slanke' tractatie wilden. Ik heb mijn dochter op tomaten uit eigen tuin laten tracteren, dat viel in goede aarde. Mijn vriendin liet haar kind Slimfastrepen aan de juffen uitdelen.

Ik vind dat idee om een mandarijntje om te toveren tot pompoen trouwens een erg leuk idee! Volgens mij zijn nagenoeg alle kinderen dol op mandarijnen.

skik

carootje

carootje

28-10-2014 om 09:36

trakteren VO?

Leuke ideeën allemaal!

Ik heb ook wel eens een microfoon gemaakt van ijshoorntje, dropveter als snoer, smarties in de hoorn, grote spek er bovenop (met beetje glazuur vastgezet) Was een succes!

Maar: trakteren op het voortgezet onderwijs, is dat de gewoonte? (kan ik me niet herinneren uit mijn tijd, en ik zie het ook niet helemaal voor me, pubers die de klassen rond gaan )

Of lees ik het verkeerd?

Tango

Tango

28-10-2014 om 19:15

Hier

Krijgen de juffen ook gewoon dezelfde traktatie als de kinderen. Vragen ze op school ook gewoon. Liefst een gezonde traktatie (voor iedereen dus) maar weinig mensen die zich eraan houden. Meestal trakteren ze hier cakejes (kant en klaar uit de winkel, want ik vind bakken al teveel werk voor 40 stuks en heb maar een kleine oven). Glazuur erop met kleurstof, vinden de kinderen altijd geweldig om te doen en dan nog een snoepje, parapluutje o.i.d. erop. Ik deed ook weleens iets kleins van Lobbes erop. Een keer van die klikklak-kikkers en dan groene cakejes, was ook leuk. Of kleine dinootjes.
Dit jaar had zoon plastic voetbalbekertjes met popcorn en een voetbalspiesje erin. Was ook erg leuk.
Trakteren doen ze hier gelukkig op de middelbare school niet meer. Ben blij dat ik er met 1 kind vanaf ben hoor. Ze heeft alleen enkele vriendinnen mogen trakteren in de kantine, gewoon wat geld meegegeven.

Tango

Tango

28-10-2014 om 19:18

En oh ja

Als de juffen hier een of meerdere traktatie krijgen wordt deze vaak verloot in de klas. Ik vind het een beetje overdreven om een slanke traktatie te vragen. Moet je daar ook nog extra moeite voor doen. Een slimfastreep vind ik dan wel weer grappig verzonnen.

Nur

Nur

28-10-2014 om 19:39

Mandarijn

Ik vind een mandarijn nou niet echt een feestelijke traktatie. Als ik zelf op een verjaardag kom heb ik ook liever een gebakje. Zo hebben de meeste kinderen ook liever snoep, cake of chips. Exotisch fruit of fruit in combinatie met snoep is dan nog wat maar alleen een mandarijntje is nou niet echt heel speciaal.
Ik zou trouwens eerder voor de kinderen wat lekkers doen en voor de juf een mandarijn dan andersom. De juf is waarschijnlijker enthousiaster over een gezond stuk fruit dan de kinderen.

Ulla

Ulla

28-10-2014 om 19:56

Er wordt nog wel eens getrakteerd op het VO. Ik heb dit jaar al twee tweedeklassers gehad die trakteerden. Een meisje had zelf allemaal cupcakes gebakken.

Zelf trakteer ik ook vaak nog wel.

Trakteren vo

Bij mijn dochter op het voortgezet wordt wel getrakteerd, maar niet in de klas, ze delen in de pauze wat lekkers uit.

skik

Mare

Mare

17-11-2014 om 20:07

sinterklaas/wintertijd

mijn ene dochter is rond sinterklaas jarig .. altijd lastig; pepernoten is ook wat afgezaagd dan

dit jaar hebben we online een leuk spelletje in sinterklaassfeer gevonden, houten boter- kaas- en eieren maar dan met pietjes en sinterklaasjes die je zelf kan kleuren nog.
Niet te duur, leuk in sfeer van sinterklaas

Voor de kerst/winterperiode heb ik ook wel wat dingen gezien, maar oudste is van juni .. ijsjes doen het dan vaak prima gelukkig

ik zag laastst

Ik zag laatst een prikker met allemaal druifjes er aan en de eerste druif (of de laatste) een gezichtje getekend met een decoratiestift (oogjes, neus, mondje). Een soort rupsje-nooit-genoeg. Moet erbij zeggen dat ik dat niet zelf heb gemaakt en niet weet of je zoiets wel een dag van te voren kan maken (lopen de druiven dan leeg?).

zoon is in mei jarig en

had in groep 8 een "ijskraampje" van die eetbare bakjes en 3 verschillende soorten ijs ( vooral t blauwe ijs van de aldi ging erg goed)
Allemaal 2 bolletjes en wat slagroom erop.
Dochter was meer van de cakejes etc. Ik zag laatst reepjes cake in een frietbakje en dan in t mayonaisevak wat slagroom,zag er leuk uit!
Een grabbelton was ook een succes. Er zaten allemaal kleine gummetjes, pennen met gekke vormen etc in. Ook de juffen hadden een grabbeldoos. We hebben voor hen ook een keer zakjes soep etc gedaan.

Lilian

Die grabbelton is wel een erg leuk idee. Wel vooral voor de kleintjes lijkt me. Gewoon een gummetje of een pen is minder spannend, stop het in een grabbelton en het krijgt een heel nieuwe dimensie. Bovendien kan je er zo verschillende soorten frutsels instoppen zonder dat er scheve ogen komen tijdens het uitdelen (Jantje gaat muiten als zijn buurman net de laatste pen wegpakt, dat werk). Ik denk dat ik dat misschien maar ga doen als dochter 6 wordt.

En dan voor de juffen gewoon een doos Merci

Groeten,

Temet

Wat ik trouwens vorig jaar heb gedaan bij dochter (toen 5), en wat ook wel goed werkte, was een doosje met dingetjes erin. Ik had per ongeluk zelf te vouwen doosjes gekocht voor iets waar ze bij nader inzien niet geschikt voor bleken. Toen zat ik met die stapel en heb ze toen maar voor dochters verjaardag ingezet. Doosjes gevouwen, versierd met plakglitters (Action meen ik), en erin een ballon, een gum, een sticker en iets kleins te snoepen. Het leek heel wat, maar het kostte bijna niets. En het was ver van te voren voor te bereiden. Ik heb gewoon op een regenachtige zondagmiddag doosjes zitten vouwen en vullen voor drie dagen later, dat ging prima.

Groeten,

Temet

ach

Als je echt geen tijd hebt dan koop je een paar zakken popcorn doe je in papieren boterhamzakjes en leuk omvouwen met sticker erop ofzo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.