Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Valeria schreef op 31-05-2022 om 16:19:

[..]

Of je staat gewoon niet meer clubjes toe dan je als gezin logistiek aan kan.

Leuke dingen genoeg, maar als het tegelijk is met iets anders dan gaat het niet door. Ook de extra's vallen voor mij onder het structureel zelf aankunnen.

Dit dus.  Als moeder zonder rijbewijs (medische reden) was het na de zwemdiploma's 1 club/sport binnen de eigen woonplaats en meer niet. 

Kinderen moesten gebracht en gehaald naar en van training. Met 2 kinderen op de basisschool kon ik dat met bijhouden. Waarom 2 of 3 clubjes per kind als je dat als gezin niet eind kan breien?

Als je 2 of 3 clubjes hebt heb je er altijd wel 1 bij waar je 2 keer per week iets hebt. Dan heeft je kind dus naast school al snel 4 verplichtingen. Wanneer is er dan voor het kind nog tijd voor rustig spelen.

Jesse_1 schreef op 31-05-2022 om 12:37:

Ik verbaas mij ook wel een beetje dat er mensen zijn die denken dat een sportclub uit uitsluitend sport hoort te bestaan. Sport is meer dan alleen bewegen waar toevallig andere mensen bij zijn (omdat je die mensen nodig hebt).
Sport heeft ook een sociale functie. En dan heb ik het niet over georganiseerde uitjes naar een pretpark voor de jeugd. Maar verbinding maken onderling en dat doe je door dingen te organiseren en ook gelegenheid te geven om om de sport heen met elkaar om te gaan (kantine).
Daarnaast vind ik het echt buitengewoon ongastvrij om gasten/bezoekers geen gelegenheid te geven om iets te drinken te kunnen kopen.

Daarnaast sluit ik graag aan bij Alison: in de coranaperiode heeft de sportclub van een van onze kinderen zich erg bezig gehouden met de mogelijkheden die er waren om toch de jeugd te kunnen laten sporten. Zó ontzettend blij hiermee!

Die sociale verbinding maak je toch omdat je daar op de een of andere manier behoefte aan hebt? Omdat jíj vindt dat dat wat je doet nuttig of leuk of aardig is voor de club, omdat jij die verbinding wel ziet zitten? Toch niet omdat je vanuit je barmhartige samaritaancomplex maar met een chagerijnige kop bier staat te tappen? 

Decembermamma schreef op 31-05-2022 om 17:58:

Als je 2 of 3 clubjes hebt heb je er altijd wel 1 bij waar je 2 keer per week iets hebt. Dan heeft je kind dus naast school al snel 4 verplichtingen. Wanneer is er dan voor het kind nog tijd voor rustig spelen.

Als je kind daarin geïnteresseerd is moet je dat faciliteren. Mijn zoon vond daar niets aan die ging en gaat liever sporten. Ik vond 1x per week prima, dat werden 5-6 dagen per week.

AlisonH schreef op 31-05-2022 om 12:29:

[..]

Denk je nou echt dat ik het leuk vond om tijdens de coronacrisis elke twee weken twee uur lang bij de poort van de club te staan om te zorgen dat er behalve de spelers geen mensen kwamen? Dat deed ik omdat de jeugd, en dus mijn zoon, anders niet kon trainen. Aan alle ouders die zich te goed voelen voor dit soort taken: graag gedaan, ook voor jouw kind.
Maar het is wel degelijk “barmhartige samaritaanwerk”.
Voor TO vind ik dat het anders ligt. Er moet een mogelijkheid zijn dat een kind lid is zonder ouderlijke inzet. Dat moet je dan af kunnen kopen, of inruilen voor iets wat je wel op kunt brengen.

Je doet het dus voor je ego? 

Decembermamma schreef op 31-05-2022 om 17:58:

Als je 2 of 3 clubjes hebt heb je er altijd wel 1 bij waar je 2 keer per week iets hebt. Dan heeft je kind dus naast school al snel 4 verplichtingen. Wanneer is er dan voor het kind nog tijd voor rustig spelen.

Mijn dochter heeft een keer atletiek, een keer turnen en een keer jong nederland en nog een keer zwemles. Na de zomer zal ze klaar zijn met zwemles en gaat ze een keer extra turnen. Alle clubjes zijn in de avond of op zaterdag dus genoeg tijd om te spelen na school.

Overigens weet ik niet of dit met meer kinderen haalbaar was geweest. Bij dezelfde sporten misschien wel maar het had ook zomaar gekund van niet.

Tuurlijk kan logistiek een beperking zijn maar verplicht vrijwilligerswerk evengoed. Als je kind 1 naar voetbal brengt en daarna kind 2 naar hockey en dan kind 1 ophaalt en dan kind 2 ophaalt kan dat. Als een club jou verplicht om daar te blijven en dingen te doen kan dat dus niet.

Bakblik schreef op 31-05-2022 om 17:21:

[..]


Kinderen moesten gebracht en gehaald naar en van training. Met 2 kinderen op de basisschool kon ik dat net bijhouden. 

Ja, hier ook. Een andere sport had me ook leuk geleken voor ze, maar ze doen al een tijdrovende sport en meer trainingen pasten gewoon niet in het schema. Ik wil ook nog wel eens zelf trainen. En het zijn niet alleen trainingen; ik vind dat als je wedstrijden gaat doen je niet maar half beschikbaar moet zijn vanwege een andere sport die altijd op dezelfde dag valt (of trainingen; je krijgt geen korting als je een training niet haalt). Nou hebben we ook maar 1 auto, dus 2 kinderen met wedstrijden op 2 verschillende locaties is al een puzzel. Of kinderen met een wedstrijd op een andere locatie dan de volwassenen. Dus al kan er eentje inmiddels zelf naar de training, er is nog steeds geen logistieke ruimte voor een andere activiteit.

In coronatijd mochten ouders inderdaad niet op de baan komen maar dat werd duidelijk gecommuniceerd vooraf. Het is normaliter ook niet gebruikelijk dat ouders blijven kijken. Het heeft hier geen problemen gegeven. Die regels waren ook niet door clubs bedacht maar door de overheid. Ongeacht of je het er als club mee eens bent of niet dien je je daar aan te houden omdat boetes veel te duur zijn.

Mevrouw75 schreef op 31-05-2022 om 17:58:

[..]

Die sociale verbinding maak je toch omdat je daar op de een of andere manier behoefte aan hebt? Omdat jíj vindt dat dat wat je doet nuttig of leuk of aardig is voor de club, omdat jij die verbinding wel ziet zitten? Toch niet omdat je vanuit je barmhartige samaritaancomplex maar met een chagerijnige kop bier staat te tappen?

Jij begrijpt mij verkeerd, met sociale verbinding bedoel ik het omgaan met andere sporters en het clubgevoel. Niet dat je je vrijwilligerstaken doet om sociale verbinding te voelen.

Mevrouw75 schreef op 31-05-2022 om 18:02:

[..]

Je doet het dus voor je ego?

Nee, en ik begrijp niet hoe je tot die conclusie komt. Ik deed dit omdat ik (samen met anderen) wilde dat onze kinderen tijdens die lockdowns toch konden sporten.  

Gingergirl schreef op 31-05-2022 om 15:08:

[..]

Ik snap heel goed je verbazing. Zoals ik het lees maakt sport ook op een grotere manier deel uit van jullie gezinsleven; je vind sport zelf ook erg leuk; ook om naar te kijken, kinderen sporten fanatiek en op hoog niveau, bij een club met kantine waar het gebruikelijk is om samen te komen.

Hier vinden en voor de oudsten vonden ze sport erg leuk maar waren er zeker niet fanatiek in of goed. Het was/is gewoon een van de vele hobbies. Hier niet vaak een sport waar een kantine is, wel bij 2 maar dat was een commerciele kantine en er bleven nooit veel mensen na afloop, mijn kinderen hadden daar ook nooit zo'n behoefte aan, wilde dan liever naar huis om met vrienden af te spreken, buitwn te spelen etc. Met een groot gezin waarbij iedereen wat anders doet is dat ook niet te doen om overal te blijven hangen en constant wat te kopen. Ik was verbaasd dat mensen dat zo ongastvrij vinden, maar als je het gewend bent dan snap ik dat zeker. Zelf nooit gebruik van gemaakt.

Volgens mij haal je nu informatie over mij uit een aander topic, dit wordt volgens mij niet als 'netjes' ervaren op een forum. Maar dat terzijde.

Mijn kinderen hebben verschillende sporten gedaan en op verschillende niveaus. Ook sporten waarin wij nooit iets in de kantine kochten (nou nooit is een sterk woord, het zóu een keer voorgekomen kunnen zijn). Maar een kantine is een essentieel onderdeel van een club met teams zoals bij voetbal, hockey etc. Om dan maar te zeggen 'iedereen neemt maar zijn eigen drankje mee', dát vind ik ongastvrij. Het gaat er om dat je mensen de mogelijkheid biedt.

En dat je mensen die 2 uur gereisd hebben om er te komen en er een uur of 4 zullen verblijven in ieder geval een kop koffie kunt aanbieden.

Zelf ben ik geen grootverbruiker in de kantine, vooral bij toernooien nam ik eigen eten en drinken mee, eigenlijk vooral uit sociaal oogpunt gebruikte ik de kantine; dus de coach die meereist (een vrijwilliger...) een kop koffie of iets anders aanbieden.

[Dit overigens buiten mijn sport, waar het gebruikelijk is om na afloop van de wedstrijd gezamelijk elkaar wat te drinken aan te bieden en na te praten. Of als ik naar de sportkantine ga voor de gezelligheid. Maar dat valt hierbuiten, want dat gaat over volwassenensport - die voor elkaar de bardiensten kunnen draaien].

Jesse_1 schreef op 31-05-2022 om 18:33:

[..]

Volgens mij haal je nu informatie over mij uit een aander topic, dit wordt volgens mij niet als 'netjes' ervaren op een forum. Maar dat terzijde.

Mijn kinderen hebben verschillende sporten gedaan en op verschillende niveaus. Ook sporten waarin wij nooit iets in de kantine kochten (nou nooit is een sterk woord, het zóu een keer voorgekomen kunnen zijn). Maar een kantine is een essentieel onderdeel van een club met teams zoals bij voetbal, hockey etc. Om dan maar te zeggen 'iedereen neemt maar zijn eigen drankje mee', dát vind ik ongastvrij. Het gaat er om dat je mensen de mogelijkheid biedt.

En dat je mensen die 2 uur gereisd hebben om er te komen en er een uur of 4 zullen verblijven in ieder geval een kop koffie kunt aanbieden.

Zelf ben ik geen grootverbruiker in de kantine, vooral bij toernooien nam ik eigen eten en drinken mee, eigenlijk vooral uit sociaal oogpunt gebruikte ik de kantine; dus de coach die meereist (een vrijwilliger...) een kop koffie of iets anders aanbieden.

[Dit overigens buiten mijn sport, waar het gebruikelijk is om na afloop van de wedstrijd gezamelijk elkaar wat te drinken aan te bieden en na te praten. Of als ik naar de sportkantine ga voor de gezelligheid. Maar dat valt hierbuiten, want dat gaat over volwassenensport - die voor elkaar de bardiensten kunnen draaien].

O echt, excuus dan haal ik de draadjes door elkaar, ik dacht dat het een post hier was.

Ik begrijp wat je bedoelt wat betreft de kantine, maar is echt sport afhankelijk denk ik, bij de een zoals voetbal/hockey meer traditie dan bij een andere sport, het is ook zonde om een kantine te draaien en er mensen voor op te trommelen als er vervolgens niemand gebruik van maakt, heb ik bij een sport van oudste meegemaakt daar zijn ze er toen ook meegestopt, de behoefte was er gewoon niet. Zoals jij het beschrijft was hier niet, ook geen wedstrijden met clubs ver weg altijd dichtbij. En als je geen kantine gewend bent in je sport mis je het ook niet. In alle eerlijkheid voel ik me ook geen gast als kind een keer elders sport, maar zijn ook geen grote toernooien ofzo. Zolang er leden zijn die een kantine willen runnen, prima toch. Ging mij er meer om dat als je echt te weinig mensen kunt krijgen die zo'n kantine willen runnen, je af moet vragen of je zonder kunt. Bij bepaalde sporten kan dat blijkbaar echt niet, maar bij sommige werkt het prima zonder.


Valeria schreef op 31-05-2022 om 16:19:

[..]

Of je staat gewoon niet meer clubjes toe dan je als gezin logistiek aan kan.

Leuke dingen genoeg, maar als het tegelijk is met iets anders dan gaat het niet door. Ook de extra's vallen voor mij onder het structureel zelf aankunnen.

Dit! Het is toch niet meer dan logisch dat je verantwoordelijk bent voor de logistiek van de sport waar JOUW kind op zit? Ipv balen dat je 1 x in de 3/4 weken moet rijden zou ik eerder blij zijn dat je dus niet elke week hoeft. Wat fijn dat die logistiek zo vaak uit handen wordt genomen. 

En je zaterdagochtend of middag kwijt zijn...hoort er toch gewoon bij? Net als slaaptekort in de eerste jaren, en stinkende kamers in de puberteit 😜 

Ik vind dit een boeiende discussie. Gezien de verwachtingen van het verenigingsleven, zou ik er denk ik echt flink van balen als mijn dochter een teamsport wil doen. Ik wil haar wel die ruimte geven, maar ik heb weinig vrije tijd met een jong kind en een drukke baan, en ik steek mijn kostbare tijd graag in dingen die ik waardevol vind. En hoewel ik ergens de waarde van teamsport en sportverenigingen wel begrijp, heb ik er zelf een hekel aan. Bewegen vind ik leuk en belangrijk, maar sport en competitie kunnen me gestolen worden. Laat die veel te dikbetaalde profvoetballers de amateursport maar overeind houden, denk ik dan. 

Ik heb zelf altijd veel met theater en dans / ballet gehad, en ook daarbij is vrijwillige hulp onontbeerlijk. Daar kan ik het wel voor lief nemen. Want nee, kostuums naaien en 20 bewegelijke kleuters van kunstige knotjes voorzien is ook niet mijn favoriete weekend activiteit, maar het resultaat - samen een mooie show maken - is me die inspanning wel waard. 

Het is makkelijk gezegd dat je het dan maar voor je kind moet doen. Ik doe al veel voor mijn kind wat niet leuk is, maar wat moet, en als het optioneel is, ben ik niet zo zelf-opofferig ingesteld. Ik denk dus dat ik inderdaad mijn kind ga beperken in haar keuzes, totdat ze zelf dat vrijwilligerswerk kan oppakken. 

Dit "probleem" heb je helemaal niet op de sport BSO???? Iig niet waar mijn twee jongsten nu zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.