Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

U zeggen tegen moeder


Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-12-2019 om 11:22

Misverstand

Ik vind het evengoed een misverstand dat u zeggen per definitie afstandelijk is. Volgens mij ligt het helemaal niet zo zwart-wit en heeft het alles te maken met hoe de ervaring is.

Er zijn liefdevolle, betrokken gezinnen waar u zeggen de norm is. Er zijn gezinnen waar onverschilligheid heerst en waar jij zeggen de norm is. En alles daar tussen in. Wat je als buitenstaander daarbij denkt, hoeft niet overeen te komen met wat in het gezin beleefd wordt.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-12-2019 om 11:24

Zie het verhaal van Arda

Zo kan het dus ook gewoon.

Torentje

Torentje

06-12-2019 om 11:26

Trivia

Toen ik op de basisschool zat noemden wij ook diverse goede bekenden (vrienden van mijn ouders) oom en tante.
Daarentegen weigert mijn zwager al obstinaat vanaf het begin om 'oom' genoemd te worden (door onze kinderen) - sorry, geen zwager, de man van mijn schoonzus.

Torentje

Torentje

06-12-2019 om 11:33

Wanneer wel/niet

Soms is het wel lastig om te bepalen of je u moet/kunt zeggen en wanneer niet.
Ik ben wel eens met 'je' aangesproken door een puber achter de kassa van supermarkt, dat vind ik dan niet netjes.

Zelf heb ik jaren gebridged toen ik in de twintig was. En dat is toch ook vaak met/tegen oude(re) mensen. Na een tijdje verschuift de 'afstand' ook van onbekenden naar bekenden met wie je regelmatig een spelletje speelt, plezier hebt en in gesprek bent op een informele manier.
Zo sprak ik de ouders van mijn partner nog netjes aan met 'u' en hun vrienden, met wie wij ook bridgeden, sprak ik bij de voornaam aan. Als je in gezamelijk gezelschap bent, is dat toch lastig. Het is ook raar om iemand die door allen wordt aangesproken als Truusje, te benoemen als mevrouw X.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-12-2019 om 12:26

Mijn kinderen noemden vroeger mijn ouders je en jij, maar sinds hun 12e ongeveer u, op eigen initiatief.
Zelf vind ik het leuk als mijn neefje en nichtje me tante Phryne noemen. Mijn zus vond dat niet nodig maar ze is er wel in mee gegaan. Zelf noem ik mijn tantes bij hun voornaam. Eentje heette vroeger wel tante, maar dat vind ik nu een beetje overdreven.
De ooms en tantes van mijn vriend noem ik bij hun voornaam, maar hij zelf nog tante en oom Voornaam.
Wat wel grappig is. Ik was de laatste schoondochter die erbij kwam bij de schoonouders. De eerdere twee en ook de ex van mijn partner noemden hen pa en ma. Daar ga ik echt niet aan beginnen. Inmiddels ben ik de oudgediende. De rest is ook gescheiden en heeft nieuwe partners die ook niet meedoen aan het pa en ma. Misschien is dat meer iets voor middelbare school liefdes?

Debby1989

"Daar heb je het toen wel over gehad omdat je vond dat dat eigenlijk niet kon, jou tutoyeren?"

Ik heb het er eigenlijk, voor zover ik me kan herinneren, niet over gehad met de kinderen toen ze klein waren. Mogelijk dat andere volwassenen in hun omgeving daar explicieter in waren.

Eerlijk gezegd kan het mij niet zoveel schelen, maar je past je wat aan aan je omgeving en als het gebruikelijk is om 'u' te zeggen ga je daarin mee. Tenzij je een anti-autoritaire levenshouding wil entameren. Kan ook.

Debby1989

Debby1989

06-12-2019 om 14:24 Topicstarter

Arda

Je hebt dus in feite de lijn van je schoonfamilie gevolgd. Zou je je kinderen wel u hebben laten zeggen als jij alleen had besloten? En was het dan ook "moeder" geworden, of toch mama?

Debby1989

Debby1989

06-12-2019 om 14:35 Topicstarter

Phryne (leuke naam trouwens)

"Zelf vind ik het leuk als mijn neefje en nichtje me tante Phryne noemen"

zelf noemde je je tantes bij voornaam en je neefje en nichtje gebruiken de "titel". Mag ik vragen waarom? Vind je het beleefder? Vind je het closer? Hoort er wel je bij of is het dan ook u?

Zijn er nog veel van jullie die tante genoemd worden?

Andere tijd

' je vind "u" zeggen wel respectvol maar laat je kinderen wel jij zeggen. Puur uit nieuwsgierigheid, waarom heb jij dan wel voor jij gekozen naar jouw kinderen toe?'
Het is geen bewuste keuze geweest, gewoon een andere tijd. Vreemden spreken mijn kinderen overigens wel aan met -u- en grootouders hebben ze ook altijd gedaan.
Overigens is er geen sprake van dat er enige afstandelijkheid was. Maar er was wel een verschil tussen de relatie ouder-kind en de relatie tussen vrienden of vriendinnen. Ik vind dat eigenlijk heel gezond.
Het is ook neit zo dat ouders hun peuters dwongen om -u- te zeggen. Het was toen vanzelfsprekend.

Ik ben wel benieuwd als mensen zeggen dat je respect eerst moet verdienen, wanneer hun kinderen dan het moment aangebroken zien waarop het respect verdiend is. Volgens mij begin je met respect en kan iemand het hooguit daarna verliezen. Maar dat je eerst iets moet doen om het te verdienen, dat vind ik dan weer een rare gedachte. Zeker als het om ouders-kinderen gaat. De ouder moet dan dus eerst iets doen, waardoor het kind respect gaat krijgen. Goed door een hoepeltje springen of zo?

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-12-2019 om 17:29

Debby

Ik vind het gewoon heel schattig klinken. Als ze me Phryne noemen vind ik het ook niet erg. En natuurlijk jij.

Arda

Arda

07-12-2019 om 01:30

Debby

Als ik alleen had besloten was het waarschijnlijk wel u geworden maar waarschijnlijk geen vader/moeder. Die titels zijn voor mij zo verbonden met mijn ouders. Het lijkt me vreemd om zo genoemd te worden. Ik vind het verder niet erg dat mijn kinderen je/jij zeggen.Het is ook weer een nieuwe generatie.

Arda

'Die titels zijn voor mij zo verbonden met mijn ouders.' Maar voor je kinderen ben je toch vader/moeder? Wat maakt het zo moeilijk om die realiteit te aanvaarden?

Tsjor

Astrid

Astrid

07-12-2019 om 13:46

Geen afstand

Ik snap de afstand niet zo eigenlijk.
Ik ben zoals alle generaties in mijn familie opgevoed met u, met 2 woorden spreken enz.
Niets dat dat iets te maken hebt met een mindere band. Wij waren juist erg close met elkaar, veel closer dan ik vaak lees her en der.
En ja, als je een verrotte relatie met je schoonmoeder hebt dan begrijp ik dat nog enigzins. Waarom je dan u blijft zeggen ondanks alles en eigenlijk dus onderdanig bent, dat snap ik dan weer niet. Daar zou ik wel een robbertje zeuren voor overhebben.

Mijn kinderen zeggen ook u. Wel iets minder vaak sinds ze uit huis zijn, maar dat boeit me niet. Onze band is door af en toe je en jij niet ineens beter geworden. Respect zit 'm niet in een woord. Niet in jij en niet in u.

Half a twin

Half a twin

07-12-2019 om 15:32

Simpel

====Waarom je dan u blijft zeggen ondanks alles en eigenlijk dus onderdanig bent, dat snap ik dan weer niet. Daar zou ik wel een robbertje zeuren voor overhebben.====

Als het met 1 robbertje zeuren was opgelost dan zou ik dat zeker doen.
Maar na minstens 15 donderpreken heb ik mij geschikt in mijn lot en ben ik dus onderdanig zoals jij dat noemt.
Maar dan liever elkaar in neutrale stemming gedogen dan in aanwezigheid van mijn kinderen (inmiddels pubers) en schoonvader continue strijd voeren.

@nnemoon

@nnemoon

08-12-2019 om 17:16

Ik ben opgegroeid met u zeggen tegen mijn ouders. Ik heb dat nooit als probleem gezien en heb nog steeds een warme band met mijn ouders. Zij zijn al in de tachtig. Mijn zoon zegt ook u tegen mij en mijn man. Hij heeft daar nooit probleem van gemaakt. Hij ervaart het niet als afstandelijk. Hij is inmiddels 15 jaar, een leuke normale puber. Hij is wel eens op school uitgelachen omdat hij een docent aanspreekt met u en daar ben ik dan weer niet zo blij mee. Laat iedereen in zijn waarde of hij nou je of u zegt.

Floor

Floor

28-02-2020 om 00:16

Hier ook

Mijn dochter (14 jaar) spreekt mij en mijn man ook aan met u en spreekt ook altijd met twee woorden. Ik moet wel zeggen dat we dit er vroeger echt ingestampt hebben, het ging niet vanzelf. Mijn man en ik hebben hier ook bewust voor gekozen om afstand te creëren, wij zijn namelijk haar ouders niet haar vrienden/vriendinnen. Wij krijgen ook vaak te horen van bijvoorbeeld haar mentor op school, ouders van haar vriendinnen en van onze vrienden, dat ze heel erg beleefd en netjes is. Zelf vind ik het ook wel fijn om dit te horen, want ik hecht ook veel waarde aan respect en beleefdheid, zeker van mijn eigen kind.

@Emma

@Emma

28-02-2020 om 08:24

Netjes

Goh. ik word toch vaak gevousvoyeerd door mensen die zich bijzonder onprettig en achter de ellebogen gedragen.
En juist die mensen gebruiken te pas en te onpas het woord "netjes" om over anderen te oordelen.

Precies @Emma

In strenggelovige kringen is u zeggen tegen de ouders heel normaal. Net als sexueel misbruik.

vlinder72

vlinder72

28-02-2020 om 08:56

Beleefd en netjes

Een kind wordt niet beleefd en netjes door het te aan te leren om u te zeggen tegen ouders.

De naarste groepen kinderen zijn bij ons in de plaats de reformatorische pubers. Ongetwijfeld allemaal zeer nette kinderen. Zeggen u. Gaan 2x op zondag naar de kerk maar ze zijn verschrikkelijk op de fiets naaar school. Schelden andere kinderen uit met de gruwelijkste woorden. Blokkeren de boel. Gewoon zeer nare kinderen om tegen te komen.

Maar vast heel netjes en beleefd. Op school dan en thuis.

Floria

Floria

28-02-2020 om 12:00

Vlinder

Die verhalen gingen 30 jaar geleden ook al rond over datzelfde publiek in de buslijnen naar Amersfoort....

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2020 om 13:17

Afstand

U er in stampen voor afstand tussen ouder en kind en respect van kind. Hmmmm.... Klinkt warm.

Half a twin

Half a twin

28-02-2020 om 13:25

Warm?

Ijskoud!

Dat is mijn op ervaring gebaseerde mening.

Arda

Arda

28-02-2020 om 13:33

instampen

waarom zou instampen nodig zijn? een kind wordt niet geboren met een voorkeur voor jij of u. Die neemt over wat de ouders voorzeggen. Dat gaat automatisch en hoeft er echt niet ingestampt te worden. Kinderen volgen gewoon het voorbeeld wat ze krijgen op dat gebied.

Arda

'Kinderen volgen gewoon het voorbeeld wat ze krijgen op dat gebied.'

En aangezien papa en mama jij en jou tegen elkaar zeggen, is dát het voorbeeld wat het kind heeft. En dan blijkt het als enige 'u' te moeten zeggen. Bizar.

Dees

Dees

28-02-2020 om 15:45

De toon

Wat mij betreft graag het om de toon en niet om het woordje.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

28-02-2020 om 16:28

Ach zo jammer weer

dat alles in het extreme getrokken moet worden. Over een nare toon tegen elkaar gesproken.
In dit draadje klinkt dat eerlijk gezegd vooral erg bij de tegenstanders van u-zeggen. Oftewel van de ‘niet-afstandelijk-en-warm-je-en-jij-zeggen-tegen-elkaar’. Klinkt allemaal erg onverdraagzaam en als ‘er is maar één goede manier en dat is die van mij’.

Maar dat zal wel weer te meta zijn, dat ik dit zeg.

Triva

Triva

28-02-2020 om 16:39

Aagje

Goh wat ben ik het met je eens... Iets met leven en laten leven en niet zo kijken naar anderen. Ik denk dat mensen vooral onthouden wat ze willen onthouden want denken dat er niets mis gaat in gezinnen waar niet wordt gevousvoyeerd lijkt mij een utopie.

Arda

Arda

28-02-2020 om 17:19

Sydney

Als je een peuter rustig verbetert als ze beginnen met jij te zeggen dan leren ze dat echt zo. Ik kan me niet herinneren dat het ooit een probleem was voor mij of mijn broers/zussen om u te zeggen of dat te leren. Mijn eigen kinderen zeggen geen u tegen ons maar uiteraard hebben we wel geleerd om dat tegen andere oudere mensen te gebruiken (inclusief opa en oma). Dat gaat toch vanzelf? natuurlijk maken ze wel eens een fout en dan verbeter je dat. Kinderen leren dat heel makkelijk. Ook als ze geen u tegen de ouders zeggen zullen ze toch moeten leren dat er mensen zijn tegen wie je u gebruikt.

Half a twin

Half a twin

28-02-2020 om 17:26

Voorbeeld was verwarrend

Doordat ik uit een cultuur van jij zeggen kom en mijn man uit een u cultuur was het voorbeeld hier een mengeling van jij en u.
Op feestjes bij mijn man zijn familie was het tante X wilt u koffie, oom Y wilt u nog een biertje?
In mijn familie noemde ik mijn ooms en tantes gewoon bij de voornaam en zei jij. De laatste nog levende zussen van mijn opa waren wel u maar opa zelf niet.

Kon het mijn kinderen niet kwalijk nemen dat ze zo af en toe in de fout gingen en dan was de moeder van mijn man in alle staten.
Hele tirades stak ze af tegen een peuter van 2 jaar oud.

Inmiddels is het u er in gedrild nu we 12 jaar verder zijn maar van een warme band is geen sprake. Het is een ijskoude u, omdat het moet.

Mijn kinderloze schoonzus heeft wel eens geprobeerd om de stijve, vormelijke omgangsvormen wat te moderniseren maar kreeg geen voet aan de grond.

U zeggen kan respectvol zijn en een blijk van goede manieren. Inmiddels zijn mijn kinderen goed afgericht en weten ze hoe het hoort/ geëist wordt door sommigen en voldoen daar ook aan.
Hun school is ook een cultuur van voornamen een jij maar uit zichzelf hebben beiden 2 docenten toch met meneer en mevrouw aangesproken, omdat ze dat meer passend vonden.

Mam die mevrouw is minstens 60, Truus zeggen voelt echt niet goed. Na 2 maanden had ik Truus in de mail. Dat dochter te hardnekkig vast hield aan het u zeggen en mevrouw. Met dochter overlegd of ze Truus kon zeggen en toen Truus dus gemaild dat dochter het niet kon/ wilde.
Lag misschien ook wel aan het eeuwige mantelpak dat Truus droeg. Ze zag er echt uit als een dame.

Pennestreek

Pennestreek

28-02-2020 om 18:19

Tja

Ik vind u zeggen erin stampen en bewust afstand scheppen tussen ouders en kinderen ook niet heel warm en liefhebbend overkomen.
Waarom zou je bewust afstand willen creëren tussen je (kleine) kinderen en jij als ouder? Er is geen vanzelfsprekender en intiemer band dan die met je kind. Dat koester je toch? Die afstand komt vanzelf als ze groter worden, dat hou je toch niet tegen, maar waarom je daar zelf op aan zou willen sturen snap ik oprecht niet.

En verder herken ik wel dat kinderen bij anderen (en vaak ook thuis) prima weten hoe het hoort maar dat dat echt niet hoeft te betekenen dat het altijd engeltjes zijn. Ik heb zo’n broer...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.