Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

20-06-2011 om 09:55

Verwende dochter, of luie moeder?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

21-06-2011 om 11:21

Nee hoor

ik gebruik mijn fiets bijna dagelijks, maar ik heb het zeker niet nodig. Lopend, met ov of de auto is ook alles bereikbaar. Lopend heeft zelfs mijn voorkeur, ik heb een hekel aan fietsen. Zal ook niet snel 'gezellig' een rondje gaan fietsen.

Daarom is het ook willen. En ik gun de fietsenmaker ook zijn inkomen, want van fietsenverkopen moet hij het niet hebben.

Denise

Denise

21-06-2011 om 11:47

Fietsenmaker aan huis

Onze fietsemaker heeft geen winkel, alleen een werkbus, m.a.w. hij komt dus langs ! Ideaal, je hoeft niet met je fiets naar de fietsemaker te lopen als er eens wat mee is, de fiets wordt voor je deur in de bus gezet, gerepareerd en weer teruggegeven. Kosten zijn denk ik nog goedkoper dan bij een fietsenmaker in een winkel. Dus zoek eens rond op internet of dat er bij jullie ook niet is, ik vind het ideaal. Zou wel een band kunnen plakken, maar heb er geen zin in. (nb ik ben zelfstandige dus ga liever nog even wat doorwerken, daar verdien ik meer mee dan het geld wat ik uitspaar als ik zelf de band ga plakken, waar ik ook nog eens langer over doe dan de fietsenmaker)

Yura

Yura

21-06-2011 om 12:01

Reservefiets en waarom niet achterop

Hier hebben we 5 fietsen voor 4 personen, naarmate de kinderen ouder worden is er altijd wel een met een lekke band, een slag in het wiel, een licht dat het niet doet. MIjn oude fiets dient dus als reservefiets voor iedereen, zadel staat op zijn laagst, is wat laag voor man en mij, maar in geval van nood lukt het wel. Voor dochter is het nog net wat aan de hoge kant, maar nog een paar centimeter dan lukt het ook. Overigens heb ik ook een hele stapel van die goedkope lampjes van de anwb, die je ergens aanklemt, want 's winters is er altijd wel een fiets waarvan een lamp het niet doet. Onze kinderen (en ook neefjes en nichtjes) hebben een achteropverbod van oma. Een neefje van mijn man is ooit omgekomen omdat hij bij een vriendje achterop zat (ze vielen en hij kwam onder een vrachtwagen), mijn man en broers en zussen hebben dus nooit bij leeftijdsgenootjes achterop gemogen en de kleinkinderen ook weer niet. Blijkbaar is oma zo overtuigend dat ook geen 1 het in zijn hoofd haalt.

Puck

Puck

21-06-2011 om 12:43

Daarom niet achterop

Volgens mij heb ik in mijn posting al duidelijk gemaakt waarom ik niet wil dat mijn kind andere achterop meeneemt en waarom ze zelf ook niet bij andere kinderen achterop maakt. Behalve dat die fietsen daar geoon niet op berekend zijn geeft het best gevaarlijke situaties. Het is ineens wel een fors extra gewicht dat je achterop heb en als ik het om me heen zie dan slingert het altijd alle kanten op. Een val is zo gemaakt en zoals Yura aangeeft kan dat vervelende gevolgen hebben.

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2011 om 12:56

Achterop

Wij deden vroeger niet anders, en waren dat gewicht dus ook gewend.. vandaar mijn vraag. Puck ik las over je kennelijk eerdere uitleg heen, sorry.

amk

amk

21-06-2011 om 18:33

Minder pelle

10 kilo nog maar bij vele batavus fietsen.

Vic

Vic

21-06-2011 om 20:13

41 euro

Ik mocht vanmiddag 41 euro afrekenen bij de fietsenmaker. Daarvoor heb ik een keurig bevestigde nieuwe binnen- en buitenband achter. Ik had het op mijn werk ook nog even in de groep gegooid, bij wat zeer zelfredzame collega's die zelfs hun eigen autowielen (of de mijne!) verwisselen. Zonder uitzondering vonden ze het vervangen van een achterband een dermate kl**eklus, dat ze dat bij voorkeur uitbesteden aan de fietsenmaker. Het plakken van een band of vervangen van een voorband doen ze meestal wel zelf (of laten dat hun man doen).

Vic

Vic

21-06-2011 om 21:31

Pelle

De onze was een 24" band, dat zal vast uitmaken in de prijs. Binnenband was een Vredestein en buitenband een Schwalbe.

Vic

Vic

21-06-2011 om 22:06

Silone

Als je zoon dat geknutsel echt leuk vindt zou hij daar best een serieuze bijverdienste van kunnen maken, fietsenservice aan huis. Gewoon een stapel foldertjes ronddelen in de buurt, en dan met je gereedschapskoffertje op pad. De autoruitenservice komt tegenwoordig ook aan huis (of werk). Ik vind dat ideaal!

Band láten plakken

Het punt waarom ze er hier voor kiezen om zelf de band te plakken is niet de financién. Want wij hebben een gepensioneerde fietsenmaker die onze ex-buurman is en voor 2,50 onze band plakt. Daár gaat het ze niet om. Het gaat ze erom dat ze er helemaal héén moeten lopen en dat is best ver. Km-tje of 3 denk ik. En dan moet je nog terug lopen, met een beetje geluk regel je een lift (man of ik) maar dat moet maar net lukken en dan moet je nog een dag wachten ook, dus morgen op de reserve-fiets die nu niet bepaald geliefd is en dan 's lopen......En vaak hebben ze met zo'n lekke band al gelopen een stuk (in bebouwde kom) dat is vanaf het buitengebied nu niet zo ver (1,5 km?) maar goed, natuurlijk niet hun hobby.
Bandenplakken kost de kinderen (zeker oudste, die is het meest ervaren) misschien een minuutje of 10 en naar de gepensioneerde fietsenmaker lopen toch al gauw een 3 kwartier tot een uurtje. Eerst lopen, praatje maken met ex-buurman (die dat toch ook gezellig vind) dan kopje thee drinken met ex-buurvrouw en dan nog weer naar huis en dan de wetenschap dat je morgen nog's moet.Komt nog bij dat de fietsenmaker géén klanten aan huis wil ná 18.00 uur en van 12.00 uur tot 15.00 uur (dan 'rust' hij) dus je moet het maar net redden na school en na werk(als je opgehaald moet worden).
Dus de inspanning en de tijd die het kost zijn meer van invloed dan de financiën. Een hele buitenband (achter) verwisselen dat doet onze ex-buurman dan weer wel. Maar dan kan je er vaak op de fiets nog heen.
Overigens kijkt onze ex-buurman al onze fietsen in de zomervakantie helemaal na. En vervangt dan alles wat aan vervanging toe is. Met matrialen van halfords of de action, waarvan hij de bonnetjes bewaard en ons in rekening brengt. Voor de service is 10 euro per fiets genoeg. Als we er 3 brengen is 25 euro genoeg (ja en een beetje aandacht en geklets).
groeten albana

Puck

Puck

22-06-2011 om 10:34

Hier kunnen ze op school laten plakken

Op de school van oudste kunnen ze trouwens op school de band laten plakken. Bij aankomst op school meldt je dat je een lekke band hebt en als je laatste lesuur om is dan staat hij geplakt en wel weer voor je klaar. Geen idee wat de fietsenmaker die deze dienst aanbiedt ervoor rekent.

Brianna F

Brianna F

22-06-2011 om 12:11

Ideaal

bandenplakservice op school. Ik ga het voorstellen. Wij hebben sinds een half jaar geen fietsenmaker meer. Het plakken doen de meiden noodgedwongen zelf, maar hele banden vervangen werd door een fietsenmaker gedaan.
Met eentje op 8 km afstand is het een hele toer om daar (geen auto) te komen met een lekke band. De laatste keer met een langzaam leeglopende band gered door snel fietsen en telkens oppompen. Dat zal niet lukken met een platte band.

Dorp

Wat fijn om in een dorp te wonen. De fietsenmaker zit hier min of meer halverwege de 800 meter tussen (basis)school & huis. Ook onze concierge doet aan bandenplakken en ander fietsonderhoud. Woont 100 meter van school, ook op weg naar huis. Heerlijk. Ik ben dus lui & plak zelden banden (ze zijn ook haast nooit lek moet ik er eerlijk bij zeggen). Maar ook voor ander fiets-ongemak (nieuw lampje nodig, een handrem die vervelend doet of noem maar op) is de logistiek erg plezierig geregeld!

Ingrid

Steun aan de fietsenmaker (o.a. pelle)

Als je zó graag de fietsenmaker als steun wilt zijn opdat hij ook zijn boterham verdient kan je veel beter een nieuwe fiets bij 'm kopen. Of elk jaar (of elke 2 jaar) en zeer zeker géén 2de hands.
De winstmarge op zulke 'diensten' als bandenplakken of wat dan ook (onafhankelijk van welke nering een winkelier heeft) is maar zéér beperkt. Dat doet een fietsenmaker er meer bij omdat hij graag wil dat jij klant blijft/word en dus een nieuwe fiets daar koopt. Als service en klantenbinding en niet voor de winst. Hoogstwaarschijnlijk verleent hij ook héél vaak service waar zelfs verlies op zit.
Hij verdient het meest op een nieuwe fiets. Zo simpel is het.
groeten albana
(dochter van een ondernemer)

Qua lekke banden

Dat heeft nogál te maken met de kilometers die je aflegt. Bij 1 km per dag zit je ong. in 2 weken op de afstand die ze hier in 1 ochtend afleggen.
groeten albana

You tube

Op you tube staan trouwens diverse instructiefilmpjes over banden plakken. De truc om een band er weer op te krijgen is om te beginnen met opleggen tegenover het ventiel en dan het laatste stukje er vlak bij het ventiel er desnoods met een bandenlichter op de duwen. Let wel op dat je de geplakte band niet lek steekt met ee bandenlichter!

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.