
Tango
02-08-2012 om 22:00
Uitslag onderzoek en hoe nu verder?
Vandaag hebben we voor Tangozoon een gesprek gehad bij het Audiologisch Centrum waar hij onderzocht is, zowel spraak/taal als intelligentie. Dachten wij dus dat hij op spraak/taal behoorlijk achterliep, blijkt dat hij daar gemiddeld scoort maar uit de IQ-test die is gedaan, de SON-R, komt een score van 74. Hij scoort met name heel laag op ruimtelijk inzicht: puzzelen, mozaieken e.d. Ergens verbaast dit me helemaal niet want in puzzelen, bouwen met lego e.d. heeft hij ook nooit interesse gehad. Maar van het IQ 74 zijn we toch wel wat geschrokken. We krijgen nog een vervolggesprek met de orthopedagoge die de test heeft afgenomen want die was nu met vakantie. Nu alleen de logopediste gesproken die met name het spraak/taal deel heeft toegelicht en natuurlijk minder goed op het IQ deel kon ingaan. Maar wij vragen ons natuurlijk al veel dingen af: gaat Tangozoon het redden op de reguliere basisschool, komend schooljaar in een klas van 31 kinderen? Waarmee kunnen we hem helpen om het stukje ruimtelijk inzicht te verbeteren? Hoe kunnen ze hem op school helpen?
Misschien hoort deze vraag eigenlijk in zorgenkinderen thuis, maar zo wil ik mijn kind nog even niet noemen. Maar alle tips e.d. zijn natuurlijk welkom.

Shosha
02-08-2012 om 22:28
V/p kloof?
Hoi Tango,
Mijn zoontje heeft een paar maanden geleden ook de SON-R gedaan en kon ook erg weinig met puzzelen, mozaïeken etc. Op het verbale gedeelte scoorde hij echter gemiddeld. Daarom hebben we geen totaalscore gekregen, maar een score opgesplitst in verbaal en performaal. Het verschil daartussen was ruim 30 punten, dus een gemiddelde zegt dan niet zoveel.
Ons is verteld dat dat verbale deel iets zegt over het denkvermogen, dingen kunnen begrijpen en leren, en daarmee een grotere voorspeller is van schoolcarriere etc. Dat performale gedeelte zou zich ook nog verder kunnen ontwikkelen.
Veel meer kan ik je niet zeggen, voor ons is dit ook allemaal nogal nieuw. Mijn zoontje gaat nu wel tijdelijk naar een speciale school, maar dat is om andere redenen. We weten nog niet naar wat voor school hij hierna gaat.

Chippie
02-08-2012 om 23:39
Twijfel aan de score
Als er een kloof is mag je geen totaalscore geven qua IQ. En jij twijfelt aan de score, ik weet weinig over je zoon, maar dat zou dan echt wel moeten opvallen. En eigenlijk twijfel ik ook aan de score van het performale gedeelte. Er kunnen genoeg zaken zijn waardoor je die performale test kunt verprutsen. Faalangst, lakse werkhouding, etc. Het is de taak van een orthopedagoog om hier door heen te prikken.
Kortom: ik zou eerst het gesprek met de orthopedagoog afwachten.

Primavera
03-08-2012 om 08:01
Kijk uit voor het pygmalion-effect
De uitslagen van IQ-testen worden door van alles en nog wat beinvloed en zijn zeker geen vaststaande feiten over de intelligentie van een kind.
Bij de Son-R wordt juist expliciet vermeld dat het niet zozeer de intelligentie als de cognitieve ontwikkeling van een kind meet.
Onderzoek heeft vastgesteld dat met name scholing de uitslagen van iq-testen beinvloed. Later naar school gaan verlaagd de Iq-uitslag evenals slechte scholing en onvoldoende uitdaging. Zelfs testen na schoolvakanties geeft een lager IQ, dus wat denk je dat kleuterverlengen wel niet voor een effect zou kunnen hebben.
Rosenthal heeft bovendien onderzocht hoe de iq-scores van een non-verbale test werden beinvloed door de verwachtingen van leerkrachten. Dit effect bleek juist bijzonder sterk in kinderen van 5-8 jaar. Zie http://psych.wisc.edu/braun/281/Intelligence/LabellingEffects.htm
Ipv je druk te maken of tango zoon het gaat redden op school zou ik me juist reuze druk maken over hoe school je kind in zijn ontwikkeling heeft weten te beperken. Hou de uitslag alsjeblieft ver van school vandaan om het negative pygmalion-effect niet nog erger te maken en doe er zelf niet aan mee. Jullie verwachtingen van je zoon zullen namelijk ook een grote impact hebben op zijn prestaties.
Ga liever met hem oefenen om hem met zijn zwakke kanten te helpen en pin je niet vast op een cijfertje. Il heb de Iq-uitslagen van mijn zorgenkind van het ene uiterste naar het andere zien gaan, waardoor ik weinig vertrouwen heb in de voorspelbaarheid en waarheidsgetrouw van iq-testen vooral in IADH- kinderen. Ze helpen je alleen om het gebied te bepalen waarin je moet helpen voor de ontwikkeling.
Groeten Primavera

Tango
03-08-2012 om 17:42
Reactie
Chippie, faalangst speelt zeker wel mee bij Tangozoon al stond in het verslag van de orthopedagoge wel dat hij lang doorzette bij opdrachten en het zeker niet gauw opgaf.
Ik zal aan de orthopedagoge vragen of er daadwerkelijk sprake is van een v/p-kloof want dit is dus niet zo gezegd. Wat we gehoord hebben is dat hij op de SON een IQ van 74 scoort en op het spraak-taalonderzoek gemiddeld. Kun je uit de SON ook een v/p kloof halen? Het is een non-verbale test dus dat vraag ik me af.
Verder twijfel ik niet echt aan de score, we zien ook echt wel bij hem terug dat hij in dat onderdeel niet zo handig is.
Primavera, wat raad je ons aan om dat wel te doen richting school? Want dat we er iets mee moeten lijkt me wel duidelijk. En wat bedoel je precies met dat pygmalion-effect? Dat als ze dit resultaat zien ze hem helemaal niet meer gaan aanbieden wat hij nodig heeft en hem meteen naar speciaal onderwijs sturen?
Ik denk zeker dat school hierin heeft bijgedragen door hem in de onderbouw te weinig werkjes aan te bieden op puzzelgebied. Bouwen deed hij altijd wel veel in de onderbouw maar vooral met grote houten blokken.
Thuis heb ik vandaag maar eens de lego gepakt en hem wat eenvoudige dingen laten bouwen. Ging eigenlijk best goed. Ik heb met hem afgesproken dat we hier regelmatig wat mee gaan doen en dat hij dan voor zijn verjaardag in september lego van Toy Story krijgt. Hij ziet het helemaal zitten. Puzzels e.d. heb ik helemaal niet (meer) in huis, ook niet echt zin om dat nu weer aan te gaan schaffen. Ik ben zelf ook niet zo van het puzzelen dus van een vreemde hebben ze dat (ook Tangodochter) dan ook weer niet.

Chippie
03-08-2012 om 21:09
Tango
Ik ken de SON test niet. Ik ken wel de WISC en die heeft een Verbale score en een Performale score. Als er een te groot verschil zit tussen de ene en de andere score mag je geen totaal IQ weergeven.
WISC is ook een non-verbale test waar je wel degelijk een Verbale score uithaalt.
Maar ik denk dat je dingen door elkaar aan het halen bent. Je geeft aan dat taal/spraak door logopediste is getest. Ik denk dat dat een hee andere test is dan de Verbale test van bv de WISC test. Ik ga er vanuit dat de logopediste heeft getoetst welke woorden hij actief kan benoemen en welke passief. De Verbale testen van bv een WISC richten zich ook op rekenopgaven. De Verbale test van bv een WISC toets mag alleen door een orthopedagoog of psycholoog worden afgenomen.
Je kind heeft een score van 74, dat wil nog niet zeggen dat dat ook zijn IQ is. Dat is dusdanig laag dat je echt tegen ernstige problemen aanloopt in het dagelijkse leven qua handelen. Dat is echt iets anders dan 'niet zo handig'. En zo'n lage score is ook niet te wijten aan te weinig uitdagend werk. Je hoeft ook niet het puzzelen te gaan oefenen, je moet bestuderen waarom dat puzzelen hem niet lukt.
Er is heel wat geschreven over een P/V kloof. Ik geloof er niet alles van maar als P flink lager ligt dan V, dan kan dit inderdaad tot faalangst lijden. Je kunt het wel in je hoofd, maar krijgt het niet voor elkaar.
Pygmalioneffect is inderdaad dat je bv kinderen gaat behandelen zoals je denkt dat ze zijn. As je denkt dat een kind minder intelligent is, ga je hem ook zo benaderen, hij krijgt minder moeilijk werk, minder ontwikkelingsvaardigheden, etc.

Chippie
03-08-2012 om 21:12
Aanvulling
Nogmaals ik ken de SON-R niet. Maar het meest interessante van een IQ onderzoek is niet de uiteindelijke score. Het is met name interessant om te kijken of hij bv op bepaalde subtesten anders scoort. Dat blijkt het geval te zijn bij jullie. Dat kan een aanwijzing zijn wat er aan de hand is.

cqcq
03-08-2012 om 21:17
Wisc en son
De wisc iii is in elk geval geen nonverbale test. Om daar op te scoren zul je echt moeten praten. De SON-R wordt vaak afgenomen bij spraak-taalproblemen omdat je daarvoor dus niet hoeft te praten (mijn nichtje die vrijwel niet praat scoorde bijvoorbeeld een iq van ruim 130 op de SON-R.
Deze combi wordt vaak gemaakt om na te gaan of het niet praten/achterlopende taalontwikkeling te maken heeft met het IQ. Testen met de wisc is dan minder zinvol (omdat de taalontwikkeling de uitkomsten van deze toets veel meer beïnvloed dan dat het geval is bij de SON).
Maar aangezien de spraak/taalontwikkeling wel gemiddeld heeft gescoord heeft het wellicht zin om alsnog te testen met de wisciii of de wippsi-iii. Een IQ van net iets meer dan 70 lijkt niet zo waarschijnlijk als dat nooit eerder is opgevallen.

cqcq
03-08-2012 om 21:22
Wat ik dus bedoel
Is dat zijn iq door de son waarschijnlijk onderschat wordt, juist omdat het verbale niet getest wordt door deze iq-test. Je zou dus een hogere score op de wisciii verwachten.

Shosha
03-08-2012 om 21:58
Kloof
Ja, uit de SON-R kunnen ze ook een v/p kloof halen.
Mijn zoontje kan trouwens prachtige dingen bouwen van duplo, maar niet een kruis of een cirkel natekenen of een eenvoudige puzzel maken. Ik vind het best eigenaardig.

Tango
03-08-2012 om 22:19
Shosha
Dat is dus bij mijn zoon een beetje hetzelfde. Iets bouwen gaat nog wel, maar inderdaad iets natekenen of puzzels of figuren naleggen niet. Een cirkel of kruis lukt nog wel maar hij kan bijv. wel een + tekenen maar niet een x. Zowieso tekent hij echt nog op een heel kinderlijk niveau, net geen koppoters meer maar wel heel eenvoudige poppetjes vaak zonder armen.
Naar wat voor soort school gaat jouw zoon nu en tegen wat voor dingen loopt hij aan op school?

Tango
03-08-2012 om 22:28
Chippie
Ik geloof niet dat ik iets door elkaar haal hoor. Het spraak/taal onderzoek dat is gedaan was heel uitgebreid en had niet alleen te maken met woorden actief en passief benoemen maar ook bijv. zinnen herhalen die steeds langer worden, de voorste, middelste, laatste aanwijzen en ook een stukje grammatica, werkwoorden, lidwoorden, hem en haar etc. Heel uitgebreid en hij scoorde daar dus gemiddeld. Wat betreft de SON is ons verteld dat hij een IQ heeft van 74, dat tussen de 90 en 110 gemiddeld is en dat hij op moeilijk lerend niveau functioneert.
En op school loopt Tangozoon wel degelijk tegen problemen aan, alles gaat langzamer dan gemiddeld, zowel lezen als rekenen als schrijven.
De WISC is zover ik weet geen non-verbale test en ik begrijp uit de reactie hieronder van cqcq dat er dus wel een verdeling verbaal en performaal uit de SON is te halen, dus neem ik aan dat de uitslag redelijk betrouwbaar is.

Tango
03-08-2012 om 22:29
Ik bedoelde dus
De reactie van Shosha, daar staat in dat uit de SON ook een verdeling in verbaal en performaal is af te lezen.

Shosha
05-08-2012 om 08:21
Tango
Mijn zoon gaat voor een half jaar naar een behandelgroep, niet speciaal vanwege de dingen die uit deze onderzoeken nar voren kwamen, maar om te leren aan een taak te beginnen en deze ook af te maken en om beter met andere kinderen te leren omgaan. Verder krijgt hij daar ook gespecialiseerde fysio en logopedie (krijgt hij nu nog buiten school).
Verder zit ik hier eigenlijk illegaal, want mijn zoon is pas 4. De twee dingen die ik hierboven noemde zijn nu het lastigst op school. Als kleuter hoef je op school nog niet zoveel te kunnen, maar hij kan nog geen potlood vasthouden (nou ja, wel in zijn vuist), niet knippen, plakken, scheuren, puzzelen. Daarnaast zijn er ook nog een hoop opzichten waarin zijn ontwikkeling anders verloopt dan bij andere kinderen.

Fransien
05-08-2012 om 19:07
Iq-testen en betrouwbaarheid
IQ testen zijn helemaal niet zo betrouwbaar, de score van een individu fluctueert behoorlijk in de tijd, tot zo'n 20 punten, zie het artikel in Nature van oktober vorig jaar (is niet gratis online te lezen, dit artikel geeft een goede samenvatting: http://www.webmd.com/parenting/news/20111019/iq-scores-of-teens-may-change-over-time).
Pin je niet vast op de SON-score, bovendien is dit wel een non-verbale test, maar het kan zijn dat het niet de test is waar je zoon het best op scoort. Als deze test leidend wordt in de behandeling en aanpak van je zoon (en dit is echt heel laag, dat zou je als moeder echt al lang gemerkt hebben), dan zou ik een tweede toets gaan aanvragen, bijvoorbeeld de Kaufman-ABC, die is ook non-verbaal. Bovendien zijn de testresultaten niet consistent, een gemiddelde op taal en dan zo'n lage iq-score is erg bijzonder.
Het pygmalion-effect is wel heel bekend, ik heb het in mijn omgeving een paar keer zien gebeuren. Ik heb een jongen bijgespijkerd met Nederlands, achterstand > 4 jaar, onderhand sbo, vreselijk onder niveau aangesproken, bijna 2 jaar later zat hij met rekenen en taal redelijk op niveau, maar heeft zijn iq-test verknald. Hij kreeg een iq van 69 op een klassikaal afgenomen test en mocht daardoor eigenlijk niet naar gewoon onderwijs, formeel was dit zelfs te laag voor praktijkonderwijs. Zijn DLE was voor rekenen E8 en taal M8 afgenomen op de tijd van M8, LVS Cito's gaven C's aan. De psycholoog moest toegeven dat het wel heel uitzonderlijk was, normaal gesproken was E5 al heel wat, blijkbaar had school haar werk goed gedaan. De IQ-score kon niet uit het onderwijskundig rapport gehouden worden, hoewel alle andere scores ermee in tegenspraak waren, en hij is met extra toelatingstoetsen en veel gesoebat op VMBO-BB met LWOO beland waar hij enorm aan het puberen is en met twee vingers in de neus 8-en en 9-s haalt, maar door die ellendige iq-score mag hij geen niveau hoger...
Een ander geval is een school bij ons in de buurt, die test alle kleuters in groep 2 en geeft ze naar aanleiding van hun score een taak op niveau. Jammer genoeg worden de meeste allochtone kinderen ernstig onderschat en zie je ze langzaam onderuit gaan, en ondertussen wordt er tot en met groep 8 met het cijfertje naar de ouders gezwaaid dat er toch echt niet meer in het kind zit.
Dat is het pygmalion-effect, en daarom wordt er zo gewaarschuwd op blindvaren op zo'n score. Als de score niet in overeenstemming met de rest van de scores is, haal hem er dan uit, het leidt niet tot een betere behandeling van je kind, en daar was het om te doen.

Tango
05-08-2012 om 19:48
Shosha
Tangozoon liet op 4-jarige leeftijd dit soort dingen ook zien, kon ook niet knippen en puzzelen en tekenen. Daarnaast sprak hij ook slecht verstaanbaar, veel klanken kon hij niet goed maken.
Werkjes afmaken daar heeft hij nog steeds moeite mee omdat hij vaak niet goed begrijpt wat er van hem wordt verwacht. Met andere kinderen omgaan is bij hem nooit echt een probleem geweest, maar nu merken we wel dat hij bij voorkeur met wat jongere kinderen speelt. Bij oudere kinderen begrijpt hij vaak het spel niet goed.
Ik hoop voor jouw zoon dat hij veel gaat leren op de behandelgroep. Fijn dat hij daar ook fysio en logopedie kan krijgen, want dat kost veel tijd als je het zelf moet organiseren.

Chippie
05-08-2012 om 23:16
Tango
"Ik geloof niet dat ik iets door elkaar haal hoor. Het spraak/taal onderzoek dat is gedaan was heel uitgebreid en had niet alleen te maken met woorden actief en passief benoemen maar ook bijv. zinnen herhalen die steeds langer worden, de voorste, middelste, laatste aanwijzen en ook een stukje grammatica, werkwoorden, lidwoorden, hem en haar etc. Heel uitgebreid en hij scoorde daar dus gemiddeld."
Het spraak/taalonderzoek zoals jij dat beschrijft is geen onderdeel van het SON onderzoek. Dus wat hij daar op heeft gescoord zegt niets over zijn Verbale IQ. Al vind ik het net als iemand anders heel vreemd dat hij hier gemiddeld op scoort en een IQ haalt dat tegen zwakbegaafd aanschuurt. Dat is totaal niet in lijn met elkaar.
"Wat betreft de SON is ons verteld dat hij een IQ heeft van 74, dat tussen de 90 en 110 gemiddeld is en dat hij op moeilijk lerend niveau functioneert."
Het is een score en niet meer dan dat... een score kan door allerlei oorzaken lager uitvallen. Ik zou eerst nagaan of je deze IQ score bij je zoon vindt passen.
"En op school loopt Tangozoon wel degelijk tegen problemen aan, alles gaat langzamer dan gemiddeld, zowel lezen als rekenen als schrijven".
Bij een daadwerkelijk IQ van 74 zouden er meer problemen moeten zijn dan 'langzamer dan gemiddeld'.

Chippie
05-08-2012 om 23:19
Even nagezocht
Een IQ lager dan 70 noemt men een 'verstandelijke beperking'. Dat valt voor mij niet te rijmen met 'het gaat allemaal iets langzamer'. Volgens mij voel je als ouder/moeder heel goed aan of dat aan de hand kan zijn....

Primavera
06-08-2012 om 04:13
Vreemde scores
Tango, de reden waarom ik de IQ-score ver van school vandaan zou houden is omdat die moeilijk te verklaren is met een gemiddeld niveau op taal en spraakgebied. Als je kind werkelijk op moeilijk lerend niveau zou leren hoe kan dan juist op dat taal/spraak gebied waar hij in het begin juist moeite mee had en met een achterstand begon wel gemiddeld scoren? Daarom denk ik dat die SON-R test niet het werkelijke IQ van je kind aangeeft. Wel dat subtesten daarvan een indruk kunnen geven wat zijn zwakste plekken zijn. De testen onderverdelen in verbaal en performaal is eigenlijk een hele grove kunstmatige verdeling voor het gemak in de verschillende intelligentiegebieden, die voor de behandeling niet altijd even zinnig is. Pin je er niet op vast dat er alleen p/v-kloven bestaan er zijn veel meer combinaties mogelijk.
Soms gebeurt het dat doordat een kind op sommige intelligentievlakken erg achterloopt ook de overige prestaties daardoor negatief beinvloed worden.
Ik waarschuw je voor het pygmalion-effect omdat als de oorzaken waardoor je kind niet goed meekomt op school worden afgedaan als zwakbegaafd je gerichte behandeling kunt vergeten. Het wordt niet meer verwacht dat je kind iets kan en de behandeling zal voornamelijk op zelfstandigheid worden gericht ipv het stimuleren van cognitieve ontwikkeling.
Been there, done that, got the t-shirt. Mijn IADH-kind met ernstige taal/spraak-problemen, laat zindelijk (5 jaar), niet fietsend en niet-tekenend kreeg aanvankelijk een IQ van 68 toebedeeld. Dat klopte voor ons gevoel als ouders toch echt niet en bleek ook niet zo te zijn. Verdere IQ-testen hebben alles laten zien tussen de 63 en de 148 en pas nu we jaren verder zijn beginnen we samen met de kinderpsychologe die hem volgt te snappen waarom die testen bij hem een zo onbetrouwbaar beeld laten zien. Zijn taal-spraakstoornis gaat samen met een planningsprobleem (hoe begin je aan een opdracht en hoe ga je door zonder je onderweg te verliezen) en een taalbegripsprobleem. Hierdoor snapt hij vaak niet wat er precies van hem verwacht wordt, wat de bedoeling is. Geef je hem een voorbeeld om samen te doen dan lukt de rest ook allemaal wel.
Ik herken het niet kunnen tekenen, maar wel kunnen bouwen wel. Dat kwam bij mijn zoon omdat hij met bouwen, steeds een steentje erbij of eraf en dan weer wat veranderen, langzaam al doende naar de vorm toewerkte die hij hebben wilde. Met tekenen had hij geen idee hoe hij dat aan moest pakken, terwijl er niks mis was met zijn motoriek. In het begin heeft de logopediste hem geholpen om samen te tekenen, stap-voor-stap. Bijv. om een huis te tekenen zet je eerst een horizontale streep, dan ga je naar boven, weer een streep parallel en evenlang als de eerste en dan weer naar beneden om tot een vierkant te komen. Vervolgens soortgelijke wijze een driehoek erbovenop tekenen en je hebt een huis.
Uiteindelijk heeft mijn zoon zelf een manier gevonden om te leren tekenen. Ipv met de omtreklijnen beginnen te tekenen hanteerde hij de lego-aanpak op papier. Hij begon gewoon midden op het vel een vlek te kleuren die hij dan al kleurende langzaam uitbreidde tot het de gewenste vorm had en pas daarna trok hij er een lijn omheen. Na een tijdje had hij het kunstje door en had het niet meer nodig om als eerste stap een vorm te kleuren. Hij kan nu gelijk een lijn trekken van de vorm, omdat hij de inkleuring in gedachten kan doen. Het is wel zo dat ik daardoor haast nooit meer een gekleurde tekening krijg. Ze zijn allemaal in zwart-wit alsof het strips zijn.
Schrijven is nooit zijn sterke kant geworden. Hij kan wel met schuinschrift schrijven, maar valt liever terug op blokletters als hij zich op de inhoud wil concentreren. Op zijn lagere school was dat geen probleem. Voor de middelbare school ben ik nog aan het puzzelen hoe dat straks moet. Misschien toch een type-cursus ofzo.
Tango, ik snap heel goed dat je je kind nog even geen zorgenkind wil noemen, maar dat is hij natuurlijk wel. Ongeacht of er nou uiteindelijk een etiketje uit komt rollen of niet, je hebt een kind wat niet in het standaard-schema past en dat vergt toch iets meer van je als ouder. Alhoewel ik zelf ook liever de voorkeur geef aan IADH-kinderen. Je bent als ouder constant bezig om je af te vragen waarom iets niet vanzelf lijkt te gaan, terwijl andere kinderen er geen moeite mee te lijken hebben en hoe je de specefieke obstakels voor je kind kunt overwinnen of omzeilen.
Professionals kunnen je daarbij helpen, maar ook zij redeneren meer in vakjes afhankelijk van het etiket. Juist als ouder breng je veel meer tijd met je kind door en ken je bovendien je kind beter dan elke buitenstaander, waardoor je in staat bent om het te observeren, proberen te begrijpen waar het vastloopt en dmv try-and-error proberen wat voor jouw kind werkt en wat niet. In zorgenkinderen lees ik van veel ouders die voortdurende zoektocht in samenspraak met professionals voor wat op welk moment werkt voor hun kind. Of het kind bijvoorbeeld meer oefening nodig heeft of dat het juist meer zin heeft om een andere aanpak te proberen. Bijv. om te leren lezen als hakken-en-plakken niet werkt kan woordbeeld-lezen of sleeplezen misschien wel werken.
Wat ik me bijv. in het geval van Tangozoon af zou vragen is hoe de discrepantie tussen een gemiddeld niveau op taal-spraakgebied en een lage uitkomst op de Son-test te verklaren is. Tangozoon houdt niet van puzzelen en heeft daar dus niet veel ervaring in. Zo'n Son-test is echter erg visueel. Misschien heeft Tangozoon een probleem bij de visuele verwerking van details en houdt hij daarom ook niet van puzzelen (wanneer zijn zijn ogen voor het laatst gecontrolleerd?) Misschien is een niet visuele aanbiedeing van stof geschikter voor Tangozoon. Hoe zijn de testen van taalbegrip aangeboden? Was dat mondeling erbij? Werden er in de ene test voorbeelden gegeven waardoor hij snapte wat de bedoeling was en in de andere niet?
Kortom ik denk dat vragen en onderzoeken hoe en op wat voor een manier hij het beste kan leren (en hoe hij het beste dat wat hij weet er uit kan laten komen) een stuk nuttiger is voor zijn ontwikkeling dan je vastpinnen op een vreemd lage IQ-score die niet erg lijkt te kloppen met je eigen ervaringen en de uitkomst van andere testen.
Groeten Primavera

Shosha
06-08-2012 om 08:53
Totaalbeeld, school
Hoi Tango,
Toen mijn zoontje vier werd konden de meeste mensen hem niet verstaan. Hij hield hele verhalen die niet alleen onverstaanbaar, maar ook onbegrijpelijk waren, eigenlijk een aaneenschakeling van onsamenhangende dingen. Inmiddels vijf maanden verder spreekt hij veel verstaanbaarder en zegt hij ook vaker dingen die wel ergens op slaan, maar er zijn nog steeds veel klanken die bij hem een L worden.
Onze zoon liet op de spraak-taaltest bij de logopediste trouwens een zeer disharmonisch beeld zien, waaruit wel een gemiddelde score kwam, maar hij sommige onderdelen duidelijk ondergemiddeld deed en andere dingen bovengemiddeld. Ook op de afzonderlijke onderdelen van de SON-R had hij sterk uiteenlopende scores. Bij het onderdeel dat het slechtste ging had hij een score op het niveau van een kind van 2,5 en op een ander onderdeel scoorde hij als een vijfjarige.
Overigens gingen we al deze onderzoeken in vanwege gedragsproblemen en mijn zorg om een opeenstapeling van kleine dingetjes in zijn ontwikkeling die ik raar vond.
Inmiddels zijn alle onderzoeken achter de rug en we hebben geen diagnose gekregen, omdat het nergens goed in past. De psychologe die alles coördineerde denkt aan "iets neuropsychologisch", maar dat is voor 7 jaar niet met zekerheid vast te stellen.
Ik heb school vrij lang overal buiten gehouden. Gelukkig bleek mijn zoon een geweldige juf getroffen te hebben die met haar observaties nuttige toevoegingen deed aan de onderzoeken. Nadat wij de resultaten van de onderzoeken hadden gekregen hebben we op school een gesprek gepland met de juf, de IB'er en de coördinerend psychologe om de resultaten terug te koppelen. Het rapport hebben we daar (op papier) ter inzage gegeven met de opmerking dat het niet gescand mocht worden en dat we het na lezing retour wilden hebben. Op het rapport stond dat het een geldigheidsduur van een jaar heeft en dat hebben we mondeling ook nog benadrukt.
Begin volgend jaar worden alle onderzoeken weer herhaald.

ishtar
06-08-2012 om 11:42
"zou je allang gemerkt moeten hebben"
"de score is heel laag, dat zou je allang gemerkt moeten hebben"
Over het algemeen genomen zal dat best waar zijn, maar bij ons had mijn zoon in groep 3 een uitslag op de sonr van 79. Geloofden wij (en juf) niks van, want dat zouden we allang gemerkt hebben, bovendien ontwikkelde hij zich op school met lezen en rekenen prima. (hij had wel groep 1 gedoubleerd, dus hij was wel een jaar ouder dan de andere kinderen)
In groep 4 is hij door een ander bureau onderzocht op autisme, waarbij weer een intelligentietest werd gedaan. Ditmaal de wisc, met een uitslag van 67. Geloofden wij (en juf) uiteraard ook niet, kind bleek wel autistisch en de uitslag was vermoedelijk gekleurd door zijn autisme, tijdsdruk ed. In groep 6 is de test nogmaals gedaan, voor de aanvraag van een rugzak, door iemand die met kinderen uit cluster 3 werkt, de tijdsdruk en onze twijfels zijn daarbij uitgebreid besproken, en ook hieruit kwam weer die 67. Inmiddels gaat zoon volgend schooljaar naar een ZMLK, de praktijkschool bleek toch te hoog gegrepen.
Lang verhaal, wat ik er mee wil zeggen: neem niet voetstoots aan dat je 'het allang gemerkt' zou hebben als zijn IQ zo laag zou zijn. Wij merkten ook niks aan onze zoon, tot in groep 5. Hij had wel wat extra begeleiding nodig en hij zat bij juf aan tafel, maar hij deed het werk wel zelf. Toch blijkt hij verstandelijk beperkt, en dat wordt nu steeds duidelijker. Dit hoeft uiteraard bij jullie niet zo te zijn, maar dat is dus niet een automatisch iets omdat je zelf nog niks gemerkt hebt.

Primavera
06-08-2012 om 18:13
Tja isthar
Tja Isthar, het is toch uitgebreid onderzocht dat bij autisme het echte IQ bijzonder moeilijk te meten is en bovendien de ontwikkeling en mogelijkheden van een kind met autisme en een laag gemeten IQ toch heel anders kan zijn dan een kind wat alleen een laag IQ heeft.
Ik denk niet dat jouw kind gebaat zou zijn geweest met een aanpak die alleen het lage IQ in oogschouw nam en het autisme buiten beschouwing liet. En dat is nou net het risico dat Tangozoon loopt. Dat iemand concludeert, dat hij niet lekker op school gaat omdat hij een laag IQ scoort en er verder niet meer ingeinvesteerd wordt in kijken hoe het kind het beste kan leren, omdat verwacht wordt dat het weinig leerbaar is, ondanks dat hij met zijn gemiddelde taalscore heeft bewezen dat duidelijk wel te zijn.
Tuurlijk het gaat kennelijk langzamer dan normaal, maar door hierdoor nog een stapje terug te doen en nog minder te verwachten zal het tempo niet sneller worden, maar nog meer afnemen met uiteindelijk steeds minder resultaat.
Bij downkinderen is inmiddels dankzij wat eigenwijze ouders bewezen dat ze veel meer kunnen leren dan men aanvankelijk op basis van hun intelligentie werd gedacht. Maar dan wel door een voor hen geschikte manier te zoeken (bijv. eerst lezen en dan praten) en juist meer te oefenen en eerder te beginnen ipv afwachten tot-het-kind-eraan-toe is en de lat laag te leggen. Ik zie niet in waarom dit mechanisme alleen voor down-kinderen zou moeten gelden en niet voor andere IADH-kinderen.
Groeten Primavera

Serwe
06-08-2012 om 18:38
Inderdaad
Het is inderdaad heel gevaarlijk om te denken dat IQ een soort plafond is en dat je niet verder kan groeien. Dat is zo enorm zonde. Mijn broertje heeft downsyndroom en ik weet dat wat mijn moeder met eindeloos geduld en doorzettingsvermogen bij hem heeft kunnen bereiken veel meer is dan je op basis van zijn IQ zou zeggen.
IQ mag nooit een manier zijn om iemand te beperken of om vergaande conclusies te trekken over iemands toekomst.
Altijd blijven geloven. Met veel 1 op 1 hulp op het juiste niveau en de juiste manier kan iemand echt enorm veel komen.

ishtar
06-08-2012 om 20:12
Ik weet wel zeker
dat mijn zoon op de reguliere school (waar hij pas in groep 6 een rugzakje heeft gekregen) veel verder is gekomen dan hij zou zijn als hij gelijk naar een ZMLK school zou zijn gegaan. Dat is ook niet de insteek van mijn verhaal. Ieder kind leert van uitdaging en als je op een te laag niveau aanspreekt zal er minder uit komen.
Ik reageerde alleen op de stelling dat Tango het allang gemerkt zou hebben als het IQ van haar kind zo laag was. Vaak zal dat zo zijn, soms niet.

Tango
06-08-2012 om 21:28
Ik denk
Dat bij Tangozoon het IQ (voor wat het zegt) ook zeker erg is beinvloed door het stukje ruimtelijk inzicht dat van hem werd gevraagd, met name het puzzels leggen en mozaieken. Tijdens de test werd wel voorgedaan wat hij moest doen, dus daar zat het hem niet in. Hij legde bij het puzzelen bijv. twee stukken aan elkaar en bleef met het derde stuk zitten niet wetende wat ermee te doen.
De logopediste heeft tijdens het spraak/taalonderzoek, wat inderdaad een apart onderzoek was ook veel voorgedaan en gaf aan dat hij daar juist steun aan heeft. Iets dat wij ook altijd hebben ervaren. Mondelinge instructie alleen is vaak niet voldoende, ondersteuning met behulp van voorbeelden of voordoen helpt hem. Naar ons idee leert hij juist wel van visuele ondersteuning i.t.t. wat Primavera hier volgens mij opperde.
Een IQ van 74 is niet onder de 70, dus nog niet verstandelijk beperkt zoals Chippie noemt. Roepen dat we dat dan wel gemerkt zouden hebben, vind ik niet zo ter zake doen. Natuurlijk hebben we al lang iets aan hem gemerkt. Hij spraak laat en lang niet goed verstaanbaar, hij is heel lang heel onzeker geweest w.b. motoriek en hij gedroeg zich eigenlijk altijd wat jonger dan hij daadwerkelijk was.
Wat me met school gaan doen, weet ik nog niet precies. Ik ga dat ook even met de orthopedagoge doorspreken, wat verstandig is e.d. Jullie aandachtspunten neem ik hier zeker in mee. Natuurlijk willen we niet dat hij ondervraagd gaat worden op school maar wel dat hij de hulp krijgt (extra uitleg en aandacht) die hij nodig heeft.
En oh ja, wat betreft het spraak/taal stukje ligt hij ook op sommige vlakken nog wel wat achter hoor. Met name een stukje automatiseren mist hij hier. De logopediste sprak over onregelmatigheden in de taal die je gewoon moet weten en onthouden, bijv. hem en haar, hij en zij. Deze dingen gaan nog vaak mis bij hem. Net als links en rechts en bijv. meervouden die niet zo logisch zijn: koes i.p.v. koeien. In eerste instantie had ze echt in gedachte dat logopedie hierin iets kon bijdragen en dat kan misschien ook nog steeds wel. Maar na de SON leek het haar beter om eerst de aandacht op het stukje te richten waar hij daar lager scoorde. Ze had het ook nog over het alfabet en de maanden van het jaar die hij niet kende, tja, daar zullen wij dan wel in gebreke zijn gebleven want dit hebben we inderdaad nooit echt met hem geoefend. Met een beetje oefenen zal dit best lukken.

Primavera
06-08-2012 om 22:50
Verslag zonder iq
Tango, de psychologe die mijn zoon test maakt altijd twee verslagen: één met IQ-cijfertjes gemeld en één zonder waarin op de verschillende deelgebieden die getest zijn wordt vermeld waar hij voorloopt en waar hij achterloopt tov het gemiddelde en de gesuggereerde aanpak om bepaalde hiaten weer in te lopen of waar hem juist meer uitdaging te bieden.
Dat is natuurlijk in feite hetzelfde, maar geeft beter het dinamische van de ontwikkeling van het kind aan en waar meer aan gewerkt moet worden. Mijn (en haar) ervaring is dat Iq-cijfers in de uitslag eerder worden opgepikt als vaststaande feiten, waardoor haar rapport wordt gebruikt als een excuus waardoor sommige dingen juist wel of niet lukken en de oorzaak en verantwoording geheel bij het kind gelegd worden. Er wordt dan snel passief geroepen dat ze daarvoor echt niet genoeg hulp kunnen bieden of andersom met een hoog IQ dat het kind toch intelligent genoeg moet zijn om het te snappen.
En dat is niet de bedoeling, het gaat er juist om dat er door het onderzoek handrijkingen worden gegeven waar en hoe aan te werken om dit kind zo goed mogelijk te laten ontwikkelen, om actie aan te sporen van de school en omgeving voor gerichte hulp.