Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verjaardagspartijtje niet afgezegd


Lianne11 schreef op 27-03-2022 om 18:34:

[..]

Ik zag in dit topic een paar reacties over dat het niet zou horen dat uitnodigingen op school worden uitgedeeld. Voor zover mij bekend worden uitnodigingen altijd in de schoolomgeving uitgedeeld. Ik heb in ieder geval nooit ineens een uitnodigingsbrief voor een van mijn kinderen op de deurmat gevonden, zoals iemand in dit topic suggereert.

Hier worden juist de uitnodigingen wel thuisbezorgd. De ene keer dat het bij school was, was dit na schooltijd buiten de poort.

Valeria schreef op 27-03-2022 om 18:59:

[..]

Ja, hier ook hoor. Je weet toch helemaal niet waar iedereen woont?

Wij hebben gewoon een klasselijst van de klas van kind met adressen. Dacht dat dit eigenlijk standaard was.

Valeria schreef op 27-03-2022 om 19:05:

[..]

Maar hoe kun je dan de klasgenoten niet kennen??? Je krijgt sowieso ieder jaar een klassenfoto, een viering, helpen bij activiteiten....

Mijn oudste zus zat in een klas die in groep 8 bestond uit 35 leerlingen. Wat moet een juf met 70 (of 35) helpende ouders? Ik zat dan toevallig in een klas die in groep 8 bestond uit 21 leerlingen en dus veel minder. Maar dan nog kan ik me wel voorstellen dat ouders niet van elk kind de naam en het gezicht kennen???

Pejeka1 schreef op 26-03-2022 om 09:53:

[..]

Sorry hoor. Kinderen van 12 zijn tegenwoordig aan de pil omdat het héul normaal is dat ze al sexuele dingen uitproberen, maar iets normaals als een uitnodiging netjes afzeggen, dáár hebben ze dan opeens "hulp" bij nodig?

Volgens mij ben ik de enige die jouw beeldspraak begrijpt. Veel kinderen van 12, maar ook bijvoorbeeld 16, doen zich vaak erg stoer en arrogant voor maar zijn totaal niet onafhankelijk van hun ouders. Ik had toen ik 16 was bij de Albert Heijn collega's die zich lieten ziekmelden door hun moeder ipv dat ze het zelf deden bijvoorbeeld want dat is eng...

Ik vind het verhaal vooral klinken als dat de jarige jop de halve of hele klas heeft uitgenodigd. Toen ik 15-20 jaar geleden "klein" was, was het normaal om een stuk of 5 kinderen uit te nodigen. Ik heb weleens topics op Viva gelezen met dat maar 5 kinderen uitnodigen tegenwoordig geen feestje is, daarom dat ik de gok doe dat er een hele grote groep kinderen is uitgenodigd.

Toen ik "klein" was gebeurde het weleens dat op verjaardagsfeestjes een kind niet kwam opdagen en de ouders niet gebeld konden worden omdat het telefoonnummer niet bij hen bekend was. Dan gingen we na een uur wachten maar gewoon beginnen met het partijtje. Ouders kunnen toch ook bedenken dat als ze een kind erbij willen hebben ze van tevoren de contactgegevens moeten hebben of zeg ik nu iets raars?

niet_rechts schreef op 27-03-2022 om 18:46:

[..]

Des te beter toch? Een leermoment voor je dochter zonder dat er iemand werkelijk heeft geleden. Dan zou ik alleen nog benieuwd zijn (als moeder, niet als forummer) waarom juf er zo'n groot punt van maakte. En dan benieuwd om dezelfde reden als Jesse_1 beschrijft, dus om zeker te weten dat er geen sprake is van pesten of uitsluiten, want dan zou mijn kind nog wel wat te horen krijgen van mij.

Gevoelige juf met een trauma of zo? Ik gok maar wat. Maar ik vind het ook raar dat een juf uit haar panty schiet omdat ze ineens een (verkreukelde?) verjaardagsuitnodiging uit een laatje ziet verschijnen. Of omdat klasgenootjes het hebben verklikt. Weet ik veel hoe dat is gegaan.


Trouwens, ik vind dit niet echt een verhaal om aan te nemen dat het pesten is of zo. Allereerst: als die juf dat misschien denkt zou ze dat toch kunnen zeggen? Daarnaast: waarom nodigt de jarige diegene dan uit? Of vind ik dat raar omdat ik uit de tijd kom dat je misschien een stuk of 5 kinderen uitnodigde voor je verjaardag omdat dat toen nog wel een feestje was??

Wij laten dochter maximaal 5 a 6 kinderen uitnodigen. Thuis komt het niet op een kind meer of minder maar extern is het aantal plaatsen in de auto het maximum.
En alleen kinderen waar ze ook geregeld mee afspreekt. Maar dat staat los van wat andere mensen doen en dat het niet netjes is om zonder afmelding weg te blijven.

We hebben een klassenlijst met namen, adressen en telefoonnummers. Maar als ouders dat niet met iedereen gedeeld willen hebben kunnen ze dat wel aangeven.
Van kinderen waar je kind regelmatig mee afspreekt weet je ook waar die wonen of je kind weet dat zelf op deze leeftijd. 

Nu hebben we hier een kleine school dus ik ken de kinderen wel allemaal van gezicht.

Oceaane schreef op 27-03-2022 om 22:12:

[..]

Mijn oudste zus zat in een klas die in groep 8 bestond uit 35 leerlingen. Wat moet een juf met 70 (of 35) helpende ouders? Ik zat dan toevallig in een klas die in groep 8 bestond uit 21 leerlingen en dus veel minder. Maar dan nog kan ik me wel voorstellen dat ouders niet van elk kind de naam en het gezicht kennen???

Het is de bedoeling dat ouders om de beurt eens meehelpen, niet allemaal tegelijk. Als je een beetje interesse hebt in je kind doe je dat toch af en toe en leer je de kinderen kennen? Toch handig als je eens meegaat naar een uitje. Vraagt er iemand waar 'Karel' is en jij moet zeggen dat je geen idee hebt wie dat is. Dat staat erg raar hoor. 

Maar goed, de juf heeft er vast al wel een idee bij. Dochter heeft maling aan een uitnodiging. Moeder kent sommige klasgenoten niet eens. En legt vooral de schuld bij die rare onbekende klasgenoot die haar dochter waagde uit te nodigen zonder dat ze bevriend zijn, dus het was vast een uitnodiging voor de hele klas, en dan is het logisch of zo dat dochter die niet mee naar huis nam om op een fatsoenlijke manier af te handelen, en logisch dat je pas iets gaat doen als er een boze ouder voor je neus staat, en voor die tijd doe je gewoon helemaal lekker niks, want je bent er nooit en die mensen zijn er nooit en het is toch raar en ze hebben dochter vast niet gemist. Bizar.

Due-scimmie schreef op 27-03-2022 om 21:56:

[..]

Wij hebben gewoon een klasselijst van de klas van kind met adressen. Dacht dat dit eigenlijk standaard was.

Die hebben wij nog nooit gehad. School zei dat dat niet meer mocht

Valeria schreef op 28-03-2022 om 08:07:

[..]

Die hebben wij nog nooit gehad. School zei dat dat niet meer mocht

Klopt, school mag geen lijst met personalia delen. Dat valt onder privacy wetgeving. Iets waar scholen zich regelmatig niet aan houden en zich vaak boven de wet voelen staan.

Ook met bijvoorbeeld de vragen bij aanmelding van leerlingen en wie die gegevens allemaal in mogen zien.

Wat een gespeculeer weer. Waaruit concluderen jullie dat de hele klas waarschijnlijk is uitgenodigd en de juf door een mogelijk trauma heftig reageert?! 

TO geeft aan dat ze niks van de jarige weet en geen idee heeft wie de familie is. Dus ja, het kàn dat de hele klas was uitgenodigd, maar voor hetzelfde geld betreft het een meisje dat niet heel sociaal vaardig is en met slechts 2 klasgenootjes naar de film zou. Wie weet wordt dit specifieke meisje in haar klas wel vaker geconfronteerd met klasgenootjes die geen zin in haar hebben. We hebben geen idee. Het heeft ook weinig zin om het zelf in te vullen. 

Wat we wel weten, is dat de meeste jarige kinderen zich verheugen op hun feestje. Als een genodigde dan niet op komt dagen, is dat niet leuk. Dat die uitnodiging opzettelijk is genegeerd, maakt het er niet beter op. Hoe vervelend dit is geweest voor de jarige, hangt af van de waarde die er werd gehecht aan de aanwezigheid van TO's dochter, hoeveel echte vrienden er voor dat meisje waren en hoe het feestje verder was. 

En verder weten we dat de dochter van TO blijkbaar geen zin heeft om normaal met dat meisje te communiceren en dat ook haar moeder het wat dat betreft tot nu toe af laat weten. 

Ik zou het netjes vinden als ze nog even met die mensen in gesprek gaat of een mailtje stuurt. En hoop dat ze dan nog even komt vertellen wat de reactie was. 

Ysenda schreef op 28-03-2022 om 08:36:

[..]

Klopt, school mag geen lijst met personalia delen. Dat valt onder privacy wetgeving. Iets waar scholen zich regelmatig niet aan houden en zich vaak boven de wet voelen staan.

Ook met bijvoorbeeld de vragen bij aanmelding van leerlingen en wie die gegevens allemaal in mogen zien.

Als ouders toestemming geven mag het wel. Hier werd dat gevraagd; mogen we jullie gegevens op de klassenlijst zetten. De naam staat er sowieso op. Het zou ook wel heel vreemd zijn als er niemand mag weten dat jouw kind in de klas zit.

AVG gaat over openbare dingen. Dus bijvoorbeeld niet een klassenindeling op de website van de school zetten. Het is goed dat we nadenken over wat we met wie allemaal delen, maar dat je contactgegevens hebt van klasgenootjes vind ik op een basisschool niet gek.

Maar goed, aangezien het feestje blijkbaar al in februari was en zowel het jarige kind als haar ouders er niks van hebben gezegd vindt juf het waarschijnlijk erger dan die mensen. Anders hadden ze zich vast wel eerder gemeld.
Dat jij ze niet kent, hoeft geen probleem te zijn. Je dochter kan ook zelf haar excuses aanbieden voor het niet komen zonder afmelding.

dan

dan

28-03-2022 om 11:26

Valeria schreef op 27-03-2022 om 18:59:

[..]

Ja, hier ook hoor. Je weet toch helemaal niet waar iedereen woont?

Op de basisschool wisten we de klasgenootjes allemaal te wonen maar dat is wel in een dorp. In een stad is het wellicht anders. 

Heeft die juf niks beters te doen dan zich hiermee bezig te houden? Als dat jarige kind het erg vindt dat je dochter niet naar de verjaardag is gekomen, heeft ze er vast zelf al wat over gezegd?

Valeria schreef op 28-03-2022 om 08:07:

[..]

Die hebben wij nog nooit gehad. School zei dat dat niet meer mocht

Die kreeg ik elk jaar op de basisschool. Toen ik naar de middelbare school ging kregen we het eerste jaar een uitgeprinte adreslijst mee van de mentor, en de jaren erna niet meer. De mentor zei dat het niet meer mocht vanwege de privacy. Ik zat een aantal jaar voor 2018 met die AVG op de middelbare school dus dat is het  niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.