Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Dit 'probleem' heb je ook niet als je je kind laat sporten bij een commerciële sportaanbieder in plaats van bij een vereniging. Die zijn er steeds meer. Soms kun je dan ook aan een reguliere competitie meedoen, soms niet en organiseren die aanbieders eigen wedstrijdjes en toernooitjes. Andere sfeer en andere tarieven, maar dan wordt er verder ook weinig van je verlangd buiten je kind daar krijgen en weer ophalen.

Deze voetbalclub legt het verschil met een vereniging goed uit. https://www.svlycurgus.nl/aan-en-afmelden/vereniging-voetbalschool/
Een voorbeeld van commercieel hockey: https://hockeyplezier.nl/
Ook voor tennis, volleybal, atletiek etc is er commercieel aanbod en de sportscholen/fitnesscentra zijn daar natuurlijk ook een mooi voorbeeld van.

Persoonlijk vind ik het een groot goed dat bij verenigingen sport voor een veel grotere groep betaalbaar is, dankzij het feit dat leden en ouders een steentje bijdragen. 
Ook ik heb een drukke baan, twee kinderen, doe een deeltijdstudie en vind familie en vrienden belangrijk. Maar 20-30  uur per jaar (half uur per week omgerekend) extra besteden om mijn twee kinderen bij een leuke vereniging te kunnen laten sporten, zie ik niet als buitensporig. Die tijd staat bij mij in ieder geval in geen verhouding tot de tijd die ik op mijn telefoon of forums zoals dit zit

Verbindingisnooitzwartwit schreef op 01-06-2022 om 14:27:

Persoonlijk vind ik het een groot goed dat bij verenigingen sport voor een veel grotere groep betaalbaar is, dankzij het feit dat leden en ouders een steentje bijdragen.
Ook ik heb een drukke baan, twee kinderen, doe een deeltijdstudie en vind familie en vrienden belangrijk. Maar 20-30 uur per jaar (half uur per week omgerekend) extra besteden om mijn twee kinderen bij een leuke vereniging te kunnen laten sporten, zie ik niet als buitensporig. Die tijd staat bij mij in ieder geval in geen verhouding tot de tijd die ik op mijn telefoon of forums zoals dit zit

Maar dan denk ik wel dat jij er affiniteit mee hebt. Misschien hou je van de sport zelf, of sporten in het algemeen. Misschien heb je zelf vroeger ook bij een vereniging gesport, of doe je dat nog steeds.

Voor mij is het alsof de kerk zou komen collecteren. De kerk heeft wat mij betreft zeker bestaansrecht. Ik zie ook dat de kerk (of de moskee) voor veel mensen iets heel waardevols is. Ik zou het ook wel spijtig vinden als het verdwijnt, om al die mensen die er steun aan hebben. Maar nee, ik ga niet wekelijks geld doneren, ook al is het maar 20 cent en geef ik meer uit aan een extra schepje slagroom bij mijn koffie. 

Het gaat denk ik niet zozeer om het niets willen doen, maar om het feit dat andere mensen menen te kunnen beschikken over iemands tijd. Als je mij netjes iets vraagt, dan kan er heel veel. Ga je mij dingen opleggen, inclusief uur en tijd, terwijl ik zelf geen lid ben, en het dan ook nog vrijwilligerswerk noemen, dan heb ik daar moeite mee.
En dan heb ik het niet over brengen en halen, kleding wassen etc. Dat zijn dingen die inherent zijn aan een sport doen. 
Als een school ouders gaat verplichten om klusjes te doen en te helpen bij activiteiten, dan vinden we dat ook niet normaal. Waarom bij een vereniging wel? Er zijn ook mensen met onregelmatige werktijden, mantelzorgtaken, kleinere kinderen thuis, andere beperkingen. Kijk naar wat er wel kan. 

Jody222 schreef op 01-06-2022 om 13:45:

Dit "probleem" heb je helemaal niet op de sport BSO???? Iig niet waar mijn twee jongsten nu zitten.

Die bestaat hier niet. 

Verbindingisnooitzwartwit schreef op 01-06-2022 om 14:27:

Dit 'probleem' heb je ook niet als je je kind laat sporten bij een commerciële sportaanbieder in plaats van bij een vereniging. Die zijn er steeds meer. Soms kun je dan ook aan een reguliere competitie meedoen, soms niet en organiseren die aanbieders eigen wedstrijdjes en toernooitjes. Andere sfeer en andere tarieven, maar dan wordt er verder ook weinig van je verlangd buiten je kind daar krijgen en weer ophalen.

Deze voetbalclub legt het verschil met een vereniging goed uit. https://www.svlycurgus.nl/aan-en-afmelden/vereniging-voetbalschool/
Een voorbeeld van commercieel hockey: https://hockeyplezier.nl/
Ook voor tennis, volleybal, atletiek etc is er commercieel aanbod en de sportscholen/fitnesscentra zijn daar natuurlijk ook een mooi voorbeeld van.

Persoonlijk vind ik het een groot goed dat bij verenigingen sport voor een veel grotere groep betaalbaar is, dankzij het feit dat leden en ouders een steentje bijdragen.
Ook ik heb een drukke baan, twee kinderen, doe een deeltijdstudie en vind familie en vrienden belangrijk. Maar 20-30 uur per jaar (half uur per week omgerekend) extra besteden om mijn twee kinderen bij een leuke vereniging te kunnen laten sporten, zie ik niet als buitensporig. Die tijd staat bij mij in ieder geval in geen verhouding tot de tijd die ik op mijn telefoon of forums zoals dit zit

Jij bent niet een ander en een ander is niet jou. Dat jij dat allemaal doet betekent dus niet dat een ander dat ook allemaal maar vrolijk kan doen. 

Ik snap heel goed hoor, dat er mensen zijn die geen zin e/o geen tijd hebben in het helpen op een sportclub.
Maar ik denk dat (in ieder geval de meeste) verenigingen ook een mogelijkheid tot afkoop hebben.

Dan maak je dus zelf de keuze voor een hogere contributie, die andere mensen deels betalen door bepaalde taken te verrichten.

Mevrouw75 schreef op 01-06-2022 om 18:02:

[..]

Jij bent niet een ander en een ander is niet jou. Dat jij dat allemaal doet betekent dus niet dat een ander dat ook allemaal maar vrolijk kan doen.

Precies! En daarom is het fijn dat er keuze is. Sommige verenigingen redden het met de mensen die zich vrijwillig aanmelden, andere niet en besluiten dan op de ledenvergadering om het bijvoorbeeld verplicht te stellen of de contributie te verhogen. Als lid heb je altijd de keuze daar niet in mee te willen, een andere club te zoeken of naar een commerciële aanbieder te gaan. Doe wat bij jouw situatie en financiën het beste past. 


Trouwens, als juf wel enige ervaring met vrijwilligers werven. Eigenlijk altijd gemerkt dat dreigende mails naar ouders sturen dat uitstapjes / projecten niet meer door kunnen gaan geen (duurzame) oplossing is. Het helpt wel enorm om ouders zich betrokken laten voelen bij de school. Ik zorg dat ik alle namen van ouders ken, ze altijd groet, regelmatig iets leuks vertel over hun kind in de klas, en gesprekjes aanknoop. Bovendien benader ik vaak ouders persoonlijk of ze willen helpen met iets waarvan ik denk dat het bij ze past. Daarvoor moet je ze ook een beetje kennen. Sommige ouders vinden het leuk om iets te maken of bouwen, andere ouders helpen graag met iets administratiefs, of komen graag eenmalig een workshop geven, of vinden het leuk om een groepje te begeleiden bij uitstapjes (of bij de sportdag, haha). Als je aansluit bij waar mensen goed in zijn, zijn ze veel bereidwilliger.

Op school is vrijwilligerswerk sowieso nooit verplicht, en dat is maar goed ook, want school is dat wel. Lid van een sportvereniging zijn is niet verplicht, en ik kan me dus ook indenken dat vrijwilligerswerk daar minder vrijblijvend is, of zelfs een voorwaarde voor lidmaatschap kan zijn. Zolang ik maar niet hoef.

MamaE schreef op 01-06-2022 om 17:57:

Het gaat denk ik niet zozeer om het niets willen doen, maar om het feit dat andere mensen menen te kunnen beschikken over iemands tijd. Als je mij netjes iets vraagt, dan kan er heel veel. Ga je mij dingen opleggen, inclusief uur en tijd, terwijl ik zelf geen lid ben, en het dan ook nog vrijwilligerswerk noemen, dan heb ik daar moeite mee.
En dan heb ik het niet over brengen en halen, kleding wassen etc. Dat zijn dingen die inherent zijn aan een sport doen.
Als een school ouders gaat verplichten om klusjes te doen en te helpen bij activiteiten, dan vinden we dat ook niet normaal. Waarom bij een vereniging wel? Er zijn ook mensen met onregelmatige werktijden, mantelzorgtaken, kleinere kinderen thuis, andere beperkingen. Kijk naar wat er wel kan.

Bij de meeste verenigingen krijg je een lijst met taken, data en tijden waar je zelf kiest wat voor jou past. Wacht je helemaal tot het eind is de keuze minder maar valt er vaak nog prima te schuiven. 

Er wordt niet zomaar ingedeeld.

Ysenda schreef op 01-06-2022 om 18:19:

[..]

Bij de meeste verenigingen krijg je een lijst met taken, data en tijden waar je zelf kiest wat voor jou past. Wacht je helemaal tot het eind is de keuze minder maar valt er vaak nog prima te schuiven.

Er wordt niet zomaar ingedeeld.

Meestal niet nee. Ik heb het 1x meegemaakt, kreeg ik een takenlijst in mijn handen geduwd voor 12x helpen incl data en tijden, allemaal op dagen dat kind niet eens sportte en ook echt geen noodzakelijke taken. Lijst teruggegeven, met mij velen, aan Miep die heel verontwaardigd was. Je kunt me altijd vragen, maar mijn agenda ongevraagd invullen, nee.

Intekenlijst is dan handiger.

Gingergirl schreef op 01-06-2022 om 18:29:

[..]

Meestal niet nee. Ik heb het 1x meegemaakt, kreeg ik een takenlijst in mijn handen geduwd voor 12x helpen incl data en tijden, allemaal op dagen dat kind niet eens sportte en ook echt geen noodzakelijke taken. Lijst teruggegeven, met mij velen, aan Miep die heel verontwaardigd was. Je kunt me altijd vragen, maar mijn agenda ongevraagd invullen, nee.

Intekenlijst is dan handiger, al zijn het dan vaak ook dezelfde die het snelst reageren en het makkelijkste eruit pikken.

In dat geval heb je aan mij ook een slechte want ook ik bepaal mijn eigen tijd. 

Daar hebben zorginstanties mbt mijn moeder ook al kennis mee gemaakt. 

Als ik dit allemaal zo lees dan ben ik blij hoe dat het bij onze voetbalvereniging gaat. Iedereen mag lid worden zonder voorwaarden. Je bent niet verplicht om de was te doen of om bardiensten te draaien of om schoon te maken of om wedstrijden te fluiten. Het is wel logisch dat ouders onderling regelen hoe ze het doen met rijden naar uitwedstrijden. Dat is eigenlijk ook nooit een probleem. Wel wordt er aan mensen vaak gevraagd of ze eventueel iets willen doen voor de club en ook via de website proberen we aan mensen te komen. Wij werken met een vrijwilligersvergoeding. Als ik achter de bar sta krijg ik 5 euro per uur. Mijn vaste avond is de woensdagavond en dan sta ik altijd alleen achter de bar. Omdat te mogen doen heb ik wel een diploma voor sociale hygienne moeten halen wat de club uiteraard betaald heeft. Ik zeg niet dat het zo moeilijk is om dat diploma te behalen maar je mag dus niet met mensen in de kantine werken zonder dat er iemand bij is met dat diploma. Wij hebben een aantal mensen met dit diploma en 1 ervan moet er zijn want anders mag de rest niet in de keuken werken of achter de bar staan. En ja, wij hebben wel eens controle daar op gehad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.