Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ziza

Ziza

04-03-2012 om 16:24

Verplichten diploma c?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Chrish

Ik denk dat een en ander ook wel afhangt van hoe veel jaren de kinderen over de eerste diploma's hebben gedaan en hoeveel pret de kinderen er zelf nog in hebben. Wij vonden het met B ook klaar. Oudste heeft nooit echt lol gehad in zwemles en na zo'n 3,5 jaar had hij zijn B en vonden we het mooi. Hij mocht best voor C, maar wilde niet. En met kleren aan zwemmen moeten ze hier toch al iedere les.
Overigens heeft hij nú best wel plezier in zwemmen. Als hij maar niet meer op zwemles hoeft.

Primavera

Primavera

06-03-2012 om 12:57

Eisen c

Nou als ik zo de eisen voor het C-diploma kijk, krijg ik niet het idee dat die 5m borstcrawl die ze meer moeten nou garant is voor een goede borstcrawl. Daarvoor zou je de zwemvaardigheidsdiploma's moeten doen, maar dat is echt iets voor kinderen die plezier in zwemlessen hebben.
Als een kind blijft zwemmen en ouder wordt krijgt het ook vanzelf meer uithoudingsvermoging en kracht. Lessen zorgen meer voor verfijning van de techniek, omdat als het goed is de zwemleraar het kind corrigeert.
Of het C-diploma nou werkelijk zoveel veiligheid meer geeft betwijfel ik, maar het is natuurlijk wel een goed excuus om je kind te laten blijven oefenen.
Wat is enkelvoudige rugslag eigenlijk? Hier hebben mijn kinderen slechts 4 slagen geleerd: rugcrawl, borstcrawl, schoolslag en vlinderslag. Enkelvoudige rugslag zat er niet bij. Zouden ze nu niet alleen mogen zwemmen in een nederlands zwembad?
Groeten Primavera

Borstcrawl bij c

Zoon heeft juist bij de zwemlessen voor C zijn borstcrawl geperfectioneerd, dus niet meer met het hoofd uit het water komen om te ademen, maar zijdelings ademhalen. Het ziet er mooi uit als hij zwemt. Zijn techniek is gewoon verbeterd. Wat dat betreft vond ik C echt wel de moeite waard. Of het nou zo heel veel veiliger is, dat valt wel mee denk ik.

Chris

Tijgeroog

Tijgeroog

06-03-2012 om 15:09

Primavera

"Wat is enkelvoudige rugslag eigenlijk?"
Pipovoeten op je rug. Dus op je rug zwemmen met de beenslag van de schoolslag, geen armslag.

Omdat p

Toen de vergelijking zo werd getrokken.
Natuurlijk niet precies qua vaardigheid, maar meer qua moeilijkheidsgraad.
groeten albana

Asa Torell

Asa Torell

06-03-2012 om 20:59

Het is wel goed

Zoon is bijna 8 en ruim 3 jaar bezig, hopelijk mag hij deze maand eindelijk afzwemmen voor A. Dan moet hij van mij wel nog B, vooral om niet van allerlei dingen geweerd te worden waar A+B verplicht is. En daarna geloof ik het wel! Hij zwemt ook gewoon prima. Zelf heb ik toevallig met school een brevet reddend zwemmen gehaald, maar destijds was alleen A en B heel gewoon en dat stelde toen een stuk minder voor. Dus waarom het tegenwoordig per se ABC moet zijn... het lijkt me een goede marketingtruc.

A+b verplicht

Wat ik me steeds weer afvraag als ik lees over dingen waar A+B verplicht is: hoe controleren ze dat? Er is toch geen landelijke database van diplomagerechtigden, gekoppeld aan sofinummer? (komt vast nog wel).

Zelf ben ik, zoals ik al schreef, nooit verder gekomen dan A. Er was bij ons in de buurt een natuurbad waarvan een bepaald diep gedeelte alleen toegankelijk was voor wie ook B had. Ik maakte me zorgen dat ik betrapt zou worden, maar mijn moeder zei nadien 'je zwemt goed genoeg en je bent 14, niemand die ervan uitgaat dat jij geen B hebt' - en ze had natuurlijk gelijk.

Met andere woorden: als een kind behoorlijk kan zwemmen ondanks alleen A dan kraait er toch verder geen haan naar?

Groeten,

Temet

Beter zwemmen na c

Hier 2 jongens met C. En bij beiden zag ik toch echt wel de meerwaarde van C. Ze zwemmen technisch beter en hebben natuurlijk gewoon meer geoefend. Maar ik moet er bij zeggen dat ze het allebei graag wilden. Anders was ik er nooit aan begonnen want ze hebben er eindeloos over gedaan. Maar volgens mij is de discussie of C nou zoveel toevoegt een onzinnige. dat geldt nl ook voor A en B. Het doel van zwemles is dat je kind leert zwemmen en niet verdrinkt, het doel is niet om het diploma te halen. Volgens mij kunnen de meeste kinderen al goed genoeg zwemmen voordat ze A halen. En toch gaat iedereen dor voor A. Waarom? Omdat het leuk is om een diploma te halen, en omdat je bewezen hebt dat je die soms zwaar onzinnige oefeningen kunt doen. Nou, in die zin voegt C zeker wat toe omdat de meeste kinderen toch stoppen na B. Mijn 2 enorme onsportieve zoons vinden het maar wat leuk om te vertellen dat ze C hebben.

Kunnen zwemmen voordat je a hebt

Kraai, waar baseer jij de uitlating op dat de meeste kinderen al kunnen zwemmen voordat ze A hebben? Ik denk zelf dat de meeste kinderen gewoon verzuipen als je ze in het diepe gooit zonder dat ze ooit zwemles hebben gehad.

Je doet je kind toch niet op zwemles voor een papiertje?

Chris

guera

guera

07-03-2012 om 13:43

Chrish

ik denk dat kraai bedoelt dat je kind al kan zwemmmen al is het nog niet op geweest voor a.
Mijn dochter zwom als een rat in de zomer vakantie en mocht van ons zonder bandjes (wel onder toezicht). Ze had zwemles. De hele zomer zonder bandjes gezwommen, ging echt supergoed. Na de zomer weer verder met lessen en eind oktober was er pas afzwemmen. Ze kon echter al maaaanden zwemmen. In die zin is het papiertje een beetje 'loos'. Alsof ze pas op de dag van het afzwemmen voor a echt kunnen zwemmen. Dat kunnen ze natuurlijk allang.
Onze kids willen niet voor C.....ik vind t wel jammer. Maar goed. A en B is ook ok

Yes indeed

Gurea legt het wat duidelijker uit dan ik deed. Dat papiertje maakt niet zoveel uit en toch gaat iedereen door. De meeste kinderen die ik ken (is vast niet representatief, maar toch) kunnen weken voor het behalen van het diploma al goed genoeg zwemmen om niet meteen te verdrinken. En toch gaat iedereen door voor A. Dan betekent dat diploma dus toch iets. En dat geldt dan ook voor B en C etc.

Fianna

Fianna

08-03-2012 om 13:50

Gruffallo

vreemd, na 6 weken je b. hier pas na 3 maanden. En dan kunnen ze echt goed zwemmen. Ik vermoed dat op 'jouw' zwemschool het niveau van b lager ligt en dat het eind niveau van c weer gelijk ligt met andere zwemscholen, vandaar dat c dan in verhouding langer duurt. En dan zie je inderdaad een enorm verschil tussen b en c. Ik zie op zwemschool van mijn kinderen niet een enorm verschil tussen b en c.

DD

DD

08-03-2012 om 14:22

Vergelijken

Hoe kun je nou echt vergelijken? De vereniging waar mijn kind lesheeft, heeft maar 3x per jaar afzwemmen. Een zwemschool waar ik heb lesgegeven had iedere 12 weken afzwemmen. Andere zwemscholen bijvoorbeeld iedere maand. Hoe groter, hoe vaker.

Dan kan je kind er ook wel na 6 lessen aan toe zijn, maar soms moet het dan nog 6 lessen voordat er afzwemmen is. Of nog meer...

Ik vond trouwens 12 lessen van 45 minuten echt niet teveel om de kinderen klaar te hebben voor B. Er is altijd wel iemand afwezig en je kunt iedere les maar een deel van het examenprogramma oefenen. Alleen het duiken oefenen kan al veel tijd kosten (bij A mag je nog springen).

Trouwens, de borstcrawl waar je bij A mee wegkomt, mag bij C niet meer. Dan moet het technisch een stuk beter.

Verschillende abc's

Er bestaan in Nederland verschillende ABC-zwemdiploma-systemen met verschillende eisen. Lastig inderdaad, want veel mensen weten dat niet. Het kan wel eens vervelend zijn als je verhuist en je kind met A-diploma blijkt niet te voldoen aan de A-diploma-eisen van je nieuwe woonplaats. Maar het komt voor.

Volgens mij niet meer

Volgens mij bestaan er geen verschillende zwemdiploma's meer. Dat was nu net de clou waarom het zo nodig omgevormd moest worden toendertijd.Daarvoor heeft de overheid een speciale commissie toen opgericht, die dat moest 'opzetten' inclusief een systeem dat de controle erop zou waarborgen. Er zijn zelfs speciale controleurs die erop moeten 'toezien' en de zwembaden moeten ook aan bepaalde 'eisen' voldoen.
Ik heb even gegoogeld en vond dit:
http://www.npz-nrz.nl/index.php?sid=4&l=ned
Een zwemschool/zwembad wordt dus degelijk wel gecontroleerd en heeft zelfs een speciale 'vergunning' nodig voor ze zwemlessen mogen geven en examens mogen afnemen. Houden ze zich niet aan de richtlijnen dan kan hun vergunning worden ingetrokken.
Het enige 'doel' daarvan is dus dat zwemdiploma's overal in ned. van gelijk 'niveau' zijn.
groeten albana

Vic

Vic

09-03-2012 om 09:37

Klopt

Ik heb ook begrepen dat het ABC gestandaardiseerd is. Toen mijn jongste moest afzwemmen voor A was er ook een dame van de toezichthoudende instantie bij. Desondanks vind ik B niet zoveel meer bieden dan A. Bij jongste zat er 5 weken tussen. Ze had wel heel lang over A gedaan want dat stagneerde op de schoolslag. De extra onderdelen voor B (borstcrawl en het verre gat) beheerste ze wel al. Duiken heeft haar vader de week voor het afzwemmen met haar geoefend. Ze mocht eigenlijk niet meedoen omdat dat niet goed ging.

Hanne.

Hanne.

09-03-2012 om 09:41

Wel verschillende abc's

Er zijn nog wel verschillende ABC's. Die van de NRZ|NPZ is verreweg de bekendste, maar je hebt bijvoorbeeld ook die van ENVOZ.

http://www.envoz.nl/a-b-c-diploma.html

Binnen één systeem (NRS|NPZ of envoz) zijn de eisen wel het zelfde. Een zwemvereniging/zwemschool kan dus niet zomaar wat doen.

Nou

er is standaardisatie over wat een kind moet kunnen maar ik vind tussen de zwemscholen wel een heel verschil zitten.

oudste was tegelijkertijd op de zwemschool bezig en met schoolzwemmen voor diploma A. Ze mocht op een gegeven moment vanuit school afzwemmen voor A terwijl ze bij de zwemschool nog niet eens zonder kurkjes zwom.

Pas 2 maanden later mocht ze bij de zwemschool voor A zwemmen.
Het verschil was dat bij schoolzwemmen, het schoolslag zwemmen al goedgekeurd werd als je je oren boven water kan houden en je voor uit komt. Bij de zwemschool moet je een goede zwemslag hebben, en helemaal horizontaal liggen bij het zwemmen (hoofd helemaal boven water).

dezelfde normen maar toch een heel verschil.

Hanne.

Hanne.

09-03-2012 om 10:18

Verschil in interpretatie

Verschil in interpretatie is er zeker.

Wel/niet door het gat gezwommen is weinig discussie over mogelijk, maar tussen 25 meter schoolslag en nét niet verzuipen en 25 meter schoolslag en daarna nog energie over hebben zit een wereld van verschil. Toch voldoen beiden aan de '25 meter schoolslag' eis.

Sahara

Sahara

09-03-2012 om 10:24

Verschillende diploma's

Mijn kinderen hebben het Survival ABC gehaald. Dat is van het Zwemonderwijs Nederland.

Op school hebben ze nog schoolzwemmen. Op de zwemschool werd alleen gevraagd welke diploma's ze hebben. En daarna werden ze ingedeeld. Er zat geen controle op.

Ze kunnen prima zwemmen. Volgens mij is het enige verschil tussen het Survival ABC en het gewone ABC dat bij Survival iets meer met kleren aan gezwommen wordt en al bij A zit een stukje reddingszwemmen. Verder zijn de eisen die op de achterkant van het diploma staan volgens mij gelijk.

Wikipedia:

Zie wikipedia:
De exacte eisen voor het zwemdiploma zijn gepubliceerd in de uitgave Bepalingen Richtlijnen en Examenprogramma's Zwemdiploma's (BREZ) en op de internetsite van het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ. Officieel is de herziene BREZ2.0 op 1 mei 2010 van kracht geworden. Tot 1 september van dat jaar gold een overgangsperiode waarin de BREZ uit 1998 ook nog geldig was, sindsdien mag uitsluitend nog volgens de nieuwe richtlijnen diploma gezwommen worden. De verkorte eisen[2] staan afgedrukt op de achterkant van elk diploma.
En:
Alle Nederlandse zwemdiploma's worden uitgegeven door het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ
Dan staat er een stukje gescheidenis van zwemdiploma's en dan:
Dit systeem is vanaf 1946 in verschillende varianten tot 1984 gebruikt. Per 1 augustus 1984 kwamen de diploma's van de KNZB, O & W en NCS te vervallen. Daarna is onder andere op wens van de overheid een centraal uitgegeven nationaal zwemdiploma van start gegaan. De Nationale Raad Zwemdiploma's (NRZ) kreeg de opdracht deze taak uit te voeren. Het eerste Nationale Zwemdiploma werd op 16 mei 1984 uitgereikt door Z.K.H. Prins Bernhard. Het vernieuwde diplomasysteem, dat de BREZ (de uitgave Bepalingen Richtlijnen en Examenprogramma's Zwemdiploma's) als uitgangspunt had, bestond toen net als voorheen uit twee diploma's. In 1998 werd het Nationale Zwemdiploma omgevormd. Van twee diploma's ging men naar drie, een A-, een B- en een C-diploma. De naam voor het Nationale Zwemdiploma werd Zwem-ABC. De BREZ is hiervoor geheel vernieuwd en deze geldt nu (na nog een wijziging in 2010) als BREZ2.0 nog steeds als officiële regelgeving voor het Zwem-ABC.

Ik ben wel met Hanne eens, zwemmen is denk ik niet eenduidig te omschrijven, veel zal afhangen van de interpretatie van diegene die de lessen geeft en examens afneemt. Zelfs met controle.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.