Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
18-11-2014 om 15:07
Bij mijn oudste zoon (7 jaar, groep 4) zijn we samen met school aan het uitzoeken hoe hij het beste begeleid kan worden bij zijn grote concentratieproblemen.
Tot nu toe:
Groep 1 en 2: regelmatig werk niet af, droomde veel weg, moest werk dan later afmaken.
Groep 3: werd zorgelijk, met name bii rekenen deed hij vrijwel niks. Eind april een tijdsteekproef door de IB'er afgenomen tijdens rekenles, bleek hij 3 sommen te hebben gemaakt in 20 minuten nog geen kwart van de tijd taakgericht bezig te zijn. Besproken in het zorgteam en de leerkrachten kregen tips (werk in kleine brokjes aanbieden, meer feedback tussendoor, tijdklok, enz). Voor na de zomer onderzoek door aan school verbonden orthopedagoog afgesproken.
Groep 4: begin van het jaar dat onderzoek, een uitgebreide test op het gebied van aandachtsfuncties. Hier kwam hij zeer zwak uit, op vrijwel alle onderdelen, maar vooral volgehouden aandacht en combinatietesten (twee dingen tegelijk doen) waren uitermate zwak. Vervolgonderzoek en behandeling waren gewenst.
De Cito's tot nu toe: kleuterperiode prima scores, taal A en rekenen B.
Groep 3: lezen en spelling B en C, begr lezen C, rekenen D.
School kon ons qua verder onderzoek en behandeling niet helpen, dus op zoek gegaan naar een orhtopedagoog hier in de buurt en daar een intake gehad, alleen mijn man en ik. Zij bekeek alle uitslagen, de vragenlijsten enz. Ze kon er qua scores net geen diagnose ADD aan hangen. Hij zit zo'n beetje op het randje, maar van dat concentratieonderzoek op school was de uitslag wel heel dramatisc. Deze orthopedagoog vond het jammer dat er nog geen IQ-test was afgenomen. Ze denkt dat er weleens sprake zou kunnen zijn van een kloof tussen het verbale en performale IQ. Nu is hij talig ook wel heel sterk en bij rekenen openbaren zich de meeste problemen. School wilde ook wel meewerken aan een IQ-test, dus wordt die binnenkort afgenomen.
Ik werk zelf in het basisonderwijs (andere school) en heb ook regelmatig kinderen in de klas bij wie de reken- óf de taalkant sterker is ontwikkeld. Maar dat zo'n v/p-kloof voor zulke concentratieproblemen zou kunnen zorgen, dat wist ik niet.
Ik heb er nu van alles over gelezen en kom verschillende dingen tegen op internet. Ook stukken waarin beweerd wordt dat die hele v/p-kloof geen stoornissen veroorzaakt (http://www.eduratio.be/vpkloof.html), maar ook stukken waarin uitgebreid uiteen wordt gezet welke problemen het gevolg zijn van zo'n kloof (http://www.gezinspiratie.nl/archives/8247)
Zijn er hier ouders met ervaring met kinderen met een intelligentiekloof en de eventuele gevolgen daarvan?
Ik weet dus nog helemaal niet of dit bij zoon het geval is, maar omdat ik zulke verschillende meningen op internet tegenkom, ben ik benieuwd naar de ervaringen hier.
Groet, Pien
26-05-2015 om 21:51
Ik zie wel duidelijk de gevolgen van kloof bij ons kind
Kloof bij ons kind: V laag, P hoog (ca. 30 punten). Wat wij zien en concluderen:
Engels heel slecht (totaal geen gevoel voor die taal en dat moet je hebben bij Engels). Frans goed (technische taal, kwestie van stampen en regeltjes). Duits redelijk goed (ook veel duidelijke regels en uiteraard veel herkenbaar wbt woorden met NL). Rekentoets: hangen en wurgen (ondanks dat ik niet begrijp waarom, hoort dat dus blijkbaar bij V). Wiskunde uitstekend.. (P dus). Overige vakken (zoals bio, AK e.d.) gaan moeizaam. En dat is het frustrerende, ze begrijpt het uitstekend, maar..... ze heeft enorm veel moeite de antwoorden/verklaringen duidelijk op schrift te zetten. Hier zie ik dus duidelijk wel de P/V kloof en de gevolgen.
26-05-2015 om 22:37
Pieter
Ik kreeg een paar jaar geleden een IQ test thuis (van zoon) waarin werd gesproken over een V/P kloof van... jawel... 7 punten!!!
Heb het direct uit het rapport laten schrappen. Sommige -peuten en -ogen weten blijkbaar zelf niet waar ze het over hebben.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.