Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vertel je je kind je salaris?

Mijn dochter van 7 is erg geïnteresseerd in geld. Echt een zakenvrouw in dop. Laatst vroeg ze wat mijn salaris was. Ik heb gezegd dat ik er even over wil nadenken of ik haar dat vertel.

Op welke leeftijd vertellen jullie je kinderen hoe jullie financiën in elkaar zitten?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

14-12-2010 om 09:00

Bedragen

Ik vertel de kinderen overigens wel wat een bijstanduitkering is. Wat een modaal inkomen is en welke uitgaven daar gemiddeld bij horen. Wat een huis kost, huur etc. Vooral het hoofdstuk wat je nu echt vrij te besteden hebt, vind ik belangrijk. Ze weten namelijk best wat een PC-spel kost of nieuwe laarzen. Maar ze wisten niet dat de prijs van nieuwe laarzen minder is dan de energierekening en dat die elke maand betaald moet worden.

Mijn zoon kreeg trouwens bij de studiebegeleiding wel een overzicht van gebruikelijke salarissen bij bepaalde functies. Dat was echter alleen bruto viel me op. Ik heb hem toen uitgelegd dat je die bedragen ongeveer moet halveren. Oeps. Dat scheelt veel.

Tihama

Guinevere

Guinevere

14-12-2010 om 09:48

Gewoon pelle

Ik vind het gewoon vallen onder "weten wat er in de wereld te koop is". Inclusief de échte bedragen. Waarom moet een kind wel weten wat een kilo appels kost en niet welk inkomen daar tegenover staat? Ik vertel het bedrag niet tot op de cent, maar wel in grote lijnen natuurlijk.
Ik kan me voorstellen dat veel mensen de financiele opvoeding zuiver vanuit de zakgeldkant beginnen. Aansluiten bij de belevingswereld van het kind enzo. Maar ik heb een kind dat daarbij geïnteresseerd is in het grotere geheel. Die neemt geen genoegen met het alleen maar opnieuw tellen van zijn spaargeld en kijken wat hij daarmee kan doen. Hij wil weten hoe het er in het grote mensen leven aan toe gaat. 8 Jaar of 18, waarom zou ik het hem niet vertellen op het moment dat hij geïnteresseerd is?

Guinevere

Guinevere

14-12-2010 om 10:27

Jawel

Jawel, dat is wel een antwoord op die vraag. En als hij wil weten hoeveel de baas van het land verdient en hoeveel een straatveger zal ik dat ook ongeveer vertellen. Waarom zou ik wel vertellen wat bijstandsniveau, modaal etc is en niet ons eigen inkomen? Daar begrijp ik echt helemaal niets van.
Verder zijn zijn vriendjes vooralsnog niet geïnteresseerd in dit onderwerp, voor zover ik weet. En als die het inkomen van hun ouders al zouden weten, jammer dan als ze het gaan vergelijken. Ze zitten nu al te vergelijken wie er de mooiste auto heeft (altijd die van het eigen gezin trouwens). Ik zie het verschil niet zo.
Daarbij kunnen mensen die weten welk werk wij doen en hoeveel uur zelf ook wel bedenken hoeveel wij ongeveer binnenhalen per maand. En ze kunnen zo opvragen voor hoeveel geld wij ons huis hebben gekocht.

JanetEE

JanetEE

14-12-2010 om 11:03

In een context plaatsen

Ik heb geen moeite met het geven van daadwerkelijke bedragen zolang het maar in een juiste context wordt geplaatst. Op zich zegt de hoogte van het salaris niet zoveel als het kind geen begrip heeft van de overige kosten die je maakt. Laatst wel met dochter (11) doorgerekend wat de aanschaf van een pony (grote wens) zou betekenen. Eenmalige investeringen (pony, tuig etc), terugkomende kosten: stalling (waarbij pony ook nog als lespony gebruikt wordt), les, dierenarts etc. Vervolgens trok zij van de terugkomende kosten de kosten af van zaken die zij dan niet meer zou hoeven (muziekles, zakgeld, lesgeld manege want stalling op de manege is 1x per week gratis les). Was toch wel een leerzame oefening.

Tihama

Tihama

14-12-2010 om 15:19

Guinevere

Lou noemde al het voorbeeld van veel hogere of veel lagere inkomen. Voorbeeld: Stel dat er bij jullie elke maand (ik verzin maar iets) 8000 euro netto binnenkomt. En jouw kind vertelt dat aan vriendinnetjes op school. Vraag jij je dan niet af welke reacties dit zou kunnen opleveren? Bijv. dat je kind zich gedraagt als een opschepper? Of dat andere vriendjes gaan denken dat jullie superrijk zijn? Of maakt je dit allemaal niets uit?

Tihama

Guinevere

Guinevere

14-12-2010 om 16:31

Tihama

Eigenlijk verwacht ik dat zoon dit niet op school gaat rondbazuinen. Dat zit niet in zijn aard (hij is daar nogal stil en teruggetrokken). Hoogstens verwacht ik dat hij dit onderwerp wel eens met zijn beste vrienden bespreekt.
Jammer genoeg komt er hier geen 8000 netto binnen, dus het risico van opschepperij of verdenking van grote rijkdommen zit er helaas niet in. Als ik maandelijks zoveel zou binnenhalen dat het snoeverig zou overkomen zou ik vermoedelijk minder open zijn over mijn inkomsten etc.

Lynna

Lynna

14-12-2010 om 20:22

Die van mij zijn al 16 en 14 maar die hebben allebei vorig jaar ergens gevraagd hoeveel geld ik verdien. Ik denk dat ze het wel een veilig idee vonden dat ik boven de 1000 euro verdien Wat ik er allemaal van moet betalen, daar hebben ze geen idee van. Maar als ze daarnaar gaan vragen, vertel ik het wel.

Ik heb er overigens wel bijverteld dat het niet de bedoeling is dat ze aan anderen vertellen wat ik verdien.

Verbaasd....

....dat zoveel mensen dat vertellen en dat de kinderen daarin geinteresseerd zijn. Het enige wat zij belangrijk vonden was dat we 'het beter kregen toen papa weer werk had.'

vlinder72

vlinder72

15-12-2010 om 13:37

Hmmm

Mijn kinderen vragen er niet naar maar ik denk ook niet dat ik ze ga vertellen hoeveel wij precies verdienen. Ik weet ook niet wat die kennis voor ze zou toevoegen en waarom zij dat eigenlijk zouden moeten weten.

Tegen de tijd dat zij op de middelbare school zitten en ze denken dat ze met vakkenvullen bij AH € 3.000,00 netto kunnen verdienen dan gaan wij ze wel informeren over banen en de daarbij behorende salarissen. En alle kosten natuurlijk want inkomen is leuk maar je hebt ook alle vaste lasten nog.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.