Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tweedehands boekentas regelen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sasvangent

Sasvangent

05-10-2011 om 09:56 Topicstarter

Deal gaat niet door

voor diegene die een kleine update willen, de deal is dan toch afgeblazen. De moeder van het vriendinnetje heeft de andere tassen al weggegeven en wil die van vorig jaar houden als reservetas, moest er iets met de huidige tas gebeuren. Tja, ik kan daar wel inkomen.

Dochter is natuurlijk teleurgesteld, maar heeft nu gezegd dat ze dan toch gewoon een hele nieuwe tas van hetzelfde merk gaat kopen (nu wil ze geen tweedehands meer). Ik vind die tassen te duur voor wat ze zijn en wil eigenlijk niet dat ze daar 130 euro aan uitgeeft. Het gaat dan wel om haar zakgeld, maar ik wil er toch ook mijn zegje in hebben. Volgens mij zou er van haar geld ook niet veel meer overschieten.

Wat een bedrag

Sas, je noemt nu voor het eerst het bedrag van 130 euro. Dat vind ik nogal wat anders dan het Hollandse kabouter plop/Nemo/Cars-rugzakje van 9,95 euro.

Als mijn kind dat van zijn zakgeld moest betalen dan had hij die tas op de middelbare nog niet bij elkaar gespaard, haha.

De reacties waren hier nogal van 'ze moet zelf weten wat ze met haar zakgeld doet', maar ik vind het nogal bedragen die je daar noemt. Ze is pas acht.

Chris

Sasvangent

Sasvangent

05-10-2011 om 11:58 Topicstarter

Duur ja

ik had wel een aantal keer geschreven dat het om een dure tas ging... maar misschien was het nog niet echt duidelijk.
Ondertussen maakt ze volop tekeningen van de gewilde boekentas, langs alle perspectieven, voor, achter, L & R en zelfs van binnenin... . En ik weet zeker dat eens ze die tas zou hebben, ze er na 2 weken nog amper over kraait... . 'T is gewoon een koppig meidje!

Sasvangent

Sasvangent

05-10-2011 om 12:25 Topicstarter

Plaatje?

nou, ik weet niet of ik reclame mag maken voor een merk maar het gaat om het merk "met het aapje".
De tas kost 129 eur. Eigenlijk wil ze heel graag een tas op wieltjes, maar die wegen te zwaar en kosten maar liefst 170 euro.
Mag ik eens vragen welke merken jullie tassen hebben (geen rugzakken maar rug boekentassen)?

Sasvangent

Sasvangent

05-10-2011 om 12:28 Topicstarter

Oh ja

waarom zo duur? Ik weet het niet, echt waar. Maar tig kinderen op school hebben boekentassen van dit merk, het gaat als zoete broodjes over de toonbank, zelfs voor kleuters.

Ik ga ervanuit dat het sterke boekentassen zijn maar dan nog, mijn zoons' merk kost zowat de helft en gaat dus ook al jaren mee.

Dochter heeft van het aapjesmerk ooit schoenen gehad en ik vond het op niet veel trekken... . Maar dat is ze nu natuurlijk vergeten.

pooh bear

pooh bear

05-10-2011 om 14:00

Boekentas

Waarom moet het een echte boekentas zijn? Wat moet ze er allemaal in mee nemen?
Ik heb hier nog nooit gehoord dat kinderen met zulke duren tassen lopen.
Dochter krijgt zit in groep 7 en heeft al een paar keer een nieuwe tas gehad. Vaak voor haar verjaardag van een tante of oma of met 5 dec of zo.
Bij de kleuters was dat een prinsessen rugzakje toen ze daar te groot voor werd werd dat een diddl rugzak en nu heeft ze een soort postbode tas van huis Anubis. Maar die tassen kosten allemaal rond de 10 of 15 Euro.
Maar er hoeft dan ook niet meer in dan een koekje een broodtrommel en een pakje drinken en af en toe een beetje huiswerk.

Sasvangent

Sasvangent

05-10-2011 om 14:12 Topicstarter

Daarom

daarom stelde ik de vraag met wat voor boekentassen jullie kinderen naar school gaan.
Maar hier is 'een echte boekentas' toch nodig. Er worden veel boeken, mappen, schriften, huiswerk, pennenzakken ed. in gestopt, naast het eten voor de dag. Vorig jaar (toen ze 7 was dus) heb ik haar boekentas eens gewogen, want zij sleept nog vanalles extra mee: inhoud + boekentas woog net geen 10 kg. en dat voor een kind dat toen zowat 24-25 kg woog.

Moeten jullie dan geen mappen en schriften en boeken mee naar huis nemen?

Geen huiswerk sas!

Er wordt veel gemekkerd (ook zeker door mij) maar de huiswerkvrije basisschool vind ik een zegen. Ik heb genoeg werk aan muziek studeren thuis.
Sommige scholen geven wel topografie mee naar huis, en/of werkstukken, of zelfs regelmatig maakwerk.

Maar in de regel komen kinderen hier alleen met een bakje en een bekertje of een zakje en een pakje naar school.

Heerlijk!
Oh ja, eens in de zoveel krijgen ze knutselwerkjes mee naar huis. Die passen steevast niet in de tas, en ik zag daarnet op het schoolplein nog een moeder die de werkjes weer naar binnen bracht omdat ze ze vandaag niet wilde meenemen ... duidelijk verschil met Vlaanderen dus!

Sasvangent

Sasvangent

05-10-2011 om 14:56 Topicstarter

Groot verschil dus

geen huiswerk dus... . Omdat mijn kinderen in de verplichte studie blijven (1 uur), moeten ze ook nog eens materiaal meenemen om zich bezig te houden als hun werk gedaan is. Dus, bovenop al het schoolmateriaal, moeten ze ook nog eens een boek en/of stiften ed. meenemen... Dat weegt allemaal een pak hoor.

Ik zat trouwens net op internet te surfen en kwam dit artikel tegen dat onderzoek aantoont dat maar liefst 42 % van de ondervraagden elk jaar een nieuwe boekentas voor zijn kind koopt en 38 % doet dat om de 2 jaar.
Maar: ook ringmappen, bureaumateriaal, papierwaren, brooddozen en pennenzakken worden door de meeste ondervraagden jaarlijks of om de 2 jaar aangekocht.
Prijskaart: gemiddeld 143 euro voor een schooljaar (hoe ouder, hoe duurder).
Afspraken over budget en kwaliteit: De meerderheid (85 %) van de ouders legt zelden of nooit op voorhand een maximumbudget vast.

Tja, met bovenstaande is mijn dochter dus verworden tot een triestig kind dat jaren met hetzelfde moet doen.
Want: bij de boekentas hoort inderdaad de bijpassende pennenzak/portefeuille/mappen/kaftpapier/brooddoos en ga maar door... het is gewoon pure commercie en zij trapt erin. (het is een kind hé)

En rode beuk: als wij nu eens iets niet naar huis meekrijgen zijn het wel knutsels (behalve een doos op eind van het jaar).

NL kinderen moeten toch veel vrije tijd hebben blijkbaar. Jullie scholen zijn al vroeger gedaan en dan nog eens geen huiswerk... wat een droom!

Sas: gewicht

Ik las laatst ook een artikel dat Vlaamse (en Waalse?) kinderen een veel te zware boekentas met zich meezeulen (zwaarder nog dan in Nederland) en als ik lees wat jouw dochter van 8 aan kilo's moet meenemen snap ik het probleem.

Het schijnt dat de schooltassen in Italië het zwaarst zijn (22% van het lichaamsgewicht) en dat Vlaanderen in dat statistiekje op de vijfde plaats staat.

Chris

Pol

Pol

05-10-2011 om 16:17

Anno

altijd grappig dat er in het algemeen gesproken wordt. Ik ben bang dat je geen gelijk hebt als je praat over "bijna alle kinderen in het VO". Ik zie in onze brabantse land net heel veel jongedames rondrijden met eenzelfde tas als mijn dochter (cowboybag) en die kost helaas ook over de 100 euro. Wordt wel zelf betaald overigens.
Nog even over de 8 jarige; ik vind het ook heel wat om dat voor de basisschool te kopen maar wat maakt het uit, de dame betaald het zelf! Heeft ze daarna spijt dan is dat meteen een goede les. Mijn jongste koopt ook altijd van die dure dingen van zijn zakgeld en verjaardaggeld, spaart ook altijd lang voor iets.

Sasvangent

Sasvangent

05-10-2011 om 16:58 Topicstarter

Voor anno

http://www.kipling.com/be-nl/school-bags/all-school-bags/

het gaat over 'linus medium' of 'new wooly m'. Niks speciaal vind ik.

Sasvangent

Sasvangent

05-10-2011 om 17:01 Topicstarter

Pol

ze laat voorlopig niet los... . Als ze haar plan kan doordrukken (dit weekend MOETEN we naar de winkel om de tas te gaan kopen), dan zal ze voor het volgende hebbeding inderdaad moeten sparen, en als het ook iets duur is, dan zal het lang sparen worden. Ik laat het meer en meer los, als zij wil doordraven, nou, ze doet maar, het is haar geld en zoals we thuis zeggen: op=op.
Lelijke uitdruking vind ik dat, maar het is wel waar.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-10-2011 om 19:32

Sas

De kinderen hebben hier op school een tafel met lades eronder, daar gaan en blijven de spullen in. (Standaard) schrijfspullen, schriften, multomappen enzo worden door school geleverd. Voor de schrijfspullen worden in de hogere klassen vaak ook wel spullen van huis meegenomen, maar die blijven dan ook op school.
Toen ik op de basisschool zat had ik meestal helemaal geen tas bij me, melk kregen we op school en verder had ik niets nodig, tussen de middag ging ik naar huis om te eten.
Ik herken je instelling over rugzakken trouwens wel. Ik mocht op de middelbare school kiezen of ik een dure boekentas wilde waar ik de hele schooltijd mee zou doen, of een goedkope die dan vaker vervangen zou worden. Uiteindelijk heb ik het eerste jaar een goedkope gehad, die beviel heel slecht. Toen een paar jaar een dure, maar na een jaar of 3 werd ik daarmee gepest en toen heb ik een goedkopere rugzak gekregen. Die ging een jaar of 3 mee en was toen helemaal versleten. Daarna heb ik een zelfde gekregen en daar nog een paar jaar mee gedaan.
Dat laatste beviel mij het beste, en zou ik zelf nu ook doen. Een niet te dure maar wel stevige en leuke tas die na verloop van tijd vervangen mag worden. Maar niet elk jaar, pas als ie versleten is.

Annet

Annet

05-10-2011 om 20:22

Op het vo

Gezien alle draadjes in het verleden over boekentassen op het Voortgezet onderwijs, zijn er twee merken die het meest gekocht worden: Eastpack en Kippling.
Dit zijn voornamelijk rugzakken van zacht materiaal. Stijve tassen voor op de rug komen hier nauwelijks voor. Cowboytassen heb ik nog niet eerder voorbij zien komen.
Wel zie je steeds meer zogenaamde reporterstassen, die zijn ook zacht en worden gedragen over de schouder.

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, heeft een kind in NL voor de basisschool slechts een simpel tasje nodig.

Sasvangent

Sasvangent

05-10-2011 om 21:21 Topicstarter

Hier ook lades hoor

onze schoolbanken hebben ook lades, of eigenlijk zoiets dat je kan openklappen en daar al je gerief in kan steken.
Maar het vele materiaal komt toch door huiswerk en eten op school en verplichte studie.
Sinds een jaar of 2(?) is schoolgerief gratis(dus pennen ed.) maar de kinderen mogen deze "schooleigendom" niet mee naar huis nemen, en dus moet je toch alles dubbel kopen want anders kunnen ze in de studie hun huiswerk niet maken.

Puck

Puck

05-10-2011 om 21:45

Sas

Ik vind de Eastpak van oudste (inderdaad, hier HET merk op het VO) al duur met 50 euro, dus van die aapjes-tas sla ik helemaal steil achterover. Echt te dol voor woorden. En ik ben met je eens dat die tas waar je dochter haar zinnen op heeft gezegd nu niet iets bijzonders is, maar tja, maak dat een eigenzinnig kind maar eens wijs
Maar als de deal niet doorgaat dan zou het voor mij klaar zijn en komt er geen andere tas. En nu ben ik ook wel benieuwd naar de tas die je dochter nu heeft, in haar ogen moet die wel heeeel erg vreselijk zijn.

Vic

Vic

05-10-2011 om 23:00

Aapjestas

Grappig, ik had daar geen Kipling bij gedacht. Mijn dochter had gekeken naar een tas met aapjes van Paul Frank. Uiteindelijk is ze toch voor een Eastpak gegaan. Ik had van collega's gehoord dat die met gemak een paar jaar mee gaan, dus dat leek me een goede koop. Mocht dochter over een jaartje behoefte hebben aan een andere tas, dan mag ze die zelf kopen.

neteret mut

neteret mut

06-10-2011 om 00:37

Mijn zoon

zit nu in klas 6 ( =groep 8) en doet nu voor het derde jaar met zijn tas. Volgend jaar middelbare school mag hij een nieuwe uitzoeken en dat is het dan ook. Wil hij dan eens een andere dan zal hij het zelf moeten betalen. Zo heb ik het met de andere kinderen ook gedaan en dan merk je wel verschil tussen meisjes en jongens. De jongens lopen bijna allemaal nog met hun kipling uit eerste middelbaar ( al hebben ze inmiddels er een hele goedkope bij voor als er maar 1 vak is ofzo of een uitstap) De meisjes hebben bijna elk jaar hun zakgeld en verjaardagsgeld uitgegeven voor een nieuwe tas. Op de lagere school waren het tassen van de colruyt en de carrefour, eenvoudig maar groot en stevig genoeg en zeker niet duur. Geen idee wat andere ouders doen, maar ik dacht niet dat er bij ons veel kinderen zomaar elk jaar nieuw spul krijgen. Ik sponser ook niet elk jaar nieuwe etuis, helaas wel elk jaar geodriehoeken.

Sasvangent

Sasvangent

06-10-2011 om 09:17 Topicstarter

Meisjesding

Vic: na mijn post gisteren over het aapje, besefte ik dat er inderdaad nog een ander aapje is. De tassen van het 2e aapje zijn te slap voor dochter.

Neteret: het is denk ik meer een meisjesding ja, net als ik elke keer opnieuw problemen heb met dochter en schoenen kopen... .
Ik heb haar al gewezen op een kangoeroe tas uit Colruyt maar dat is niet goed genoeg. Volgens haar zijn die 'te slap' en 'lelijk' en 'niemand wil daar mee rondlopen'.
Ik vind het best erg dat wij thuis weinig aandacht aan merken besteden en dat zij daar blijkbaar toch veel belang aan hecht. Ik bedoel: wij hebben best veel merkdingen maar ik benoem dat niet zo. Dat is het effect van reclame en verder ook gewoon het zien van wat andere kinderen hebben. En wij zitten nu eenmaal op een 'rijke school'... .
Verder is het ook een punt dat zij nog altijd extra zaken meesleept voor 'moest ze tijd over hebben'. Ik haal regelmatig uit de tas, en zij doet ze er terug in.

Sas, meisjes en tassen

Sommige meisjes en vrouwen hebben nou eenmaal iets met tassen. Mijn moeder heeft het, mijn dochters hebben het en ik heb het helemaal niet. Slaat een generatie over blijkbaar. Ik loop al acht jaar met hetzelfde handtasje, mijn dochters hebben ieder wel 20 tassen. Dit jaar had mijn oudste besloten dat ze een echte Louis Vuitontas wilde. Kost 520 euro. Ze heeft ervoor gewerkt en gespaard en in de zomervakantie zijn we hem gaan kopen. Ik snap het niet, zo'n dure tas die ze niet eens dagelijks kan gebruiken, en voor dat geld kan je zó veel andere leuke dingen doen. Bovendien gelooft vast niemand dat het een 'echte' is dus je kan net zo goed voor een paar tientjes een nepperd kopen en je kan nog bang zijn dat hij gepikt wordt. Maar ze wilde het persé en ze is er dolblij mee. En al had ze er spijt van gehad, dan was het een goede les/ervaring geweest.

Dus ik zou zeggen, als je dochter wil sparen voor een dure tas, laat haar. 'T is haar geld. En als ze na een paar weken de interesse in de tas is verloren, jammer dan. Wijze les.

skik

Sasvangent

Sasvangent

06-10-2011 om 09:31 Topicstarter

@puck

Ze hebben nu een tas van Delsey:
http://www.delsey.com/products/kids/delsey-school/

Heel goede tassen, en afhankelijk van de grootte, zowat de helft van de kipling prijs. Bovendien zit er al een pennenzak bij en binnenin allerhande handige zakjes.
Als ze nu een Delsey zou willen van dit jaar, dan zou ik dat nog ok vinden.

Sasvangent

Sasvangent

06-10-2011 om 09:37 Topicstarter

20?

20 tassen... dat is heel wat ja.
Ik heb zelf 2 handtassen in gebruik, duurdere tassen maar -vooral 1- ziet er best exclusief uit. Ik heb liever minder maar wat specialer. Maar dat is ieder zijn eigen smaak.

In ieder geval, het is wel goed voor je portefeuille dat het tassenvirus voor jouw een generatie heeft overgeslagen

Merken

Sas, ik denk dat dat merkbewustzijn er bij jouw dochter gewoon een beetje inzit. Ik moet denken aan mijn broer, inmiddels ook al de veertig gepasseerd. Hij had het al vroeg als kind en het is nooit meer overgegaan De rest van het gezin heeft hier aanzienlijk minder last van.

Je kunt haar in dit geval proberen de waarde van geld te leren en misschien zal je er aan moeten wennen dat zij later haar geld zal uitgeven aan dingen die jij onzin vindt. Zo was het in ieder geval wel voor mijn ouders. Maar ik zou er pas aan toegeven als ze wat ouder is en niet nu al met 8 jaar.

Chris

kaatje43

kaatje43

12-10-2011 om 13:09

Marktplaats?

Is dat geen idee.

Ik zou trouwens alleen al voor gewicht geen schoudertas kopen. Zo zwaar en zo jong. Lijkt mij echt niet goed voor de rug.

Salu

Salu

12-10-2011 om 20:25

Het gaat om je dochter! waar gaat dit over?

Hoi Sas,

Ik ben echt heel verbaasd over jouw vraag en de manier waarop je hiermee omgaat. Ik lees uit jouw berichten ergernis, boosheid, irritatie over het gedrag van je dochter. Ik lees woorden als 'achterbaks' en 'in discussie moeten gaan'. Joh, het gaat over een kind van 8, je dochter! Zij mag toch dingen graag willen! Ze is een kind dat goed weet wat ze wil. En ze is bereid daarvoor haar best te doen en hard te werken. Fantastisch toch! Het lijkt wel of je je bedreigd voelt door haar. Nogmaals, jij bent de volwassene en bepaalt wat er uiteindelijk gebeurt. Een simpel nee moet voldoende zijn, laat je niet verleiden tot een discussie. Discussies voer je met collega's, vrienden en andere volwassenen. Je kunt natuurlijk best jouw standpunt duidelijk maken en uitleggen waarom je nee zegt. Maar het lijkt nu wel alsof je je in de verdediging laat drukken.
Ik vind dat je een geweldige dochter hebt en dat ze blijk geeft van doorzetten. Hoe harder jij je tegen haar verzet, met haar in discussie gaat en je in de verdediging laat drukken, hoe harder zij haar zinnetje zal doordrijven. Ik zou zeggen: moedig haar aan om alles wat ze graag wil voor elkaar te krijgen. Maar bewaak daarbij wel jouw eigen grenzen. Ga dus niet mee betalen als je dat niet wilt, en spreek duidelijk met haar af wat ze wel en niet met haar eigen zakgeld mag doen. Droom lekker met haar mee over mooie spullen die ze misschien wel nooit krijgt, zoals hierboven staat. Blijf uit de verdediging. En nogmaals bewaak je eigen grenzen. Het lijkt alsof je die al vaker overschreden hebt bij haar, (schoenen etc.) anders zou je je eigen dochter niet 'achterbaks' noemen. Maar wat zij doet vind ik enorm pleiten voor haar! Topmeid!

Succes, Salu

Topmeid?

Volgens mij heeft het weinig te maken met doorzetten. Het is gewoon typisch het gedrag van een achtjarige. Zeuren om spullen, waarvan ze eigenlijk de waarde niet kent. Ze kan het proberen allicht, maar het is aan jou om de grenzen te stellen.

Chris

Salu

Salu

13-10-2011 om 17:48

Ja toch!

Hoe je het ook noemt, doorzetten of 'zeuren', ik zou eerder het positieve inzien van dit gedrag van je dochter.
Overigens heb ik ook een dochter van inmiddels 9 en die heeft nog nooit gezeurd over spullen. Ze heeft wel wensen gehad, zoals een Wii, maar die krijgt ze niet. Als ze die zelf op de kop weet te tikken of ervoor gaat sparen moedig ik haar aan. Het gaat over kinderen en ik vind dat jullie ze erg negatief benaderen. Nogmaals, kinderen zijn geen volwassenen. En zeuren doen ze alleen als jij ze niet erkent in wat zij belangrijk vinden, of als je ze niet lijkt te willen horen.
Een kind dat niet mag huilen van zijn ouders wordt ook een huilebalk!

Puck

Puck

14-10-2011 om 08:42

Zeuren

nou Salu, ik zie toch wel verschil in zeuren en doorzetten. Als jouw kind een half uur om een snoepje blijft vragen dan noem jij dat doorzetten en vind je dat prima? Als ik ergens nee tegen zeg en mijn kind blijft er om vragen dan is dat zeuren. Doorzetten heeft te maken met een moeilijker bereikbaar doel waar moeite voor gedaan moet worden om het te krijgen en waar paps of mamshet mee eens is dat je het krijgt. Sas heeft duidelijk aangegeven dat er vaneen nieuwe tas geen sprake kan zijn en als een kind dan toch doorgaat is dat drammen, zeuren, eigengereidheid ofzo, maar zeker geen positief iets.

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2011 om 09:00

Zeuren

Nou, het zal ongetwijfeld zo zijn dat hoge hakken, haar haar rood verven, elke week nieuwe kleren heel belangrijk zijn voor mijn dochter. Maar ze is elf, dus ik trek toch echt mijn grenzen. En omdat het zo belngrijk voor haar is, zijn er compromissen,tuurlijk. Maar als er dan nog doorgezeurt wordt omdat het zo belangrijk is, zal ze toch moeten leren dat nee gewoon nee is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.