Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Decembermamma schreef op 10-05-2022 om 11:02:

[..]

Ik vind dat wel echt iets wat ook hoort hoor, dat je daarmee gewoon een stukje interesse toont naar je kind. Ik begrijp dat je met 4 kinderen niet elke keer kunt kijken maar helemaal niet is dus ook een signaal dat je je niet interesseert in de bezigheden van je kinderen.

Mijn vader kwam heel vaak kijken mijn moeder alleen met mijn eerste sport (waar ik later mee ben gestopt) die sport deed ik nagenoeg tegelijk met mijn zus. Het deed mij heel veel pijn als ik dan die avond na het eten een uitgebreide bespreking van de wedstrijd van mijn zus moest aanhoren en ik dan vroeg wat ze van mijn wedstrijd vond dat ze dan zei "o die heb ik niet gezien de wedstrijd in het veld achter je was interessanter". Maar haar volledige afwezigheid bij de sport die ik erna ging doen was echt heel pijnlijk.

De reden dat ik bij mijn zoon vaak blijf kijken als hij zijn hobby uitvoert soms geef ik aan een rondje om te doen.

Ouders die niet naar de sportwedstrijden van hun kind gaan zijn natuurlijk niet meteen als je moeder. 

Mevrouw75 schreef op 10-05-2022 om 16:35:

[..]

Ouders die niet naar de sportwedstrijden van hun kind gaan zijn natuurlijk niet meteen als je moeder.

Uiteraard niet maar ik vind het evengoed hoeken gedrag om geen interesse te tonen in de hobby's van de kinderen. En nee je hoeft niet elke week bij je kind langs de lijn te zitten maar toch zeker wel een paar keer per jaar al is het om wat gevoel met de hobby te hebben en je kind aan te geven dat hij/zij en hun hobby ertoe doet.

Misschien zijn er ook wel andere manieren om aan je kind te laten blijken dat kind en hobby ertoe doen. 

Ik vind het ver gezocht om ouders te verplichten. Hoe gaat dat dan met kinderen die via het Jeugdcultuursportfonds sporten? Bij die kinderen speelt thuis vaak wat en om ouders dan op te zadelen met extra tijd en kosten voor de sport...

Gingergirl schreef op 10-05-2022 om 15:46:

[..]

Ik bedoel het niet perse karikaturaal, het is algemeen bekend dat te fanatieke ouders bij sportwedstrijden een groot probleen zijn. SIRE maakte er nog niet zo lang geleden zelfs spotjes over om ouders daar bewust van te maken.

Voor jou inderdaad vervelend en naar dat jij het zo ervaren hebt. Maar zoals gezegd verschilt dat per kind hoe je het ervaart. Mijn ouders waren vroeger nooit ergens bij, nooit moeite mee gehad.

Het is ook net wat de traditie is denk ik. Als je niet bij de sport van je kind gaat kijken, dan ben je volgens sommigen ongeinteresseerd in je kind, maar zit je kind op bv scouting dan ga je ook niet aan de kant staan toekijken hoe fantastisch je kind een kampvuur maakt of een spel speelt.

Ik zat vroeger op zo'n "clubje" met ouders die al-tijd hun kinderen kwamen halen en brengen en vooral heel erg op de voorgrond stonden. Dat ging dan om kinderen van 11/12 jaar... Ik zou me echt generen als ik zo'n  "Sirecampagneouder" heb en ik denk dat ik ook zenuwachtig zou worden als mijn ouders bij een wedstrijd of zo de hele tijd erbij staan.

Gingergirl schreef op 09-05-2022 om 21:24:

[..]

Nou inderdaad wat jij zegt, zo iemand kan ook heel waardevol zijn. Wel inderdaad een goede controle houden om geen mensen met verkeerde bedoelingen aan te trekken. Al kan een ouder van een jeugdlid ook verkeerde bedoelingen hebben maar goed laten we niet te veel afdwalen. En mijn inziens....maar ik ben er misschien wat zakelijk in....kritisch kijken of alle activiteiten er om heen echt nodig zijn. Op de sportclub van mijn middelste kind (judo) werd er zeer veel bedacht door de club wat niks meer met de sport zelf te maken had en vervolgens voor de voeten van ouders gegooid om te moeten helpen. Dan was er weer een Sint/ kerst/ gourmet/ logeerweekend/ feestweekend/ kamp etc. Hoefde van ons niet zo, hou het bij de sport.

In de tienerleeftijd zitten op sommige sporten kinderen niet meer voor de sport zelf, maar voor de gezelligheid, feestjes etc met hun vrienden en vriendinnen. Misschien zouden zonder die extra activiteiten die sportclubs in elkaar storten. (al heb je nog altijd kinderen die van hun ouders op een sport moeten)

Gingergirl schreef op 10-05-2022 om 15:46:

[..]

Ik bedoel het niet perse karikaturaal, het is algemeen bekend dat te fanatieke ouders bij sportwedstrijden een groot probleen zijn. 

Ja dat weet ik. Maar niet elke ouder die komt kijken is zo. Je kunt ook bv twee keer in een jaar komen kijken zonder te schreeuwen. Gewoon om even te zien wat je kind doet. 

Ik kan me herinneren dat ik met de wandelclub (ja, ja) meedeed aan de avondvierdaagse. Op de fiets er met zijn allen heen. Op de laatste avond waren de ouders er met een bloem oid, behalve de mijne. Dat was erg naar. Bij mijn man kwam soms zijn vader kijken bij een thuiswedstrijd (in sporthal 500 meter van hun huis), zijn moeder is nooit geweest. Vond hij ook niet leuk. Dus wij gaan mee naar wedstrijden van kind en kijken soms bij een training (want elke keer is stom mama, dat is alleen bij kleine kinderen). 

Temet schreef op 10-05-2022 om 17:11:

Misschien zijn er ook wel andere manieren om aan je kind te laten blijken dat kind en hobby ertoe doen.

Natuurlijk. Ik kijk ook niet op school bij een belangrijke toets ofzo, maar praat er wel over. 
mijn ouders gingen ook niet kijken bij wedstrijden van mijn broertjes en besteedden de extra bardiensten (ivm geen auto) ook nog eens aan mij uit, maar desinteresse was er niet. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

10-05-2022 om 18:18

Wij gingen bij bijna elke wedstrijd kijken van kind. Dat vond ze heel gezellig, maar wij zijn dan ook geen Sirecampagneouders

Gingergirl schreef op 09-05-2022 om 21:24:

[..]

Nou inderdaad wat jij zegt, zo iemand kan ook heel waardevol zijn. Wel inderdaad een goede controle houden om geen mensen met verkeerde bedoelingen aan te trekken. Al kan een ouder van een jeugdlid ook verkeerde bedoelingen hebben maar goed laten we niet te veel afdwalen. En mijn inziens....maar ik ben er misschien wat zakelijk in....kritisch kijken of alle activiteiten er om heen echt nodig zijn. Op de sportclub van mijn middelste kind (judo) werd er zeer veel bedacht door de club wat niks meer met de sport zelf te maken had en vervolgens voor de voeten van ouders gegooid om te moeten helpen. Dan was er weer een Sint/ kerst/ gourmet/ logeerweekend/ feestweekend/ kamp etc. Hoefde van ons niet zo, hou het bij de sport.

Wij organiseren ook activiteiten die niks met de sport te maken hebben. Dat maakt onze vereniging meer een dan alleen een sportclub. Mijn vereniging is mijn tweede thuis, mede door die activiteiten. Dat hoeft niet iedereen te willen uiteraard, maar er is bij ons veel animo voor. 

Ik denk ook dat het juist voor deze activiteiten het aller makkelijkste is om vrijwilligers te vinden. Al leggen wij dat dan weer niet bij de ouders neer.

Oceaane schreef op 10-05-2022 om 17:33:

[..]

In de tienerleeftijd zitten op sommige sporten kinderen niet meer voor de sport zelf, maar voor de gezelligheid, feestjes etc met hun vrienden en vriendinnen. Misschien zouden zonder die extra activiteiten die sportclubs in elkaar storten. (al heb je nog altijd kinderen die van hun ouders op een sport moeten)

Ja dat begrijp ik, en leuke extra activiteiten kunnen erg waardevol zijn. Maar hoe leuk ook, het levert weer veel extra vrijwilligerswerk op, en die vrijwilligers zijn er bijna niet. Dan kun je dat niet gaan afdwingen bij ouders vind ik of zoals bij topic starter dat haar kinderen niet eens lid mogen worden. Ik persoonlijk meld in overleg met mijn kind ze aan op een sport, omdat het leuk is en goed is voor je gezondheid. Ik meld ze daar niet aan voor barfeestjes of gourmetavondjes, dan houden we thuis wel een feestje.

CharlieB schreef op 10-05-2022 om 18:25:

[..]

Wij organiseren ook activiteiten die niks met de sport te maken hebben. Dat maakt onze vereniging meer een dan alleen een sportclub. Mijn vereniging is mijn tweede thuis, mede door die activiteiten. Dat hoeft niet iedereen te willen uiteraard, maar er is bij ons veel animo voor.

Ik denk ook dat het juist voor deze activiteiten het aller makkelijkste is om vrijwilligers te vinden. Al leggen wij dat dan weer niet bij de ouders neer.

Zolang het vrijwillig is, is er ook niets aan de hand en als er veel animo voor is , helemaal prima natuurlijk. En inderdaad zoals je zegt, voir de een is het een 2e thuis en de ander komt er puur voor de sport. Maar zoals topicstarter verteld dat haar kinderen niet eens lid mogen worden als je niet tig keer helpt vind ik niet kunnen. Het is voor kinderen gezond om te sporten dan zou het ook voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Een bepaalde cultuur binnen een vereniging kan het hoogdrempelig maken.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

10-05-2022 om 18:50

Gingergirl schreef op 10-05-2022 om 18:40:

[..]

Zolang het vrijwillig is, is er ook niets aan de hand en als er veel animo voor is , helemaal prima natuurlijk. En inderdaad zoals je zegt, voir de een is het een 2e thuis en de ander komt er puur voor de sport. Maar zoals topicstarter verteld dat haar kinderen niet eens lid mogen worden als je niet tig keer helpt vind ik niet kunnen. Het is voor kinderen gezond om te sporten dan zou het ook voor iedereen toegankelijk moeten zijn. Een bepaalde cultuur binnen een vereniging kan het hoogdrempelig maken.

Je moet je wel bedenken dat die vereniging er (meestal) alleen maar is dankzij de vrijwilligers. Leuk hoor, 'voor iedereen toegankelijk',  maar dan laat je zelf ook maar je handjes wapperen op zijn tijd. 

Mug schreef op 10-05-2022 om 18:50:

[..]

Je moet je wel bedenken dat die vereniging er (meestal) alleen maar is dankzij de vrijwilligers. Leuk hoor, 'voor iedereen toegankelijk', maar dan laat je zelf ook maar je handjes wapperen op zijn tijd.

Ik wil eerst weten of mijn kind het daar wel leuk vind. Het eerste jaar atletiek was een beetje aftasten en nu wil ik heus best weleens wat doen, maar ik ga niet zitten coachen of training geven ofzo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.