Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vaginale afscheiding - hoe mee om te gaan

Dochter van bijna 6 heeft last van vaginale afscheiding. Niet veel (incidenteel een klein drupje, wij moeten echt ons best doen het op te sporen als ze met haar onderbroek onze kant op komt), geen rare kleur en geen jeuk of roodheid. HA geeft aan dat het niet abnormaal is, maar dochter is radeloos. Zodra er ook maar een klein plekje in haar onderbroek komt voelt het voor haar alsof hij helemaal nat is en ze wil dan ook geen ondergoed meer dragen. Uitgelegd dat het helaas niet anders kan, dat ze thuis best in haar blote billen mag lopen, maar dat ze buiten de deur toch iets aan zal moeten. 
We hebben nu afgesproken dat we een wc papiertje in haar onderbroek doen dat ze kan verwisselen als het 'nat' is en dat is voor nu wel oké, maar volgende week moet ze naar school en ze is nu al in paniek.
'Ik wil niet dat iemand het weet' 'Ik mag niet zomaar naar de wc van de juf'
Ik heb er vertrouwen in dat ze er wel aan went, het is tenslotte een natuurlijk verschijnsel, maar nu is het nog heel nieuw en spannend voor haar en volgende week zal ze toch naar school moeten.

Iemand ervaring en goede tips om haar vertrouwen te geven?


Lastig! Ik snap je dochtertje wel dat het misschien niet prettig aanvoelt. Het nadeel van wc-papiertjes is dat het juist misschien averecht werkt? Wat maakt dat ze er zo door in paniek raakt? Ik weet geen oplossing maar hoop dat ze er snel wat kalmer onder is. Misschien kun je vertellen dat veel meisjes dit hebben en het normaal is en dat de huisarts dit ook vertelde?

Wat een onzin dat een kind niet zomaar naar de wc mag. Misschien maar met juf bespreken, hoeft niet in detail, maar dan kan de juf er rekening mee houden en haar gewoon laten gaan als ze wil/moet. 

MoederBarberin

MoederBarberin

27-08-2021 om 11:45 Topicstarter

Herecomesthesun schreef op 27-08-2021 om 11:34:

Lastig! Ik snap je dochtertje wel dat het misschien niet prettig aanvoelt. Het nadeel van wc-papiertjes is dat het juist misschien averecht werkt? Wat maakt dat ze er zo door in paniek raakt? Ik weet geen oplossing maar hoop dat ze er snel wat kalmer onder is. Misschien kun je vertellen dat veel meisjes dit hebben en het normaal is en dat de huisarts dit ook vertelde?

Dat het heel normaal is heb ik benoemd. Ze weet ook dat ik dit ook heb. In ons huis wordt ook open over maandverband en menstruatie etc gepraat. Geen beladen gesprekken, maar ik maak geen geheim van mijn eigen lijf en alles wat erbij hoort. Ze praat met mij ook heel open over haar angst en onvrede, dus tot daar gaan we goed met de openheid, maar die schaamte naar buiten toe maakt me wel verdrietig. Dat zo'n klein meisje nu al het gevoel heeft dat ze ze zich voor dit soort zaken moet schamen vind ik erg naar

MoederBarberin schreef op 27-08-2021 om 11:45:

[..]

Dat het heel normaal is heb ik benoemd. Ze weet ook dat ik dit ook heb. In ons huis wordt ook open over maandverband en menstruatie etc gepraat. Geen beladen gesprekken, maar ik maak geen geheim van mijn eigen lijf en alles wat erbij hoort. Ze praat met mij ook heel open over haar angst en onvrede, dus tot daar gaan we goed met de openheid, maar die schaamte naar buiten toe maakt me wel verdrietig. Dat zo'n klein meisje nu al het gevoel heeft dat ze ze zich voor dit soort zaken moet schamen vind ik erg verdrietig

Ik snap ook wel dat het heel vervelend is voor zo'n jong meisje. Die wil natuurlijk lekker kunnen spelen zonder dit soort ongemakken. Ik kan mij ook niet herinneren dat ik dit had op die leeftijd, volgens mij begon het vlak voor mijn eerste menstruatie op mijn 12e. Als je zeker weet dat het niets medisch is, is er verder helaas weinig aan te doen vrees ik. Hopelijk vind je hier nog meer tips om het minder ongemakkelijk te maken voor haar. 

MoederBarberin

MoederBarberin

27-08-2021 om 11:50 Topicstarter

Lotus_ schreef op 27-08-2021 om 11:41:

Wat een onzin dat een kind niet zomaar naar de wc mag. Misschien maar met juf bespreken, hoeft niet in detail, maar dan kan de juf er rekening mee houden en haar gewoon laten gaan als ze wil/moet.

Ze heeft dezelfde juf als afgelopen jaar en dat is een hele fijne, lieve juf. Ze mag dus best vaker naar de wc, hoor. Daar ben ik van overtuigd en heb ik ook bij dochter aangegeven, maar ik krijg haar toch niet gerust gesteld. Ook dat is iets wat volgende week wel goed zal komen, maar tot die tijd zal ik toch iets moeten om de paniek te temperen

MoederBarberin

MoederBarberin

27-08-2021 om 11:53 Topicstarter

Lotus_ schreef op 27-08-2021 om 11:47:

[..]

Ik snap ook wel dat het heel vervelend is voor zo'n jong meisje. Die wil natuurlijk lekker kunnen spelen zonder dit soort ongemakken. Ik kan mij ook niet herinneren dat ik dit had op die leeftijd, volgens mij begon het vlak voor mijn eerste menstruatie op mijn 12e. Als je zeker weet dat het niets medisch is, is er verder helaas weinig aan te doen vrees ik. Hopelijk vind je hier nog meer tips om het minder ongemakkelijk te maken voor haar.

Kan het me van mezelf ook niet herinneren, maar schijnt heel normaal te zijn. Het is ook echt heel weinig, hoor. Het lijkt voor dochter nu gewoon heel heftig, omdat ze het nog nooit heeft gehad. Maar we moeten wel even die wen-periode door en ik hoop tips te vinden om haar serieus te nemen en de schaamte weg te nemen, zonder het allemaal te beladen te maken

Kan het helpen om klein inlegkruisje aan te bieden. Je hebt echt mini versies. Ziet ze misschien ook dat het niet veel is. Of kan ze verschonen. 

Weet ze dat het geen urine is en dat het dus niets met ‘in je broek plassen’ te maken heeft?

Ik zou inderdaad eerder een inlegkruisje dan wc-papier gebruiken. Wc-papier blijft nat aanvoelen en een inlegkruisje droog (als het goed is). Of wat misschien nog handiger is: incontinentieondergoed. Ziet eruit als een gewone onderbroek, maar met een absorberende laag. Dan hoeft ze er helemaal niet meer mee bezig te zijn. Dat lijkt me voor zo’n kleintje fijner dan al met inlegkruisjes in de weer moeten. 

Hier vind je dat bijvoorbeeld: https://www.underwunder.nl/nl/meisjes/

Ik zou haar zeker geen inlegkruisje geven en ook geen toiletpapier. Daar raakt de boel alleen maar geïrriteerd van, wat weer kan leiden tot meer afscheiding. Misschien kun je uitleggen dat een onderbroek juist bedoeld is zodat zo’n druppeltje afscheiding niet in je bovenkleding terecht komt. 

zou niet gaan prutsen met papier of inlegkruisjes. Kan ze geen schone onderbroek in haar tas meenemen en eventueel in de wc (of andere kamer) omkleden?

Alle meisjes krijgen dit vroeg of laat. Is gewoon een kwestie van wennen. Ze hoeft dit echt niet op school te bespreken met de juf of andere kinderen. Het is niet erg, heel normaal en er hoeft ook niet tussendoor verschoont te worden of inlegkruisjes of iets dergelijks te worden gebruikt. Dit is zeg maar iets dat hoort bij 'meisje zijn'. Ze gaat ook ooit ongesteld worden en borstgroei krijgen. Niet per se leuk of fijn op elke leeftijd, maar wel normaal, niet schadelijk en je hebt het ermee te doen, het hoort erbij.

https://www.urifoon.nl/nl/absorberend-ondergoed/meisjes/

Ik zou eerder zoiets proberen dan toiletpapier of inlegkruisjes. Is bedoeld voor urineverlies, maar zal in dit geval misschien ook prettig zijn. 

wc papier valt uit elkaar als het nat is… logisch ook anders was het riool steeds verstopt. Als je iets wil geven dan beter een inlegkruisje

MamaE schreef op 27-08-2021 om 15:03:

Alle meisjes krijgen dit vroeg of laat. Is gewoon een kwestie van wennen. Ze hoeft dit echt niet op school te bespreken met de juf of andere kinderen. Het is niet erg, heel normaal en er hoeft ook niet tussendoor verschoont te worden of inlegkruisjes of iets dergelijks te worden gebruikt. Dit is zeg maar iets dat hoort bij 'meisje zijn'. Ze gaat ook ooit ongesteld worden en borstgroei krijgen. Niet per se leuk of fijn op elke leeftijd, maar wel normaal, niet schadelijk en je hebt het ermee te doen, het hoort erbij.

Niet mee eens. Ik als volwassen vrouw vind het ook gewoon heel vervelend als mijn slip/inlegkruisje nat is. Snap het kind helemaal, ik wen er ook niet aan. Dan verschoon ik ook gelijk mijn slip of inlegkruisje, echt niet prettig om steeds zo'n natte plek daar te voelen. 

Lotus_ schreef op 30-08-2021 om 10:22:

[..]

Niet mee eens. Ik als volwassen vrouw vind het ook gewoon heel vervelend als mijn slip/inlegkruisje nat is. Snap het kind helemaal, ik wen er ook niet aan. Dan verschoon ik ook gelijk mijn slip of inlegkruisje, echt niet prettig om steeds zo'n natte plek daar te voelen.

Dit gaat om incidenteel een klein druppeltje. Daarvoor lijkt het me niet nodig om extra ondergoed mee naar school te gaan geven of al inlegkruisjes te gaan gebruiken op die leeftijd. Als je hele broekje nat is verschoon je het natuurlijk wel, maar dat is hier niet aan de orde.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.